ITX bygge, hjälp och feedback önskas?

Permalänk

ITX bygge, hjälp och feedback önskas?

Skall fixa en dator till sonen, som är 8 år, och det är ett tag sedan jag byggde någon dator och känner inte att jag kanske har samma koll på läget längre. Har försökt att plocka ihop ett vettigt alternativ men skulle gärna ha lite feedback.

Initialt kommer datorn mest att användas till skolarbete, surf, youtube och enklare spel typ Minecraft och LEGO-spel. Om jag förstått rätt så borde det integrerade grafikortet räcka till för de behoven. Min tanke är dock att om behov uppstår om ett par år kunna komplettera med ett dedikerat grafikort.
Övriga krav är att den skall vara relativt liten, stilren och stationär (mini-ITX) samt hyfsat tyst. Som vanligt spelar kostnaden roll och budget ligger på cirka 5 000 kr.
Har plockat ihop ett paket med följande komponenter;

Fractal Design Node 304
MSI B150I Gaming Pro AC
Intel Core i3 6100
Cooler Master Hyper 212 Evo
Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC21300/2666MHz CL15 2x8GB
Samsung 850 EVO 250 GB

Har sedan tidigare ett nätaggregat tillgängligt, ett Corsair SF450 450W.
Windowslicens, skärm, mus och tagentbord finns också och behöver inte heller köpas till.

Egna funderingar som jag inte blir helt klok på;
Kommer Kylaren att fungera på det moderkortet med Node 304 chassit? Har hjälpt dottern för några år sedan att bygga en burk samma kylare i ett Node 304 och har för mig att det kunde vara lite si och så med detta.

Övriga komponent val, bra eller dåligt? Funkar det ihop?

Permalänk
Medlem

Max höjd CPU-kylare 165 mm
http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9523490/

Permalänk

Ser att jag missade en sak. Ytterligare ett krav på moderkortet är att det är inbyggt wifi.

Var nog dessutom otydlig gällande kylaren. Det jag undrar är om den fungerar på det moderkortet? Har för mig att det kunde vara problem med utrymme och att komponenter på en del moderkort hamnade ivägen. Kan dock minnas fel. Att den funkar i en Node 304 vet jag dock, då jag monterade in en sådan i dotterns burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humlegalning:

Ser att jag missade en sak. Ytterligare ett krav på moderkortet är att det är inbyggt wifi.

Var nog dessutom otydlig gällande kylaren. Det jag undrar är om den fungerar på det moderkortet? Har för mig att det kunde vara problem med utrymme och att komponenter på en del moderkort hamnade ivägen. Kan dock minnas fel. Att den funkar i en Node 304 vet jag dock, då jag monterade in en sådan i dotterns burk.

https://www.inet.se/produkt/1900074/asrock-h110m-itx-ac/#spec... Moderkort med WiFi.

Tittar man runt så ser det ut som flera personer tryckt in större CPU kylare i chassit men att flera då bara har en vagga för HDD. Vad som påverkar är också placeringen av CPU sokeln och det kan vara svårt att avgöra när man inte ser det samtidigt. väljer du låga ramminne så skall det inte vara några problem med att den går på några andra komponenter på moderkortet.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humlegalning:

Skall fixa en dator till sonen, som är 8 år, och det är ett tag sedan jag byggde någon dator och känner inte att jag kanske har samma koll på läget längre. Har försökt att plocka ihop ett vettigt alternativ men skulle gärna ha lite feedback.

Initialt kommer datorn mest att användas till skolarbete, surf, youtube och enklare spel typ Minecraft och LEGO-spel. Om jag förstått rätt så borde det integrerade grafikortet räcka till för de behoven. Min tanke är dock att om behov uppstår om ett par år kunna komplettera med ett dedikerat grafikort.
Övriga krav är att den skall vara relativt liten, stilren och stationär (mini-ITX) samt hyfsat tyst. Som vanligt spelar kostnaden roll och budget ligger på cirka 5 000 kr.
Har plockat ihop ett paket med följande komponenter;

Fractal Design Node 304
MSI B150I Gaming Pro AC
Intel Core i3 6100
Cooler Master Hyper 212 Evo
Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC21300/2666MHz CL15 2x8GB
Samsung 850 EVO 250 GB

Har sedan tidigare ett nätaggregat tillgängligt, ett Corsair SF450 450W.
Windowslicens, skärm, mus och tagentbord finns också och behöver inte heller köpas till.

Egna funderingar som jag inte blir helt klok på;
Kommer Kylaren att fungera på det moderkortet med Node 304 chassit? Har hjälpt dottern för några år sedan att bygga en burk samma kylare i ett Node 304 och har för mig att det kunde vara lite si och så med detta.

Övriga komponent val, bra eller dåligt? Funkar det ihop?

Har själv en Hyper 212 Evo i mitt Node 304 chassi och det fungerar hur bra som helst.
Använder nu bara 1 HDD vagga(ssdn ligger "Bakom" nätaggregatet då jag helt enkelt inte orkade skruva dit den.. är väldigt bökigt med sladdarna som alltid är vända åt fel håll....) för att få ett bättre luftflöde.
I princip alla sladdar/kablar kommer ligga ovanpå nätaggregatet vilket gör att det blir ett ganska kasst luftflöde. Det kan även bli lite jobbigt med diverse sladdar som åker in i fläktarna så dem stannar, men det går nog att lösa lite bättre med buntband.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB