Permalänk
Medlem

Data bygge med låg budget

Hej alla på sweclockers jag och min sambo letar efter en stationär dator som går att spela lätta spel på txp LoL, wow.

vi har en ganska liten budget på 5000-6000kr går det att fixa en dator som klarar av spelen ?

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Kaptenks:

Hej alla på sweclockers jag och min sambo letar efter en stationär dator som går att spela lätta spel på txp LoL, wow.

vi har en ganska liten budjet på 5000-6000kr går det att fixa en dator som klarar av spelen ?

Tack på förhand

Extremt tajt budget för de spelen men det bästa jag kunde komma upp med:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9787685/

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenks:

Hej alla på sweclockers jag och min sambo letar efter en stationär dator som går att spela lätta spel på txp LoL, wow.

vi har en ganska liten budjet på 5000-6000kr går det att fixa en dator som klarar av spelen ?

Tack på förhand

Datorbyggets svåra del är egentligen att inse sina begränsningar i form av budget, World of Warcraft anser jag knappast vara ett lättdrivet spel.. men det går ju att diskuteras.

Det går absolut att fixa en dator som klarar av spelen, med räkna med att lägga ut cirkus 9 tusen med operativsystem och lagring inkluderat.

Hade hjälpt att få reda på vilka krav ni har på prestandan, upplösning samt inställningar ni förväntar er att burken klarar av.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

@FaatIII: Kunde inte sagt det bättre själv. En extremt låg budget för ett extremt krävande spel.

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.Lil:

Finns billigare chassin på matx-fronten: https://www.inet.se/produkt/6901595/fractal-design-core-1000-...

Ett med genomskinlig glaspanel för 200* spänn extra känns som bortkastade pengar med tanke på dels komponenterna som sitter i och ljudnivån.
Annars bra jobbat. (vet dock inte om det ingår kylare till processorn, det kanske du har bättre koll på)

WoW är för övrigt ganska CPU-krävande.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Jubileumsmästare

@Kaptenks: Här e mitt förslag

@Daniel.Lil: Nätagg?

@FaatIII: Det ingår. Den är boxed och ej K-märkt.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att köra pentium cpu, den passar bra till att lira wow om den är lite överklockad

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av FaatIII:

Finns billigare chassin på matx-fronten: https://www.inet.se/produkt/6901595/fractal-design-core-1000-...

Ett med genomskinlig glaspanel för 200* spänn extra känns som bortkastade pengar med tanke på dels komponenterna som sitter i och ljudnivån.
Annars bra jobbat. (vet dock inte om det ingår kylare till processorn, det kanske du har bättre koll på)

WoW är för övrigt ganska CPU-krävande.

Mycket sant, med tanke på storleken på lådan så bör det finnas en i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

@Kaptenks: Här e mitt förslag

@Daniel.Lil: Nätagg?

@FaatIII: Det ingår. Den är boxed och ej K-märkt.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9787933/

Det hade jag glömt! Du lär nog inte behöva mer än 500w. Kan vara bra att ha mer för framtiden men på en tajt budget, 500w

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk

Med den budgeten så hade jag nog kikat på en begagnad på blocket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Datorbyggets svåra del är egentligen att inse sina begränsningar i form av budget, World of Warcraft anser jag knappast vara ett lättdrivet spel.. men det går ju att diskuteras.

Det går absolut att fixa en dator som klarar av spelen, med räkna med att lägga ut cirkus 9 tusen med operativsystem och lagring inkluderat.

Hade hjälpt att få reda på vilka krav ni har på prestandan, upplösning samt inställningar ni förväntar er att burken klarar av.

i3 6100, 8GB 2133Mhz ram och ett GTX 760 2GB driver min sambos WoW lätt på preset 7 (Gamla ultra) iaf.

Så nej en dator för 9000 är absolut inte nödvändigt för dom spelen!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Datorbyggets svåra del är egentligen att inse sina begränsningar i form av budget, World of Warcraft anser jag knappast vara ett lättdrivet spel.. men det går ju att diskuteras.

Det går absolut att fixa en dator som klarar av spelen, med räkna med att lägga ut cirkus 9 tusen med operativsystem och lagring inkluderat.

Hade hjälpt att få reda på vilka krav ni har på prestandan, upplösning samt inställningar ni förväntar er att burken klarar av.

här har man minimum för legion wow, det krävs inte speciellt mycket för att driva wow.

CPU: Intel Core 2 Duo E8500 or AMD Phenom II X3 720
CPU Speed: Info
RAM: 2 GB RAM
OS: Windows XP / Windows Vista / Windows 7 / Windows 8 / Windows 10 with latest service pack
Video Card: NVIDIA GeForce GT 440 or AMD Radeon HD 5670 or Intel HD Graphics 5000
Click here for the latest video card drivers
Sound Card: Yes
Free Disk Space: 45 GB

Permalänk
Medlem

@MattiasP94: Eller på sweclockers marknad.

Folk glömmer alltid begagnat av någon anledning. Vill man inte lägga ut pengar, köp begagnat.

Leta efter något med en i5 eller högre samt ett gammalt top-of-the-line-grafikkort. Tänk 780Ti eller 290x. Men det beror ju på vart man bor osv så det gäller att ha flyt också.

Du kan fortfarande köpa delar begagnat. Det säljs gtx970 för småpengar just nu och du borde kunna få ett begagnat för 1300-1600 kr-ish, beroende på modell och ålder. AMD-kort brukar vara ännu bättre klipp om man bara har en nätdel som klarar dom.

Edit below

Drog ihop ett alternativ nedan med den beryktade överklockningsbara pentiumen. Du borde kunna få upp den till runt 3,6-3,7 GHz även med stockkylaren. Vad du får är en sämre CPU och en äldre plattform men ett trevligt chassi och mer SSD-lagring. 120 Gb är på tok för lite!

Vill du ha mer lagring kan du alltid köpa en 120 Gb SSD likt ovan att ha Windows på och två spel samt en 1 TB mekanisk disk för ca 550 kr att lagra bilder/filmer eller något spel som inte kräver snabb HDD och som du spelar lite mindre ofta.

Ännu bättre är att köpa en pentium G4400 och ett moderkort som har ett gammalt bios som tillåter blck-overclock. Men detta kräver lite kunskap och är inget jag kan rekommendera till nybörjare. Jag är inte helt säker om dom fixat kislet heller och gjort detta omöjligt med nyare chip. Någon som vet?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

i3 6100, 8GB 2133Mhz ram och ett GTX 760 2GB driver min sambos WoW lätt på preset 7 (Gamla ultra) iaf.

Så nej en dator för 9000 är absolut inte nödvändigt för dom spelen!

// Marcus

Kommer inte ihåg senaste gången jag köpte en dator som kostade under 15.000 för att lira spel på.. Min nuvarande dator Gtx 1080 1.9 ghz och i7 6700k 4.2ghz har svårigheter att få 144hz i alla lägen i wow, speciellt när man raidar eller går där det är mycket folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable