Har ni fått era GTX 1080?

Permalänk
Medlem

Kan bra att nämna, jag sitter för närvarande med en Core Clock på 2050/2075MHz (beroende på spel) med ett ICKE-OC ASUS STRIX 1080, så om ni inte orkar vänta på OC-versionen så lär man nog ändå bli nöjd med icke-OC versionen.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

@Sanazin:

Åfan grymt.

Ändrar man till OC mode i gpu tweak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Kan bra att nämna, jag sitter för närvarande med en Core Clock på 2050/2075MHz (beroende på spel) med ett ICKE-OC ASUS STRIX 1080, så om ni inte orkar vänta på OC-versionen så lär man nog ändå bli nöjd med icke-OC versionen.

Mmm den klockar riktigt bra, ungefär samma som för mig.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@Sanazin:

Åfan grymt.

Ändrar man till OC mode i gpu tweak?

Nope, använder inte något från ASUS. Använder endast MSI Afterburner (senaste beta 3.4.0).
Tog bokstavligen talat 30 minuter att göra detta OC, körde Unigine Valley i bakgrunden (i fönster) för att testa stabiliteten.
Har rensat loggboken/system för att se när drivrutinen kraschar, för detta tyder på ostabil klock, och har än så länge inte gjort det sedan jag blev "klar" med överklockningen. Har dragit power limit, volt-% till max och satt temp limit till 85 grader (går aldrig över 71 grader i mitt chassi dock) och därefter justerade jag endast core clock tills jag var nöjd.
Det blir ju en jäkla OC upp från 1733MHz som kortet "ska" klara, kan vara så att jag har tur men jag har sett andra som sitter med t.ex. Gainward/Palit med liknande stock-klocks som utan problem drar upp kortet till ~2GHz

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Komplett har skjutit upp leveransdatumet för FTW-kortet tills 6:e augusti.. beställde iofs mitt från inet, men räknar med att det är samma visa där. Funderar på om det är dags att försöka få tag i ett annat grafikkort :/

Permalänk
Medlem

@Sanazin:

Okej.

Men kan man inte gå in i GPU tweak och ändra till OC mode så har man direkt 1,9 ghz?

Vad händer om man bara sedan höjer powerlimit till max? Och inget annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@Sanazin:

Okej.

Men kan man inte gå in i GPU tweak och ändra till OC mode så har man direkt 1,9 ghz?

Vad händer om man bara sedan höjer powerlimit till max? Och inget annat?

Det kan man säkert, jag har inte ens kollat på GPU Tweak dock då "OC-Mode" är i princip en överklockning av kortet som du kan göra i vilket program som helst. MSI Afterburner är dock för min del enklast att använda och i MSI Afterburner kan du dessutom låsa upp volt-överklockningen

Höjer du power limit till 120 (max) så bör kortet teoretiskt sätt klocka sig själv ännu högre då du mer eller mindre tillåter den att dra mer ström, om det nu är strömmen som sätter gränsen, men det kanske det inte är utan det kanske är volten som sätter gränsen. Man får prova sig fram, det är det som är det skojiga med överklockning!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

@Sanazin:

Okej.

Men är OC mode en förinställd funktion?

Står ju att grafikkortet har 1.7 ghz drygt. Och turbo på 1.9 ghz.

Är det i OC mode som den går i 1.9 ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakst4r:

Komplett har skjutit upp leveransdatumet för FTW-kortet tills 6:e augusti.. beställde iofs mitt från inet, men räknar med att det är samma visa där. Funderar på om det är dags att försöka få tag i ett annat grafikkort :/

FTW = Fun To Wait.

Skrivet av Sanazin:

Det kan man säkert, jag har inte ens kollat på GPU Tweak dock då "OC-Mode" är i princip en överklockning av kortet som du kan göra i vilket program som helst. MSI Afterburner är dock för min del enklast att använda och i MSI Afterburner kan du dessutom låsa upp volt-överklockningen

Höjer du power limit till 120 (max) så bör kortet teoretiskt sätt klocka sig själv ännu högre då du mer eller mindre tillåter den att dra mer ström, om det nu är strömmen som sätter gränsen, men det kanske det inte är utan det kanske är volten som sätter gränsen. Man får prova sig fram, det är det som är det skojiga med överklockning!

Posta gärna lite benchmark resultat

Permalänk
Skrivet av frippe86:

@Sanazin:

Okej.

Men är OC mode en förinställd funktion?

Står ju att grafikkortet har 1.7 ghz drygt. Och turbo på 1.9 ghz.

Är det i OC mode som den går i 1.9 ghz?

Gameing mode gör min 2072. Inte vågat testa oc mode än gputweak

Skickades från m.sweclockers.comja det finns 3 förinställda i gputweak. Silent. Ganeing o oc.

Permalänk
Medlem

@morphan88:

Okej, då förstår jag:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Posta gärna lite benchmark resultat

Här har du Firestrike & Timespy:

Edit: Såg nu att 3DMark inte var uppdaterad i Firestrike-testet, jag vet att jag fick över 18000 när jag körde den igår så jag kör om den när jag kommer hem och postar

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Här har du Firestrike & Timespy:

http://i.imgur.com/nWRYaXf.jpg

http://i.imgur.com/5ef99Qx.jpg

Edit: Såg nu att 3DMark inte var uppdaterad i Firestrike-testet, jag vet att jag fick över 18000 när jag körde den igår så jag kör om den när jag kommer hem och postar

Ser ju fin fint ut. Vad har du för baseclock på kortet med dessa resultat?
Posta gärna länkarna också så kan man göra jämförelse med sina egna resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbqw:

http://i.imgur.com/lP4vVZZ.jpg

Min nya setup! Skriver vad jag fick för klockningsresultat när jag byggt ihop den!

Fick upp min Asus Strix 1080 icke OC till 2075 MHz, helt okej

Permalänk
Inaktiv

Tröttnade på att vänta på MSI-korten. Hade tur och fick tag på ett AMP Extreme på Blocket för strax under 7000. Helt OK~ :-)

Kommer dock behålla beställningen från Elgiganten så får vi se vilket kort som presterar bäst sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon46732:

Tröttnade på att vänta på MSI-korten. Hade tur och fick tag på ett AMP Extreme på Blocket för strax under 7000. Helt OK~ :-)

Kommer dock behålla beställningen från Elgiganten så får vi se vilket kort som presterar bäst sen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/33595106/amp-extreme/amp-extreme-1.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/33595106/amp-extreme/amp-extreme-2.jpg

Det du kommer att se är att det är marginella skillnader mellan korten, helt omöjliga att upptäcka i spel.

Permalänk
Inaktiv

@MarkSix: Så är det ju! Men har man möjlighet att välja så är det klart man tar det som presterar bäst. Och det är annat som spelar in som ljudnivå och utseende. Men misstänker att båda korten är väldigt bra

Permalänk
Medlem

Leverans av mitt Asus OC Strix pendlar mellan 28 juli och 4 augusti beroende på dag (på webhallen). Beställt för 20 dagar sedan dock så jag är förhoppningsvis inte alltför långt ner i kön.

Permalänk
Medlem

Intressant. Mkt som talar för att det kommer in Strix OC kort till komplett.

Komplett har hela tiden haft mellan 70-100 beräknad till leveransen de 11 Augusti. Nu helt plötsligt så har det ändrats till enbart 6 kort.
Tolkar det som att dom haft kontakt med asus och fått information om att leverans kommer som beräknat men att antalet minskat.

Men jag kan ha fel

Permalänk
Medlem

Inet har nu fått in ett antal 1080 ftw, mitt par har nu packats och är på väg till mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Inet har nu fått in ett antal 1080 ftw, mitt par har nu packats och är på väg till mig.

Har nog aldrig blivit så glad över att få ett SMS som när Inet meddelade att även mitt EVGA FTW var på väg.
2 månaders väntan är äntligen över!

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Inet har nu fått in ett antal 1080 ftw, mitt par har nu packats och är på väg till mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Brunbeck:

Har nog aldrig blivit så glad över att få ett SMS som när Inet meddelade att även mitt EVGA FTW var på väg.
2 månaders väntan är äntligen över!

grattis själv ser det mindre ljust ut för mig tyvär

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt för exakt sju dagar sedan, och lämnade tillbaka det för sex dagar sedan.... såg dock till att utnyttja tiden med det maximalt innan jag returnerade det och gick tillbaka till mitt GTX680 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

Intressant. Mkt som talar för att det kommer in Strix OC kort till komplett.

Komplett har hela tiden haft mellan 70-100 beräknad till leveransen de 11 Augusti. Nu helt plötsligt så har det ändrats till enbart 6 kort.
Tolkar det som att dom haft kontakt med asus och fått information om att leverans kommer som beräknat men att antalet minskat.

Men jag kan ha fel

Hoppas verkligen att det är så. Har väntat sen 16 juni.

Kommer det inte då avbokar jag nog skiten. Är så less på denna väntan. Måste vara den sämsta lanseringen genom tiderna.

Kommer troligtvis skaffa mig ett kort från AMD istället då de verkar i alla fall kunna producera kort.

Har varit NVIDIA trogen sedan 580Ti och innan dess föredrog jag AMD eller ATI som då hette

Men kan en grafikkortstillverkare inte få ut sina kort från sin fabrik så får de skylla sig själva att de tappar kunder.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strotter:

Jag fick mitt för exakt sju dagar sedan, och lämnade tillbaka det för sex dagar sedan.... såg dock till att utnyttja tiden med det maximalt innan jag returnerade det och gick tillbaka till mitt GTX680 igen.

Du hade ditt kort i 1 dag innan du lämnade tillbaka det? Får man fråga varför?

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Inaktiv

Webhallen har idag skickat mitt MSI 1080 Gaming X.

Permalänk
Medlem

@Mahkizmo:

Tyckte mitt redan inkörda 680 var vassare faktiskt!

Skämt å sido så fick jag tyvärr ett coilwhinekort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alaska:

Leverans av mitt Asus OC Strix pendlar mellan 28 juli och 4 augusti beroende på dag (på webhallen). Beställt för 20 dagar sedan dock så jag är förhoppningsvis inte alltför långt ner i kön.

Jag beställde Asus Strix OC den 30/5 från webhallen och har inte fått det än och eftersom du beställde det ~1 månad senare än mig så är sannolikheten att du kommer få vänta längre än så. Jag skulle rekommendera att du beställer från flera butiker ifall du vill ha det snarast.

Permalänk
Medlem

Beställde Palit Geforce 1080 Super Jetstream i går, söndag. Beräknas komma in 07-29, alltså fredag. Håller tummarna, men har hört att proshop inte är speciellt pro på lagerdatum.

Permalänk

Även mitt skeppades ifrån Inet idag.