problem med 950pro, trottar

Permalänk
Medlem

problem med 950pro, trottar

Hej
har en samsung 950pro, när jag kör the divsion spelet. så får jag fps droppar. till 45fps.
Just nu kör jag 1080 strix sli. och samsung 950pro precis bakom andra gpu.

när hade bara singel gpu funkar fri från fps dropp
på morgonen så funkar det bra med fps. men eftermiddag då börjar det fps droppar och laggar. gissar det sommar värmen.

kollar i diskifo och adia 64 program så ligger det 50grader i ide för 950pro. när spelar så 55grader.
och i diskifo programmet säger den 950pro mår bra men tempen är inte bra.

och samsungs hemsida står att 950pro klarar till 70grader. men kanske redan 50grader trottar den.
fläktar är inte problem. har 3st insug och 3st utsug.
så ska köpa vanlig ssd och ha de i hdd buren ist?

har senaste driver till 950pro och bios osv
gpu ligger på 72-75 och andra ligger på 60grader

så ska köpa vanlig ssd och ha de i hdd buren ist?
eller finns annan problem som orsakar fps dropp?

spec
6700k 4,5 ghz
ASUS Z170-DELUXE
1080 sli med flexbrygg och i game mode
1000watt psu

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Medlem

Jag tror knappast din ssd har med hack i spelet att göra. Möjligen om den laddar in nån bana lite saktare.
Jag skulle ganska säkert säga att det är grafikkort eller cpu som är problemet, med fokus på grafikkort (speciellt SLI som kan ge alla möjliga problem i vissa spel).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Jag tror knappast din ssd har med hack i spelet att göra. Möjligen om den laddar in nån bana lite saktare.
Jag skulle ganska säkert säga att det är grafikkort eller cpu som är problemet, med fokus på grafikkort (speciellt SLI som kan ge alla möjliga problem i vissa spel).

men tidigare funkar fri felfritt. när körde sli. sen börjar sommar värmen kommer in och nu hackar eftermiddag när är värm. så ligger mer värm. gpu i temp är bra. max 75grader. på morgon funkar 950pro när kall i rummet.

950pro blir ganska varm än vanliga ssd.

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Medlem

kolla hur MB funkar med pci-express banorna för 950 pro vill ha 4 banor själv samt att 1151 platformen är ju inte överflödig med pci-express banor samt att du kör sli på det med känns om det vore bättre med en x99 plattform när du änvänder så många banor

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

kolla hur MB funkar med pci-express banorna för 950 pro vill ha 4 banor själv samt att 1151 platformen är ju inte överflödig med pci-express banor samt att du kör sli på det med känns om det vore bättre med en x99 plattform när du änvänder så många banor

ja, tänker det men varför hackar den inte när på morgon? bara när på dagen eller eftermiddag.

och 950pro är redan uppe 50grader när inte spelar.

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk

Se till å ha en nära fläkt riktad mot 950 Pro.

Min 950 pro har passiv kylare på sig samt en 140 mm fläkt i sidoplåten. Har aldrig någonsin haft problem med värmetrottlande 950 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Se till å ha en nära fläkt riktad mot 950 Pro.

Min 950 pro har passiv kylare på sig samt en 140 mm fläkt i sidoplåten. Har aldrig någonsin haft problem med värmetrottlande 950 Pro.

ja, har en 120mm noctha på golvet i chassi. sen kör 2st 120 på hdd bur när jag spelar
kör du sli?

när jag kör inte sli så aldrig problem med detta.
jag gissar att min andra gpu är precis där 950pro. så allt värmer upp 950 exrta.

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Skrivet av pimtim:

ja, har en 120mm noctha på golvet i chassi. sen kör 2st 120 på hdd bur när jag spelar
kör du sli?

när jag kör inte sli så aldrig problem med detta.
jag gissar att min andra gpu är precis där 950pro. så allt värmer upp 950 exrta.

Nej jag har inte SLI. Men du måste få bort värmen som dina båda grafikkort stänger inne mot din 950 Pro. Det hjälper inte speciellt mkt om du har en fläkt i golvplåten.

Testa ta bort en bracketplåt mellan dina grafikkort och känn med handen utanför lådan om du kan känna utgående luft när burken är igång. om så är fallet, så har du lidit av stilla varmluft där. Har du möjlighet så montera en fläkt som blåser längs med grafikkorten bakåt sett.

Permalänk
Inaktiv

Din SSD kan inte klocka ner sig. Mät temperaturen på din CPU och återkom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nej jag har inte SLI. Men du måste få bort värmen som dina båda grafikkort stänger inne mot din 950 Pro. Det hjälper inte speciellt mkt om du har en fläkt i golvplåten.

Testa ta bort en bracketplåt mellan dina grafikkort och känn med handen utanför lådan om du kan känna utgående luft när burken är igång. om så är fallet, så har du lidit av stilla varmluft där. Har du möjlighet så montera en fläkt som blåser längs med grafikkorten bakåt sett.

yes har ´2st 120 corsiar ML (de nya fkläktar) kör 2000rpm. men still problem. jag tror att 950pro får inte mycket hjälp av de 120mm fläktar på hdd bur

just nu så 51grader och inte kör spel ens. men förr när hade en gpu så ca 34-47 i ide, spel minns ej men kanske max 50

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Din SSD kan inte klocka ner sig. Mät temperaturen på din CPU och återkom.

jo, kollade 950pro youtube så de kan klcoka ner för bästa kyl

cpu ligger i 50-60 grader när spelar.

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Skrivet av pimtim:

yes har ´2st 120 corsiar ML (de nya fkläktar) kör 2000rpm. men still problem. jag tror att 950pro får inte mycket hjälp av de 120mm fläktar på hdd bur

just nu så 51grader och inte kör spel ens. men förr när hade en gpu så ca 34-47 i ide, spel minns ej men kanske max 50

Har du provat ta bort bracketplåten mellan grafikkorten? Har du bra övertyck i lådan så får du inte in damm den vägen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimtim:

Hej
har en samsung 950pro, när jag kör the divsion spelet. så får jag fps droppar. till 45fps.
Just nu kör jag 1080 strix sli. och samsung 950pro precis bakom andra gpu.

när hade bara singel gpu funkar fri från fps dropp
på morgonen så funkar det bra med fps. men eftermiddag då börjar det fps droppar och laggar. gissar det sommar värmen.

kollar i diskifo och adia 64 program så ligger det 50grader i ide för 950pro. när spelar så 55grader.
och i diskifo programmet säger den 950pro mår bra men tempen är inte bra.

och samsungs hemsida står att 950pro klarar till 70grader. men kanske redan 50grader trottar den.
fläktar är inte problem. har 3st insug och 3st utsug.
så ska köpa vanlig ssd och ha de i hdd buren ist?

har senaste driver till 950pro och bios osv
gpu ligger på 72-75 och andra ligger på 60grader

så ska köpa vanlig ssd och ha de i hdd buren ist?
eller finns annan problem som orsakar fps dropp?

spec
6700k 4,5 ghz
ASUS Z170-DELUXE
1080 sli med flexbrygg och i game mode
1000watt psu

Så hur exakt vet du att din 950 stryper prestandan ?
Har en själv och det enda sättet jag kan få den att krokna är jättestora kopieringar på den som varar flera minuter.
Och inte ens då blir hastigheterna speciellt dåliga, kanske 50% av maxfart som minst.

Och det finns ju noll anledning till att detta skulle påverka prestandan i ett spel, såvida du inte kör med 1Gb RAM och precis allt måste swappas -.-
Och du svarar ju i princip själv på frågan, du för FPS drops när du kör SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så hur exakt vet du att din 950 stryper prestandan ?
Har en själv och det enda sättet jag kan få den att krokna är jättestora kopieringar på den som varar flera minuter.
Och inte ens då blir hastigheterna speciellt dåliga, kanske 50% av maxfart som minst.

Och det finns ju noll anledning till att detta skulle påverka prestandan i ett spel, såvida du inte kör med 1Gb RAM och precis allt måste swappas -.-
Och du svarar ju i princip själv på frågan, du för FPS drops när du kör SLI

varför bara problem på eftermiddag eller när värm i rummet?

och när fick de gpu o sli så funkar det nån vecka då var inte värm i rummet och ute.
just nu är skit varm ute.

28,5 grader i mitt rum. när under 25 grader i rum så funkar spela utan lag, hack eller fps dropp.
och 950pro ligger 51 grader i ide just nu

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimtim:

varför bara problem på eftermiddag eller när värm i rummet?

och när fick de gpu o sli så funkar det nån vecka då var inte värm i rummet och ute.
just nu är skit varm ute.

28,5 grader i mitt rum. när under 25 grader i rum så funkar spela utan lag, hack eller fps dropp.
och 950pro ligger 51 grader i ide just nu

Vad jag menar är att även om din 950 stryps så påverkar det enbart diskens prestanda.
Och inte ens svårt strypt är 950 en långsam disk.
Så det finns ingen anledning att tro att det är just disken som gör dina FPS drops =).

Ett enkelt test är ju att köra spelet från en annan disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimtim:

jo, kollade 950pro youtube så de kan klcoka ner för bästa kyl

cpu ligger i 50-60 grader när spelar.

Vart kollar du det? Skulle säga att det är rent bullshit från typer som gallskriker när man drar ur nappen från dom. Har själv sätt sådana filmer och kan direkt säga att det man ser är den prestandaförlust som uppstår när man har flera filer större än diskens cache. Vilket inträffar med alla diskar, oavsett HDD eller SSD.

Att din FPS är beroende av din 950 Pro kan du glömma, jag kan få GTA V i en FPS som är större än 60 från en USB 3 HDD.

Va realistisk till hastigheten och tänk till; Din 950 pro klarar 2 500 MB / sek syntetiskt i läs, begränsar vi oss till skrivprestandan så hamnar vi på 1 500 MB/sek. Halva det är 750 MB / sek vilket är snabbare än SATA 3 som syntetiskt klarar 600 MB/sek. Därefter är halva hastigheten igen 375 MB/sek.

En extremt bra hårddisk idag klarar ca 300 MB / sek i cachen. Normalt är en mekanisk hårddisk mellan 40 och 150 MB / sek beroende på hur många och stora filerna är, större och färre filer ger snabbare hastighet då huvudet kan läsa och skriva linjärt längre stunder.

Oavsett om jag kör GTA V från en USB-disk eller från en RAMDISK, som klarar ca 6 000 MB/sek så får jag samma FPS. Skillnaden där är +1 FPS på genomsnittet, vilket även skulle kunna vara ren tur eller statistisk felmarginal. Skillnaden i hastigheten är ca 60-100x.

Angående din CPU så är det väldigt högt för vanligt spelande, då den jag har klarar en överklock 3,6 -> 4,4 GHz och maxar vid 45 grader, även i dag. För att nå högre behöver man i princip specialprogram för att stressa processorn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon