Google visar Wifi-router och Chromecast med 4K-stöd den 4 oktober

Permalänk
Medlem

Trevligt, jag hade tänkt att köpa en Chromecast till, klarar den här vettiga bildfrekvenser (dvs, även 24p etc) kan den vara ett bra komplement till mitt gamla härk till mediadator.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Ja varför skulle den inte vara Basic? 99,99% av alla wifianvändare ändrar väl SSID/lösen som mest.

tror inte 99 hade ändrat det heller (till något alls) om inte Telia tvingat att göra det. det här med hårdvarukopplad inloggning och WPS-knappar har nog inte tillkommit utan skäl.

Skrivet av Söderbäck:

Ja det är ju en slogan som sitter som en smäck. Men jag är mer ute efter "USPen". Vad är det som googles router faktiskt har att erbjuda som de andra saknar?

"Google"

Skrivet av Söderbäck:

Där är snarare GUI av intresse men jag inte så säker på att det är en så gångbar USP heller. Egentligen.

Det är väl utseendet på onhub som är säljargumentet i så fall. Vilket jag förstår.

Endast en ethernetutgång, att man inte kan koppla lagring eller skrivare till USBporten och brist på APstöd exempelvis...

Men det intressanta här är hur onhub upplevs som att den kan mer än andra. Det verkar vara första känslan. Det är sant att onhub faktiskt även har ett gäng egna unika lösningar, men mycket är väl idag inte så användbart eller intressant för de flesta.

det är en sak som är svår att visa innan försäljning för en sån där sak, så visst. men åas så var ju ändå snajdigt GUI en hörnpelare för UEFI, fast det egentligen är helt oviktigt. och verkligen något som ingen som klarat sig utan behövde.

ser den bara ut som den där lille Androidgubben så..

gissar att de som vill sno in sig i ett helt Google-nätverk redan är helt trådlösa. och det finns skrivare för det med, eller fler som gör dem "trådlösa", så kanske ingår det också i planerna för trådkapningarna. som Apple.

kanske är det det de anser sig uppnåt nu, de kan sälja känslan, också som Apple. annars ser jag mest att de skulle kunna lägga in mycket "just works"-tjänster för sitt system. som att nallen backas upp varje gång den är inom hemmet tex. inget nytt heller iof, men ett färdigt system kanske vore det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte riktigt satt mig in i vad google har att erbjuda på konsumentsidan när det kommer till routrar och wifi...
Vad har de för USP och varför satsar google på just denna del?

Att Google satsar på prylar för smarta hem kan väl knappast komma som en nyhet efter Chromecast, Google Glass och uppköpet av Nest som verkligen är ett företag som jobbar med "Internet of things" med sina smarta termostater.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av luiga:

Att Google satsar på prylar för smarta hem kan väl knappast komma som en nyhet efter Chromecast, Google Glass och uppköpet av Nest som verkligen är ett företag som jobbar med "Internet of things" med sina smarta termostater.

Ja så är det ju. Men frågan var inte om google satsade på routrar. Det är alltså ingen nyhet att de snickrar på routrar för hemmamarknaden eller lite annan hårdvara. Frågan var istället varför. Varför väljer de en produkt som en router?
Routrar är en rätt tråkig marknad där kunderna inte känner någon vidare passion för prylen, marginalerna är säkert inte så spännande, marknaden är saturerad, konkurrenterna flera till antalet och innovationsnivån på deras router so far är lika spännande som att lägga till en extra knapp för tummen på en mus.
Chromecasten fyllde ett tomrum, google glass släpptes visserligen aldrig men där var innovation och nytänk USPen.
Nest då? Ja det är väl något av en udda fågel. Varför är intressant där också. Där fanns väl en del innovation som faktiskt kan förändra en hel del i hur hus värmeregleras utan att behöva bygga nytt hus/värmesystem. Men Nest var ingen självklarhet för en nätjätte ändå. Intressant att få reda på varför de snöade in sig på nest.

Aja. Back to routers.
Internet of things... ja. Det är rätt vagt och diffust. Är man inte med tidigt så är man säkert efter, men frågan är väl om det är routern som kommer vara "the internet of things" eller om det snarare handlar om alla småprylar man kopplar upp runt om ;).
Jag får ju känslan av att routersatsningen inte är för att tjäna pengar på att sälja routrar eller att ta in routrarna i ett paradigmskifte utan jag tror ju snarare att routern är en intressant informationsflödespunkt och det är därför google vill in på den här marknaden. Samma anledning som när de för många år sedan satte upp gratis DNSservrar till världen. Det gjordes ju av informationsstrategiska skäl.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja så är det ju. Men frågan var inte om google satsade på routrar. Det är alltså ingen nyhet att de snickrar på routrar för hemmamarknaden eller lite annan hårdvara. Frågan var istället varför. Varför väljer de en produkt som en router?
Routrar är en rätt tråkig marknad där kunderna inte känner någon vidare passion för prylen, marginalerna är säkert inte så spännande, marknaden är saturerad, konkurrenterna flera till antalet och innovationsnivån på deras router so far är lika spännande som att lägga till en extra knapp för tummen på en mus.
Chromecasten fyllde ett tomrum, google glass släpptes visserligen aldrig men där var innovation och nytänk USPen.
Nest däremot är också en udda fågel. Varför är intressant där också. Där fanns väl en del innovation som faktiskt kan förändra en hel del i hur hus värmeregleras utan att behöva bygga nytt hus/värmesystem. Men Nest var ingen självklarhet för en nätjätte ändå. Intressant att få reda på varför de snöade in sig på nest.

Aja. Back to routers.
Internet of things... ja. Det är rätt vagt och diffust. Är man inte med tidigt så är man säkert efter, men frågan är väl om det är routern som kommer vara "the internet of things" eller om det snarare handlar om alla småprylar man kopplar upp runt om ;).
Jag får ju känslan av att routersatsningen inte är för att tjäna pengar på att sälja routrar eller att ta in routrarna i ett paradigmskifte utan jag tror ju snarare att routern är en intressant informationsflödespunkt och det är därför google vill in på den här marknaden. Samma anledning som när de för många år sedan satte upp gratis DNSservrar till världen. Det gjordes ju av informationsstrategiska skäl.

Men din syn på routrar lär inte överensstämma med Googles. Routrar med sjuttioelva antenner som mest ser ut som små mini-transformers lär höra hemma på en tråkig marknad, men dessa är garderobselektronik. Det uppkopplade hemmet behöver bra täckning och därför är inte längre garderoben det självklara valet för en router utan helst mitt i huset på en bokhylla. Fler produkter börjar komma ut på marknaden som inte gör att ögonen börjar blöda, ex. Netgears Orbi, Unify, Eero och Googles egen OnHub som tidigare nämnts. mf.l.

Internet of things är inte enstaka saker alls, det är tanken bakom elektroniken man talar om. Allt är uppkopplat, allt är del i ett smart och designat hem. Teveapparater ingår också i begreppet internet of things, eftersom allt som är uppkopplat i ett hem ingår.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av luiga:

Men din syn på routrar lär inte överensstämma med Googles. Routrar med sjuttioelva antenner som mest ser ut som små mini-transformers lär höra hemma på en tråkig marknad, men dessa är garderobselektronik. Det uppkopplade hemmet behöver bra täckning och därför är inte längre garderoben det självklara valet för en router utan helst mitt i huset på en bokhylla. Fler produkter börjar komma ut på marknaden som inte gör att ögonen börjar blöda, ex. Netgears Orbi, Unify, Eero och Googles egen OnHub som tidigare nämnts. mf.l.

Jo då. Det är jag med på. Har faktiskt nämnt det tidigare i tråden också att dagens routers får formgivares ögon att blöda och att jag själv låter form gå först i många av mina inköpsval nu för tiden.
Och det här besvarar ju faktiskt frågan om en USP. För från köparens perspektiv kan det finnas något av intresse här.
Men det förklarar inte varför google intresserar sig för just routers.
Det här är väl den smaskigaste frågan tycker jag.
Det finns väl mer än ett rimligt scenario här. Det kan antingen vara så som jag misstänker att google önskar vara knutpunkt för informationsflödet även i våra hem. Powerful position for information gathering. Från googles håll är det alltså inte designen som har varit av intresse utan design är bara ett medel att ta sig till positionen man vill.
Eller så är det kanske så att mjukvaruhjätten har riktat in sig mer på hårdvarudesign i större utsträckning och testar ett gäng produkter framöver. I sådant fall kommer vi säkert se designade stavmixrar, fjärkontroller, högtalare, juicemixrar (som också brukar vara hemskt designade) och liknande från Google framöver. However, i find this less plausible.[/quote]

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo då. Det är jag med på. Har faktiskt nämnt det tidigare i tråden också att dagens routers får formgivares ögon att blöda och att jag själv låter form gå först i många av mina inköpsval nu för tiden.
Och det här besvarar ju faktiskt frågan om en USP. För från köparens perspektiv kan det finnas något av intresse här.
Men det förklarar inte varför google intresserar sig för just routers.
Det här är väl den smaskigaste frågan tycker jag.
Det finns väl mer än ett rimligt scenario här. Det kan antingen vara så som jag misstänker att google önskar vara knutpunkt för informationsflödet även i våra hem. Powerful position for information gathering. Från googles håll är det alltså inte designen som har varit av intresse utan design är bara ett medel att ta sig till positionen man vill.
Eller så är det kanske så att mjukvaruhjätten har riktat in sig mer på hårdvarudesign i större utsträckning och testar ett gäng produkter framöver. I sådant fall kommer vi säkert se designade stavmixrar, fjärkontroller, högtalare, juicemixrar (som också brukar vara hemskt designade) och liknande från Google framöver. However, i find this less plausible.[/quote]

Det håller jag inte med om. Googles USP är att de är Google. Det lär inte vara något speciellt med den här produkten förutom att den ev. ger bättre täckning med sin nya stil med flera små enheter istället för en stor, men den lär vara genomarbetad. Att den är snygg är bara business as usual. Precis som med Apple förknippar kunder Google med kvalitet (nej, de flesta på Sweclockers håller säkert inte med i något av de påståenden, men de är inte heller gemene man). Varumärket Google är väldigt starkt.

Och vad gäller din andra fråga så trodde jag att jag hade besvarat den, men Google vill, som som någon skrev, vara med i det uppkopplade hemmet, internet of things, vardagssysslorna, för då är man nära konsumenten och 90% av konsumerandet. Hela Googles annonseringsverksamhet handlar ju om att försöka ge konsumenten en så specificerad tjänst som möjligt. Givetvis med ett visst mått av spioneri inbakat. Google är inte alls intresserade av att att specifikt göra routers, de är intresserade av att göra alla elektronik som hjälper/guidar kunden in i deras övriga affärsverksamhet.

EDIT: Här hittade jag en artikel som förklarar rätt bra vad jag menar att Googles strategi är.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av luiga:

Det håller jag inte med om. Googles USP är att de är Google. Det lär inte vara något speciellt med den här produkten förutom att den ev. ger bättre täckning med sin nya stil med flera små enheter istället för en stor, men den lär vara genomarbetad. Att den är snygg är bara business as usual. Precis som med Apple förknippar kunder Google med kvalitet (nej, de flesta på Sweclockers håller säkert inte med i något av de påståenden, men de är inte heller gemene man). Varumärket Google är väldigt starkt.

Och vad gäller din andra fråga så trodde jag att jag hade besvarat den, men Google vill, som som någon skrev, vara med i det uppkopplade hemmet, internet of things, vardagssysslorna, för då är man nära konsumenten och 90% av konsumerandet. Hela Googles annonseringsverksamhet handlar ju om att försöka ge konsumenten en så specificerad tjänst som möjligt. Givetvis med ett visst mått av spioneri inbakat. Google är inte alls intresserade av att att specifikt göra routers, de är intresserade av att göra alla elektronik som hjälper/guidar kunden in i deras övriga affärsverksamhet.

EDIT: Här hittade jag en artikel som förklarar rätt bra vad jag menar att Googles strategi är.

Ja men då resonerar vi ju likadant ändå! Bra grej ;).
Sista biten av ett av mina inlägg från första sidan i tråden är ju inne på precis det här med "känslan av att det är google" som verkar vara det som får folk att vilja öppna plånboken.
#16400397
Det är ditt andra stycke som jag hoppades vi skulle nå till och där är vi ju nu. Googles intresse i det hela. Håller med dig i om mycket och strategin från länken känns igen.Spännande! Själv tror jag google har ännu bredare scope när de gör en del satsningar. Routern lär inte öka på användandet av google som sökmotor eller något sådant utan där tror jag faktiskt det är informationen som passerar routern som är det google vill åt rakt av. Lite som det jag tidigare nämnt om Googles satsning på DNSservrarna som de lade resurser på i både kapacitet och fina enkla IPnummer och där var motivet också att samla info snarare än att leda kunder till Googles andra tjänster.

Lustigt nog låg det en podcast i min lista som jag hörde idag om just IoT från vetandets värld i P1 och där verkar de ha tänkt lite kring problembilden av det här med de övervakande nätjättarna också. Passar på att rekommendera denna (även om den inte är så djup).
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/778801?programid=412

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled