Apple tillkännager nya Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

MT/s är samma sak som "MHz" här. Det är fullt möjligt att överklocka LPDDR3/processorn, men varför skulle man överklocka en standard/minneskontroller gjord för att dra låg effekt, på låg spänning? DDR3-2133 kör minnet i 266(.2/3) MHz och minnets externa I/O i 1066 MHz. LPDDR3 öppnar upp för LPDDR3-2133, och det är fullt möjligt i 1.2V med "2133 MHz" men jag vet ingen tillverkare som faktiskt tillverkar kretsar de säger klarar de specifikationerna. De som behöver högre hastighet har ju DDR4 med 1.2V drivspänning att byta till, som processorn faktiskt klarar av. Apple har tidigare använt LPDDR3 på Broadwell-U och -Y, så att de skulle köra LPDDR3 på en SKU med egen variant förvånar mig inte, men att köra på Skylake-H vore ovanligare.

Nej, den billiga 13-tummaren utan Touch Bar går inte att välja med 2133-minne. Det går bara på den helt andra datorn.

Nej, 2133 mhz är inte samma som 2133 mt/s. Om det verlkigen gick i 2133 mhz = 4266.67 mt/s. Om du nu fattar vad jag syftade på.
Om det bara stod lpddr3-1866/2133 och då är det inget konstigt. Men det som förbryllar folk är det faktiskt står lppdr3-2133 mhz som folk redan sagt inte finns.
Bara vänta tills det släppts och första reviews för få klarheter om detta.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nej, 2133 mhz är inte samma som 2133 mt/s. Om det verlkigen gick i 2133 mhz = 4266.67 mt/s. Om du nu fattar vad jag syftade på.
Om det bara stod lpddr3-1866/2133 och då är det inget konstigt. Men det som förbryllar folk är det faktiskt står lppdr3-2133 mhz som folk redan sagt inte finns.
Bara vänta tills det släppts och första reviews för få klarheter om detta.

Men, nu skrev jag med citat-tecken och det är allmänt känt att de skriver "data rate" som MHz. Precis som grafikminne inte går i 4000MHz (som överklockningsverktygen rapporterar) när det gäller 8Gbit/s GDDR5 som marknadsförs som 8GHz utan i 2GHz – de syftar till effektiv data rate. De verkliga frekvenserna för LPDDR3 har jag redan skrivit så jag vet inte vad du gölar om egentligen. Det var jag som tog upp att tillverkarna inte har någon LPDDR3-2133 att erbjuda och att Intel inte officiellt stödjer det i den här tråden för övrigt... Vad Apple egentligen menar har jag redan påpekat att det får visa sig senare. LPDDR3 är bara måste på Core-M/-Y-processorerna, annars kör LPDDR3 och DDR4 samma spänningsmatning och det finns knappast någon anledning till speciallösning i t.ex. 15-tummarna.

Permalänk
Medlem

Det finns utrymme på 15"-modellen så varför har dom ersatt funktionstangenterna istället för det bättre alternativet att komplettera tangentbordet med denna bar? Jag har stött på äldre PC-datorer med touchbar-funktioner som krånglar efter ett par år. Tänk att reparera denna delen om den skulle gå sönder. Då den har fingeravläsare i sig så kommer det kanske förekomma error 53 på deras bärbara datorer också.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Vatten:

Det finns utrymme på 15"-modellen så varför har dom ersatt funktionstangenterna istället för det bättre alternativet att komplettera tangentbordet med denna bar? Jag har stött på äldre PC-datorer med touchbar-funktioner som krånglar efter ett par år. Tänk att reparera denna delen om den skulle gå sönder. Då den har fingeravläsare i sig så kommer det kanske förekomma error 53 på deras bärbara datorer också.

Tja, låg inte av/på-"knappen" i TouchBar? Så när den pajar kan man ändå inte använda datorn. Som god Apple-medborgare beställer man då en ny blank och skinande maskin: problem löst!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

En sak som är riktigt nice som jag inte kom att tänka på innan nu är att modellerna startar med 256GB SSD istället för 128GB!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Är inte Oled känsligt för linbränningar? Blir intressant att se hur det ser ut om ett eller två år.

Min Laptop har börjat rasa ihop men dessa var i alla fall alldeles för dyra för att vara aktuella för mina laptop behov.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Att 15 tummaren ska vara så fruktansvärt dyr. Jag har varit sugen att gå från min 13 tums Macbook pro, retina, till denna. 26 000 på en dator för studier känns lite för mycket i plånboken med tanke på att det är nästan 40% av vad jag får från CSN under ett år.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Kul med innovation från Apple igen. Känns som om det var på tiden. Huruvida touch bar är användbar eller mest en gimmick måste man nog testa sig fram för att få veta.

Men nog blir det en del adaptrar man får släpa med sig: usb c till usb a, usb c till hdmi, sd-läsare för usb c, usb c till vga, usb c till thunderbolt 2, usb c till lightning, usb c till dvi, esata till usb c, firewire 800 till usb c och ethernet till usb c.

Glömde jag någon?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

...

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Avstängd

Jeans micke är tillbaka ser jag

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En sak som är riktigt nice som jag inte kom att tänka på innan nu är att modellerna startar med 256GB SSD istället för 128GB!

Inte modellen utan touch bar, den ligger kvar på 128 GB. Vill man få den med 256 GB kostar det 2000 kr till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Inte modellen utan touch bar, den ligger kvar på 128 GB. Vill man få den med 256 GB kostar det 2000 kr till.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har fel? Modellen för 16995 har 256 som standard...
Det är förra modellen som startar på 128GB.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

En MacBook "Pro" med extra skärm för att visa emojis och text-prediction? Eh?
Hade passat bättre på deras vanliga modeller.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

En MacBook "Pro" med extra skärm för att visa emojis och text-prediction? Eh?
Hade passat bättre på deras vanliga modeller.

Om du tittar på presentationen så ser du att den kan användas även till mer professionella program.

https://www.youtube.com/watch?v=pvgs1N_Xkdo

https://www.youtube.com/watch?v=oO-t2TTIdPE

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Nameless One:

Jag ser ändå en hel del potential med Touch Bar. Ska bli intressant att se om folks första kritiska reaktioner förändras efter att de varit ute ett tag och fått ordentlig integration i de bästa MacOS apparna.

Synd att de tar bort instegsmodellen/Air. Vet många som äger en $1000 Air men aldrig skulle köpa en MBP för 50% mer. Det är knappast en ersättare.

Håller med övriga om att det är synd att de tar bort magnetkontakten för laddaren. Idioti.

Jag hade trots det kunnat tänka mig att byta upp mig från min MBP Retina 2013 men $1800 är absolut en dealbreaker. Det är nästan 50% mer än vad jag betalade för min nuvarande hösten 2013. Den får leva kvar ett tag till.

Är det verkligen bekräftat att dom tar bort air? Jag fick uppfattningen om att dom kommer fortsätta sälja dom.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Om du tittar på presentationen så ser du att den kan användas även till mer professionella program.

https://www.youtube.com/watch?v=pvgs1N_Xkdo

https://www.youtube.com/watch?v=oO-t2TTIdPE

vem jobbar i Photoshop med en touchpad?.. Wacom ska det ju vara.

Permalänk
Skrivet av Teval:

Är det verkligen bekräftat att dom tar bort air? Jag fick uppfattningen om att dom kommer fortsätta sälja dom.

Nej, jag tror inte att någonting bekräftades från Apple. Utifrån vad jag hört så verkar 13" Air finnas kvar tills vidare och 11" vara borttagen. På presentationen presenterade de däremot MBP 13" utan Touch Bar som uppgraderingsalternativet för nuvarande Air-användare - den som går loss på 17000 kr.

Permalänk
Sötast

Men, har de inte glömt att släppa Macbook PRO modellen?

Det verkar som att de släppte en ny Macbook och råkade namnge den till PRO, eller?

Menar, förut så fanns det väl en billigare modell och en dyrare som hade grafikkort och massiv prestanda, right?

Nu verkar det som att allt är exakt samma segment, skyhöga priser och jättesnåla maskiner...

Själv är jag väl mest lite sur för att jag faktiskt hade tänkt lägga ut pengar till den mest kraftfulla iMac som kommer i nästa uppdatering då de rent logiskt inte kunde välja amd kort över nvidia med tanke på hur billiga samt krafulla 10x0 serien är, datorena hade sålts till gamers jorden runt..... men nejdå, amd blir det, fint bra jobbat!

TL:DR

Vad hände med Apples produktstolthet? Det syns rakt igenom att kan klipper _alla_ hörn, billigare tillverkning och högre priser =C

Bryr mig väl inte om de höjer sina priser om de även förbättrar sina förbannade produkter.

Apple var Lyx en gång i tiden, nu är det fan bara ett dyrt äpple som är ruttet inifrån och ut.

Permalänk
Medlem

Riksbankens minusränta gör ju att kronan kontinuerligt blir allt mer värdelös gentemot ex dollarn. Kanske inte så stor skillnad i usd om man är amerikan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Riksbankens minusränta gör ju att kronan kontinuerligt blir allt mer värdelös gentemot ex dollarn. Kanske inte så stor skillnad i usd om man är amerikan?

Lite dyrare är de allt de nya datorerna men dollarn ligger 40% högre i kurs mot kronan jämfört med under 2013. Detta innebär även 40% högre priser för oss.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, låg inte av/på-"knappen" i TouchBar? Så när den pajar kan man ändå inte använda datorn. Som god Apple-medborgare beställer man då en ny blank och skinande maskin: problem löst!

Även escape-knappen är borttagen. Apple har gjort ett stort misstag för vanliga datoranvändare. För vanligt folk som precis har lärt sig enkel eller dubbelklicka kanske har nytta av denna bar.

Skrivet av Capitán General:

Kul med innovation från Apple igen. Känns som om det var på tiden. Huruvida touch bar är användbar eller mest en gimmick måste man nog testa sig fram för att få veta.

Men nog blir det en del adaptrar man får släpa med sig: usb c till usb a, usb c till hdmi, sd-läsare för usb c, usb c till vga, usb c till thunderbolt 2, usb c till lightning, usb c till dvi, esata till usb c, firewire 800 till usb c och ethernet till usb c.

Glömde jag någon?

usbc till thunderboltdocka
usbc till mini displayport
usbc till normal displaport

Men det är alltid krångel vid standardbyten. C är ett bra steg då den är liten och slår ihop så många bra standarder i ett. Hopps framtida USB-standarder som kanske klarar 20Gbps, 30Gbps kommer använda samma port. Hoppas som har fixar plats i typ c för optisk överföring för framtida högkapacitetsöverföringar och inte ytterligare standardbyte. Som USB A som gick plats med fler stift i sig utan problem.

Fast det är lite dåligt att dom ersätter många portar till endast fyra. Men deras bar gör att datorn inte är köpbar.

Permalänk
Skrivet av kanto64:

Ingen som lagt märke till att max RAM även på den stora 15 tums modellen är 16 GB?

Eller kan man ha mer?

Det tror jag inte, sen är det ju fastlött minne också, dvs. inte uppgraderingsbart och Apple tar ohemult betalt för expansioner, 2-4000kr är vanligt för 16GB från 8GB.

Apple har helt enkelt ingen bärbar arbetsstation som Dell Precision eller liknande HP. De har heller inga stationära arbetsstationer för att tugga photoshop och andra tunga program med. "Röret" är föråldrad 3 år utan uppgradering och dessutom oerhört dyr.

Imac då? Ja 27" med 5K är fin och har uppgraderbart minne till 32GB, det närmaste du kommer dator för tyngre uppgifter men vill man inte ha denna skärm som finns inget, räknar inte Mac mini som seriöst i genren.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av peterholm1:
Skrivet av kanto64:

Ingen som lagt märke till att max RAM även på den stora 15 tums modellen är 16 GB?

Eller kan man ha mer?

Det tror jag inte, sen är det ju fastlött minne också, dvs. inte uppgraderingsbart och Apple tar ohemult betalt för expansioner, 2-4000kr är vanligt för 16GB från 8GB.

Apple svarade på frågan om anledningen till att det inte går att välja 32 GB minne igår med att det skulle dra för mycket ström.

Låter konstigt enligt mig, de skulle exempelvis kunna använt DDR4 istället och fått ner strömförbrukningen den vägen.
Det borde man kunnat få in med tanke på vad maskinerna kostar. De borde åtminstone låta kunderna själva välja mer minne med en disclaimer om att de får en något sämre batteritid. Eller kanske inte slimmat ner den fullt så mycket och fått in ett lite större batteri. Tyvärr verkar det förutsättas att alla i målgruppen prioriterar form över funktion till den extrema grad som Sir Jonathan Paul Ive gör.

Nja, ju mer jag tittar på den laptopen, ju mer tveksam blir jag. Skall bli intressant att läsa recensioner framöver.

Permalänk
Medlem

Sometimes I get the feeling that Tim can't cook the job that Steve did.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Ajdå, där sprang microsoft iväg en bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Har suttit med min MBP ute i fält sedan 2,5 år tillbaka, med programmering och fotografi på fritiden. Extremt nöjd.

Men nu blir det inte mer Apple... Varför? Jo.

- Magsafe borta
- SD kort läsaren är borta (wtf!)
- Fysisk ESC borta

Orkar knappt skriva mer, är förbannad.
Touchbaren är TRAMS. Jag vill ha mina ögon på datorskärmen, och genom muskelminne knappa på tangentbordet och trackpad/musen för att utföra kommandon. Det går INTE på en platt touch-yta som dessutom ändrar innehåll konstant.

Det finns INGET som definierar denna dator som"Pro" längre.

Jag håller helt med dig. Dock utmanar jag dig att posta om din nya hp,dell,whatever när du köpt. Jag tror nog 'kreativa' människor fortsatt kommer använda mac som huvudsystem. - trots dessa märkliga designval.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Nameless One:

Apple svarade på frågan om anledningen till att det inte går att välja 32 GB minne igår med att det skulle dra för mycket ström.

Låter konstigt enligt mig, de skulle exempelvis kunna använt DDR4 istället och fått ner strömförbrukningen den vägen.
Det borde man kunnat få in med tanke på vad maskinerna kostar. De borde åtminstone låta kunderna själva välja mer minne med en disclaimer om att de får en något sämre batteritid. Eller kanske inte slimmat ner den fullt så mycket och fått in ett lite större batteri. Tyvärr verkar det förutsättas att alla i målgruppen prioriterar form över funktion till den extrema grad som Sir Jonathan Paul Ive gör.

Nja, ju mer jag tittar på den laptopen, ju mer tveksam blir jag. Skall bli intressant att läsa recensioner framöver.

Detta, jag har inte läst någonstans att mer RAM minne skulle vara mer än en marginell faktor när det gäller strömförbrukning, när battertid för en bärbar dator, surfplatta eller mobiltelefon diskuteras så kan jag inte minnas någon recension där enhetens bättre eller sämre batteritid jämfört med konkurrenterna ska ha berott på mängden RAM.

En 5K-skärm lär ställa en hel del krav på övriga hårdvaran för att allt ska flyta smidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jävligt sugen. Jävligt dyrt...
Hade egentligen varit mer passande att köpa 15" från 2015 med dedikerat GPU, men den verkar de ju inte sälja längre, bara den utan dGPU :/

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

13 tummaren för 17 lax känns som en riktigt dålig deal när man kan få en nästintill identisk dator för 8000 med den skillnaden att det står Xiaomi på den. http://www.banggood.com/Xiaomi-Mi-Notebook-Air-Windows-10-13_...

Visserligen inte från svensk återförsäljare, men det visar iallafall att man betalar extra bara för märket...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem