Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Skrivmaskin

Starta företag

Hej! Jag är i planeringsstadiet för ett företag där jag ska bygga datorer ihop med en kompis. Det ska inte vara något fulltidsarbete på något sätt. En stor anledning till företaget är att det är kul men sen är ju en liten slant extra aldrig fel. Jag har dock råkat ut för lite huvudbry, företagsformen; handelsbolag eller aktiebolag. Då det inte ska vara storskaligt, i alla fall inte till en början, är 50 000 lite tufft att langa fram, som då krävs för AB. Skulle dock något hända när det gäller HB kan det bli riktigt dyrt för oss båda.

Jag ser spontant inga risker för ett sådant företag som rimligtvis skulle kunna uppnå 50000kr. Återbud eller fel på delar känns som det mest allvarliga vilket ganska lätt är åtgärdat. Det enda mardrömsscenario jag kan tänka på är att ett nätagg skulle vara defekt och bränna ner ett hus eller liknande. Dock är alla delar jag har planerat att använda från de största tillverkarna, bortsett från en (stora tillverkare behöver ju inte vara de bästa nu för tiden, verkar det som, *hrm* samsung *hrm*). I de billigaste datorerna jag ska komponera är ett "riktigt" nätaggregat överflödigt då de kommer ha en powerdraw på ca. 25 Watt. Tillverkaren av chassi+picoPSU i ett är följande; http://www.inter-tech.de/index.php?option=com_content&view=ar...

Vad är er åsikt kring detta? Vilken bolagsform är att rekommendera? Ser ni fler risker?

För att berätta lite mer om företagsidén; målet är att bygga datorer till verkligt konkurrenskraftiga priser utan att skära ner på datorerna i sig. Genom att utvärdera vad kunden har för behov och prisbild kunna bygga den bästa maskinen till ett bra pris som samtidigt är "framtidssäker" i den mån att den ska vara enkel att uppgradera alternativt "plocka delar" ifrån till framtida datorer för kunden. Finns det något potential i detta?

/Arvid

Permalänk
Medlem

Kolla upp enskild firma, det brukar vara det enklaste om man ska göra något eget. Vet ej om det fungerar om ni ska vara två ägare.

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Hej! Jag är i planeringsstadiet för ett företag där jag ska bygga datorer ihop med en kompis. Det ska inte vara något fulltidsarbete på något sätt. En stor anledning till företaget är att det är kul men sen är ju en liten slant extra aldrig fel. Jag har dock råkat ut för lite huvudbry, företagsformen; handelsbolag eller aktiebolag. Då det inte ska vara storskaligt, i alla fall inte till en början, är 50 000 lite tufft att langa fram, som då krävs för AB. Skulle dock något hända när det gäller HB kan det bli riktigt dyrt för oss båda.

Jag ser spontant inga risker för ett sådant företag som rimligtvis skulle kunna uppnå 50000kr. Återbud eller fel på delar känns som det mest allvarliga vilket ganska lätt är åtgärdat. Det enda mardrömsscenario jag kan tänka på är att ett nätagg skulle vara defekt och bränna ner ett hus eller liknande. Dock är alla delar jag har planerat att använda från de största tillverkarna, bortsett från en (stora tillverkare behöver ju inte vara de bästa nu för tiden, verkar det som, *hrm* samsung *hrm*). I de billigaste datorerna jag ska komponera är ett "riktigt" nätaggregat överflödigt då de kommer ha en powerdraw på ca. 25 Watt. Tillverkaren av chassi+picoPSU i ett är följande; http://www.inter-tech.de/index.php?option=com_content&view=ar...

Vad är er åsikt kring detta? Vilken bolagsform är att rekommendera? Ser ni fler risker?

För att berätta lite mer om företagsidén; målet är att bygga datorer till verkligt konkurrenskraftiga priser utan att skära ner på datorerna i sig. Genom att utvärdera vad kunden har för behov och prisbild kunna bygga den bästa maskinen till ett bra pris som samtidigt är "framtidssäker" i den mån att den ska vara enkel att uppgradera alternativt "plocka delar" ifrån till framtida datorer för kunden. Finns det något potential i detta?

/Arvid

med nätagg behövs det inte dras stora mängder watt för att nånting ska gå fel är det dålig kvalitet så är det dåligt..
nerbrunna hus faller på ditt bord om du har tillverkat nätagget, död dator pga av billigt nätagg är däremot nånting som du kan få problem med..

kund kan reklamera hela datorn inom 3år reklamationsrätten (konsumentköplagen)
du är också skyldig att spara alla kvitton i flera år om det blir bokföringskontroll

har du koll på
Arbetsgivaraggift,
Moms,
skatt,
bokföring behövs även fast du har enskild firma.

man får vad man betalar för, om vi tar Inet som exempel dom gör monteringen för 599kr dom gör ett relativt bra jobb dom är inte alltid billigast på komponenterna men med tanke på vad man får så är det helt okej..

ska man konkurrera och ha ett lägre pris så blir ju första frågan i mitt huvud om hur bra jobb gör du gratis,199,299,399,499kr ?
hur bra kundsupport kan jag förvänta mig om 2år om det är något fel?

webhallen,inet,dustin,CDON mm är ju stora bolag som inte försvinner över en natt, blir något bolag uppköpt så tar det nya bolaget över dom gamla kunderna..

med prylar som ska hålla mer än 3år så handlar iallafall jag bara på större firmor just för att då vet jag att det finns en adress när jag behöver kundsupport.

Precis som aktiebolag utgör ett handelsbolag en juridisk person men du blir själv skyldig pengar om det inte går runt och det finns fodringar från andra leverantörer.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ska ni vara två som delar på ansvar och ägarskap går enskild firma bort, svårt att vara enskild tillsammans med någon, men du kan du starta EF och anställa din kompis på timme eller provision. (läs på ordentligt innan och/eller ta hjälp, lätt att det blir fel med avtal).

Jag skulle personligen välja AB, är ni två blir det 25 tkr, vill ni inte fortsätta efter ett eller flera år får ni tillbaka pengarna, +/- återstående resultat efter skatt. Som värst är det 25 tkr åt skogen var (finns vissa undantag, men har ni sköt allt rätt med skatter och bokföringen kan ni inte personligen bli betalningsskyldiga, väldigt förenklat).

Skapar ni ett HB är ni solidariskt betalningsskyldighet, dvs företaget får en faktura på 10tkr som det inet kan betala, kan du ensam bli betalningsskyldigt för den (igen, väldigt förenklat),

Tips är att läsa på https://www.verksamt.se/starta mycket hjälpsam hemsida.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Skrivmaskin

@Hazelberg: Det är då man har handelsbolag. Samma bestämmelser fast två ägare, för att beskriva det enkelt

Permalänk
Medlem

Strunta i bolagsformen nu, det kan ni ta tag i om ni märker att ert företag tar fart och ni märker att det finns substans. Att grotta ned sig på detaljer som företagsform är sånt som gör att en idé tyvärr dör innan man ens prövat sina vingar.

Använd någon av alla frilanstjänster som finns, det finns en uppsjö av olika former. Sök på Google "fakturera utan företag" eller liknande.

Arbetar ni frilans hemifrån så täcker hemförsäkringen, annars skulle väldigt få personer i Sverige kunna leva som fristående företagare.

Satsa på att utveckla ert affärskoncept och skjut på allt som har med bolagsformer och annat på framtiden - när ni fått bekräftat att er idé fungerar så kan ni ta ett steg tillbaka och utröna vilken bolagsform som passar bäst baserat på ert kundunderlag och tillväxtmål.

Lycka till!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Självklart är ni som återförsäljare inte skyldiga till t.ex. bränder eller haverier om ni säljer godkända och säkra produkter.

Personligen tror jag inte på affärsidén tyvärr. Jag och en kompis var i startgroparna redan 1996 med ett liknande företag och vi backade pga konkurrensen. Vi hade kanske lyckats om vi trodde mer på oss själva (vi var bara 16-17 - och fick be om lov hos överförmyndaren på kommunen som godkände oss ), men nu så här 20 år senare känns det tyvärr ännu hopplösare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

https://www.frilansfinans.se/

Har använt dem till lite allt möjligt frilansande. De strular aldrig, ni får betalt direkt och slipper bokföring.

Det fungerar som så att frilansfinans "anställer" er under tiden ni frilansar för en faktura. Därefter får ni helt vanlig lön, skattad och klar. Det är bra om ni behöver få ut pengarna, mindre bra om ni hade tänkt behålla pengarna i företaget för att köpa inventarier osv.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Väldigt hård konkurrens, skulle nog säga att det är säkrare att sälja tjänster (verkar så i alla fall), så som att fixa andras datorer för ett bra pris, kanske åka hem till folk osv. Samtidigt som ni kanske rådgiver en normal sven svensson som kan noll om datorer hur dom ska behandla burken, både mjukvara och hårdvara.

Permalänk

@Wittwang: under dom år jag jobbat med Reparationer så har aldrig nya datorbyggen varit aktuellt just pga att det inte finns några marginaler och bokföring, kundsupport, tiden det tar gör att det inte är värt pengarna..

av 100 kunder så finns det alltid någon procent som ska fiffla, ljuga, skrika, få saker gratis, det krävs en viss sorts person att hantera dessa då dom suger ut energin ur en, och gör att man frågar sig om det verkligen är värt tiden.. jag har svårt att klara av dessa även fast ja läst på vilka rättigheter&skyldigheter som man har som kund/företag..

Reparationer däremot där man tar bort virus, ominstallationer, uppgradering, byte av trasiga delar fungerar däremot hyfsat bra..

glöm heller inte bort reklam Google adwords tar kanske 7-14kr betalt för ett klick men visar det sig att det är felregistrerat så får du bara tillbaka 2-3kr resten är så kallade "Administrativa kostnader som Google haft" du kan förlora flera hundra kronor / dag på att nån bot eller sökrobot har registrerats som kund..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivmaskin

@Grönahunden: Tack för två bra inlägg och många bra svar i dem Jag ska överväga och dividera lite. Att ha två separata firmor, som fakturerar varandra för olika delar (ex. frakt, produkter, tjänst) och bara har den privata ekonomin åtskild men ändå ett samarbete skulle också kunna vara ett alternativ. Att göra jobbet billigt, riktigt billigt, är något jag har räknat med, särskilt i början med ett oetablerat företag. Målet är inte heller att ta hem massiv vinst, företagande kan alltid vara bra att ha på CV:t (om man inte blir konkursförsatt vill säga). Ett HB eller Enskild firma kan ju alltid ombildas till AB om det skulle finnas utrymme för det. Reparationer eller liknande kan säkert vara något att satsa på eller ha som del i min tänkta affärsidé, särskilt nu med RIT-avdrag.

Permalänk
Skrivmaskin

@Friterad: Sant, en kombination av dem kan säkert vara bra. Datorbygge, mest för att det är kul (lite dyrt att bygga en massa datorer som hobby) och repartioner/underhåll för att få in lite mer pengar. RIT-avdraget lär ju hjälpa.

Permalänk
Skrivmaskin

@saturday_sun: Det förstnämnda, skönt att höra. Det andra, synd att ni inte körde på :/ Om man är lite envis och riktar sig till rätt målgrupp är jag fast besluten att det ändå kan fungera. I alla fall som en hobby.

Permalänk
Skrivmaskin

@SoVeryIndie: Det känns som att en enskild firma är enklare och definitivt mer lärorikt, men jag får se över detta alternativ också, om man exempelvis vill ha några enstaka större grejer.

Permalänk
Skrivmaskin

@xtQ: Dessvärre är hela grejen ganska beroende av att man har ett registrerat företag. Momsen kan lyftas över, F-skatt skapar förtroende och hela det köret. Hobbyaktivitet, som är alternativet, har ett tak på 50tusen och det får inte genomföras kontinuerligt heller

Tillägg: frilans kanske blir att undersöka också, men som sagt i ett annat inlägg, det känns mer lärorikt och bättre att ha ett företag av någon typ, ungefär samma kostnader också

Permalänk
Medlem

Kör en enskild firma - behöver du en juridisk person kör HB eller KB.
Skicka mig ett pm ifall du överväger en juridisk person, kan eventuellt hjälpa dig där

Permalänk
Medlem

@Wittwang:

Absolut, lycka till

Jag bygger fortfarande och säljer privat ibland. Har funderat på att starta en datorkonsultfirma och då också kunna sälja reservdelar t.ex., men det ja... Vet inte om jag ska rikta mig mot privatpersoner (rit-avdraget) eller företag då inriktat mot Linux. Det går fortfarande trögt med mina företagarplaner.

Jobbar på kommunen med bland annat IT-upplysning för seniorer och att kunna hjälpa folk "gratis" är väldigt givande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

....Vad är er åsikt kring detta? Vilken bolagsform är att rekommendera? Ser ni fler risker?

Med hänsyn till vinst, lön, utdelning, risker, juridisk ansvar m.m. så säger jag att ni ska välja AB, detta är min åsikt och jag tycker ni kan nöja med detta svar tills den dagen ni ska registrera bolaget och redan har kunder, om ni känner för att välja annan form.
Min åsikt om att starta företag är enbart AB eller IF, ej EF eller HB då HB är en "svag" variant av AB speciellt gällande juridiska ansvarsbiten och med EF är det inte lönt att ha om man ska ha vinst, ha samarbetspartner, anställa personal eller ta högre risker då allt faller på dig som privatperson juridiskt.
Visst går det att starta EF och köra på "hobby nivå" men (ursäkta) va f*n ska man med ett sådant företag till?! Om du eller ni ska lägga ner massor av resurser i form av tid, pengar och kunskap i hårt arbete för att tjäna enbart en liten slant så är det inte värt det. Starta en ideell förening istället om det är själva arbetet med hjälpa andra som skulle vara givande men inte pengarna.

Om ni väljer "äventyret" att starta ett företag med blod svett och glädjetårar så blir är det inte en sån stor skillnad relativt mellan hobbynivå och deltid-heltids arbete. Att starta ett företag första gången d.v.s. själva uppstarten kan vara tufft i början men när själva processen av företaget är igång, när rutinerna för fakturering, deklaration, inköp&sälj, budget och kunder finns på plats så skiljer det sig inte mycket mellan att driva ett liten hobbyverksamhet eller ett heltids AB.

Så det är enbart dessa två, AB och IF som jag kan rekommendera folk, ser ingen vits med de andra företagsformerna i praktiken.

Skrivet av Wittwang:

....För att berätta lite mer om företagsidén; målet är att bygga datorer till verkligt konkurrenskraftiga priser utan att skära ner på datorerna i sig. Genom att utvärdera vad kunden har för behov och prisbild kunna bygga den bästa maskinen till ett bra pris som samtidigt är "framtidssäker" i den mån att den ska vara enkel att uppgradera alternativt "plocka delar" ifrån till framtida datorer för kunden. Finns det något potential i detta?

/Arvid

Jag tycker ni ska låna idén från steam machines och konsoler, nämligen ha ett par färdiga system med återställningsbara funktioner där kunden kan fixa saker själv enkelt (one click) samt lär kunden hur man ska använda datorn på ett bra sätt, exempel spara alla dokument, bilder, filmer m.m. i partition D och ha en extern disk med one click backup; så att partition C kan blåsas rent utan större konsekvenser. Ge dem mjukvara och kunskap där de kan kopiera bilder från kameran och mobilen till datorn med enkelheten av (du gissar rätt va?) one click.
Kan ha kanske 2-3st av dessa system för olika prestandabehov, detta är upp till vad er kund&marknads-undersökning säger. Med dessa få varierande färdiga system kan ni själva enkelt handskas med dem och skapa samt färdigställa program och återställningar.
Om ni ska ge dem möjligheten till att uppgradera efter en tid så blir deras datorer mer framtidssäkra när behoven ökas.
Om ni frågar kunder vad det vill göra med datorerna, om de vill lära sig något eller upptäcker något nytt man kan göra, exempel streama från netflix, koppla datorn till tv:n, fixa bilder & video från resan, födelsedagskalas, bröllop m.m. i move maker så ökar ni nyttan av datorn för dem.
Se även vad kund har hemma, har de en hemmabioanläggning så vill de kanske ha en htpc som fungerar bra ihop med den. Har kund barn så kanske behöver de ett nas system som alla kan komma gemensamma filer, då behövs även ett stabil trådlös nätverk eller en snyggt lagd trådad nätverk. Kanske tablets istället för datorer kopplat till nas för vissa användningsområden.

Dessa idéer är ett annat sätt att för er att tänka och bemöta konkurrensen på än enbart med lågt pris som ni har nämnt. Vad ska era kunder med era datorer till om datorn inte gör större nytta, underlättar deras upplevelse eller att kund upplever färre bekymmer än vad era konkurrenter erbjuder. Spara lite pengar kan bli dumsnålt om kund får problem på köpet, kunder vill ha trygghet i priset.
Se helt enkelt till att ge så mycket värde till kund som ni bara kan utöver priset, så ska produkten blir en trevlig investering som används på flera sätt och täcker flera behov under många år på ett tryggt sätt.

För övrigt tycker jag personligen att ni skaffar er en mentor, om ni kan. En som redan har drivit minst 1 AB i flera år och har "lyckats" med det. Det skulle ha underlättat för mig om jag hade det när jag startade.

lycka till

edit:
hemförsäkring täcker i regel inte företagare, finns begränsningar i belopp och juridisk ansvar även för egenföretagare & frilansare och dessa är olika beroende på försäkringsbolag. Ville bara nämna detta då det står något annat om just detta i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Fan vad neggiga många är. Visst, det är svårt som fan att starta bolag, men kör och lär dig av det! Det finns inte många exempel på entreprenörer som misslyckats gång efter gång i början, för att sedan hitta något som fungerar.

Bolagsformen är sekundär, som sagt. Kör på till en början. Om det går bra kan ni bekymra er över sådant. Till exempel visste inte jag, när jag startade mitt första AB, att man måste ha redan utställda fakturor att visa upp - för att få momsreduktion! Bara att gå igenom denna process med Skatteverket lär man sig mycket av. Du kommer dessutom få en handläggare där när du startar bolag - utnyttja denna personen. Oftast är de mycket bättre och mer hjälpsamma/inte lika hårt bundna av rutiner som den vanliga "kundtjänsten", om man nu råkat ha dålig upplevelse av dem. Kanske är det bara jag som haft tur, men min kontaktperson på Skatteverket hjälpte mig otroligt mycket i början. Men detta sagt - gör allt annat först. Få igång businessen till att börja med.

Notera även att det inte "kostar" 50 000 att starta ett AB. Detta är ett omsättningskrav, inte en utgift. AB är alltid att föredra om det går.

Skrivet av Wittwang:

Tillägg: frilans kanske blir att undersöka också, men som sagt i ett annat inlägg, det känns mer lärorikt och bättre att ha ett företag av någon typ, ungefär samma kostnader också

Edit: glömde detta. Visst, mer lärorikt är det, precis som jag skrivit där uppe. Beroende på hur mycket tid man lägger in i sin business totalt håller jag dock inte med om kostnaden, på olika sätt dessutom:

Tid är pengar när man driver företag, och bokföring kan ta lååååång tid om man inte har erfarenhet av det innan (och även då). Fördelen är ju dock att det blir lättare att få genom avdrag (på Frilans Finans kan du dra av arbetskostnader direkt vid faktureringen dock). Du kommer dessutom antagligen behöva investera i ett bokföringsprogram - det underlättar livet något enormt.

Permalänk
Skrivmaskin

@izzie: Tack för inlägget För tillfället lutar det nog mot två separata enskilda, till att börja med. Det ger ett mer seriöst intryck om man har någon typ av officiellt företag med F-skatt osv. + att vi inte behöver avsätta några pengar i det stadiet när man egentligen bara vill "känna på marknaden"

Permalänk
Skrivmaskin

@SolidReactor: Det låter klokt. Särskilt den sista delen med att lära folk mer om datorerna. Blir ju som med Apple, en möjlighet att skapa ett behov där det inte funnits något (för specifika individer alltså), riktigt smart. Tack