Telia döms till att lämna ut uppgifter om Black Sails-pirater

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Kanske fungerar som p-böter? Dvs ansvaret faller på bilens/internetanslutningens ägare.

Jo kanske är så det kommer funka men exempelvis vid fortkörning är det ju den person som kör bilen som får betala (om de kan identifiera den personen) inte den som äger bilen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Tror ingen ISP frivilligt väljer att outa sina abbonnenter, men blir dem dömda att lämna ut uppgifter så tror
jag att även Bahnhof också gör det i slutändan, även om dem försöker motarbeta detta.

Permalänk
Lego Master

Men stopp här nu. Fanns det inte ett tidigare direktiv som krävde att det skulle vara ett allvarligt brott inblandat (dvs fängelse i minst 2 år på straffskalan eller så) för att operatören skulle vara tvungen att lämna ut uppgifterna? Hur ser läget ut där? Eller minns jag fel? Har reglerna ändrats?

Det är väl det Bahnhof brukar kasta på polisen så fort de kommer med förfrågan om att lämna ut uppgifter?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Jag såg Black Sails på Netflix, bör jag genast ringa mamma?

Nå jag gillar inte straff som kommer i efterhand. Nu har alla vetat om att det har varit okej att fildela, helt plötsligt i efterhand straffas dessa. Först borde de ha gått ut och varnat och sagt att från och med idag så kommer vi göra detta.
Sedan kan man diskutera lagarna och hur privatpersoner bör få tag lagen i egna händer och hur privatpersoner ska kunna tvinga företag att lämna ut känsligt material?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men stopp här nu. Fanns det inte ett tidigare direktiv som krävde att det skulle vara ett allvarligt brott inblandat (dvs fängelse i minst 2 år på straffskalan eller så) för att operatören skulle vara tvungen att lämna ut uppgifterna? Hur ser läget ut där? Eller minns jag fel? Har reglerna ändrats?

Det är väl det Bahnhof brukar kasta på polisen så fort de kommer med förfrågan om att lämna ut uppgifter?

Låter väldigt bekant ut det där. Har för mig det ska vara straffbart med 2 år MINST 6 månader för att de ska kunna kräva ut personuppgifter från ISPs.

EDIT: Det ska vara MINST 6 månaders fängelsestraff för att kräva ut personuppgifter vilket inte upphovsrättsbrott är. Där är det böter som är lägsta

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon159643:

Jag såg Black Sails på Netflix, bör jag genast ringa bris?

Nå jag gillar inte straff som kommer i efterhand. Nu har alla vetat om att det har varit okej att fildela, helt plötsligt i efterhand straffas dessa. Först borde de ha gått ut och varnat och sagt att från och med idag så kommer vi göra detta.
Sedan kan man diskutera lagarna och hur privatpersoner bör få tag lagen i egna händer och hur privatpersoner ska kunna tvinga företag att lämna ut känsligt material?

Vänta, när har det varit "okej" att fildela? Det har aldrig varit lagligt att ladda upp film för andra att ta del av gratis utan upphovsrättsinnehavarens godkännande, dvs att dela senaste Hangover-filmen på TPB är inte lagligt. Sen att det har varit praktiskt svårt att sätta dit folk för det är en annan sak. Men det är fortfarande olagligt.

Rent praktiskt kan man säga att hittills har skyddet för integritet på nätet varit starkare än medlen för att komma åt pirater. Men nu verkar det svänga, av oklar anledning och vilka lagar som ändrats.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Inte skall man då som ägare behöva pröjsa för fortkörningsböter? (inte för att vi har fartkameror i Sverige som tar bild åt bägge hållen men ändå)
Skickades från m.sweclockers.com

Jag tyckte inget men funderade på ifall där finns något ägaransvar i denna fråga. Och hur ser det i så fall ut?

Säg att någon stjäl/lånar din dator, hackar sig in på ditt nätverk, är minderårig, är gäst hemma hos dig - måste du då ange vem osv...

Permalänk
Medlem

Det vi som konsumenter kan göra är att försöka komma ihåg namnen Crystalis Entertainment och Starz för att totalt bojkotta allt de producerar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Affärsidé: Lägg ner 200 kronor på att göra en serie, "råka" sedan sprida den på nätet, kontakta personer som laddat ner serien och kräv pengar. Svenska staten står på din sida och hurrar på = En jävla massa profit.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Stor skillnad mot fortkörningsböter då det är ett brottsmål, här är det ett civilrättsligt mål.

Jag flyttar vid årsskiftet och kommer garanterat att ta Bahnhof på nya stället. Telia kan fullkomligt glömma mig om dom frivilligt lämnar ut dessa adresser.

Här är ännu ett fel med hela grejen. Det är ett brott man begår men dom gör det till civilrätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Bör det inte vara personen som står på abonnemanget som får ta skiten?

Om jag snor din bil. Ska du betala böterna osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Lego Master
Skrivet av enbom:

Låter väldigt bekant ut det där. Har för mig det ska vara straffbart med 2 år för att de ska kunna kräva ut personuppgifter från ISPs.

Har dom ändrat lagen eller har jag missuppfattat detta från början?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brott_mot_upphovsr%C3%A4ttslage...
Här står "fängelse upp till 2 år" listat som en del av straffskalan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Jag tyckte inget men funderade på ifall där finns något ägaransvar i denna fråga. Och hur ser det i så fall ut?

Säg att någon stjäl/lånar din dator, hackar sig in på ditt nätverk, är minderårig, är gäst hemma hos dig - måste du då ange vem osv...

Jag anser det är upp till dom att bevisa vem det är som är skyldig till brottet, inte tvärt om.
Men det får vi se bergis, när väl folk blir kallade till tinget (för att dom vägrar betala något och därmed ta på sig brottet och öppna portarna för nya kravbrev.)

Just därför tycker jag det hela är bissart, ska det räknas som vårdslöshet att ha en dator och wi-fi i hemmet utan att göra det tillgängligt för andra (familj vänner och dylikt) att använda ens nätvärk eller dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

en tanke som slog mig. Jag vet i personer som bor i lägenhet med en publik ip till komplexet men det ligger interna ip adresser som förändras dag till dag beroende på vem som ansluter först.

Tänk då hypotetiskt att olle i lägenhet 1 laddar ner säg black sails som detta ändå är om. Men dagen Telia kollar så har tant Agda i lägenhet 2 som bara surfar aftonbladet och läser mejl på sin ipad den interna Ip adressen. Om nu telia kan se de interna ip adresserna skulle inte då Agda kunna få skadekravet då?

De måste ha jävligt bra koll på exakt vem som hade den ip adressen vid den tidpunkten annars kan det här sluta dumt

Jag ser en lösning på hela problemet. Skapa en tjänst som gör att man kan se på allt man vill ENKELT för ett bra pris. En person som jag som kollar på en till två filmer i månaden är billigare att hyra på hemakväll, rota fram en dvd läsare än att kolla på nätet och det är bättre utbud på hemmakväll. SF har en film HBO en annan, netflix en tredje. Samma princip att straffabilister för att de kör bil istället för att åka buss när bussen är det mest obekväma och opålitliga transportmedlet.

Lös problemet istället för att vara jobbiga. De verkar har både tid och pengar till detta så jag ser inte problemet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vänta, när har det varit "okej" att fildela? Det har aldrig varit lagligt att ladda upp film för andra att ta del av gratis utan upphovsrättsinnehavarens godkännande, dvs att dela senaste Hangover-filmen på TPB är inte lagligt. Sen att det har varit praktiskt svårt att sätta dit folk för det är en annan sak. Men det är fortfarande olagligt.

Rent praktiskt kan man säga att hittills har skyddet för integritet på nätet varit starkare än medlen för att komma åt pirater. Men nu verkar det svänga, av oklar anledning och vilka lagar som ändrats.

Det har alltid varit lagligt att fildela. Att kopiera upphovsrättsmaterial är en annan fråga dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

skulle vilja se hur dom la fram bevisen.
var minst 5000 personer som skulle få brevet, upp till 10000 om jag läste och minns rätt. har dom lagt fram en lista på ip nummer från telia som bevis? alltså:
XXX.XX.XXX.XXX
YYY.XX.YY.YYY

eller har dom faktiskt visat bevis på över 5000 personer från telia som har fildelat detta? för då är ju målet sjukt mycket större än de låter som.
och i förra tråden om spridningskollen så sa jag att dom troligen kommer gå på alla som är listade i peers listan vid det läget dom kollar. och nu verkar det som dom gjort det. trots att folk sa att dom troligen inte skulle göra det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Tror ingen ISP frivilligt väljer att outa sina abbonnenter, men blir dem dömda att lämna ut uppgifter så tror
jag att även Bahnhof också gör det i slutändan, även om dem försöker motarbeta detta.

Bahnhof skulle överklaga, och då detta är "nytt" i och med att de skickar kravbrev, kan det vara intressant för HD och kanske även EU-domstolen, det innebär att det skulle ta lång tid att få ett utlåtande och då innebär det i så fall i "sämsta" fall att kunderna har god tid på sig att vidta försiktighetsåtgärder. Bahnhof lämnar ju inte ens ut uppgifter till polisen om det inte rör grova brott, så tror knappast de skulle göra det till rättighetshavare heller. inte utan att krångla till det så mycket det går.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lego Master

@FBGKimpan:
Klantig formulering. Jag menar såklart olovlig fildelning av upphovsrättsskyddat material, aka "piratkopiering". Jag trodde det var underförstått med tanke på inlägget jag citerade.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Lite OT men...
Jag kan inte annat än undra varför det är hetsjakt på fildelares identiteter när näthatare mer eller mindre ignoreras?
Lite sarkastiskt kan man undra hur många självmord det behövs innan man börjar jaga näthatare med samma intensitet...

Permalänk
Medlem

Överlämnas skriftligen. Utmärk. A5 papper och Arial Bold storlek 108 borde bli ungefär två siffror per blad. Varsågod!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Istället för att man ska betala galna summor för fildelning så kan man väl betala en summa för att man själv har sett filmen utan att pröjsa för sig, om de gjorde så istället så hade ju fler tyckt att det var rimligt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har dom ändrat lagen eller har jag missuppfattat detta från början?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brott_mot_upphovsr%C3%A4ttslage...
Här står "fängelse upp till 2 år" listat som en del av straffskalan.

Smäller in en dagsfärsk länk från Bahnhof, som kompletterar informationen angående skillnaderna mellan IPRED & LEK. Jag lärde mig lite nytt i alla fall

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor-maste-vissa-operatorer-lamna-ut-dina-uppgifter-till-spridningskollen

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem

Musikindustrin har lyckats bra.. eller rättare sagt spootify och övriga som tryckt på musikindustrin och visat alla fördelar med deras tjänster. Kanske dags för antika filmindustrin och ta lärdom av den.. Känner ingen som köper bluray eller dvd samt knappt ens går på bio efter den kraftiga höjningen av priset. Kör likt netflix men storfilmer som endast är tillgängliga kortare period med som byts ut oftare och om man vill se den igen får man betala en hyravgift typ 15kr eller så.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därför har man inte Telia som operatör. Kund-illojala som de är.

Det skall bli hysteriskt roligt att följa det hela när Bahnhof får sitt första krav. Jag bara Älskar när Jon Karlung trollar rättighetshavare

Telia vägrade ju också, annars hade det ju aldrig hamnat i tingsrätten?

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därför har man inte Telia som operatör. Kund-illojala som de är.

Det skall bli hysteriskt roligt att följa det hela när Bahnhof får sitt första krav. Jag bara Älskar när Jon Karlung trollar rättighetshavare

Telia verkar ju ha sagt nej och det är därför det gått högre upp. Telia fick fel och blev dömda till att lämna ut uppgifterna, ska Telia fortfarande neka dom uppgifterna menar du?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Lego Master

@ThomasLidstrom:
Cyniskt, men vad finns det för kommersiellt ekonomiska intressen bakom det?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vore intressant å se vilka som dömde i detta mål, kan ju hända att vissa inte var helt opartiska...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite OT men...
Jag kan inte annat än undra varför det är hetsjakt på fildelares identiteter när näthatare mer eller mindre ignoreras?
Lite sarkastiskt kan man undra hur många självmord det behövs innan man börjar jaga näthatare med samma intensitet...

I den nyliberalistiska ideologin passar näthatare in. Dels för att de utövar sin "frihet" att "säga vad de vill", och då distraheras från vad som pågår i politiken på riktigt, samt att de hjälper till att sortera ut svaga individer, så i den bemärkelsen så finns inget intresse i att jaga näthatare. De är nyttiga idioter till systemet, helt enkelt.

Jävligt OT, men jajo...

Man läser ju även om mord och inbrott som ligger outredda i flera år men sådant här har de tid med minsann.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom: Det finns ju inga stora företag, med sina arméer av jurister, som tjänar nåt på att motverka sånt...

Jag hoppas verkligen denna frågan prövas i högre instans. Det är skrämmande likt utpressning det här, och borde inte tillåtas. Om Polisen vill börja jaga så är det mer rimligt, ur rättsligt perspektiv, men då lär vi se en politisk skitstorm på nationell nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Telia verkar ju ha sagt nej och det är därför det gått högre upp. Telia fick fel och blev dömda till att lämna ut uppgifterna, ska Telia fortfarande neka dom uppgifterna menar du?

Ja, om de sätter lojalitet mot kunderna högre än lojalitet mot tramsrättighetshavare. Bahnhof har ju blivit ålagda att lämna ut både det ena och det andra till polisen, men har på olika sätt snirklat sig runt det. Telia, och alla andra operatörer som vill visa att de som i slutändan finansierar deras verksamhet, dva kunderna, är viktigast, borde göra likadant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.