4K-redo NAS-server för streaming i hemmet - var börjar jag?

Permalänk

4K-redo NAS-server för streaming i hemmet - var börjar jag?

Jag har länge haft som plan att bygga en NAS-server för hemunderhållning.

Min plan är följande:

  • Jag vill köpa blu-rays på nätet (Full HD primärt, men snart även 4K) och rippa dem på datorn.

  • Alla filer organiseras sedan prydligt på en NAS och spelas upp med Plex.

  • Vi är två personer i en lägenhet och jag vill primärt kunna streama till en TV samt två Surface-datorer och två mobiltelefoner.

  • Jag vill kunna streama 4K i sin ursprungliga kvalitet utan några uppoffringar.

  • Jag har även en Xbox One ansluten till TVn.

  • Jag har en speldator med GTX 970 och lite annat i sig som jag eventuellt skulle kunna tänka mig att bygga om ifall det krävs.

Så, var börjar jag? Är en NAS-server det jag vill bygga, vilka komponenter krävs i så fall, och är det rent tekniskt möjligt att rippa och streama 4K i dagsläget utan att kompromissa på kvaliteten? Hur mycket plats tar en långfilm i 4K på hårddisken?

Tack på förhand för eventuella tips.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MojoGurra:

Jag har länge haft som plan att bygga en NAS-server för hemunderhållning.

[li]Jag vill kunna streama 4K i sin ursprungliga kvalitet utan några uppoffringar.[/li]

Då vill alltså inte transkoda filmen, vilket du nog inte kan göra med 4k.

4K i dagsläget utan att kompromissa på kvaliteten? Hur mycket plats tar en långfilm i 4K på hårddisken?
[/quote]
Du måste kompromissa. En 4k BD kan ta upp till 100 Gigabyte, så om du inte vill komprimera kan alltså en film ta 100 Gigabyte. Då får du nog skaffa en rätt stor NAS..

Att transkoda 128 Mbit/s (som är max för BD) till något mindre, säg 10-50 är alltså 2x till 4x reducering av antalet pixlar, i realtid. Jag är ingen guru men det kommer kräva en massa...

Sen är hela projektet lite onödigt just nu då ytterst få 4k BD UHD filmer faktiskt är 4k, de är uppskalade HD filmer på olika sätt. Endast Sony som produktionsbolag har filmat ganska många filmer i 4k eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Jag har länge haft som plan att bygga en NAS-server för hemunderhållning.

Min plan är följande:

  • Jag vill köpa blu-rays på nätet (Full HD primärt, men snart även 4K) och rippa dem på datorn.

  • Alla filer organiseras sedan prydligt på en NAS och spelas upp med Plex.

  • Vi är två personer i en lägenhet och jag vill primärt kunna streama till en TV samt två Surface-datorer och två mobiltelefoner.

  • Jag vill kunna streama 4K i sin ursprungliga kvalitet utan några uppoffringar.

  • Jag har även en Xbox One ansluten till TVn.

  • Jag har en speldator med GTX 970 och lite annat i sig som jag eventuellt skulle kunna tänka mig att bygga om ifall det krävs.

Så, var börjar jag? Är en NAS-server det jag vill bygga, vilka komponenter krävs i så fall, och är det rent tekniskt möjligt att rippa och streama 4K i dagsläget utan att kompromissa på kvaliteten? Hur mycket plats tar en långfilm i 4K på hårddisken?

Tack på förhand för eventuella tips.

Jag kör en Synology DS1513+ idag via 1 Gbit LAN och den hanterar 4K RAW ganska dåligt. Kommer uppgradera i januari till LaCies 12Big via Thunderbolt 3 istället.

http://www.lacie.com/gb/en/professional/big/6big-12big-thunde...

Dock jobbar jag med filmredigering och ställer lite andra krav på min utrustning än vad en hemaanvändare gör. Att rippa 4K känns som en jobbig process. Hur ofta kollar man på samma film egentligen? Är det inte bara lättare att titta på filmen via skivan istället så slipper du ett jäkla meckande med allt rippande och lagrande?

Att streama 4K via tex DLNA kan fungera bra, men kontrollera så din tv stödjer det. Se till att köra via LAN så får du bättre flyt dessutom.
Däremot om du vill streama utan någon ytterligare kompression så behöver tvn verkligen ha Gbit anslutning, vilket jag inte tror dom har? Som nämnts tidigare så kommer filmerna ta stort ytrymme och kräver en bra bandbredd.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

4K bluray går väl inte att rippa idag? Eller har det hänt nåt nytt som jag missat?

Permalänk
Inaktiv

Du får börja med att knäcka krypteringen för UHD bluray om du ska rippa 4k material utan capturecard.

Gällande "streama 4K i sin ursprungliga kvalitet utan några uppoffringar." får du välja mellan kvalitet eller PLEX, båda två är en omöjlighet.

Permalänk
Medlem

Svagaste HP Microserver gen8 fixar iaf två 1080p-transcodes, oklart om 4k. Släng i ett IBM M1015 och du har fixar hotswap för fyra diskar. Maskinen är billig i dagsläget.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

4K i dagsläget utan att kompromissa på kvaliteten? Hur mycket plats tar en långfilm i 4K på hårddisken?
[/quote]
Du måste kompromissa. En 4k BD kan ta upp till 100 Gigabyte, så om du inte vill komprimera kan alltså en film ta 100 Gigabyte. Då får du nog skaffa en rätt stor NAS..

Att transkoda 128 Mbit/s (som är max för BD) till något mindre, säg 10-50 är alltså 2x till 4x reducering av antalet pixlar, i realtid. Jag är ingen guru men det kommer kräva en massa...

Sen är hela projektet lite onödigt just nu då ytterst få 4k BD UHD filmer faktiskt är 4k, de är uppskalade HD filmer på olika sätt. Endast Sony som produktionsbolag har filmat ganska många filmer i 4k eller mer.

All right. Vi slopar planen på 4K-streaming, det kan räcka att spela upp 4K direkt från disk i dagsläget. Det kan vara kul att ha en liten sådan samling på hyllan. Men just 1080 Blu-ray kommer jag säkerligen ha en stor samling av (äldre filmer som släppts på nytt, etc.). Så den biten är fortfarande relevant.

Vad krävs för att streama det i okomprimerad kvalitet, och hur mycket plats tar en sådan fil i genomsnitt?

Skrivet av Aje:

Jag kör en Synology DS1513+ idag via 1 Gbit LAN och den hanterar 4K RAW ganska dåligt. Kommer uppgradera i januari till LaCies 12Big via Thunderbolt 3 istället.

http://www.lacie.com/gb/en/professional/big/6big-12big-thunde...

Dock jobbar jag med filmredigering och ställer lite andra krav på min utrustning än vad en hemaanvändare gör. Att rippa 4K känns som en jobbig process. Hur ofta kollar man på samma film egentligen? Är det inte bara lättare att titta på filmen via skivan istället så slipper du ett jäkla meckande med allt rippande och lagrande?

Att streama 4K via tex DLNA kan fungera bra, men kontrollera så din tv stödjer det. Se till att köra via LAN så får du bättre flyt dessutom.
Däremot om du vill streama utan någon ytterligare kompression så behöver tvn verkligen ha Gbit anslutning, vilket jag inte tror dom har? Som nämnts tidigare så kommer filmerna ta stort ytrymme och kräver en bra bandbredd.

All right.

Min tanke var egentligen att bli "disk-fri" i framtiden. Att ha sitt eget Netflix med de filmer och serier man älskar mest, i princip. Det är ju så klart enkelt att göra om man börjar investera i digitalt innehåll från t.ex. Apple eller Microsofts filmbutiker, men jag gillar ändå tanken av att ha en fysisk kopia i en låda någonstans, så att man inte förlorar det man köpt.

Vad rekommenderar du om jag enbart vill streama 1080, okomprimerat som om det vore med skiva? Jag har idag en dator med GTX 970 som jag hade kunnat tänka mig att bygga om. Hur många TB behövs uppskattningsvis för en filmsamling på typ 200 Blurays okomprimerat?

Skrivet av raptorjr:

4K bluray går väl inte att rippa idag? Eller har det hänt nåt nytt som jag missat?

Kanske stämmer. Jag kan inte så mycket om detta, och tänkte framtidssäkra mig själv bara.

Skrivet av superapan:

Svagaste HP Microserver gen8 fixar iaf två 1080p-transcodes, oklart om 4k. Släng i ett IBM M1015 och du har fixar hotswap för fyra diskar. Maskinen är billig i dagsläget.

Innebär det att den kan streama 1080 okomprimerat?

Permalänk
Medlem

Plex kan väl inte ens spela upp 4k till att börja med?

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av MojoGurra:

Vad rekommenderar du om jag enbart vill streama 1080, okomprimerat som om det vore med skiva? Jag har idag en dator med GTX 970 som jag hade kunnat tänka mig att bygga om. Hur många TB behövs uppskattningsvis för en filmsamling på typ 200 Blurays okomprimerat?

Du behöver en propp som klarar ca 2000 passmarkpoäng per 1080P stream, Sen ca 6 TB HDD för den mängden filmer, jag ligger själv på ungefär runt 200 egenköpta Blu-ray filmer som är kopierade till min plexserver.
En film ligger på mellan 25-35 GB beroende på längd och ljudspår.
Plex är fö rätt kass på att avkoda VC1 media vilket många filmer är kodade med.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic men vad använder ni för att rippa era blurays? Jag har då aldrig lyckats =(

Permalänk

MakeMKV

http://makemkv.com

Har jag alltid använt med framgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rottemark:

http://makemkv.com

Har jag alltid använt med framgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har testat det men aldrig lyckats få med ljudet. Förmodligen något jag missar.