Nackdelar med SSD som lagringsdisk?

Permalänk
Medlem

Nackdelar med SSD som lagringsdisk?

Förutom priset förstås... Har upptäckt att min WD Black 1tb låter, ett lågfrekvent brummande emellanåt. Trodde att det var nätagget som förde ett jävla liv men så kopplade jag ur disken och nu är det tyst. Tänkte ev byta ut den mot en SSD på 1tb.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem

Utom priset har jag svårt att tänka mig någon.

Möjligtvis att det är svårare att få tillbaks data du raderar av misstag. På en mekanisk hårddisk går det ofta att återskapa en del av det åtminstone. Råkar du radera något permanent eller trycka formatera på en SSD töms minnescellerna och allt försvinner direkt, utan möjlighet att få tillbaka det.

Det var någon här på forumet som råkade göra det på sin SSD för ett tag sedan.

Permalänk
Rekordmedlem

Pris, lagringsbeständighet/slitage. en ssd är inte bra för långtidslagring utan den bör användas hela tiden så de är direkt olämpliga för arkivering men kan passa att ha inkopplad i en dator om de används lite då och då men framförallt där de alltid är i drift så de inte hinner radera sig själva pga att de inte får ström.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pris, lagringsbeständighet/slitage. en ssd är inte bra för långtidslagring utan den bör användas hela tiden så de är direkt olämpliga för arkivering men kan passa att ha inkopplad i en dator om de används lite då och då men framförallt där de alltid är i drift så de inte hinner radera sig själva pga att de inte får ström.

Då lär det ju funka då jag även använder disken som audiodisk till Cubase.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pris, lagringsbeständighet/slitage. en ssd är inte bra för långtidslagring utan den bör användas hela tiden så de är direkt olämpliga för arkivering men kan passa att ha inkopplad i en dator om de används lite då och då men framförallt där de alltid är i drift så de inte hinner radera sig själva pga att de inte får ström.

kan en ssd radera saker som man lagrar på den? så om jag är på semester i 3 veckor så kommer jag hem o har inte ett skit kvar eller vadå?

tänkte ju bygga en ny dator med bara SSDer

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av TheStudent:

kan en ssd radera saker som man lagrar på den? så om jag är på semester i 3 veckor så kommer jag hem o har inte ett skit kvar eller vadå?

tänkte ju bygga en ny dator med bara SSDer

Nej inga problem med några veckor

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheStudent:

kan en ssd radera saker som man lagrar på den? så om jag är på semester i 3 veckor så kommer jag hem o har inte ett skit kvar eller vadå?

tänkte ju bygga en ny dator med bara SSDer

Några veckor klarar i princip alla att hålla data även under dåliga förutsättningar men för arkivering är de inte särskilt bra och de kommer att radera sig om de inte får ström. Det är det Samsung har haft problem med http://www.sweclockers.com/nyhet/19477-samsung-rattar-lashast... och löst genom att disken numera själv skriver om cellerna för att se till att hålla datan lättläsbar, alla minnen tappar datan och det är bara en fråga om hur fort det går.
Men hdd är mycket säkrare än ssd om det handlar om arkivering

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

Är inte ssd dataförlust utan ström bara en myt!?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Allexz:

Är inte ssd dataförlust utan ström bara en myt!?

Nej inte enligt tillverkarna, om de kunde garantera att cellerna behöll datan skulle de nog utan tvekan göra det via stora annonser, det finns ingen som ger nån garanti på mer än nått år utan ström och då är det bra lagringsförhållanden som gäller.
Under sämsta tänkbara omgivningsförhållanden börjar cellerna flippa redan efter en vecka, det är svårt att veta exakt hur länge de håller datan men att en urkopplad ssd är olämplig för arkivering är det få som säger emot.
http://www.extremetech.com/computing/205382-ssds-can-lose-dat...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av mrqaffe:

Nej inte enligt tillverkarna, om de kunde garantera att cellerna behöll datan skulle de nog utan tvekan göra det via stora annonser, det finns ingen som ger nån garanti på mer än nått år utan ström och då är det bra lagringsförhållanden som gäller.
Under sämsta tänkbara omgivningsförhållanden börjar cellerna flippa redan efter en vecka, det är svårt att veta exakt hur länge de håller datan men att en urkopplad ssd är olämplig för arkivering är det få som säger emot.
http://www.extremetech.com/computing/205382-ssds-can-lose-dat...

Andra sidor debunkade informationen kort därefter:
T.ex:
http://www.pcworld.com/article/2925173/debunked-your-ssd-wont...
http://www.itworld.com/article/2921047/hardware/no-you-wont-l...

Har inte hört någon info alls om att SSD skulle förlora data sedan 2015, känns som att det borde vara ett aktuellt ämne, men det kanske bara är jag som missat det hela?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Allexz:

Andra sidor debunkade informationen kort därefter:
T.ex:
http://www.pcworld.com/article/2925173/debunked-your-ssd-wont...
http://www.itworld.com/article/2921047/hardware/no-you-wont-l...

Har inte hört någon info alls om att SSD skulle förlora data sedan 2015, känns som att det borde vara ett aktuellt ämne, men det kanske bara är jag som missat det hela?

Hur många känner du till som använder ssd för arkivering ? ingen ? Jag tror att problemet är oerhört ovanligt och har inte hört om nån som ens försökt arkivera data på ssd på riktigt men problemet finns för det och om ssd blir billigt så kommer det kanske att bli ett verkligt problem.
Det är inte ens många som har en hdd som legat i 10 år och migrerar man datan i tid så eliminerar man problemen.
Det är ju dessutom skillnad på att lagra och arkivera data, har man en ssd för lagring och den är i drift så kommer den att sköta om att ladda om cellerna på nått sätt av sig själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur många känner du till som använder ssd för arkivering ? ingen ? Jag tror att problemet är oerhört ovanligt och har inte hört om nån som ens försökt arkivera data på ssd på riktigt men problemet finns för det och om ssd blir billigt så kommer det kanske att bli ett verkligt problem.
Det är inte ens många som har en hdd som legat i 10 år och migrerar man datan i tid så eliminerar man problemen.
Det är ju dessutom skillnad på att lagra och arkivera data, har man en ssd för lagring och den är i drift så kommer den att sköta om att ladda om cellerna på nått sätt av sig själv.

Mitt rekord på hdd är ca 9 år innan jag kopplade in den igen.
Men den startade och allt fanns kvar ^^ i mitt fall iaf.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"