Bluescreens några gånger i veckan, kan det vara minnena?

Permalänk
Medlem

Bluescreens några gånger i veckan, kan det vara minnena?

Hej!
Jag har ett problem som uppstod i samband med att jag bytte minnen till min laptop för ca 3 månader sedan. Innan dess har jag aldrig fått några bluescreens, men nu efter bytet får jag bluescreens runt 2 gånger i veckan, alltid i samband med att jag startar eller stänger av datorn. Jag har inte riktigt sett det som ett stort problem eftersom det har varit just vid startning av datorn eller avstängning av den det skedde. Idag skedde det dock att jag fick en bluescreen i samband med att jag tittade på Youtube. Mer exakt fick jag denna:

http://imgur.com/kkGo6RI

Jag körde MemTest86 på minnena över natten för några veckor sedan och fick inga errors, men en väldans massa ”[NOTE] RAM may be vulnerable to high frequency row hammer bit flips”. Kan det vara detta som är problemet? När jag googlar verkar det vara många som får det meddelandet, men som ändå inte har problem med bluescreens.

Borde jag kontakta Inet och försöka få dem utbytta? Det känns som att det borde vara minnena som är problemet, eftersom jag aldrig har fått några bluescreens alls innan jag bytte dem va?

Specs:

Processor: Intel i7 4702MQ
RAM: 16 GB (2x8GB) DDR3L CL9 1600MHz Kingston Impact SO-DIMM
SSD: Samsung 840 EVO 250GB
GPU: Nvidia 750m
Laptop-modell: HP ENVY 15

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hej!
Jag har ett problem som uppstod i samband med att jag bytte minnen till min laptop för ca 3 månader sedan. Innan dess har jag aldrig fått några bluescreens, men nu efter bytet får jag bluescreens runt 2 gånger i veckan, alltid i samband med att jag startar eller stänger av datorn. Jag har inte riktigt sett det som ett stort problem eftersom det har varit just vid startning av datorn eller avstängning av den det skedde. Idag skedde det dock att jag fick en bluescreen i samband med att jag tittade på Youtube. Mer exakt fick jag denna:

http://imgur.com/kkGo6RI

Jag körde MemTest86 på minnena över natten för några veckor sedan och fick inga errors, men en väldans massa ”[NOTE] RAM may be vulnerable to high frequency row hammer bit flips”. Kan det vara detta som är problemet? När jag googlar verkar det vara många som får det meddelandet, men som ändå inte har problem med bluescreens.

Borde jag kontakta Inet och försöka få dem utbytta? Det känns som att det borde vara minnena som är problemet, eftersom jag aldrig har fått några bluescreens alls innan jag bytte dem va?

Specs:

Processor: Intel i7 4702MQ
RAM: 16 GB (2x8GB) DDR3L CL9 1600MHz Kingston Impact SO-DIMM
SSD: Samsung 840 EVO 250GB
GPU: Nvidia 750m
Laptop-modell: HP ENVY 15

Vad står i eventviewer-loggarna?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vad står i eventviewer-loggarna?

Jag är inte helt säker på om jag har hittat rätt, men det finns en "kritisk" vid ungefär den tidpunkten, där det står "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.".

Känns lite konstigt eftersom jag tittade på Youtube just då, kan vara så att jag tittar på fel ställe?
På själva blåskärmen stod det "MEMORY_MANAGEMENT", men jag har även fått bland annat "KERNEL SECURITY CHECK FAILURE". Vet ärligt talat inte hur jag ska tolka det men har googlat på dem och försökt lösa det (t.ex. när man får MEMORY_MANAGEMENT så står det att man ska låta Windows sköta växlingsfilen, vilket jag nu låter Windows göra, men blåskärmarna återkommer ändå).

EDIT: Är inte helt säker på att jag läser av rätt, är det alltså dessa "kritisk" som är blåskärmarna, och "varning" eller "fel" ger inte blåskärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag är inte helt säker på om jag har hittat rätt, men det finns en "kritisk" vid ungefär den tidpunkten, där det står "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.".

Känns lite konstigt eftersom jag tittade på Youtube just då, kan vara så att jag tittar på fel ställe?
På själva blåskärmen stod det "MEMORY_MANAGEMENT", men jag har även fått bland annat "KERNEL SECURITY CHECK FAILURE". Vet ärligt talat inte hur jag ska tolka det men har googlat på dem och försökt lösa det (t.ex. när man får MEMORY_MANAGEMENT så står det att man ska låta Windows sköta växlingsfilen, vilket jag nu låter Windows göra, men blåskärmarna återkommer ändå).

EDIT: Är inte helt säker på att jag läser av rätt, är det alltså dessa "kritisk" som är blåskärmarna, och "varning" eller "fel" ger inte blåskärmar?

Det kan vara vad som, men , Kritiskt, Fel och Varning indikerar vad som kan vara knas. Dock är det inte helt 100%-igt heller. Men en bra fingervisning om vad som kan ha gått snett.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det kan vara vad som, men , Kritiskt, Fel och Varning indikerar vad som kan vara knas. Dock är det inte helt 100%-igt heller. Men en bra fingervisning om vad som kan ha gått snett.

Om jag sorterar efter "nivå" ser jag att jag har fått ca 50 "kritisk" sedan jag bytte minnena, medan jag inte hittar en enda "kritisk" från ett datum innan minnena byttes. Är det rimligt att anta att det är minnena det är fel på eller kan jag ha gjort något annat under själva uppgraderingen som har orsakat detta?
Jag har inte installerat om Windows, borde man göra det om man byter minnen?
Uppgraderade från 8GB till 16GB ifall det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Om jag sorterar efter "nivå" ser jag att jag har fått ca 50 "kritisk" sedan jag bytte minnena, medan jag inte hittar en enda "kritisk" från ett datum innan minnena byttes. Är det rimligt att anta att det är minnena det är fel på eller kan jag ha gjort något annat under själva uppgraderingen som har orsakat detta?
Jag har inte installerat om Windows, borde man göra det om man byter minnen?
Uppgraderade från 8GB till 16GB ifall det spelar någon roll.

Vad står det i dessa "Kritisk"-loggarna?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vad står det i dessa "Kritisk"-loggarna?

Det står "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts." på alla utan 2 st. På dessa två står det "Ett problem inträffade för en eller flera drivrutiner i användarläge. Värdprocessen har avslutats. Detta kan tillfälligt påverka åtkomsten till enheten."

Så det verkar som att den klagar på att jag inte stänger av datorn på rätt sätt? Känns lite skumt då det inte finns så många olika sätt att stänga av den på samt att jag sedan jag köpte datorn 2013 alltid har stängt av den på samma sätt och aldrig haft några problem med blåskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det står "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts."

Det är Windows standardmeddelande efter en krasch, tyvärr kan man inte få så mycket hjälp från det, men sortera i tidsordning och kolla vad du har för meddelande innan det, där kan det egentliga felet finnas loggat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajin:

Det är Windows standardmeddelande efter en krasch, tyvärr kan man inte få så mycket hjälp från det, men sortera i tidsordning och kolla vad du har för meddelande innan det, där kan det egentliga felet finnas loggat.

Skickades från m.sweclockers.com

På meddelandet innan den senaste blåskärmen står detta
"Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x0000001a (0x0000000000041792, 0xfffff6bffcf9eeb8, 0x0000000000200000, 0x0000000000000000). Innehållet dumpades och sparades i: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP. Rapport-ID: 878d6c5b-ba7d-4b02-9424-5e11ba5d28b3."
Ärligt talat har jag ingen aning om hur jag ska tolka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

På meddelandet innan den senaste blåskärmen står detta
"Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x0000001a (0x0000000000041792, 0xfffff6bffcf9eeb8, 0x0000000000200000, 0x0000000000000000). Innehållet dumpades och sparades i: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP. Rapport-ID: 878d6c5b-ba7d-4b02-9424-5e11ba5d28b3."
Ärligt talat har jag ingen aning om hur jag ska tolka det

Ladda ner whocrashed och kolla dumpfilerna

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Ladda ner whocrashed och kolla dumpfilerna

Detta är för de två senaste, har kört CCleaner för några dagar sedan och förmodligen då tagit bort ännu äldre dumpfiler!

"On Sun 2016-02-28 10:17:13 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x1A (0x41792, 0xFFFFF6BFFCF9EEB8, 0x200000, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Wed 2016-02-24 14:04:13 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\022416-6984-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (NTFS! ?? ::FNODOBFM::`string'+0x73EA)
Bugcheck code: 0x139 (0x3, 0xFFFFD00025DBD580, 0xFFFFD00025DBD4D8, 0x0)
Error: KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\ntfs.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NTFS-drivrutin
Bug check description: The kernel has detected the corruption of a critical data structure.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Detta är för de två senaste, har kört CCleaner för några dagar sedan och förmodligen då tagit bort ännu äldre dumpfiler!

"On Sun 2016-02-28 10:17:13 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x1A (0x41792, 0xFFFFF6BFFCF9EEB8, 0x200000, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Wed 2016-02-24 14:04:13 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\022416-6984-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (NTFS! ?? ::FNODOBFM::`string'+0x73EA)
Bugcheck code: 0x139 (0x3, 0xFFFFD00025DBD580, 0xFFFFD00025DBD4D8, 0x0)
Error: KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\ntfs.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NTFS-drivrutin
Bug check description: The kernel has detected the corruption of a critical data structure.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time."

Ta ut en sticka och kör på som vanligt och se om det knasar. Gör det inte det, eller om det gör det. Byt sticka till den andra och se om det sker något knas då. Uteslutningsmetoden

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ta ut en sticka och kör på som vanligt och se om det knasar. Gör det inte det, eller om det gör det. Byt sticka till den andra och se om det sker något knas då. Uteslutningsmetoden

Aa, jag får nog göra så. Tack för svaren!

Men jag tänkte på att det stod "More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules." samt "The kernel has detected the corruption of a critical data structure. The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.", borde jag formatera om SSD:n och installera om Windows också för att lösa problemen om det är något knas med drivrutiner och sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Aa, jag får nog göra så. Tack för svaren!

Men jag tänkte på att det stod "More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules." samt "The kernel has detected the corruption of a critical data structure. The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.", borde jag formatera om SSD:n och installera om Windows också för att lösa problemen om det är något knas med drivrutiner och sånt?

Förvisso. Testa med stickorna först, går nog snabbast

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Här kommer en uppdatering på vad som har hänt och vad jag har gjort.
Jag får fortfarande Bluescreens några gånger i veckan (skulle uppskatta i genomsnitt 3-4 gånger), trots att jag har formaterat om datorn två gånger sedan senaste inlägget i februari. Som jag tänker borde det alltså inte vara något mjukvarufel eftersom problemet kvarstår trots multipla formateringar och ominstallationer?
Dock har jag lite ny information. Förra söndagen fick jag hela fyra st Bluescreens inom loppet av några timmar, vilket gjorde att jag återigen bestämde mig för att försöka göra något åt det. (Har nästan vant mig med att få några bluescreens lite då och då, men fyra gånger inom några timmar är alldeles för mycket). Så det jag gjorde var att jag bytte tillbaks till mina gamla 8 GB minnen, och har nu kört med dem i en hel vecka utan en enda blåskärm. Detta är något som i princip inte har hänt sedan jag skaffade de nya minnena, så jag skulle säga att jag är ganska så säker på att det är minnena det är fel på (speciellt med tanke på att jag inte heller fick några blåskärmar alls innan jag faktiskt bytte till dessa 16 GB minnen).

@Inet (är det såhär man skriver för att Inet ska se detta?), jag köpte dessa minnen från er i December 2015, och om jag har förstått det rätt har jag fortfarande garanti på dem? Skulle jag kunna skicka in dessa och få dem utbytta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Här kommer en uppdatering på vad som har hänt och vad jag har gjort.
Jag får fortfarande Bluescreens några gånger i veckan (skulle uppskatta i genomsnitt 3-4 gånger), trots att jag har formaterat om datorn två gånger sedan senaste inlägget i februari. Som jag tänker borde det alltså inte vara något mjukvarufel eftersom problemet kvarstår trots multipla formateringar och ominstallationer?
Dock har jag lite ny information. Förra söndagen fick jag hela fyra st Bluescreens inom loppet av några timmar, vilket gjorde att jag återigen bestämde mig för att försöka göra något åt det. (Har nästan vant mig med att få några bluescreens lite då och då, men fyra gånger inom några timmar är alldeles för mycket). Så det jag gjorde var att jag bytte tillbaks till mina gamla 8 GB minnen, och har nu kört med dem i en hel vecka utan en enda blåskärm. Detta är något som i princip inte har hänt sedan jag skaffade de nya minnena, så jag skulle säga att jag är ganska så säker på att det är minnena det är fel på (speciellt med tanke på att jag inte heller fick några blåskärmar alls innan jag faktiskt bytte till dessa 16 GB minnen).

@Inet (är det såhär man skriver för att Inet ska se detta?), jag köpte dessa minnen från er i December 2015, och om jag har förstått det rätt har jag fortfarande garanti på dem? Skulle jag kunna skicka in dessa och få dem utbytta?

Ja, och även om garantin hade gått ut hos Inet så ger tillverkarna oftast livstidsgaranti på minnen.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk

Har du prövat att köra memtest? (Win+r "mdsched.exe") kör det 6ggr. Kolla event log efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har du prövat att köra memtest? (Win+r "mdsched.exe") kör det 6ggr. Kolla event log efter.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag kör MemTest86 så får jag en massa ”[NOTE] RAM may be vulnerable to high frequency row hammer bit flips”
När jag kör standardversionen av Windows memtest klarar den sig och jag får ”The Windows Memory Diagnostic tested the computer's memory and detected no errors”.

Använder jag däremot den utökade versionen av Windows memtest får jag inom en minut en text där det står ”Fel på maskinvaran har upptäckts. Du måste kontakta datorns tillverkare för att identifiera och reparera felen.” (orkade inte köra klart hela testet, men kan göra det över natten om det verkligen är nödvändigt).

Oavsett är jag nu väldigt säker på att det är minnena det är fel på eftersom jag inte har fått en enda blåskärm på runt 10 dagar. Med de andra minnena kunde jag som sagt få uppemot 4 blåskärmar på en dag, även om det oftast gick några få dagar mellan varje blåskärm. Väntar mest på att @Inet ska svara här i tråden och komma med antingen mer förslag på hur jag kan göra för att fixa det eller eventuellt få svar på om jag kan få skicka tillbaks dem

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

När jag kör MemTest86 så får jag en massa ”[NOTE] RAM may be vulnerable to high frequency row hammer bit flips”
När jag kör standardversionen av Windows memtest klarar den sig och jag får ”The Windows Memory Diagnostic tested the computer's memory and detected no errors”.

Använder jag däremot den utökade versionen av Windows memtest får jag inom en minut en text där det står ”Fel på maskinvaran har upptäckts. Du måste kontakta datorns tillverkare för att identifiera och reparera felen.” (orkade inte köra klart hela testet, men kan göra det över natten om det verkligen är nödvändigt).

Oavsett är jag nu väldigt säker på att det är minnena det är fel på eftersom jag inte har fått en enda blåskärm på runt 10 dagar. Med de andra minnena kunde jag som sagt få uppemot 4 blåskärmar på en dag, även om det oftast gick några få dagar mellan varje blåskärm. Väntar mest på att @Inet ska svara här i tråden och komma med antingen mer förslag på hur jag kan göra för att fixa det eller eventuellt få svar på om jag kan få skicka tillbaks dem

Det kommer att gå snabbare om du går till deras hemsida och skickar ett mejl till supporten istället. För har kommer det nog att ta tid.

Permalänk
Medlem

Vet du om minnena är kompatibla med datorn? Får du fortfarande problem ifall du höjer inställningarna (kör dem långsammare) för minnena i biosen?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Vet du om minnena är kompatibla med datorn? Får du fortfarande problem ifall du höjer inställningarna (kör dem långsammare) för minnena i biosen?

Ja, minnena ska vara kompatibla med datorn, läste om flera andra som rekommenderade just dessa minnen för den här laptopen.
Jag har hört att både slappare timings och eventuellt en spänningshöjning kan göra minnena lite stabilare vid sådana här tillfällen, men när jag letar runt i BIOS hittar jag ingenstans jag kan ändra något av dem. Vet inte om det är möjligt att göra på den här HP laptopen.

Men jag har nu fått svar från Inet på mail och de tyckte det lät som att jag hade testat allt, så de rekommenderade mig att helt enkelt göra en felanmälan, vilket jag kommer göra nu. Tack för hjälpen