Netflix lägger till stöd för 4K i Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

DRM-fri 4K video kräver inte Kaby Lake eller Edge. Hmmm...

Det handlar inte om DRM. Det handlar om att inte bli överösta med supportärenden från muppar som vill spela upp 4k på sin 3000kr-laptop från mediamarkt. Därför är kravet att det ska finnas hårdvaruavkodare. Det är nog bara en tidsfråga innan det funkar på Radeon och Nvidia med 10Bit HEVC också.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av andreas_dock:

Nej jag menar att 4K på Netflix är så grymt komprimerat mot hur det borde vara.
Precis som 1080p inte är en kvalitetsstämpel bara för att det är just "FullHD" eller "1080p".

Bitrate'n på tjänster såsom Netflix etc. är väldigt mycket lägre än vad tex. en BluRay är.

Därav mitt antydande innan om "riktig 4K" inte är vad Netflix har.

... det är vara en upplösning som de har komprimerat sönder.

Även om det är komprimerat så är det det absolut bästa man kan få i streaming väg idag.
Har själv en 4K tv med Netflix premium tjosan och det var ett rejält lyft från 1080p streamingen.

Självfallet så kommer bluray vara bättre, men största anledning för Netflix att sänka bitrate är ju så att gemene man ska kunna streama det med. I USA så är ju standard fiber 50/10 en bra dag som jag förstått det när man diskuterar på tex. Reddit med folk.
Så fram tills det att folks internet blir bättre världen över så kommer vi få dras med komprimerat innehåll.

Sedan anser jag inte att "äkta" 4K är värt det ur ett kostnadsperspektiv - 3-400kr för en bluray film? Tack men nej tack, då duger Netflix ypperligt för slötittande en fredagskväll

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Det handlar inte om DRM. Det handlar om att inte bli överösta med supportärenden från muppar som vill spela upp 4k på sin 3000kr-laptop från mediamarkt. Därför är kravet att det ska finnas hårdvaruavkodare. Det är nog bara en tidsfråga innan det funkar på Radeon och Nvidia med 10Bit HEVC också.

Är det verkligen anledningen till att webläsaren Edge är ett krav?
Näää du. Där tror jag faktiskt att det även handlar om DRMlösningar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra, det är första steget på vägen åter till en htpc (istället för den Xbone S jag använder nu för 4K + HDR från Netflix och UltraHD blu-ray-skivor).

Men bäst vore förstås om DRM dog så man slapp det här tramset helt och hållet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det är jag med på att det inte är bra bild bara för att det är i en hög upplösning, blev mest nyfiken om de fuskat med upplösningen också

Nej det tror jag faktiskt inte de gör...

Det är ju för tidigt att säga med!
Den som lever får se

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Yatagarasu:

Även om det är komprimerat så är det det absolut bästa man kan få i streaming väg idag.
Har själv en 4K tv med Netflix premium tjosan och det var ett rejält lyft från 1080p streamingen.

Självfallet så kommer bluray vara bättre, men största anledning för Netflix att sänka bitrate är ju så att gemene man ska kunna streama det med. I USA så är ju standard fiber 50/10 en bra dag som jag förstått det när man diskuterar på tex. Reddit med folk.
Så fram tills det att folks internet blir bättre världen över så kommer vi få dras med komprimerat innehåll.

Sedan anser jag inte att "äkta" 4K är värt det ur ett kostnadsperspektiv - 3-400kr för en bluray film? Tack men nej tack, då duger Netflix ypperligt för slötittande en fredagskväll

Jag vet mycket väl hur det fungerar, och varför Netflix gör det...

Men jag tycker inte det är riktig 4K.

Kanske duger... sure - men inte äkta 4K i min mening som sagt.

Bra att det duger för gemene man, men samtidigt så lurar man de som inte fattar "hype'n" med 4K genom att visa dem sönderkomprimerat material för första gången.

Alla får tycka vad de vill

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det handlar inte om DRM. Det handlar om att inte bli överösta med supportärenden från muppar som vill spela upp 4k på sin 3000kr-laptop från mediamarkt. Därför är kravet att det ska finnas hårdvaruavkodare. Det är nog bara en tidsfråga innan det funkar på Radeon och Nvidia med 10Bit HEVC också.

Du inser att Kaby Lake kommer komma till muppar via mediamarkt för 3000kr de också?

Så jag tror mer på @Cloudstone eller @Söderbäck i detta fall, så det är det enda logiska. Vore inte första gången som DRMer har förstört det mer för betalande kunder än för de som riggar en omväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

För er som streamar på PC så ger Chrome bara 720p. Här är från deras hjälptext:

Dessutom måste man ha Win10-appen för att få 5.1-ljud. Ingen webbläsare har stöd för det.

Jag tycker det blivit mycket ståhej över just Edge nu, med tanke på att 1080p redan var begränsat till Microsofts webbläsare

Permalänk
Avstängd

Nu har jag ingen 4k skärm så bara där är problem solved men är helt sjukt att binda 4k till den combon där cpu, webläsare, os spelar roll då hårdvaru acceleration borde kunna få det mesta rätt modernt att köra det och låter mer sponsrat av microsoft över det hela ..so fuck you netflix

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Så Windows 10 appen får inte 4K stöd?

Permalänk
Avstängd

Känns som att 90% av befolkningen kommer att ha en 4k tv hemma innan det ens finns utbud av något att kolla på...

synd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det verkligen anledningen till att webläsaren Edge är ett krav?
Näää du. Där tror jag faktiskt att det även handlar om DRMlösningar

Det är svårt att tro att det inte finns annan hårdvara som klarar kraven och att det är konstruerade DRM spärrar av nån outgrundlig ekonomisk anledning >

http://www.anandtech.com/show/10325/the-nvidia-geforce-gtx-10...

HDR display supporting SMPTE 2084 often labeled as HDR10
https://developer.nvidia.com/getting-know-new-hdr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Är tydligen vanligt med uppskalad "4k" dessutom: http://realorfake4k.com/faq/

Många äldre filmer scannades för flera år sedan i 2k, och detta material används nu för att lura på folk att köpa uhd. Filmbolagen vet att gemene man inte har möjlighet att se skillnaden ändå...

Det krävs enorm bildyta/nära tittavstånd för att ens se skillnad på 1080p vs 4k.

Jag skippar nog hypen kring 4k inom överskådlig framtid. 4k skärmar drar dessutom betydligt mer ström än motsvarande 1080p paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det handlar inte om DRM. Det handlar om att inte bli överösta med supportärenden från muppar som vill spela upp 4k på sin 3000kr-laptop från mediamarkt. Därför är kravet att det ska finnas hårdvaruavkodare. Det är nog bara en tidsfråga innan det funkar på Radeon och Nvidia med 10Bit HEVC också.

Har nog garanterat att göra med att AMD och Nvidia inte implementerat DRM-stödet i drivrutinerna ordentligt än. Kaby Lake finns för övrigt i 6000 krs laptop på Media Markt. Det är i high-end (över 15W) som Kaby Lake ännu inte finns.

Hur som helst, krävs att Microsoft, AMD, Nvidia och Netflix kommer överens om implementeringen först. Det är faktiskt inte så lätt i Windows 10-världen, där vi t.ex. måste uppdatera Windows/kärnan för att kunna köra ratt i ett spel. PlayReady 3.0 borde varit klart för 1.5 år sedan, men det är först nu med Kaby Lake och Netflix (samt uppdaterat Windows) vi ser att det faktiskt fungerar/finns på plats.

Samtidigt är HDCP2.2 knäckt idag, så man kan spela av Netflix hur som helst med hjälp av lite hårdvara. Ljud får man nog nöja sig med Dolby 5.1 eller 8 kanals LPCM däremot. Men kravet från innehållsleverantörerna finns kvar på DRM hela vägen, enda fram till TVn med HDCP2.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Har inte Chrome DRM tillägget, minns att de diskuterade i sina trådar för något år sedan. Utöver det finns det något nytt DRM i Kaby Lake som gör att de kräver just den processorfamiljen?

Både Chrome och Firefox har ett DRM tillägg för Encrypted Media Extensions (EME). Även Safari, Edge, mfl.
Firefox har Primetime från Cisco och Widevine från Google.

Men Edge har väl ytterligare säkrare kopieringsskydd än Firefox och Chrome.
Edge är ju native till Windows så integrerad tightare med underliggande komponenter i systemet.

Skrivet av kaptenperre:

Hur fungerar det? Borde det inte gå att spela in skärmen ändå med något tredjeparts program eller går det inte att spela upp filmen alls om man kör valfritt remote desktop program t.ex?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte riktigt. Men företagen och industrin har ju länge arbetat med HDCP i HDMI och DPCP i DisplayPort, gjort sig av med VGA och det analoga hålet, implementerat Trusted Computing, Secure Boot, TPM, Protected Media Path, krypterade filformat som AAC, krypterade lagringsmedia som DVD och Blu-ray, etc.

Om ett skärmdumpsprogram ellet remote desktop program vill se skärmen så måste den göra en förfrågan att komma åt skärmbuffern. Då kan ett program (mediaspelare) signalera att den inte vill tillåta några program att komma åt buffern för bild eller ljud. Mediafilerna kommer bara kunna streamas eller spelas upp av program är tillåtna att göra det och har en licens och krypteringsnyckel för att dekryptera filerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan inte nog uttrycka min avsky över detta. Låt mig för bövelen strömma vad jag vill i vilken webbläsare jag vill under vilket OS jag vill på vilken dator jag vill. Klarar min dator inte av det på ett bra sätt är det synd för mig.

Denna typ av artificiella begränsningar är enbart skadliga för oss konsumenter och en stor anledning till att Netflix och liknande tjänster är totalt ointressanta för mig, trots att jag mer än gärna vill konsumera film (och betala för det).

Skrivet av Söderbäck:

Är det verkligen anledningen till att webläsaren Edge är ett krav?
Näää du. Där tror jag faktiskt att det även handlar om DRMlösningar

Edge är den enda webbläsaren som har stöd för HEVC så vitt jag vet, så innan högafflarna å foliehattarna åker på så kan det vara så enkelt att Chrome etc helt enkelt vill betala HEVC licens för deras webbläsare. Är ju inte Netflix/Microsoft fel att konkurrenterna inte har implementerat tekniken.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av andreas_dock:

Jag vet mycket väl hur det fungerar, och varför Netflix gör det...

Men jag tycker inte det är riktig 4K.

Kanske duger... sure - men inte äkta 4K i min mening som sagt.

Bra att det duger för gemene man, men samtidigt så lurar man de som inte fattar "hype'n" med 4K genom att visa dem sönderkomprimerat material för första gången.

Alla får tycka vad de vill

Jag förstår helt klart din poäng!

Men jag försöker se det såhär;
För gemene man är 1080p till gemene man 4K ett(nästan) lika stort kliv som äkta 1080p till äkta 4K för entusiaster.

Men det kommer ta sig ska du se när internet blir snabbare/stabilare, flera har 4K TV's hemma och H.265 blir nya standarden

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Edge är den enda webbläsaren som har stöd för HEVC så vitt jag vet, så innan högafflarna å foliehattarna åker på så kan det vara så enkelt att Chrome etc helt enkelt vill betala HEVC licens för deras webbläsare. Är ju inte Netflix/Microsoft fel att konkurrenterna inte har implementerat tekniken.

Well. Oavsett om det är så eller ej så kan en del smartTVs spela upp netflix i 4K. I de enheterna sitter det inte några framtidsprocessorer direkt utan uppspelningsmöjligheterna har funnits sedan tidigare.
Ändå är det i windows jätteviktigt att även ha exakt rätt processor för att det hela ska fungera...
Det här handlar enkom om att säkra DRMkedjan.

Det kan man väl tycka vad man vill om.
Själv tycker jag det är skit när vi samtidigt tvingas betala avgifter på all lagringsmedia för rätten att få spela in ;(.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Edge är den enda webbläsaren som har stöd för HEVC så vitt jag vet, så innan högafflarna å foliehattarna åker på så kan det vara så enkelt att Chrome etc helt enkelt vill betala HEVC licens för deras webbläsare. Är ju inte Netflix/Microsoft fel att konkurrenterna inte har implementerat tekniken.

För mig kvittar det om jag behöver använda Edge, Chrome, FireFox eller TOR.
Det som stör mig är att jag inte kan strömma 4K utan att behöva en Kaby Lake CPU...

Jag kan för sjutton strömma 1080p film på min snart 7 år gamla laptop utan problem. Jag kör en sketen Core2Duo i min PLEX server och det funkar kalas för streaming på hela hemnätverket, allt från ChromeCast till PS4.an i 720p/1080p.
Jag har tom. en Android TV som klarar av att spela upp Netflix 4K strömning direkt med Netflix appen!
Sedan sittar jag redan på 2st fullt fungerande GPU'er med stöd för hårdvaruacceleration för H.265, men neh det får jag inte använda inte.

Detta känns som ett jäkla DRM-skydd på högsta nivå mer än något annat, artificiell gimpning och inget annat.
Lovar att Intel/Microsoft/Netflix satt i ett möte och kom överens om detta bara för att tvinga folk att köpa nytt och uppgradera, samtidigt som det ger Netflix en falsk inställning till att dem är säkra mot piratkopiering.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Måste jag ha Kaby-lake? Min dator spelar 4k utan problem. Nu ska jag säga upp netflix. Tack o hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Well. Oavsett om det är så eller ej så kan en del smartTVs spela upp netflix i 4K. I de enheterna sitter det inte några framtidsprocessorer direkt utan uppspelningsmöjligheterna har funnits sedan tidigare.
Ändå är det i windows jätteviktigt att även ha exakt rätt processor för att det hela ska fungera...
Det här handlar enkom om att säkra DRMkedjan.

Det kan man väl tycka vad man vill om.
Själv tycker jag det är skit när vi samtidigt tvingas betala avgifter på all lagringsmedia för rätten att få spela in ;(.

För att det sitter hårdvaruavkodning i och för att TV-tillverkerna har betalat för implementeringen för att få content för deras produkt... Sen kan jag hålla med att det är lite dåligt att det inte fungerar på pascal GPU:er. Men det är fortfarande en utvecklingskostnad för Netflix att få det att fungera och de har nog helt enkelt inte ansett att det var värt besväret. Finns det ens någon mediaspelare där GPU:n används för HW-decode för main10? Det kommer antagligen krävas att nvidia pushar för detta för att det ska hända. Nu kommer det en komplett HW-decode lösning för HEVC main10 på kabylake, en produkt som kommer leta sig ut i vädligt många enheter, vilket gör det till en mer eknomisk implementring för netflix (kan även vara så att det är microsoft som har pushat för detta för sälja w10/edge eller intel).

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

DRM-fri 4K video kräver inte Kaby Lake eller Edge. Hmmm...

Microsoft kan nog ha betalat Netflix en slant för att bara stöda Win10.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Awakeruad:

Microsoft kan nog ha betalat Netflix en slant för att bara stöda Win10.

Det var min första tanke också, kräva windows 10 och edge

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så länge inte utbudet för det svenska kontot är detsamma som det amerikanska så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ytterligare en sak som vi på landsbygden inte kommer kunna ta del av utan mera avsett för folk i städer med feta linor, vem bryr sig om folk som på sin höjd kan använda ADSL

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Känns som att 90% av befolkningen kommer att ha en 4k tv hemma innan det ens finns utbud av något att kolla på...

synd

Det är ju alltid en hönan och ägget när det kommer till ny teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

netflix 4k material är i klass med 1080p, så kan avråda de som överväger det lite dyrare abonnemanget

Vad är din poäng? Deras "4K" är ju fortfarande betydligt bättre än deras "HD". Man betalar ju för bättre bildkvalitet. Vad Netflix kallar det spelar inte så stor roll.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Ytterligare en sak som vi på landsbygden inte kommer kunna ta del av utan mera avsett för folk i städer med feta linor, vem bryr sig om folk som på sin höjd kan använda ADSL

Jag tror att nedläggningen av kopparnätet är ett större problem så det är nog dags att bilda en fiberförening om ni inte redan gjort det.
Bandbressdrekomendationerna för 4K Netflix ligger precis på gränsen till vad adsl klarar av.

0,5 megabit per sekund – lägsta bredbandshastighet
1,5 megabit per sekund – rekommenderad bredbandshastighet
3,0 megabit per sekund – rekommenderas för SD-kvalitet
5,0 megabit per sekund – rekommenderas för HD-kvalitet
25 megabit per sekund – rekommenderas för Ultra HD-kvalitet
https://help.netflix.com/sv/node/306

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är ny på detta med 4K och precis köpt en SUHD TV. Menar ni alltså att Netflix 4K ger sämre detaljrikedom än tex Youtube 4K? Har inga planer på att köpa 4K blu-ray än. Uppgraderade precis mitt Netflixabonnemang till 4K och testade Luke Cage som är rätt "brusigt" och kändes inte som en enorm förbättring mot FHD.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag är ny på detta med 4K och precis köpt en SUHD TV. Menar ni alltså att Netflix 4K ger sämre detaljrikedom än tex Youtube 4K? Har inga planer på att köpa 4K blu-ray än. Uppgraderade precis mitt Netflixabonnemang till 4K och testade Luke Cage som är rätt "brusigt" och kändes inte som en enorm förbättring mot FHD.

Njae de borde vara rätt likvärdiga med en fördel till netflix, netflix har bättre komprimering medan youtube större filer. Svårt att jämföra när inte samma innehåll finns på bägge tjänster. Men enligt mina erfarenheter så är h264/VP9 i dessa storlekar som youtube kör med ingen höjdare för UHD och kan ge rätt tydliga artefakter, något som Hevc (netflix) hanterar mycket bättre.

Att något är brusigt är konstigt nog ett bra tecken då brus är är bland det första som försvinner när man börjar komprimera mycket. Sen håller jag med om att flera av netflix serier inte ser fantastiska ut, men det hör inte bara till komprimeringen utan källmaterialet. Typ house of cards kör ju en rätt mjuk look med låg kontrast och kommer aldrig se ut som planet earth 2 eller något HDR-demo oavsett teknik.

Skickades från m.sweclockers.com