SSD Firmware for 840 EVO

Permalänk
Medlem

SSD Firmware for 840 EVO

Tjenare det är så att jag skulle vela uppdatera Firmware på mina SSD 840 EVO.
Men jag har 2 diskar i en raid 0 array. Hur ska jag be mig åt? kan jag sätta in en av diskarna i en annan dator som sekundär hårdisk.. köra hdd i AHCI en och en?? Hjälp Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Du måste splitta RAIDen.
Ta en backup med något vettigt program, på hela disken. Sen splitta den. När allt är uppdaterat kan du göra en ny RAID och stor disk och återställa den.
När du uppdaterar FW så kommer RAIDen troligen gå sönder ändå, då RAID kortet kommer skrika att det inte är samma disk. Samsung stöder inte RAID på dessa diskar officiellt, så du får räkna med extra jobb när du kör dem så.

PS. Tänk på att först rekonditionera diskarna (eller töm dem), sen uppdatera FW. Finns 2 st bara senaste veckan som fått problem när de uppdaterat för att de gjort det på gammal data på disken som sen blivit oläslig och korrupt. DS.

Permalänk
Medlem

Mhm åfan.. Ja tyvärr så är det ju 1gb och jag har inte så stor lagringsmedia tillgänglig. Då till frågan. Om jag splittar på raiden och kör vanligt utan raid. Kommer jag då att märka stor prestanda förlust? När jag köpte datorn så va de raid färdigt nämligen. Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du måste splitta RAIDen.
Ta en backup med något vettigt program, på hela disken. Sen splitta den. När allt är uppdaterat kan du göra en ny RAID och stor disk och återställa den.
När du uppdaterar FW så kommer RAIDen troligen gå sönder ändå, då RAID kortet kommer skrika att det inte är samma disk. Samsung stöder inte RAID på dessa diskar officiellt, så du får räkna med extra jobb när du kör dem så.

PS. Tänk på att först rekonditionera diskarna (eller töm dem), sen uppdatera FW. Finns 2 st bara senaste veckan som fått problem när de uppdaterat för att de gjort det på gammal data på disken som sen blivit oläslig och korrupt. DS.

A

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Märker ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Märker ingen skillnad.

håller på å kör en bechmark med HD Tune Pro.. ska jag köra den vanliga benchmarken? eller ska man ha någe annat program? Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Märker ingen skillnad.

http://imgur.com/P1TVQXY

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Mhm åfan.. Ja tyvärr så är det ju 1gb och jag har inte så stor lagringsmedia tillgänglig. Då till frågan. Om jag splittar på raiden och kör vanligt utan raid. Kommer jag då att märka stor prestanda förlust? När jag köpte datorn så va de raid färdigt nämligen. Mvh

Splittar du raiden förlorar du datan. Så du måste ha backup om du vill behålla datan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MonkeN:

Mhm åfan.. Ja tyvärr så är det ju 1gb och jag har inte så stor lagringsmedia tillgänglig. Då till frågan. Om jag splittar på raiden och kör vanligt utan raid. Kommer jag då att märka stor prestanda förlust? När jag köpte datorn så va de raid färdigt nämligen. Mvh

Du kan inte splitta en raid 0 utan total dataförlust så du måste lagra all data du vill behålla nån annan stans hur du än gör, fråga runt i bekantskapskretsen om du kan "låna utrymme" för det behövs inte så länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@MonkeN:
Du märker ingen skillnad i vanligt användande.
Endast i benchmark.