Snabbtest: Battlefield 1 i DirectX 11 och DirectX 12

Permalänk
Avstängd

Skulle vara skoj att se 980ti med i listan. 1070 ersätter 980ti, ja, men det är inte samma grafikkort sägs det. Vore trevligt att se hur det ligger till egentligen.

Och ja, jag har ett.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Både Maxwell och Pascal kan köra grafik och data samtidigt i samma krets.

Dock kan varje enskild SM bara hämta jobb från endera grafik-kön eller någon av beräknings-köerna. Maxwell måste göra en statisk partitioneringen mellan SMs vilket i praktiken gör det extremt svårt att vinna något på att köra separata köer för grafik och beräkning. Pascal kan dynamiskt ändra var varje SM plockar jobb.

Dock är grafik-kön kapabel att hantera allt som beräknings-kön kan hantera, så har man en krets som inte "stallar" finns det överhuvudtaget inget att vinna på att köra beräknings-köer och grafik-kö parallellt.

Är precis samma sak för HyperThreading, kör man t.ex. Linpack som helt kan maxa en kärna från en tråd så får man noll effekt av att köra flera CPU-trådar. i normalfallet finns det dock outnyttjad kraft i CPU-kärnorna, för GPUer har uppenbarligen GCN-korten outnyttjad kraft så de vinner lite på "async shaders". Men mycket tyder på att Maxwell/Pascall faktiskt kan mata sig tillräckligt enbart från en kö (notera att GPUer typiskt har 5-20 jobb per SM/CU körandes parallellt även om det bara är en kö!).

Ovan har inget med kontextbyte att göra. Kontextbyte är något man vill göra när ett jobb med högre prioritet än de som nu kör trillar in. Kontext-byte är dyrt på Maxwell och kan bara göras mellan "draw-calls". Det är billigt och har extremt låg latens på Pascal då det dels har HW-stöd och dels kan utföras med klockcykelgranulatet.

Kontextbyte har relativt hög latens på GCN innan version 1.2. GCN1.2/4 har dock specifikt stöd för detta, hur det fungerar på detaljnivå tror jag aldrig AMD berättat.

Angående Doom: var hittar du DX11 resultaten för denna titel så det går att jämföra med Vulkan? Att en titel fungerar bra med DX12/Vulkan är inget bevis på att dessa är bra, kan faktiskt vara så att en titel presterar bra trots att den kör med något mindre optimalt.

Nämn en enda titel så här långt där DX12/Vulkan faktiskt ger en signifikant boost över DX11.

Såg "bra" ut för AMD i t.ex. Quantum Break så länge det var en DX12-only titel (AMD-korten presterade generellt sett klart bättre än Nvidia). När man sedan släppte DX11 stöd visade sig att det inte var AMD-korten som presterade bra, utan de presterade minst dåligt. Med DX11 blev det helt plötsligt Nvidia som var starka, det oavsett om man jämför mot AMD med DX12 eller DX11.

Jag orkar inte ta upp detta igen. Du har dina bokmärken kvar hoppas jag. Man ser ett typiskt beteende hos nvidia kort att dom kan tappa fatalt under DX12/Vulkan i flertalet titlar. Det kommer bli mer och mer uppenbart, och vi har fått se prov på vilken prestandaskjuts det kan ge. Nu när du tar upp Doom, det är ett utmärkt exempel på det jag just skrev om. Lyckligtvis tjänar nvidia prestanda där också tack vare att man kör specifik vendorcode som ska utnyttja bägge arkitekturerna till fullo men det betyder fortfarande att nvidiakorten är handikappade på asynkrona beräkningar. Man kan orka att teoretisera och har gjort i tusentals trådar. Faktum kvarstår. Det är ganska fantastiskt vad denna generations spelkonsoler är kapabla till där vi mycket riktigt har CGN gpu'er.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Det är lite tråkigt att ni inte prövade med en Intel i7-6700k också så vi hade fått se en jämförelse mellan i5 och i7 i DX12. Flera andra sidor har gjort tester som visar att det finns en stor fördel med flertrådade processorer i spel som BF1 och andra liknande spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser inte titan x?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gtx 1080 och i7 6700k var inte overkill after all...

Något som gör mig lite fundersam är när det gäller speltester för just first person shooters är varför inte inkludera 1080p som standard?

För det är väl 144hz skärmar som FPS-spelarna lirar på? (mig veterligen är det svindyrt att driva 144hz konstant på 2k/4k upplösning, om ens möjligt)
Eller är det bara jag som lirar på 24" 1080p?

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

och plötsligt känns mitt gtx 970 så gammalt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jan Cogo:

Ett gtx 980ti med costum kylning kan till och med ha bättre resultat än gtx 1070 då swec använder gtx 980ti med referens kylning vilket inte passar det varma kortet lika bra som gtx 1070.
Tycker denna videon förklarar det bra.
https://youtu.be/3-FRuIvGF7U
Men man kan ändå säga att dom är ungefär lika bra.

Minns att dom klagade på referens 980ti eller om det var titan x kylaren här när det begav sig. Att den inte riktigt höll måttet längre. Lite kasst att använda den som referenspunkt emot 1070 egentligen.

Nåja, det går ju att gissa sig fram men det är ju alltid kul när ens hårdvara finns med.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Jag orkar inte ta upp detta igen. Du har dina bokmärken kvar hoppas jag. Man ser ett typiskt beteende hos nvidia kort att dom kan tappa fatalt under DX12/Vulkan i flertalet titlar. Det kommer bli mer och mer uppenbart, och vi har fått se prov på vilken prestandaskjuts det kan ge. Nu när du tar upp Doom, det är ett utmärkt exempel på det jag just skrev om. Lyckligtvis tjänar nvidia prestanda där också tack vare att man kör specifik vendorcode som ska utnyttja bägge arkitekturerna till fullo men det betyder fortfarande att nvidiakorten är handikappade på asynkrona beräkningar. Man kan orka att teoretisera och har gjort i tusentals trådar. Faktum kvarstår. Det är ganska fantastiskt vad denna generations spelkonsoler är kapabla till där vi mycket riktigt har CGN gpu'er.

Nämn en enda titel där DX12 presterar väsentligt bättre på något kort än vad det relativt sett presterar på Maxwell eller Pascal med DX11.

Och tror ingen hävdar att "low-level" API är en dålig idé på konsol, men det är för att konsoler är extremt homogena miljöer. PC är en extremt heterogen plattform, det är en väldigt relevant skillnad när man pratar "low-level" API vs "high-level" API. Ett specifikt problem med "low-level" är just att det tenderar att prestera dåligt på allt man inte specifikt optimerat för.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nämn en enda titel där DX12 presterar väsentligt bättre på något kort än vad det relativt sett presterar på Maxwell eller Pascal med DX11.

Och tror ingen hävdar att "low-level" API är en dålig idé på konsol, men det är för att konsoler är extremt homogena miljöer. PC är en extremt heterogen plattform, det är en väldigt relevant skillnad när man pratar "low-level" API vs "high-level" API. Ett specifikt problem med "low-level" är just att det tenderar att prestera dåligt på allt man inte specifikt optimerat för.

Och du verkar tycka att low-level API'er är en extremt dålig idé till PC. Det får stå för dig. Som sagt, du har dina bokmärken och jag har diskuterat nog med dig om detta. Tiden kommer utvisa och jag är redan nöjd med vad som inträffat hittills. Det är bara början.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En möjlighet är naturligtvis att spelprogrammerare lyckas utnyttja den CPU-kraft man får över till något bra, i det läget är det bara en tidsfråga innan vi börjar se fördelar med DX12/Vulkan.

Men man måste komma ihåg att DX12/Vulkan är en ganska stor förändring från hur DX historiskt fungerat. Eller inte helt, DX2/3 var faktiskt väldigt "low-level" för 3D och det ansågs nära nog hopplöst att användas (APIet för 3D i DX2/3 är en stor orsak till att ID valde OpenGL).

Vad man kan säga är att DX12/Vulkan är typiska 1.0 versioner av en ny teknik, misstag har begåtts. Det vi inte vet än är om det är misstag som bara gör tekniken lite mindre polerad eller om det är fatala misstag som leder till att det aldrig kommer bli bättre än DX11.

Oavsett lär vi få framtida versioner av 3D-APIer som absolut kommer vara bättre än DX11, för DX11 är omodernt då det är en väldigt dålig abstraktion av hur moderna GPUer fungerar.

Personligen tror jag att "low-level" spåret är ett misstag, det har aldrig fungerat bra på heterogena plattformar och PC är en extremt heterogen plattform! Tror framtida DX-versioner kommer närma sig DX11 i abstraktionsnivå, men vara designade på ett mycket bättre sätt för moderna GPUer (så man kan utnyttja "async shaders", bättre sprida jobbet över CPU-kärnor etc).

Med andra ord får vi vänta på nästa stora version av DirectX och Vulkan för att faktiskt komma framåt.

Skrivet av ygd3n:

@Oggaaaa: Undrar också. Har inte direkt fattat DX12 än. Drog igång det igår när jag spelade lite Rise of the tomb raider. Ingen direkt skillnad vad jag kunde se. Vad är den direkta skillnaden mellan DX11 och DX12 den som vet ?

Yoshman ger svar i inlägg... fan att de har tagit bort numren bredvid inläggen. "En feature!", eller? Hursomhelst är det på förra sidan här #16431484

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Och du verkar tycka att low-level API'er är en extremt dålig idé till PC. Det får stå för dig. Som sagt, du har dina bokmärken och jag har diskuterat nog med dig om detta. Tiden kommer utvisa och jag är redan nöjd med vad som inträffat hittills. Det är bara början.

Jag försöker ju lägga upp bollen för smash där du rejält kan dunka in den ovh visa att jag har fel. Jag vill ha fel på denna punkt.

Så igen: nämn ett enda spel där något kort presterar väsentligt bättre än vad Maxwell/Pascal gör i DX11, det tack vare DX12 (d.v.s. peka inte på Hitman, även om AMD presterar relative bättre där så presterar AMD-korten än bättre i DX11 än i DX12).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är vi inte insnöade lite för mycket på oss själva då? Vi nordbor har ju generellt sett god ekonomi och skyr inte dyra processorer och gpuer, men runt om i världen är det knappast samma visa. Så på sikt borde det väl ändå kunna finnas en bra framtid för dx12/vulkan?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hjälpsam

Mängden rekommenderat minne för BF 1 är 16 GB, Sweclockers vinterdator har 8 GB.
Jag tror att det är detta som är orsaken till dipparna, DX12 verkar kräva mer minne.

https://www.battlefield.com/games/battlefield-1/tech

Tur att minne är billigt i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Är vi inte insnöade lite för mycket på oss själva då? Vi nordbor har ju generellt sett god ekonomi och skyr inte dyra processorer och gpuer, men runt om i världen är det knappast samma visa. Så på sikt borde det väl ändå kunna finnas en bra framtid för dx12/vulkan?

Är du ironisk? Om inte så är Nordiska länders ekonomi inte lysande, även Norges. Sverige ligger inte bra till och lånar stora summor pengar i högkonjukntur bör understrykas. Som man sår får man skörda. Så vidare till trådens ämne.

I DX 12 AMDs 480 dimper ner ända till ospelbara 20fps, medan Nvidias gamla 980 4gb bara åker ner till 32fps och 1060 35fps. AMDs Fury X får bara 21fps, detta med deras bästa grafikkort för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mängden rekommenderat minne för BF 1 är 16 GB, Sweclockers vinterdator har 8 GB.
Jag tror att det är detta som är orsaken till dipparna, DX12 verkar kräva mer minne.

https://www.battlefield.com/games/battlefield-1/tech

Tur att minne är billigt i dag.

Kan stämma kanske.
Min FPS kanske blir bättre i 16GB.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

och plötsligt känns mitt gtx 970 så gammalt

Köp ett till, det gjorde jag. BF skalar bra med SLI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Så mycket negativt för DX12. Det krävs tid för allting att mogna. Det är ett nytt gränssnitt och kommer bli bättre än DX11. Om MS hade stannat kvar på DX11 spåret så hade mantle kört om i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Är du ironisk? Om inte så är Nordiska länders ekonomi inte lysande, även Norges. Sverige ligger inte bra till och lånar stora summor pengar i högkonjukntur bör understrykas. Som man sår får man skörda. Så vidare till trådens ämne. http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12278?key=62e3558ebd826906e99feaaf34a1138c
I DX 12 AMDs 480 dimper ner ända till ospelbara 20fps, medan Nvidias gamla 980 4gb bara åker ner till 32fps och 1060 35fps. AMDs Fury X får bara 21fps, detta med deras bästa grafikkort för spel.

Å andra sidan är det inte staten som köper gpu och processorer åt oss medborgare, det är såklart våran egna personliga ekonomi hen refererar till så ser inte varför du tar upp statens ekonomi. Du kan omöjligt förneka att Nordens invånare har avsevärt mycket mer pengar att spendera på prylar såsom datordelar än stora delar av världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DX12: Ytterligare ett tomt och desperat argument från Microsoft för att få folk att använda 10:an så de kan spionera bättre på dem.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Var är folk som skrev att DX12 är framtiden och att man ska köpa AMD?

Ser ut som att nVidia fortfarande är vad som gäller. Kan inte februari komma tidigare.

Tycker båda parterna är lite taniga i prestandan på DX12, fast sen är det ju skillnad från spel till spel.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Inget Titan kort?

Permalänk
Medlem

DirectX 12 verkar fortfarande inte moget.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

åå bara längtar

Permalänk
Avstängd

fan vad snyggt det ser ut!

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Snabbtest med 8 GB ram när rekommenderade ligger på 16 gig?

Gör om och gör rätt!

Permalänk
Medlem

@HotLegs:
Ramen bör inte göra någon skillnad såvida det inte tar slut.
Eller möjligtvis gör det väl lite skillnad med snabbare minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag försöker ju lägga upp bollen för smash där du rejält kan dunka in den ovh visa att jag har fel. Jag vill ha fel på denna punkt.

Så igen: nämn ett enda spel där något kort presterar väsentligt bättre än vad Maxwell/Pascal gör i DX11, det tack vare DX12 (d.v.s. peka inte på Hitman, även om AMD presterar relative bättre där så presterar AMD-korten än bättre i DX11 än i DX12).

Finns inget,men han har alltid varit desperat och när han får mothugg av ngn som är bra mycket mer insatt så tar han den fega vägen ut genom att säga att det inte finns ngt mer att diskutera.

Vem tror egentligen på att lägga mer av optimeringen av hårdvara i knät på spelutvecklare är bättre än att låta hårdvaru-tillverkarna själva stå för optimeringen?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Var är folk som skrev att DX12 är framtiden och att man ska köpa AMD?

Ser ut som att nVidia fortfarande är vad som gäller. Kan inte februari komma tidigare.

Känns ju som det inte är någon större idé att skaffa Win 10 med DX12 då man har Nvidia enligt detta test, hade man haft AMD så visst...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonathanknet:

@HotLegs:
Ramen bör inte göra någon skillnad såvida det inte tar slut.
Eller möjligtvis gör det väl lite skillnad med snabbare minnen

Kan göra en hel del, mer minne låter fler filer ligga kvar i cachen, även med en snabb SSD tar det tid att läsa in dem igen, sådant ger hack.

edit 2
Här ser man att nästan allt minne används i en maskin med 8 GB det gör att nästan inget kan användas som diskcache eller delat minne för grafikkortet.

Jag har länge varit en minnesjunkie, mycket atbetsminne gör att allt går mjukare och flyter bättre.
Man skall inte stirra sig blind på "minnesanvändningen", minne som används till cache är också ett användande av minnet och ett viktigt sådant.
edit 1
Detta test ger ett hellt annat resultat än Sweclockers, här vinner RX480 rejält över GTX1060.
https://forums.anandtech.com/threads/battlefield-1-benchmarks...

http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/battlefield-1-test-gpu
edit 3
Intel 2600K presterar fortfarande bra i DX12, men även AMD FX8350 går förvånansvärt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

DirectX 12 verkar fortfarande inte moget.

De personer som kodar spel i Direct3D 12 verkar ännu inte mogna i sina kunskaper.

Det verkar vara frågan om en ganska stor ändring i hur man kodar optimalt för DX11 respektive DX12, mycket större skillnad än DX11 gentemot tidigare versioner.