Polaris hypen kom av sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hur kan du då tycka att Nvidia är bättre? De släpper ju 1060, som enligt läckan har 15% högre prestanda än ett RX 480, men kostar 50% mer?

Hur fan räknar du? 239 > 249.
199 > 249 om du vill säga att 4 GB och 6 GB är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Finns någon som har skvallrat på Sweclockers

Fint. för de har ju säkert inte gått med på ett NDA, så att du outar det här är ju lugnt lixom...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Den största besvikelsen med Polaris är strömförbrukningen (och det katastrofala referenskortet). Hur ska Vega kunna konkurrera med nVidia om det inte blir betydligt effektivare än Polaris?

RX 480 har ett extremt bra referenskort, sen att AMD väljer en konstig lastbalansering och drar för mycket genom PCIe är inte direkt kortets fel (kraftigare uppsättning för VRM än gtx 1080 t.ex). Kylaren är sen också ett totalt skämt men det är mer praxis än undantag för AMDs billigare kort, kan inte direkt säga att jag är impad av FE kylaren på mitt 1070 heller.

En sak att tänka på när det kommer till polaris 10 är att en rätt stor del av strömbudgeten går åt till GDDR5 och både GDDR5x och HBM har ett stor övertag där. GTX 1070 t.ex tappar mot 1080 i prestanda/w just på grund av att GDDR5x drar betydligt mindre än GDDR5.

I slutändan tror jag inte att RX 480 var designat att köras i de hastigheter som det lanserades i, kortet har verkligen pressats till max med referenskylaren för att matcha 970 och 390. Hade man satt målet att bara matcha r9 290 prestanda hade kortet varit rejält mycket mer balanserat sett till kylare och strömförbrukning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

En sak att tänka på när det kommer till polaris 10 är att en rätt stor del av strömbudgeten går åt till GDDR5 och både GDDR5x och HBM har ett stor övertag där. GTX 1070 t.ex tappar mot 1080 i prestanda/w just på grund av att GDDR5x drar betydligt mindre än GDDR5.

Det är inga ofantliga mängder vi snackar om egentligen. Jag har inga siffror på GDDR5x men GDDR5 ligger ungefär mellan 20W-30W på high-end korten (980 -> 980 Ti/280X -> 390X). HBM ligger på 15W.

Det är ju en del jämfört med totalen men det är ju ingen supersparning till HBM.
Gällande RX480 så hade du kanske fått en 5W extra till GPUn med HBM jämfört med GDDR5 (980 ligger på 20W exempelvis).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är inga ofantliga mängder vi snackar om egentligen. Jag har inga siffror på GDDR5x men GDDR5 ligger ungefär mellan 20W-30W på high-end korten (980 -> 980 Ti/280X -> 390X). HBM ligger på 15W.

Det är ju en del jämfört med totalen men det är ju ingen supersparning till HBM.
Gällande RX480 så hade du kanske fått en 5W extra till GPUn med HBM jämfört med GDDR5 (980 ligger på 20W exempelvis).

Du jämför dock HBM från ett highend kort, RX/GP104 hade aldrig lanserats med 1024 bits HBM och 4 stacks. Besparingen ska istället jämföras med t.ex 290/390x med 512 bits där minnet totalt sett ligger nånstans 40-45W. Sedan så har inte 980 lika snabba GDDR5 minnen som RX och 1070 vilket inte gör situationen direkt jämförbar, tror minnesdelen på 1080 drog nånstans 10-12W mindre än vad 1070 gör och då drar GDDR5x fortfarande mer än HBM för motsvarande mängd bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fint. för de har ju säkert inte gått med på ett NDA, så att du outar det här är ju lugnt lixom...
B!

Har svårt att tro att någon med insyn skulle berätta sånt för någon när dom inte är säkra på att personen håller tyst. Vilket dom inte kan varit i detta fallet eftersom han skrev det öppet. Sen skulle nog Sweclockers ändå inte berätta något för någon som inte hade med det att göra om det låg inom NDA.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har svårt att tro att någon med insyn skulle berätta sånt för någon när dom inte är säkra på att personen håller tyst. Vilket dom inte kan varit i detta fallet eftersom han skrev det öppet. Sen skulle nog Sweclockers ändå inte berätta något för någon som inte hade med det att göra om det låg inom NDA.

Nu ska vi inte överdriva, Sweclockers själva har postat bild på kort med referenskylare och NH har t.o.m. postad bilder på kortet med kylaren bortplockad. Det är annat som är helt förbjudet enligt NDA, som prestandatesterna och vissa detaljer.

När det gäller pris, nej det kommer inga customkort för 249 dollar och återförsäljare i Sverige säger priser som ligger runt founders edition och uppåt, som i staterna betyder drygt 290 dollar och uppåt. Bilden på MSRP i Europa som hade läckt var 2899 kr inkl moms, och det är samma sak som 270 USD. Fast det betyder inte att korten hamnar där och partners är fria att sätta högre priser och släppa pyntade modeller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Du jämför dock HBM från ett highend kort, RX/GP104 hade aldrig lanserats med 1024 bits HBM och 4 stacks. Besparingen ska istället jämföras med t.ex 290/390x med 512 bits där minnet totalt sett ligger nånstans 40-45W. Sedan så har inte 980 lika snabba GDDR5 minnen som RX och 1070 vilket inte gör situationen direkt jämförbar, tror minnesdelen på 1080 drog nånstans 10-12W mindre än vad 1070 gör och då drar GDDR5x fortfarande mer än HBM för motsvarande mängd bandbredd.

Tomshardware härleder fram runt 20W för minnet på RX 480.

Citat:

The memory is an obvious place for speculation. Unfortunately, we weren’t able to get any exact power consumption numbers from Samsung. The only numbers that we do have are older and for the 4 Gb/s memory modules that consume 4.35W per gigabyte.

[Updated: 7/5/2016, 2:40 pm PT] There have been technological advances in the meantime and, in combination with some unsubstantiated statements, we’re thinking that we must calculate using 20W, or just slightly more.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vet inte riktigt hur 3k är precis lika med 2790:- jag betalade på release dagen för rx 480, då hade jag dessutom valet att beställa från England eller Tyskland och få korten 2-300 billigare per kort. Besparingen i mitt fall var dock inte värt det då leveranstiden hade blivit längre och hade förlorat 5-6 dagar miningtid med korten och ev extra strul med garanti.

Det är faktiskt lite märkligt hur dåliga AMD priser vi har haft i Sverige senaste året samtidigt som vi har bland de bästa deals man kan hitta i Europa på Nvidia kort.

Det finns 1 model som kostar 2703kr, resten ligger på runt 3000kr. Att kunna beställa utomlands för att få bättre pris intresserar mig inte, jag kollar bara priser på svenska butiker.

Bara och vänta och se vilka kort som kommer upp i butiker men jag tror tredjeparts Nvidia kort kommer komma ut i butik innan AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det finns 1 model som kostar 2703kr, resten ligger på runt 3000kr.

Vilket är Sapphire, den största leverantören av AMD kort. Känns rätt irrelevant vilken tillverkare eller hur många som håller sig till ett visst pris på ett referenskort, speciellt när leverantören med bäst tillgång är den billigaste.

Det är helt enkelt något märkligt med AMDs kort i grossistledet på Svenska marknaden i nuläget, skeva priser jämfört med resten av Europa, inga 4GB kort och sen saknas t.ex powercolor som är en annan stor leverantör av AMD kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det finns 1 model som kostar 2703kr, resten ligger på runt 3000kr. Att kunna beställa utomlands för att få bättre pris intresserar mig inte, jag kollar bara priser på svenska butiker.

Bara och vänta och se vilka kort som kommer upp i butiker men jag tror tredjeparts Nvidia kort kommer komma ut i butik innan AMD.

Skrivet av KalBumling:

Vilket är Sapphire, den största leverantören av AMD kort. Känns rätt irrelevant vilken tillverkare eller hur många som håller sig till ett visst pris på ett referenskort, speciellt när leverantören med bäst tillgång är den billigaste.

Det är helt enkelt något märkligt med AMDs kort i grossistledet på Svenska marknaden i nuläget, skeva priser jämfört med resten av Europa, inga 4GB kort och sen saknas t.ex powercolor som är en annan stor leverantör av AMD kort.

Du kan åka till din NetOnNet lagershop och hämta upp ett RX 480 8GB för 2790 kr. Den finns i lager där på de flesta butiker. Finns ingen anledning att betala runt 3000 kr, som är mer än customkorten kommer kosta. Misco har inga i lager. 4GB-korten verkar slutsålda i Europa, men det kommer säkert in senare. Bör inte vara några problem att hålla runt 500 kr prisskillnad mellan GTX 1060 och RX 480 8GB eftermarknadskort när det väl finns lite kort i handeln och kanalen.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Optimistiskt att tro att customkort kommer kosta under 3000 kronor.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KalBumling:

En sak att tänka på när det kommer till polaris 10 är att en rätt stor del av strömbudgeten går åt till GDDR5 och både GDDR5x och HBM har ett stor övertag där. GTX 1070 t.ex tappar mot 1080 i prestanda/w just på grund av att GDDR5x drar betydligt mindre än GDDR5.

Har du hittat några konkreta siffror på hur mycket minneskretsarna verkligen drar? Har letat efter det lite från och till ända sedan man började prata om att en av fördelarna med HBM är mindre effekt till minnen, men har aldrig hittat några konkreta siffror.

TomsHardware säger detta i sitt ursprungliga test av RX 480

"The seventh phase, which is responsible for the card’s memory, has to deal with an average of 2W and a peak of 3W."

Verkar i.o.f.s. rimligt att man lägger minnesmodulerna på 3,3 V linan då minneskretsarna normalt använder en spänning på strax över 1 V. Men med tanke på att att man använder så låg spänning och med tanke på att det finns servers med >1 TB DDR3 (GDDR5 är en variant av DDR3) så känns det orimligt att själva RAM-modulen kan dra speciellt mycket. Anta att minnet drar 24 W totalt, det är då 3 W per minneskapsel vilket då skulle resultera i nästan 3 A ström!!!

Att bredden på minnesbussen påverkar effekten hos GPUn är rätt självklart. Är därför både AMD och Nvidia gör allt de kan med minneskomprimering av Z- och frame-buffer, lyckas man där så kan man minska den fysiska bredden på minnesbussen men ändå behålla effektiv bandbredd. 1070 drar trots allt mindre än 1080, så skillnaden mellan GDDR5 och GDDRX5 kan inte vara gigantisk. Om det är bredden på minnesbussen så är det ju ingen skillnad på den punkten mellan 970, 980, 1070, 1080 och 480.

Sett kommentarer att det inte är själva minneskapslarna hos HBM som drar mindre ström, däremot är det är möjligt att skapa en betydligt strömsnålare minnesbuss som bidrar till den lägre effekten. Vet inte om det stämmer eller ej då jag aldrig sett några konkreta siffror på detta heller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Petterk: Optimistiskt att tro att customkort kommer kosta under 3000 kronor.

Sapphire RX 480 Nitro+ OC kostar £249.95 idag och PowerColor RX 480 Devil 13 kostar £254.99, finns ingen anledning att tro att de blir dyrare när GTX 1060-korten börjar komma ut om en vecka.

Permalänk
Medlem

@Petterk: vilket är exakt på gränsen till 3000 och Sverige har högre moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Petterk: vilket är exakt på gränsen till 3000 och Sverige har högre moms.

5 procentenheter högre, och dessa priser är innan 1060 lanserats. 2895 kronor är inte över 3000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har du hittat några konkreta siffror på hur mycket minneskretsarna verkligen drar? Har letat efter det lite från och till ända sedan man började prata om att en av fördelarna med HBM är mindre effekt till minnen, men har aldrig hittat några konkreta siffror.

Var en AMD representant som slängde ur sig att en 512 bitar GDDR5 minnessetup kunde dra så pass mycket som 50W (kapslar + minneskontroller som också drar en hel del och skalar med bussbredd) när dom snackade om fördelarna med HBM innan Fiji lanseringen. Sedan så postades det en hel del grafer med GB/s per watt och det var rejäla vinster av vad jag minns (runt 3-3.5x för HBM 1). Dessutom tar ju minneskontrollern upp die area som hade kunnat användas till annat och om jag minns rätt så är HBM bättre på den fronten också med högre GB/s per mm2.

Finns trots allt en anledning till att Fiji ligger så pass nära Maxwell i prestanda/w när det i princip endast är en stor version av Tonga (r9 380). En del av Nvidias övertag på prestanda/W har senaste generationerna varit att de kunnat köra lägre minnesbandbredd för samma prestanda pga överlägsen komprimeringsteknik. Jämför t.ex Hawaii mot 970/980 där det säkerligen skiljer 10-20W bara för att GM200 kör med 256 bitars buss mot Hawaii som har 512.

Skrivet av Petterk:

Sapphire RX 480 Nitro+ OC kostar £249.95 idag och PowerColor RX 480 Devil 13 kostar £254.99, finns ingen anledning att tro att de blir dyrare när GTX 1060-korten börjar komma ut om en vecka.

Skulle gissa att overclockers dessutom tagit tag i lite extra med dom priserna med tanke på det fallande pundet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Har du någonsin sett en skärm på 1366x768 säljas?

Prisjakt listar just nu 100 st skärmar med 1366x768 upplösning. Har också sett denna hemska upplösning hos stationära HP-system, så de måste ha saluförts av de större hemelektronikkedjorna för ett par år sedan.

Sedan kan jag tänka mig en till anledning att Steam ser denna upplösning då det som rapporteras är vad skrivbordet körs i. Har sett flera datorer där någon ställt ner upplösningen under vad som är "optimalt" för LCD-skärmen, antagligen för att man tyckte texten blev för liten innan. Hur de personerna kan stå ut med den och inte reagera över den suddighet man då får övergår mitt förstånd

Skrivet av kelthar:

Hur kan du då tycka att Nvidia är bättre? De släpper ju 1060, som enligt läckan har 15% högre prestanda än ett RX 480, men kostar 50% mer?

Och du använder verkligen ett 970 i detta argument, när det knappt har något minne i det som drar W. Det har ju inte ens 50% av VRAM mot ett RX 480 8GB. Och med det syftar jag inte endast på dragna W, då syftar jag på begränsade resurser i form av VRAM som jämförelse.

AMD har förbättrat sin arkitektur på många sätt som bl.a syns här:
http://techreport.com/r.x/rx480review/b3d-poly.png

"Now here's something interesting. In our past graphics card reviews, AMD's cards have fallen behind in this polygon throughput test when we've presented them with work in a strip format. Here, the RX 480 sets itself apart by delivering similar rates for both formats, and at faster rates than even the R9 Fury X before it. Perhaps we're seeing that fancy new Primitive Discard Accelerator at work."

http://techreport.com/r.x/rx480review/b3d-rsq.png

"Polaris 10's theoretical peak shader performance is pretty potent, and our ALU tests confirm it. The RX 480 edges past even the GTX 980 in these tests.

Now that we've examined these cards' theoretical performance, let's put them to the test in some real-world gaming scenarios."

Cherrypickat från techreport.com

Lite förvånad över en så uppenbart felaktig kommentar från TechReport som att det skulle handlar om en effekt av "Primitiv Discard Accelerator". Den benchmark man kör tester ju specifikt hur många trianglar man kan rendera och vore ju då rätt korkat att skriva testet så trianglarna har en position eller storlek så de aldrig resulterar i några pixels ("Primitiv Discard Accelerator" kan optimera bort sådana trianglar väldigt tidigt i pipeline).

Lite knappande på miniräknare så ser man att prestanda för "Line" är ~27 % högre jämfört med 380X. Jämför man sedan skillnaden i GPU-frekvens mellan dessa två kretsar så är den ~30 % (mot max turbo). Däremot har man helt uppenbart putsat på "Strip" och det kan mycket väl vara en effekt av den "vertex cache" som är ny i Polaris. Skillnaden mellan "Line" och "Strip" är ju att den senare alltid återanvänder de två senaste "vertices" för att skapa nästa triangel.

Tabellen för "reciprocal square", (1/sqrt(X)) en beräkning man ofta gör då den krävs för att normalisera vektorer, visar perfekt skalning med antal stream-kärnor och frekvens. Vidare ser det ut som AMD och Nvidia har i princip identisk kapacitet för detta räknat per "kärna" och MHz.

480 har 17 % högre core * freq jämfört med 980 och 47 % högre än 380X (åter igen räknat med turbo frekvenser hos både 480 och 980). Det stämmer också väldigt bra med resultatet i tabellen, d.v.s. finns ingen förbättring i själva arkitekturen utöver att man stoppat in fler stream-processorer och höjt frekvensen.

Skrivet av KalBumling:

Var en AMD representant som slängde ur sig att en 512 bitar GDDR5 minnessetup kunde dra så pass mycket som 50W (kapslar + minneskontroller som också drar en hel del och skalar med bussbredd) när dom snackade om fördelarna med HBM innan Fiji lanseringen. Sedan så postades det en hel del grafer med GB/s per watt och det var rejäla vinster av vad jag minns (runt 3-3.5x för HBM 1). Dessutom tar ju minneskontrollern upp die area som hade kunnat användas till annat och om jag minns rätt så är HBM bättre på den fronten också med högre GB/s per mm2.

Finns trots allt en anledning till att Fiji ligger så pass nära Maxwell i prestanda/w när det i princip endast är en stor version av Tonga (r9 380). En del av Nvidias övertag på prestanda/W har senaste generationerna varit att de kunnat köra lägre minnesbandbredd för samma prestanda pga överlägsen komprimeringsteknik. Jämför t.ex Hawaii mot 970/980 där det säkerligen skiljer 10-20W bara för att GM200 kör med 256 bitars buss mot Hawaii som har 512.

Ok, så verkar som det är just minneskontroller som är effekttjuv, inte minneskapslarna i sig. Skillnaden mellan 4 och 8 GB versionen av 480 borde då vara några enstaka Watt, vilket antagligen även gäller för GDDR5 mot GDDR5X (vilket då förklarar varför 1070 i praktiken drar mindre än 1080). Relativt sett har jag sett att GDDR5X ~20-30 % mindre än GDDR5, men har som sagt aldrig sett absoluta värden för själva kapslarna (är ju samma minneskontroller i detta fall).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

dina siffror stämmer inte. i speltestet på techpowerup drar r9 290x 258w och gtx 970 156w, i sweclockers test drar hela systemet med gtx 970 275w och r9 290x 380w. skillnaden mellan korten är 100w, inte 150w.

http://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb/...
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480/22.html

Då även med en överklockad LGA2011 processor. Något som få sitter på.. Även i detta forum.

Skrivet av Bascule666:

Faktum kvarstår dock. Nya Radeon RX 480 är nästan identisk till prestanda och strömförbrukning med ett två år gammalt GTX 970. Varför lyckas inte AMD med ett bättre resultat med tanke på övergången till en 14 nm process?

Så du menar att en krympning per automatik ska leda till bättre energieffektivitet? Det går inte till så utan en krympning blir bara mer energieffektiv om man börjar skära ned inom kretsen. Varför lyckas inte AMD bättre? Det är din åsikt iof men i verkligheten har man gjort ett större hopp mellan R9 390X och 480 än Nvidia gjort mellan 980 och GTX 1060 (som det ryktas om).

Skrivet av Bascule666:

Snacka om cirkelargument. Hela detta inlägg är i princip lika med noll. Du bekräftar alla mina argument (skillnaden mellan GTX 970 och 290X är runt 100W).

Ironiskt nog var det du som tog upp felaktiga siffror och byggde ditt argument på det.. och istället för att inse detta så väljer du att försöka köra huvudet genom väggen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Om Polaris svarar lika bra på DX12 som Fury X kan det mycket väl komma att prestera riktigt bra.

http://www.nordichardware.se/nyheter/radeon-gar-forbi-geforce...

Frågan är hur bra Pascal kommer att prestera med DX12?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hur fan räknar du? 239 > 249.
199 > 249 om du vill säga att 4 GB och 6 GB är samma.

Är inte FE 299? När tror du att 3:e part kommer och kommer de att kosta mindre än FE?

Iaf, här är nån jämförelse mellan ett överklockat 1060 (rykte så klart?) och ett överklockat RX 480
http://www.3dmark.com/compare/fs/9202637/fs/9188962#

Enligt det testet så har 1060 inte en chans. Vi får se hur det blir. Det kanske är något tidigt problem som de behöver fixa eller så är det fake.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om Polaris svarar lika bra på DX12 som Fury X kan det mycket väl komma att prestera riktigt bra.

http://www.nordichardware.se/nyheter/radeon-gar-forbi-geforce...

Frågan är hur bra Pascal kommer att prestera med DX12?

I hitman fick både 1080 och 480 2 fps.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

I hitman fick 480 2 fps mer i både medel/lägsta och 1080 fick också 2 fps medel/lägsta.

Det betyder att 480 fick mer rent procentuellt?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det betyder att 480 fick mer rent procentuellt?

Ja, det gör det ju.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, det gör det ju.

Enligt AMD så ska Vulkan medföra att man får 27% bättre prestanda i Doom. http://radeon.com/doom-vulkan/ ... Det kanske är lite relaterat till den skalningen, eller inte.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ok, så verkar som det är just minneskontroller som är effekttjuv, inte minneskapslarna i sig. Skillnaden mellan 4 och 8 GB versionen av 480 borde då vara några enstaka Watt.

För att veta om det ens skiljer något på den fronten måste man kolla specs för de kapslar som använts så länge antalet kapslar är desamma, kan till och med vara så att kapslar med högre densitet har lägre strömförbrukning pga att de tillverkas på en bättre nod. Har man istället använt 2 kapslar per kanal för att öka minnesmängden dra strömförbrukningen iväg (görs väldigt sällan idag just på grund av strömförbrukningen samt komplex pcb design).

Det som framförallt avgör strömförbrukningen för minnessetupen är bussbredden, 512 bitar kräver större och mer komplex minneskontroller samt dubbelt så många kapslar som 256 bit (32 bit per kapsel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite förvånad över en så uppenbart felaktig kommentar från TechReport som att det skulle handlar om en effekt av "Primitiv Discard Accelerator". Den benchmark man kör tester ju specifikt hur många trianglar man kan rendera och vore ju då rätt korkat att skriva testet så trianglarna har en position eller storlek så de aldrig resulterar i några pixels ("Primitiv Discard Accelerator" kan optimera bort sådana trianglar väldigt tidigt i pipeline).

Det betyder kanske att de kör en inverterad painters algorithm för att även ta bort discard som t.ex depth test och liknande. Det betyder rent teoretiskt att den nya arkitekturen skulle kunna tillsammsn med "Primitiv Discard Accelerator" kunna pressa ut ännu fler polygoner än så. Which is nice.

Jag har inte hittat någon direkt information om hur detta testet är utformat. Hittar bara gammalt skräp som är flera år gammalt på Beyond3D. Och där refererar dem till DX10. Så, med det i min hand så vet jag att det jag hittar inte är relevant.

Förstår inte varför jag inte hittar massor av sidor med informationen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?