Doom får stöd för Vulkan

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@krigelkorren: DOOM finns ju på tre plattformar, PC/Xbox One/PS4, eller två om man räknar Windows 10 och Xbox One som en plattform

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Någon som vet om demo av Doom som finns på Steam också har stöd för Vulkan?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jan_Ajams:

Jag tror faktiskt att konkurens, även bland API:er, är nyttigt på marknaden. Jag undrar om DX12 hade hänt utan Mantle och Vulkan som satte eld i baken på Microsoft...

Du har givetvis rätt om konkurrensen, dock är det en aning ironiskt att i princip bara en plattform får ta del av spel med plattformsoberoende renderers
Men som sagt; det är ännu i ett tidigt stadie, hoppas på fortsatt konkurrens och att DX kanske får stryka på foten någon gång i framtiden, till förmån för öppna standarder så att alla kan vara med och leka oavsett företag/tillverkare.
Ser ingen förlust med att ha en välfungerande grafikmotor för samtliga plattformar oavsett ändamål, lär bli enklare med support och portningar dessutom. Alla ser ut att vinna i det läget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Någon som vet om demo av Doom som finns på Steam också har stöd för Vulkan?

Inte i nuläget tyvärr.

EDIT: Demo har alltså inte Vulkan i nuläget, tyvärr

Permalänk
Medlem

Intressant är att spelets officiella FAQ enbart nämner att Windows 7 kräver mer än 2GB VRAM för Geforce-kort
https://community.bethesda.net/thread/54585?start=0&tstart=0

Jag hoppas att det snarast dyker upp tester för Kepler också

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@krigelkorren: DOOM finns ju på tre plattformar, PC/Xbox One/PS4, eller två om man räknar Windows 10 och Xbox One som en plattform

Du har på sätt och vis rätt i det, beror på hur man räknar, borde kanske spec:at exakt systemen i mitt inlägg.
Syftar såklart på dator OS Windows+Mac+Valfri-Linuxdistro där man kan göra mer med grafik än enbart spel. (även om spel brukar vara det mest gångbara)
Föredrar att inte alls räkna in rena konsolmarknader då det inte är samma version av spelet (Vulkan kanske dyker upp där?) där snackar vi om en helt separat marknad med egna prissättningar egna format mm.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Daark:

Nu verkar mitt köp av 780 inte bra alls, 290X är ju mycket bättre idag och när fler spel har Vulcan eller DX12 så kommer det mer salt på såret.

Kunde dock inte vetat att detta skulle hända då. Var också lite av en Nvidia fanboy då.

Hehe, jag var på gränsen när jag köpte 290X. Hade en GTX 670 och skulle köpa 780, senare läste jag lite mer om 290X och hårdvaran inuti. Köpte 290X då (ångrade lite när jag såg 780Ti), ett av mina bästa köp. Kortet presterar skit bra (OC @ 1170 stabilt) och har varit high-end i 3½ år.

Prestandan från 1070 å 1080 e så jävla bra men jag tror jag kan vänta 6 månader längre, för Vega! Har lärt mig att AMD (även om dem är inte prestandakungen) packar in många långsiktiga funktioner så att produkten blir mycket prisvärd över tiden. Jag tror Pascal vs. Polaris/Vega kommer spelas ut på samma sätt, alltså Pascal kommer vara bäst i dem första 6 månaderna, efteråt är dem likvärdiga och i slutet (ett par år) så har AMD korten ökat i prestanda tack vare funktioner som kommer i spel som tar fördel av hardvåran.

780/Ti har inte blivit värre, det är bara att hårdvaran som finns inuti var gjord och optimerad för det förflutna, inte för framtiden.

Permalänk
Medlem

Inget test med RX 480 Crossfire?

Permalänk
Skrivet av Jan_Ajams:

Inte i nuläget tyvärr.

EDIT: Demo har alltså inte Vulkan i nuläget, tyvärr

ok, är du säker? Testade demot. Får ändå över 100+fps, högsta inställningar @1440p

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Någon som vet om demo av Doom som finns på Steam också har stöd för Vulkan?

Ja, det har den. Får upp den som val i avancerade inställningarna. Jag har fullständiga versionen (ej demo).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Du har på sätt och vis rätt i det, beror på hur man räknar, borde kanske spec:at exakt systemen i mitt inlägg.
Syftar såklart på dator OS Windows+Mac+Valfri-Linuxdistro där man kan göra mer med grafik än enbart spel. (även om spel brukar vara det mest gångbara)
Föredrar att inte alls räkna in rena konsolmarknader då det inte är samma version av spelet (Vulkan kanske dyker upp där?) där snackar vi om en helt separat marknad med egna prissättningar egna format mm.

Fast... på dator så är spelet inlåst på Steams DRM-plattform. Den är rätt låst med egentligen.

Permalänk
Skrivet av Milky Way:

Ja, det har den. Får upp den som val i avancerade inställningarna. Jag har fullständiga versionen (ej demo).

Ok. Nä demo versionen har inte stöd för Vulkan. Finns inte med bland inställningarna.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Gjorde ett test med R290. Hade ca 38fps innan och efter ca 58 på samma ställe. Dock kändes det inte som 58fps! Skeptisk till fps:en...men stämmer det så är det ju enorm lyft. Har 2500K som cpu.

Edit. Var mitt kort som throttlade. Otroligt vilket lyft. Hade ingen aning om att mjukvara kunde göra så stor skillnad. Flyter på bra med allt på ultra i 1440p.

Permalänk
Medlem

Var är nu de "experter" som bagatelliserat async compute?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Snygg ökning i FPS. Inget jag lägger märke till men trevlig ökning i alla fall.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Gjorde ett test med R290. Hade ca 38fps innan och efter ca 58 på samma ställe. Dock kändes det inte som 58fps! Skeptisk till fps:en...men stämmer det så är det ju enorm lyft. Har 2500K som cpu.

Med mitt 280x kunde jag med lite inställningstweaks gå från 1080 till 1440 (!). Trevligt. Kan för närvarande inte tillgodogöra mig mer än 60fps på den monitor jag använder, så steget till native res var bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr fanns inte Vulkan tillägget med i demot. Hoppas att det kommer ett nytt demo så man kan se skillnaden. Spelet flyter väldigt bra utan Vulkan på min dator.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har testat lite smått med ett ensamt gtx 1080 i 4K upplösning, får ingen ökning i prestanda över huvud taget verkar det som. Fps studsar mellan 50-80 som det alltid verkar göra. Det gör faktiskt ingen skillnad om jag kör medium eller ultra/nightmare-inställningar.

Har hört rykten om att DOOM är ett av fåtal spel som har en tendens att belasta PCIe-bussen väldigt hårt i högre upplösningar, eftersom jag kör en Z97-plattform och bara kommer upp i PCIe 3.0 x8 med två grafikkort kanske det är där det sätter stopp för mig. Nån annan som har testat med just GTX 1080 i 4K?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xorce:

Här är litet test RX 480 DOOM vulkan med async på )

https://www.youtube.com/watch?v=GlzKPBIjZPo&t=0s 0:50 startar testet

Fy fan vad sexigt. Async lägger till så pass mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det här är ju OpenGL vs. Vulkan. Finns inte någon Direct X 12 vs. Vulkan ännu va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det här är ju OpenGL vs. Vulkan. Finns inte någon Direct X 12 vs. Vulkan ännu va?

Spel lär inte ha det då det inte finns mening i att implementera båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Var är nu de "experter" som bagatelliserat async compute?

Gissar att de "experter" du refererar till är fullt införstådda med att den absolut viktigaste vinsten att gå från OpenGL till Vulkan är väsentligt lägre "draw-call" kostnad (vilket hela tiden varit huvudsyftet med Metal, DX12 och Vulkan), något som överhuvudtaget inte har något med "async compute" att göra...

AMDs OpenGL drivare har aldrig varit speciellt bra, vilket också visar sig i hur AMD vs Nvidia ser ut med OpenGL drivare (Nvidias kort presterar bättre relativt hur det ser ut med DX11).

Async compute är en lysande teknik, för konsoler. Där ser man prestandavinster på 30-40 % enligt utvecklare och är främst två orsaker bakom detta.

  • största flaskhalsen för denna generations konsoler är CPU-delen, "async compute" göre det möjligt att flytta vissa generella beräkningar som är dyra till GPU-delen. De som någonsin fick bukt med PS3:ans Cell lär även förstå hur man kan utnyttja "async compute" till allt från fysikberäkningar, till kollisionsdetektering och liknande. Föga oväntat är Uncharted 4 (naughty dog, de som var överlägset bäst att hantera Cell) den titel som så här långt utnyttjat denna teknik mest effektivt så här långt. På PC är nästan alltid GPU-delen flaskhals, här finns det folk som tittar på hur man kan göra det omvända, d.v.s. flytta jobb från GPU till CPU för att kunna dra vettig nytta av de kraftigaste CPU-modellerna

  • konsoler har endast en enda HW-specifikation som utvecklare behöver bry sig om. Går därför att pressa ut betydligt mer ur även den andra varianten som "async compute" möjliggör, d.v.s. "async shaders".

"Async compute" i bemärkelsen utföra generella beräkningar på GPU-delen i stället för CPU-delen är därför totalt meningslöst och används inte heller.

Det enda som används på PC är det DX12 kallar "async shaders" (gissar att Vulkan kallar det något liknade). Här utför man flera grafiska operationer parallellt och väljer man "rätt" uppsättning beräkningar som kör parallellt, rätt här är att de ska stressa olika delar av GPUn, så får man samma vinst som SMT (Intel Hyperthreading) ger för CPUer. I praktiken har man sett <10 % prestandaboost så här långt. Async shaders var ett hett debatterat område på senaste Games Developer Conference, man hoppas kunna få en större boost i framtiden men man var lite bekymrad över att det krävs väldigt mycket tid (och därmed dyrt) för att optimera spel att fungera väl med detta.

Men anta att jag tagit allt detta från en plats där solen aldrig skiner, hur förklarar man då att med Vulkan är relativ prestanda mellan 970 och 480 ungefär det vi sett i andra titlar. Stödjer 970 "async compute" trots allt (svaret där är rent tekniskt ja, men då det krävs statisk partitionering av SMM blir effekten nästan alltid negativ om man använder tekniken på Maxwell)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jan_Ajams:

Jag tror faktiskt att konkurens, även bland API:er, är nyttigt på marknaden. Jag undrar om DX12 hade hänt utan Mantle och Vulkan som satte eld i baken på Microsoft...

Bara en totalt vild gissning, men tror att DX12 hänt ändå med tanke på att utvecklingen av DX12 börjades innan Mantle ens fanns på ritbordet.

Utvecklingen av Mantle startade hösten 2013. Första driver men Mantle-stöd släpptes februari 2014.

Utvecklingen av WDDM2.0, där den största nyheten var stöd för "low-level" API som sedan blev DX12 startade innan Windows 8 lanserades, vilket betyder att man började på DX12 senast våren 2012. Första demonstrationen av DX12 (som jag känner till) gjordes augusti 2014.

Om någon satte eld i baken på Microsoft var det nog Apple med deras Metal. Metal var det "low-level API" som blev först att lanseras i skarp version.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gissar att de "experter" du refererar till är fullt införstådda med att den absolut viktigaste vinsten att gå från OpenGL till Vulkan är väsentligt lägre "draw-call" kostnad (vilket hela tiden varit huvudsyftet med Metal, DX12 och Vulkan), något som överhuvudtaget inte har något med "async compute" att göra...

AMDs OpenGL drivare har aldrig varit speciellt bra, vilket också visar sig i hur AMD vs Nvidia ser ut med OpenGL drivare (Nvidias kort presterar bättre relativt hur det ser ut med DX11).

Async compute är en lysande teknik, för konsoler. Där ser man prestandavinster på 30-40 % enligt utvecklare och är främst två orsaker bakom detta.

  • största flaskhalsen för denna generations konsoler är CPU-delen, "async compute" göre det möjligt att flytta vissa generella beräkningar som är dyra till GPU-delen. De som någonsin fick bukt med PS3:ans Cell lär även förstå hur man kan utnyttja "async compute" till allt från fysikberäkningar, till kollisionsdetektering och liknande. Föga oväntat är Uncharted 4 (naughty dog, de som var överlägset bäst att hantera Cell) den titel som så här långt utnyttjat denna teknik mest effektivt så här långt. På PC är nästan alltid GPU-delen flaskhals, här finns det folk som tittar på hur man kan göra det omvända, d.v.s. flytta jobb från GPU till CPU för att kunna dra vettig nytta av de kraftigaste CPU-modellerna

  • konsoler har endast en enda HW-specifikation som utvecklare behöver bry sig om. Går därför att pressa ut betydligt mer ur även den andra varianten som "async compute" möjliggör, d.v.s. "async shaders".

"Async compute" i bemärkelsen utföra generella beräkningar på GPU-delen i stället för CPU-delen är därför totalt meningslöst och används inte heller.

Det enda som används på PC är det DX12 kallar "async shaders" (gissar att Vulkan kallar det något liknade). Här utför man flera grafiska operationer parallellt och väljer man "rätt" uppsättning beräkningar som kör parallellt, rätt här är att de ska stressa olika delar av GPUn, så får man samma vinst som SMT (Intel Hyperthreading) ger för CPUer. I praktiken har man sett <10 % prestandaboost så här långt. Async shaders var ett hett debatterat område på senaste Games Developer Conference, man hoppas kunna få en större boost i framtiden men man var lite bekymrad över att det krävs väldigt mycket tid (och därmed dyrt) för att optimera spel att fungera väl med detta.

Men anta att jag tagit allt detta från en plats där solen aldrig skiner, hur förklarar man då att med Vulkan är relativ prestanda mellan 970 och 480 ungefär det vi sett i andra titlar. Stödjer 970 "async compute" trots allt (svaret där är rent tekniskt ja, men då det krävs statisk partitionering av SMM blir effekten nästan alltid negativ om man använder tekniken på Maxwell)
http://media.gamersnexus.net/images/media/2016/game-bench/doom/vulkan/vulkan-doom-1440p.png

Fast nu ska vi väl ändå jämföra lite Äpple med Äpple? GTX 970 i bilden är ett överklockat partnerkort så i normalt ref mot ref så är skillnaden mellan 20-25% vilket är mer än snittet för DX11 titlarna mellan samma 2 kort (där är det mer 0-10%).

Vad det gäller det som kommit ur GDC så får man ändå betänka att både Vulkan och DX12 är helt nytt (DX12 blir snart 1 år). Samtidigt är det de 2 APIerna vars tidigare versioner står för 99% av alla spelens motorer.

Så när folk idag pratar om att det är svårt så kan man inte se det som en konstant, allt nytt är svårt först.

I och med att både PS4 Neo och Xbox One Scorpio kommer fortsätta med AMD CGN struktur så kommer vi har fortsatt incitament till att lära sig mer om DX12 och Vulkan då där finns en väldigt stir userbase att nå.

Sett det som utvecklats under kort tid sen RX480 släppts som ser vi hur AMDs satsning på Mantle börjar ge frukt vilket inte är lika tydligtpå Pascal där 1080 skalar bra men 1070 gör det inte (Undrar varför?)

RX480 går från GTX970 till GTX980 i prestandard när man flyttar från DX11 till DX12 och till Vulkan vilket är bra resultat.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PalmiNio:

Fast nu ska vi väl ändå jämföra lite Äpple med Äpple? GTX 970 i bilden är ett överklockat partnerkort så i normalt ref mot ref så är skillnaden mellan 20-25% vilket är mer än snittet för DX11 titlarna mellan samma 2 kort (där är det mer 0-10%).

Vad det gäller det som kommit ur GDC så får man ändå betänka att både Vulkan och DX12 är helt nytt (DX12 blir snart 1 år). Samtidigt är det de 2 APIerna vars tidigare versioner står för 99% av alla spelens motorer.

Så när folk idag pratar om att det är svårt så kan man inte se det som en konstant, allt nytt är svårt först.

I och med att både PS4 Neo och Xbox One Scorpio kommer fortsätta med AMD CGN struktur så kommer vi har fortsatt incitament till att lära sig mer om DX12 och Vulkan då där finns en väldigt stir userbase att nå.

Sett det som utvecklats under kort tid sen RX480 släppts som ser vi hur AMDs satsning på Mantle börjar ge frukt vilket inte är lika tydligtpå Pascal där 1080 skalar bra men 1070 gör det inte (Undrar varför?)

RX480 går från GTX970 till GTX980 i prestandard när man flyttar från DX11 till DX12 och till Vulkan vilket är bra resultat.

För att bara hålla sig till huvudpoängen: den stora vinst man ser på AMD kort mellan OpenGL och Vulkan har på det stora hela nästan ingenting att göra med "async compute" utan är en effekt av att Vulkan, precis som DX12 och Metal, har betydligt lägre "overhead".

Såg något om att 1080 ser en boost men inte 1070. Den närmaste förklaringen där är nog att 1080 kan hamna på FPS-nivåer där enkeltrådprestanda faktiskt blir en flaskhals när man kör OpenGL. När man då går över till Vulkan försvinner den flaskhalsen och FPS ökar något. 1070 når kanske inte tillräckligt höga FPS-nivåer i OpenGL för att CPU-delen överhuvudtaget ska utgöra en flaskhals.

Om då AMDs OpenGL drivare är tyngre för CPU att driva runt kommer CPU-delen bli flaskhals i fler lägen. Ett litet litmus-test på den teorin skulle vara om någon har sett hur 280X, 380 och 380X skalar i förhållande till de snabbare korten. Om flaskhalsen ligger i CPU-delen borde de svagare korten relativt sett få en mindre boost än de starkare korten.

Är övertygad om att även 960 kommer se en rejäl boost i Doom när man går från OpenGL till Vulkan bara man testar på ett system med Atom eller Jaguar CPU.

Sedan semantik: 970 kortet är inte överklockat då det kör på sin specificerade klockfrekvens. Däremot har alla Maxwell-kort med eftermarknadskylare en högre klockfrekvens jämfört med referensmodellen. Sedan är skillnaden mellan 970 och 480 ~30 % i OpenGL, vilket är allt för mycket för att förklaras med att det handlar om ett 970-kort med eftermarknadskylare då dessa kort är ~10 % snabbare än referens.

TL;DR
Prestandaboosten är en effekt av "low-overhead", inte av "async compute".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Testpilot

Ser fram emot att testa detta!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk

Någon som kan sprida lite ljus över detta eller har jag missat något helt och hållet?

"Currently asynchronous compute is only supported on AMD GPUs and requires DOOM Vulkan supported drivers to run. We are working with NVIDIA to enable asynchronous compute in Vulkan on NVIDIA GPUs. We hope to have an update soon."

Källa (Nämnd tidigare i tråden)

Medveten om att AMD:s och Nvidias approach för hanteringen av Async Compute skiljer sig men rent spontant torde vi se högre siffror från Nvidia när dom lyckas lösa detta? (Självklart isolerat till Doom)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att bara hålla sig till huvudpoängen: den stora vinst man ser på AMD kort mellan OpenGL och Vulkan har på det stora hela nästan ingenting att göra med "async compute" utan är en effekt av att Vulkan, precis som DX12 och Metal, har betydligt lägre "overhead".

Såg något om att 1080 ser en boost men inte 1070. Den närmaste förklaringen där är nog att 1080 kan hamna på FPS-nivåer där enkeltrådprestanda faktiskt blir en flaskhals när man kör OpenGL. När man då går över till Vulkan försvinner den flaskhalsen och FPS ökar något. 1070 når kanske inte tillräckligt höga FPS-nivåer i OpenGL för att CPU-delen överhuvudtaget ska utgöra en flaskhals.

Om då AMDs OpenGL drivare är tyngre för CPU att driva runt kommer CPU-delen bli flaskhals i fler lägen. Ett litet litmus-test på den teorin skulle vara om någon har sett hur 280X, 380 och 380X skalar i förhållande till de snabbare korten. Om flaskhalsen ligger i CPU-delen borde de svagare korten relativt sett få en mindre boost än de starkare korten.

Är övertygad om att även 960 kommer se en rejäl boost i Doom när man går från OpenGL till Vulkan bara man testar på ett system med Atom eller Jaguar CPU.

Sedan semantik: 970 kortet är inte överklockat då det kör på sin specificerade klockfrekvens. Däremot har alla Maxwell-kort med eftermarknadskylare en högre klockfrekvens jämfört med referensmodellen. Sedan är skillnaden mellan 970 och 480 ~30 % i OpenGL, vilket är allt för mycket för att förklaras med att det handlar om ett 970-kort med eftermarknadskylare då dessa kort är ~10 % snabbare än referens.

TL;DR
Prestandaboosten är en effekt av "low-overhead", inte av "async compute".

Asynchronous compute is a feature that provides additional performance gains on top of the baseline id Tech 6 Vulkan feature set

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer är Fury X uppe på 1080 nivåer.
https://www.computerbase.de/2016-07/doom-vulkan-benchmarks-am...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att bara hålla sig till huvudpoängen: den stora vinst man ser på AMD kort mellan OpenGL och Vulkan har på det stora hela nästan ingenting att göra med "async compute" utan är en effekt av att Vulkan, precis som DX12 och Metal, har betydligt lägre "overhead".

Såg något om att 1080 ser en boost men inte 1070. Den närmaste förklaringen där är nog att 1080 kan hamna på FPS-nivåer där enkeltrådprestanda faktiskt blir en flaskhals när man kör OpenGL. När man då går över till Vulkan försvinner den flaskhalsen och FPS ökar något. 1070 når kanske inte tillräckligt höga FPS-nivåer i OpenGL för att CPU-delen överhuvudtaget ska utgöra en flaskhals.

Om då AMDs OpenGL drivare är tyngre för CPU att driva runt kommer CPU-delen bli flaskhals i fler lägen. Ett litet litmus-test på den teorin skulle vara om någon har sett hur 280X, 380 och 380X skalar i förhållande till de snabbare korten. Om flaskhalsen ligger i CPU-delen borde de svagare korten relativt sett få en mindre boost än de starkare korten.

Är övertygad om att även 960 kommer se en rejäl boost i Doom när man går från OpenGL till Vulkan bara man testar på ett system med Atom eller Jaguar CPU.

Sedan semantik: 970 kortet är inte överklockat då det kör på sin specificerade klockfrekvens. Däremot har alla Maxwell-kort med eftermarknadskylare en högre klockfrekvens jämfört med referensmodellen. Sedan är skillnaden mellan 970 och 480 ~30 % i OpenGL, vilket är allt för mycket för att förklaras med att det handlar om ett 970-kort med eftermarknadskylare då dessa kort är ~10 % snabbare än referens.

TL;DR
Prestandaboosten är en effekt av "low-overhead", inte av "async compute".

*30-50% gains på Radeon kort när GTX korten knappt får något kan inte bara vara Overhead för då skulle båda gynnas.

Ok, vi börjar med 970. Utan en kort med factory OC version så slår den inte RX480 i OpenGL:
http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_r9_rx_480_8gb...
http://www.techspot.com/review/1198-amd-radeon-rx-480/page5.h...

Så visst kortet är inte OC, men det är ett factory överklockat. Till och med namnet är ganska avslöjande då SSC står för Super Superclocked och är +139mhz mot Ref 970 base clock.

Om jag inte minns fel så är SSC det högst klockade kortet i GTX970 serien?

Bilderna du visar upp med GTX 970 SSC ligger dock på OpenGL på 21% över RX480 vilket är runda slänger 10fps över vad andra får på 970 Ref.

Slänger vi in ett OC på RX480 så (Typ Black Edition) så är vi nere på lite mer normala jämförelser och kan dra lite bättre slutsatser 'n att jämföra ett icke factoryklockat kort mot ett "Super Superclocked".

Så bilden du presenterar är inte Äpple mot Äpple för då är skillnaden i OpenGL DOOM runt 0% mellan GTX970 och RX480. GTX970 SSC är till och med dyrare än RX480 (trots nVidias prissänkningar).

Dina 30% hittar jag inte i Doom mellan GTX970 och RX480 i OpenGL, men visst med ett dyrt custom kort och lite extra OC är det väl möjligt men då bör man rimligtvis jämföra det med custom kort med OC på RX480 eller bara OC på ref RX480?

Din teori annars bär tyvärr inte vatten just nu men samtidigt finns där för lite data.

Det jag läst om GTX960 har inte gett det resultatet du siar om utan tvärtom så verkar GTX960 få samma dipp som några andra Maxwell kort:
https://m.reddit.com/r/Doom/comments/4sdiz2/gtx_960_vulkan_su...

Samma här:
"Windows 10 x64
Intel i5 6600k @ 3.5GHZ
Geforce 960 4GB with forceware 368.39
16GB DDR4 2600MHZ RAM

1920X1080, mix of high and ultra settings.

Tested UAC level. Slighly worse performance for me, about 4-5fps drop when using Vulkan instead of Opengl."

Lika så din teori om att AMDs svagare kort får mindre boost, ska man tro detta från NH så är det tvärtom:
http://www.nordichardware.se/nyheter/doom-har-nu-vulkan-stod-...

Mer finns här:
http://steamcommunity.com/app/379720/discussions/0/3584174616...

Inget AC för nVidia, undrar om det kommer ge något sen?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304