nytt tyst nätagg (Corsair CX550M väsnas för mycket!)

Permalänk
Medlem

nytt tyst nätagg (Corsair CX550M väsnas för mycket!)

Hej
Köpte en ny dator för någon vecka sedan (datorn i signaturen)
Tanken var att den skulle vara så tyst som möjligt. Men efter att ha kört igång datorn så märkte jag att datorn är allt annan än tyst och det beror på att fläkten i nätagget (Corsair CX550m) låter som en sysra eller något liknande.

Min fråga är nu vilket nätagg bör jag byta till om jag vill ha det så tyst som möjligt?
helst något från cdon.com

Tack på förhand.

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk

@Qwertan: Antagligen har du fenomenet som kallas för spoltjut eller coilwhine. Finns där ingen garanti på PSU:n? Du kanske kan få en ny som inte har coilwhine!

Visa signatur

Under uppbyggnad

Permalänk
Medlem

Tog kontakt med cdon då jag ville reklamera detta. men jag fick till svar att jag skulle nyttja ångerrätten så dom verkar inte ta det som en reklamation utan snarare som en vanlig retur. Men det kanske inte är någon skillnad.

Vet inte om jag vågar ta ett likadant igen med risk för att det inte blir någon skillnad så det är därför jag ber om tips på andra.
Men är det någon här som har erfarenhet av att detta nätagget är tyst vanligtvis så kanske man borde chansa ändå?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem

@Qwertan:

Låter den hela tiden, eller bara vid belastning?
Har du lyssnat nära, låter det som fläkten har missljud eller som sas tidigare, spoltjut?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79:
det låter hela tiden. Stötte till datorn lite och då var det tyst en liten stund men sen efter några minuter var det uppe i samma jobbiga ljudnivå igen.

Spolljud är en bra beskrivning ja

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem

@Qwertan:

Märkligt, om det blir tyst när man stöter till den låter det ju mer som ett lager till fläkten eller nått sådant, men det är ju svårt att säga.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Qwertan:

Hej
Köpte en ny dator för någon vecka sedan (datorn i signaturen)
Tanken var att den skulle vara så tyst som möjligt. Men efter att ha kört igång datorn så märkte jag att datorn är allt annan än tyst och det beror på att fläkten i nätagget (Corsair CX550m) låter som en sysra eller något liknande.

Min fråga är nu vilket nätagg bör jag byta till om jag vill ha det så tyst som möjligt?
helst något från cdon.com

Tack på förhand.

Hej Qwertan,

Om det är missljud från nätaggregatet så tycker jag definitivt att du ska reklamera den till butiken du köpte den ifrån, hör av dig hur det går!

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan