Permalänk

Ny setup för spel

Nu är det dags att bygga en stationär igen då jag sålt den bärbara. Har några funderingar som jag velar över.

Detta är vad jag tänkt.

Asus Maximus VIII Hero
6600K / 6700K
G.skill 3200mhz 2x8GB
Evga G2 750w
Asus GTX 1070 Strix
Samsung 850 250GB
Phanteks Enthoo Pro M Acrylic

Sen tillkommer skärm,tangentbord samt mus.

Det jag funderar över är cpun om man ska spara 1000kr på att ta en 6600K istället eller satsa på 6700K om den e mer framtidssäker? Sen kommer någon cpu flaska grafikkortet?

Sen skärmen blir antingen 24 eller 27" förmodligen 144hz

Vad tror ni?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

@ante_ante: det Asus kortet har jag inte hört något bra ifrån de som köpt det då det varit fel på både det andra med dem, speciellt mycket problem med ram minnesplatser och ljudutgångarna.
Skulle jag vara du så hade jag valt något annat.

Klart det kan vara måndags exemplar men har hör något av alla jag vet köpt det.

Personligen hade jag köpt 6600k.

Lycka till

Permalänk
Skrivet av Barabostrom:

@ante_ante: det Asus kortet har jag inte hört något bra ifrån de som köpt det då det varit fel på både det andra med dem, speciellt mycket problem med ram minnesplatser och ljudutgångarna.
Skulle jag vara du så hade jag valt något annat.

Klart det kan vara måndags exemplar men har hör något av alla jag vet köpt det.

Personligen hade jag köpt 6600k.

Lycka till

kört me asus kortet nu ett bra tag som fungerar klockrent i kombo med en 6600K OC 4.6 ghz,e alltid ett lotteri me datordelar oavsett ju.
men jag kan varmt rekommendera hero och en 6600K

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

...
Det jag funderar över är cpun om man ska spara 1000kr på att ta en 6600K istället eller satsa på 6700K om den e mer framtidssäker? Sen kommer någon cpu flaska grafikkortet?

Spara 1000kr alla gånger! Det är för liten skillnad mellan CPU'erna för att motivera 1000kr. Lägg hellre det på skärmen och köp en bra sådan.

Skrivet av ante_ante:

Sen skärmen blir antingen 24 eller 27" förmodligen 144hz

27" alla gånger! 24 är för fjuttigt. 144hz absolut eller iaf minst 120hz. Själv kör jag på vanlig FullHD-skärm, men jag skulle nog rekommendera 1440p-skärm. Tror det är bäst i kombination med 1070.
Lycka till!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Skrivet av ARAGON_GVD:

kört me asus kortet nu ett bra tag som fungerar klockrent i kombo med en 6600K OC 4.6 ghz,e alltid ett lotteri me datordelar oavsett ju.
men jag kan varmt rekommendera hero och en 6600K

Absolut att det alltid är roulett med data delar men när man får höra så mycket problem om ett kort så hade jag valt ett annat. Min sambo är så ointresserad av datorer man bara kan bli men måste ändå ha en, så hon var och köpte sig en Lenovo bärbar och det var massa fel. Hon lämnar tillbaka den och får en ny. Samma grund fel är på nästa hon slänger tillbaka den och är sur går till en annan butik och köper en 2 in 1 Lenovo istället och kommer hem och även denna är det fel på fast nya, hon sa såhär tredje på rad och jag tänker aldrig mer välja detta märke. Med denna story så vill jag ha sagt att absolut fel finns men får man höra många på kort tid och eller på rad som haft liknande/samma problem så höjer jag på ögonbrynen och säger hur missas detta då allt har sådana kontroller. Allt säkerhetsklassas och kvalitets testas, det ska vara 1 på 100 kanske på 1000 det finns fel på inte 3 av 10. Hoppas du väljer ett kort och det fungerar inget kul att få hem skräp

Permalänk

Var först inne på m-atx men tycker inte korten är så snygga förutom gene kortet men då tilltalar inte priset. Även kikat på ranger men prisskillnaden är så liten upp till hero som jag tycker ser bättre ut med plastdetaljen över kontakterna på baksidan. Gigabyte z170x ultra gaming verkar vara rätt nice också till ett bättre pris
https://www.inet.se/produkt/1900111/gigabyte-z170x-ultra-gami...

En riktig djungel med moderkort och chassin.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Var först inne på m-atx men tycker inte korten är så snygga förutom gene kortet men då tilltalar inte priset. Även kikat på ranger men prisskillnaden är så liten upp till hero som jag tycker ser bättre ut med plastdetaljen över kontakterna på baksidan. Gigabyte z170x ultra gaming verkar vara rätt nice också till ett bättre pris
https://www.inet.se/produkt/1900111/gigabyte-z170x-ultra-gami...

En riktig djungel med moderkort och chassin.

Tittade själv på samma moderkort. Men efter att jag läst hur mycket fel folk hade på sina bestämde jag mig för ett MSI M7 istället och jag är extremt nöjd.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Varför just det moderkortet? Du kommer att oca lika högt med vilket z170mobo som helst.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320&o=produkt_pris_ink...
Och jag nog oxå valt billigare minnen, typ crucial 2400, som går på 1.2. De kanske klarar högre clock om man drar upp spänningen till 1.35. å walla du har råd med en större ssd.
Sen får du la plocka på en cpu kylare så klart.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ante_ante:

Nu är det dags att bygga en stationär igen då jag sålt den bärbara. Har några funderingar som jag velar över.

Detta är vad jag tänkt.

Asus Maximus VIII Hero
6600K / 6700K
G.skill 3200mhz 2x8GB
Evga G2 750w
Asus GTX 1070 Strix
Samsung 850 250GB
Phanteks Enthoo Pro M Acrylic

Sen tillkommer skärm,tangentbord samt mus.

Det jag funderar över är cpun om man ska spara 1000kr på att ta en 6600K istället eller satsa på 6700K om den e mer framtidssäker? Sen kommer någon cpu flaska grafikkortet?

Sen skärmen blir antingen 24 eller 27" förmodligen 144hz

Vad tror ni?

i7 modellerna har en större efterfrågan på andrahandsmarknaden. Tänk även på att kostnad för cpu-kylare till kommer, om du inte väljer att köra custom-loop.

Skrivet av ante_ante:

Var först inne på m-atx men tycker inte korten är så snygga förutom gene kortet men då tilltalar inte priset. Även kikat på ranger men prisskillnaden är så liten upp till hero som jag tycker ser bättre ut med plastdetaljen över kontakterna på baksidan. Gigabyte z170x ultra gaming verkar vara rätt nice också till ett bättre pris
https://www.inet.se/produkt/1900111/gigabyte-z170x-ultra-gami...

En riktig djungel med moderkort och chassin.

Gigabyte, AsRock och Asus är de kort jag personligen rekommenderar, MSI är väl ett alternativ så länge du inte har behov av Live Update mjukvara. Gällande chassi tycker jag att Evolv är mer stilrent, och något jag skulle tagit med som en lämplig kandidat.

Skrivet av DST:

Varför just det moderkortet? Du kommer att oca lika högt med vilket z170mobo som helst.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320&o=produkt_pris_ink...
Och jag nog oxå valt billigare minnen, typ crucial 2400, som går på 1.2. De kanske klarar högre clock om man drar upp spänningen till 1.35. å walla du har råd med en större ssd.
Sen får du la plocka på en cpu kylare så klart.

TS har valt ett chassi med "fönstersida", troligen lär TS även lägga till belysning i ett senare skede. Och då duger inte vilka moderkort som helst. Jag vet att pengar är inget problem för TS, då har ett välbetalt arbete.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag kör maximus Gene kortet tsm med min 6700k och det har funkat klockrent, jag tyckte att de kändes bättre att lägga lite extra pengar för att få bra saker. Gillar utseendet på asus moderkorten med skarpt!.

Vilken procc du än väljer så kommer ingen att flaska ett 1070.

Till skärmar så kolla upp alla skärmar innan du köper någon. Alla dessa "1440p gamingskärmar" har haft en jävla massa strul då ganska stort antal har bytt ut sina skärmar minst en gång. Vilket jag tycker e absurt för en 6-13k skärm

Permalänk
Medlem

pengar e la pengar, är ex detta fult?

Billigt som tusan jue å ser helt Ok ut, minst lika snyggt som 2lax kortet från asus jue. Gör samma jobb jue
Om han funderar över om han ska ta 6600k elelr 6700k så e ju valet enkelt med ett moderkort som kostar ca 700kr mindre jue

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

Varför just det moderkortet? Du kommer att oca lika högt med vilket z170mobo som helst.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320&o=produkt_pris_ink...
Och jag nog oxå valt billigare minnen, typ crucial 2400, som går på 1.2. De kanske klarar högre clock om man drar upp spänningen till 1.35. å walla du har råd med en större ssd.
Sen får du la plocka på en cpu kylare så klart.

Valde just det kortet för att jag kört mycket Asus tidigare och aldrig haft problem, sen trots man närmar sig 40 bast så gillar jag kort med belysning men absolut inget måste. Z170-A ser också bra ut men har inte bestämt mig ännu. Minnena har jag redan köpt från memoryc och visst finns det billigare.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ante_ante:

Valde just det kortet för att jag kört mycket Asus tidigare och aldrig haft problem, sen trots man närmar sig 40 bast så gillar jag kort med belysning men absolut inget måste. Z170-A ser också bra ut men har inte bestämt mig ännu. Minnena har jag redan köpt från memoryc och visst finns det billigare.

Själv är jag inte religös. Belysningen kan vara ett plus med fönster, annars är det bäst att gå på det som ger mest för pengarna. Att betala extra för deras märke och propaganda är inget som gör datorn bättre. Moderkortet är inget man direkt visar upp som statuspryl. Det är bättre att man lägger sina märkespengar på märkeskläder.

Permalänk

Kanske tänka om kring moderkort, denna bräda då?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Helt ok, en av de populäraste som sagt, men jag trodde inte att du ville ha nått i vitt typ eftersom den andre va så mörk typ.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx