Permalänk
Medlem

Får jag nytta av Freesync?

Tjena!

Webbhallen öppnar butik på Väla och säljer denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/244538-s...

för 799kr. Jag har ganska precis köpt ett RX 480 grafikkort och har idag har jag en liknande skärm, fast utan Freesync. Jag spelar bara spel i 1080p och med endast en skärm. Spel jag spelar är tex Fallout 4, Just Cause 3, Tomb Raider, Gta5 och liknande.

Kommer jag märka någon skillnad på spelen om jag köper en skärm med Freesync?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tokas:

Tjena!

Webbhallen öppnar butik på Väla och säljer denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/244538-s...

för 799kr. Jag har ganska precis köpt ett RX 480 grafikkort och har idag har jag en liknande skärm, fast utan Freesync. Jag spelar bara spel i 1080p och med endast en skärm. Spel jag spelar är tex Fallout 4, Just Cause 3, Tomb Raider, Gta5 och liknande.

Kommer jag märka någon skillnad på spelen om jag köper en skärm med Freesync?

Skärmen måste ha Freesync, annars kan självklart inte nyttja funktionen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Tokas: Du kommer definitivt att märka skillnad. Freesync gör att känslan av "hög" fps finns där även fast du får små FPS-drops ibland och höjer spelkänslan rätt rejält.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Tokas:

Tjena!

Webbhallen öppnar butik på Väla och säljer denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/244538-s...

för 799kr. Jag har ganska precis köpt ett RX 480 grafikkort och har idag har jag en liknande skärm, fast utan Freesync. Jag spelar bara spel i 1080p och med endast en skärm. Spel jag spelar är tex Fallout 4, Just Cause 3, Tomb Raider, Gta5 och liknande.

Kommer jag märka någon skillnad på spelen om jag köper en skärm med Freesync?

Beror på vilka spel kännar mer än andra kan säga att ex, CS:GO, WOW, SC2 och spel som dippar till 25-45 fps vad du än gör med det så är det gudagåvan. Sen att utöka till 2 skärmar är guld :! Multitasking är <3

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Den skärmen har Freesync ja, och du kommer förmodligen se en skillnad när du spelar - speciellt om du i dagsläget upplever screen tearing (vilket oftast sker då man har Vsync OFF). Det är för övrigt en väldigt fin skärm och 799 är ett väldigt bra pris!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Det blir nog att slå till på skärmen.

Jag var faktiskt på Webbhallens nyöppnade butik tidigare idag och köpte deras 1tb-hårddisk för 395kr. Samtidigt frågade jag två av dom som jobbade där om de kunde förklara lite fördelar angående Freesync, men de hade INGEN aning vad "freesync" var för något, och kunde inte ge mig en anledning till att köpa skärmen. Jag sa att jag hade precis köpt ett RX 480-kort, men de hade ingen koll på att det kortet var AMDs nyaste kort. De bad mig vänta så att de kunde "googla" på mina frågor, men då bara köpte jag hårddisken och gick vidare..

@andra94 Är det en fördel att ha Freesync när man har mer än en skärm? Måste man ha två stycken freesync-skärmar i så fall, eller kan jag dra nytta av det fast min ena skärm inte har freesync?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Tokas:

Tack för svar! Det blir nog att slå till på skärmen.

Jag var faktiskt på Webbhallens nyöppnade butik tidigare idag och köpte deras 1tb-hårddisk för 395kr. Samtidigt frågade jag två av dom som jobbade där om de kunde förklara lite fördelar angående Freesync, men de hade INGEN aning vad "freesync" var för något, och kunde inte ge mig en anledning till att köpa skärmen. Jag sa att jag hade precis köpt ett RX 480-kort, men de hade ingen koll på att det kortet var AMDs nyaste kort. De bad mig vänta så att de kunde "googla" på mina frågor, men då bara köpte jag hårddisken och gick vidare..

@andra94 Är det en fördel att ha Freesync när man har mer än en skärm? Måste man ha två stycken freesync-skärmar i så fall, eller kan jag dra nytta av det fast min ena skärm inte har freesync?

Hahaha wow, köp freesync bra pris. Använd den som spelskärm och din gamla för streams, film osv

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@andra94: Tipptopp, tack!

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt skärmen och rent spontant så är jag väldigt nöjd!

De som jobbade i butiken idag var lika vilsna som igår, så jag kommer definitivt aldrig gå till butiken för råd i alla fall. Tur att man kan fråga alla snälla från Sweclockers.

När man väljer FreeSync på skärmen så kan man välja antingen "Standard Engine" eller "Ultimate Engine". Är det någon som vet skillnaden mellan dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Nu har jag köpt skärmen och rent spontant så är jag väldigt nöjd!

De som jobbade i butiken idag var lika vilsna som igår, så jag kommer definitivt aldrig gå till butiken för råd i alla fall. Tur att man kan fråga alla snälla från Sweclockers.

När man väljer FreeSync på skärmen så kan man välja antingen "Standard Engine" eller "Ultimate Engine". Är det någon som vet skillnaden mellan dessa?

Tack för jobbtipset, uppenbarligen behöver man inte kunna så mycket på Webhallen.

Förresten inte konstigt NVidia regerar med sådana försäljare som knappt vet vad AMD är.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian