Permalänk
Medlem

Hosta spel session med privat IP?

Hej!

Skulle köra lite Arma 3 med ett par polare igår och tänkte att vi skulle ladda ner några mods och köra lite coop missions.
Efter att jag har öppnat portar som vanligt så kunde fortfarande ingen ansluta sig till mig.
Efter lite googlande hittade jag att Bredband 2 börjat med privata ip-adresser och att det bara var att kontakta dom
ifall man behövde en publik. Lite små irriterad skrev man till dom att man gärna vill ha en publik ip.

Idag fick jag svar att dom inte kan fixa det. Vafan?

Har jag några alternativ? Finns det något jag kan göra för att hosta en spelserver?

Sa upp mitt avtal med dom idag och tecknade ett nytt hos Telia som börjar gälla först 30 September !
Där fick jag iaf lovat en publik ip adress.

Bredband 2's FAQ ( http://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/bredband/ )
Varför får jag en privat IP-adress?
Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. Utrullningen kommer ske efterhand och övervakas noggrant. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande.
Skulle du trots det ha ett genuint behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så ordnar vi det åt dig kostnadsfritt.

Deras svar ifrån kundtjänst:
Hej Tomi,
Tack för ditt mail.
Tyvärr har vi inte möjligheten att erbjuda dig publik-ip i dagsläget, vi arbetar aktivt för att lösa detta.
Återkom gärna om du har fler frågor.
Ha en bra dag!

Permalänk
Medlem

Gissningsvis har de helt slut på publika IP's av den pool du isf skulle få av vilket gör att de inte kan ge något, det tragiska är dock att inte ens detta gör att de pushar fram IPv6 :/ Det skulle lösa alla problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Får du inte en publik ip-adress så är det omöjligt för dig att få någon utanför ditt nätverk att ansluta till en spelserver i ditt nätverk - kort och gott.

Du kan alltid punga ut en slant för vpn-service som erbjuder fast ip-adress som inte sitter bakom nat - för att göra det så enkelt som möjligt för dig/er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Får du inte en publik ip-adress så är det omöjligt för dig att få någon utanför ditt nätverk att ansluta till en spelserver i ditt nätverk - kort och gott.

Du kan alltid punga ut en slant för vpn-service som erbjuder fast ip-adress som inte sitter bakom nat - för att göra det så enkelt som möjligt för dig/er.

Finns det någon prisvärd VPN som gärna ligger i sverige för att få ner pingen så mycket som möjligt man skulle kunna köpa en månad?`

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tompanhuhu:

Finns det någon prisvärd VPN som gärna ligger i sverige för att få ner pingen så mycket som möjligt man skulle kunna köpa en månad?`

För att dra ner pingen så mycket som möjligt så lär man ta ifrån den del som är motivering till att folk väljer vpn egentligen. Det är nämligen krypteringen.

Har för mig anonie (stavning?) kör med delad ip-adreser men har portforward. Lite osäker.
https://anonine.com/sv/

Annars finns ovpn som har portforwarding.
https://www.ovpn.se/sv

Är dom två jag kommer på sådär på rak arm.

Lade till länkar på förslag.
Permalänk
Medlem

Men det är ju bara skaffa en dynamisk DNS tjänst, t.ex. DynDNS, DuckDNS eller No-IP. Jag vet iaf att DuckDNS är gratis, då jag använder den själv.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Men det är ju bara skaffa en dynamisk DNS tjänst, t.ex. DynDNS, DuckDNS eller No-IP. Jag vet iaf att DuckDNS är gratis, då jag använder den själv.

Vad skulle det lösa i denna situation? Han kan inte binda en privat ip till en dynamisk DNS.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Registrerade mig på ovpn.se och körde igång 5 gratis timmar, öppnade portarna i kontrollpanelen på deras sida och nu funkar de kanon! Mina vänner pingar ungefär 30 så helt nöjd!

Tack för hjälpen @anon226320 !

Permalänk
Medlem

Vänta, vad kommer då upp på "whats my ip?" när man googlar det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ulayo:

Men det är ju bara skaffa en dynamisk DNS tjänst, t.ex. DynDNS, DuckDNS eller No-IP. Jag vet iaf att DuckDNS är gratis, då jag använder den själv.

Varför mumlar du i nattmössan? Se inlägget från @murzoo .

Skrivet av murzoo:

Vad skulle det lösa i denna situation? Han kan inte binda en privat ip till en dynamisk DNS.

Skrivet av Tompanhuhu:

Registrerade mig på ovpn.se och körde igång 5 gratis timmar, öppnade portarna i kontrollpanelen på deras sida och nu funkar de kanon! Mina vänner pingar ungefär 30 så helt nöjd!

Tack för hjälpen @JLidback !

Ingen fara.

Skrivet av Harddrive:

Vänta, vad kommer då upp på "whats my ip?" när man googlar det?

Tala klarspråk så man förstår så får du nog ett svar på din fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt. Privat IP adress, ska han hosta på ett LAN då? Då ska det ju inte vara några problem alls. Har han en publik dynamisk DNS så funkar det ju bra med en DNS tjänst.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Förstår inte riktigt. Privat IP adress, ska han hosta på ett LAN då? Då ska det ju inte vara några problem alls. Har han en publik dynamisk DNS så funkar det ju bra med en DNS tjänst.

Läste du första inlägget? Det framgår där att hans operatör använder sig av sk CG-NAT vilket gör att hans utsida/WAN egentligen är en insida/LAN med en privat adress. Det sker alltså en "dubbel-nat:ning" av trafiken mellan TS och internet. Användare på internet ser och ansluter mot operatörens utsida och där finns inget regelverk för inkommande trafik (port forwarding).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ulayo:

Förstår inte riktigt. Privat IP adress, ska han hosta på ett LAN då? Då ska det ju inte vara några problem alls. Har han en publik dynamisk DNS så funkar det ju bra med en DNS tjänst.

Läs om, läs rätt.
Tips, sov först. Läs imorgon istället.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Nja, missade väl den biten. Har aldrig hört talas om detta CG-NAT tidigare. Isf är ju bästa lösningen att helt byta ISP istället, vilket han verkade ha gjort, eftersom det låter extremt dåligt. Man kan ju inte göra något vettigt utan en publik IP.

@anon226320: Hmm, ja det låter som en bra idé...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ulayo:

@Dr.Mabuse: Nja, missade väl den biten. Har aldrig hört talas om detta CG-NAT tidigare. Isf vore ju bästa lösningen att helt byta ISP istället, då det låter extremt dåligt. Man kan ju inte göra något vettigt utan en publik IP.

@JLidback: Hmm, ja det låter som en bra idé...

Onödigt med byte av isp till en annan med den motiveringen. Alla går mot att lägga sig bakom cg-nat. Ingen vill investera/pusha på ipv6-protokollet. Med största sannolikhet så kommer den nya isp'n (om man i teorin leker med tanken att byte isp pga denna motivering) att sätta sina kunder bakom cg-nat iaf inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Onödigt med byte av isp till en annan med den motiveringen. Alla går mot att lägga sig bakom cg-nat. Ingen vill investera/pusha på ipv6-protokollet. Med största sannolikhet så kommer den nya isp'n (om man i teorin leker med tanken att byte isp pga denna motivering) att sätta sina kunder bakom cg-nat iaf inom kort.

Att de inte bryr sig om att lösa problemet är ju dock ett resultat av att folk inte röstar med plånboken, så det är ju en ond cirkel på det viset.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Vänta, vad kommer då upp på "whats my ip?" när man googlar det?

Your IP Address Is:
185.113.97.203

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Onödigt med byte av isp till en annan med den motiveringen. Alla går mot att lägga sig bakom cg-nat. Ingen vill investera/pusha på ipv6-protokollet. Med största sannolikhet så kommer den nya isp'n (om man i teorin leker med tanken att byte isp pga denna motivering) att sätta sina kunder bakom cg-nat iaf inom kort.

Då får jag hoppas på att Telia kan tilldela mig en publik ip-adress den dagen det händer
Känns helt absurt att dom kan göra en sådan ändring utan att meddela kunder.
Och om det verkligen är en sådan bristvara får dom väl sänka priserna för folk som inte behöver det och höja
för dom som känner behov av det. Inte så insatt i den tekniska biten av nätverk men har förstått det som att IPv6
dröjer ett bra tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

Your IP Address Is:
185.113.97.203

Är inte detta din publika då? D.v.s. hostar du en server så ere 185.113.97.203:27015 eller liknande som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Är inte detta din publika då? D.v.s. hostar du en server så ere 185.113.97.203:27015 eller liknande som gäller?

Problemet är att jag inte är den ända som har denna ip. Jag delar den med kanske 100 andra personer.
Så när folk försöker ansluta till min server så kopplas dom inte till min dator. Om 2 personer försöker hosta varsin server
med samma port blir det ju kaos i det "privata nätverket". Eller ah, det fungerar inte för någon av dom.
Så har jag förstått det iaf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ulayo:

@Dr.Mabuse: Nja, missade väl den biten. Har aldrig hört talas om detta CG-NAT tidigare. Isf är ju bästa lösningen att helt byta ISP istället, vilket han verkade ha gjort, eftersom det låter extremt dåligt. Man kan ju inte göra något vettigt utan en publik IP.

@JLidback: Hmm, ja det låter som en bra idé...

Din "dns-lösning" hade varit aktuell ifall TS problem vore att han får dynamisk ip-adress.

Dynamisk och statisk är varandras motpoler, likväl som att privat och publik är varandras motpoler

Permalänk
Medlem

@anon224490: Ja, fast jag har aldrig varit med om att man får en privat IP adress av sin ISP.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

@Frewik: Ja, fast jag har aldrig varit med om att man får en privat IP adress av sin ISP.

Carrier Grade Network address translation(CG-NAT) funkar näst intill lika som en vanlig NAT. Dock sker översättning från privat till publik adress inte längre i din egen hemmarouter, utan det sker när du först lämnar din ISPs "LAN". Därav kommer flera ha samma publika adress när de lämnar ISPs nät.
Detta använder dem som en dålig ursäkt för att slippa betala för massvis med publika ipv4a adresser. Fast de säger att det är för att de har tagit slut.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Telia är ett säkert kort när det gäller public ip-address då. Telia går in och sponsrar VM och kastar ut 60k publica ip-adresser för alla som anslötsig till wifien under skid-vm i falun. Så telia har en del ip-adreser på lager. Det var hur många som anslöt sig under en viss tid. så telia hade mer ip-adreser redo att slängas ut på folket under vm. Och på tanke att fler och fler skaffar fiber så tappar telia kunder från adsl. Då många börjar välja alltele och t3. För det är biligare än telia.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora