Permalänk
Inaktiv

RX 480 under windows 8.1

Tjena!

Har problem med mitt RX 480, fler som har det?

Har provat ladda ner 8.1 drivisarna, det funkar inte. Kortet hittas ej.
Sedan provade jag win 10 drivarna, då stödde det ej operativsystemet.

Försöker köra windows 7 drivarna nu, funkar inte det... så.. ska man returnera kortet?

Skriver för övrigt på datorn just nu genom RX 480 så kortet verkar fungera förutom att datorn vägrar hitta kortet.

Permalänk
Inaktiv

Verkar inte funka.

Reggade mig på AMDs sida och frågade hur jag skulle gå tillväga .

Tro fan att de tog bort min fråga! Man undrar nästan om de medvetet inte har lagt till stöd för windows 8.1, men det verkar ju jättekonstigt.

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, var det här https://community.amd.com/community/support-forums/drivers-so... du frågade eller var ställde du frågan?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Av nyfikenhet, var det här https://community.amd.com/community/support-forums/drivers-so... du frågade eller var ställde du frågan?

Japp det var det. Ställde frågan igen om hur jag installerar drivare för windows 8.1 och varför de tog bort mitt inlägg. Den frågan försvann också.

Tog ut windows 7 disken ur laptopen ska se om jag kan installera RX 480 på windows 7 disken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Det var ju såklart den första jag installerade

Permalänk
Inaktiv

Okej, UPDATE:

Det verkar funka med windows 7.

Ska försöka se om jag kan installera nåt spel lr så för att testa att det verkligen funkar som det ska, men drivarna och mjukvaran installerades som den skulle.

Det verkar som AMD har skitit i att lägga till stöd för Windows 8/8.1, man undrar nästan om det är Microsoft som ligger bakom för att hetsa folk att installera windows 10. Ni som kör med Windows 8 kan avboka era beställningar. Blir retur på mitt kort.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju fungera om man ändrar inf-filen (eller manuellt installerar med filen för win7) men man undrar ju hur de missat detta om de verkligen har för avsikt att stödja 8.1.

https://community.amd.com/thread/202351

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Det verkar ju fungera om man ändrar inf-filen (eller manuellt installerar med filen för win7) men man undrar ju hur de missat detta om de verkligen har för avsikt att stödja 8.1.

https://community.amd.com/thread/202351

Jag provade ju att installera win 7 filen men det funkade inte heller. Fick samma meddelande att operativsystemet inte är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jag provade ju att installera win 7 filen men det funkade inte heller. Fick samma meddelande att operativsystemet inte är rätt.

Gjorde du som det stod i inlägget jag länkade? (Nyckelordet var "manuellt")

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Okej närmare testande. Fungerar fint på min win7 disk trots att jag inte ens installerat drivare för chipset osv till moderkortet.

Alla mina gamla AMD och Nvidia kort fungerar felfritt på datorn.

Kan även ge lite info om klockning o sånt. Minnet flaskar, kör man det på max aka 9ghz så bättrar det på prestandan.

Kan inte mäta om energiförbrukningen är ett problem, men det verkar så. Kortet har svårt att hålla uppe frekvenserna vid överklockning av GPU. Det verkar inte fungera bättre när jag kör upp fläkten till max vilket får mig att tro att det har med nåt annat att göra men är ingen expert på detta.

För övrigt är kortet så budget man kan komma. Skyddsplasten var repig och sitter sladdrigt på. Kortet kommer i en brun liten kartong med endast en CD.

Uppenbart att man hade satsat på att göra kortet så billigt som möjligt, men att återförsäljarna fuckade det hela för AMD.

Anyways, som skrivet så är det en stor besvikelse. Mycket besynnerligt att det inte finns windows 8 drivare och att man heller inte meddelar detta. Till och med censurerar AMDs egna supportforum.

Mycket besviken på AMD. Revolution påstår man och så lägger man inte ens in stöd för windows 8 utan att ens nämna det...fyfan..

Sist men inte minst verkar deras wattman vara jäkla buggigt.

Solklar retur på kortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Gjorde du som det stod i inlägget jag länkade? (Nyckelordet var "manuellt")

Jag prova att manuellt installera drivarna vilket inte funka för mig. Gjorde dock inga ändringar i inf filen.

Tänker inte jiddra vidare med detta även om det kanske går att ordna till. Är generellt besviken på allting så det får bli en retur.

Får de in nog med returer kanske de ordnar till problemet. I såfall kan jag tänka mig att köpa ett 490 eller möjligen en förbättrad version av 480 från någon annan tillverkare senare.

Permalänk
Medlem

Fungerar det i Windows 10 då ?

På denna sida står Windows 8.1

http://www.guru3d.com/files-details/amd-radeon-software-crims...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Fungerar det i Windows 10 då ?

På denna sida står Windows 8.1

http://www.guru3d.com/files-details/amd-radeon-software-crims...

Crimson finns men det hittar inte kortet. Samma med AMDs egna autodetect.

Ser ingen anledning till att det inte skulle funka med windows 10.