Permalänk
Medlem

4k TV till PC

Hej, jag köpte nyligen en ny tv som är 4k, efter att ha kopplat in tv:n med min stationära pc via hdmi så funka allt bra men det är 1080p, så jag gick in på display settings och ändrade till 4k resolution men hela tv:n gick lös och det var massa flickering osv, när jag sänkte hz så blev det lite bättre men fortfarande lite flickering.

Något som vet varför det blir så här och hur man kan fixa det?

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad är det för tillverkar på tv:n och grafikkortet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: thomson och nvidia gtx 1080. Testade med 30hz vilket funkar utan flickering på 4k men vill helst inte sitta på 30hz

Permalänk

@Mackan93: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapter...

Förmodligen för "dålig" hdmi kabel kolla den jag länka istället

Permalänk
Skrivet av Mackan93:

@bärplockaren: thomson och nvidia gtx 1080. Testade med 30hz vilket funkar utan flickering på 4k men vill helst inte sitta på 30hz

Har din Tv hdmi 2.0?

Skrivet av Skonken225:

@Mackan93: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapter...

Förmodligen för "dålig" hdmi kabel kolla den jag länka istället

jag kör 4k över en skräpkabel från ett random märke så att köpa en kabel föröver 1kkr låter onödigt.

Permalänk

@Thorthemighty: Inte alla HDMI kablar som klarar över 60Hz

Permalänk
Skrivet av Mackan93:

@bärplockaren: thomson och nvidia gtx 1080. Testade med 30hz vilket funkar utan flickering på 4k men vill helst inte sitta på 30hz

Om 1m räcker till så är den här väldigt prisvärd för den biten (de längre är till ordinarie pris). HDMI 2.0, klarar 4K/60Hz osv.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/210790-gol...

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Vilken TV?

@Mackan93: Vilken TV har du?

Jag hittar bara 3 modeller från Thomson som har HDMI 2.0, vilket är ett krav för 4k@60hz.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s27600707...
Har du någon av dem?

Annars är det garanterat kabeln, den ska vara så kort som möjlig, helst 1m och "high speed" certifierad med hög bandbredd.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av Skonken225:

@Thorthemighty: Inte alla HDMI kablar som klarar över 60Hz

Eftersom han skall ha den till en Tv så tror jag knappast han behöver över 60Hz. Som sagt så använder jag en Hdmi kabel som följde med ett grafikkort (osäker om det var mitt gamla 7950 eller gtx 960) och tror knappast att den var värd den absurda summan på över 1000:-

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Det är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3136743 så antar den borde ha 2.0, ska testa med att köpa en high speed hdmi 1m till o börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonken225:

@Thorthemighty: Inte alla HDMI kablar som klarar över 60Hz

Eller så kan man köpa en annan kabel som uppnår exakt samma sak och lägga resterande 900-1000kr på annat.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Eller så kan man köpa en annan kabel som uppnår exakt samma sak och lägga resterande 900-1000kr på annat.

Det var detta jag ville få fram!
Har lite svårt att formulera mig

Permalänk
Bildexpert 📺

"HDMI 2.0" är alltså ingen garanti för att TV:n klarar 4K i 60 Hz på rätt sätt, dvs med full färgupplösning. De kan klara 60 Hz med reducerad färginformation vilket blir mindre lyckat ifall man tänkt använda TV:n som skärm till datorn.

Jag har tagit upp detta här:
http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Permalänk
Medlem

Hej,
på "Kjelles" finns en enkel och bra beskrivning av HDMI.
Sök -- hdmi --fliken "så funkar det".
Att betala tusentals kronor för en digital-kabel för att det låter/ser bättre ut är bara löjligt.
Köper man sådana trådar är det för att stila/visa att man har mera pengar än förstånd.
Med vänlig hälsning.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

"HDMI 2.0" är alltså ingen garanti för att TV:n klarar 4K i 60 Hz på rätt sätt, dvs med full färgupplösning. De kan klara 60 Hz med reducerad färginformation vilket blir mindre lyckat ifall man tänkt använda TV:n som skärm till datorn.

Jag har tagit upp detta här:
http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Även testat HDR från datorn till min nya Samsung UHD HDR TV och med mitt GTX 1080 verkar det omöjligt att få ut något material i HDR. Provat Netflix/Youtube och även laddat ner olika demon. I 30 Hz så kan man få ut färgdjupet 12 bpc som ska klara HDR men jag får inte ut det. I 60 Hz RGB och fullständig färgdjup går det inte sätta mer än färgdjupet 8 bpc vilket inte når upp till 10 bpc som jag tror HDR kräver.

Lite mer om Samsungs nya UHD HDR. Jag har inte lyckats med att få You Tube appen visa HDR. Enda sätter jag lyckats få fram HDR är att köra Demon via USB i min TV eller titta på Marco Polo i Netflix appen.

Känns som att HDR i 4K från PC är långt borta. Hoppas någon kan rätta mig och att jag har fel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@delete_home_end: HDR är inte ett signalformat i traditionell mening. En komponent som krävs är metadata (till exempel SMPTE ST.2084 för HDR10-formatet) som beskriver hur ljuset ska fördelas i bilden. Windows använder knappast detta och därför aktiveras inte HDR i TV:n. För att få HDR måste du någon programvara som bakar in metadata samt förstås bilder som på något sätt är kodade för att återges i HDR.

Permalänk

@Laxpudding: Japp, förstår detta nu.

Provade förresten med att köra en HDMI 18Gb/s till mitt GTX1080 och den klarade inte heller att para ihop skärmen i mer än 8 bpc i 60 Hz och fick också här ställa in 30 Hz för att få till 12 bpc. Därför jag tror att spela spel med 4K HDR 60 FPS på PC inte kommer snart. Får nöja mig spela med 4K och fungerar/ser faktiskt rätt bra ut med de inställningar som Gforce Experience rekomenderar. Bla GTA 5 drar runt i 60/70 FPS som bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delete_home_end:

@Laxpudding: Japp, förstår detta nu.

Provade förresten med att köra en HDMI 18Gb/s till mitt GTX1080 och den klarade inte heller att para ihop skärmen i mer än 8 bpc i 60 Hz och fick också här ställa in 30 Hz för att få till 12 bpc. Därför jag tror att spela spel med 4K HDR 60 FPS på PC inte kommer snart. Får nöja mig spela med 4K och fungerar/ser faktiskt rätt bra ut med de inställningar som Gforce Experience rekomenderar. Bla GTA 5 drar runt i 60/70 FPS som bäst.

Det är inte så konstigt då HDMI 2.0 inte stödjer mer än 4:2:0 sampling i 2160p i 60hz när man kör 10bit. Sen spelar det väl ingen större roll på då varken UHD-Bluray, Netflix i UHD eller Amazon Prime i UHD har stöd på PC ändå (alla tre kör annars 10bit 4:2:0). Får dock se hur det kommer bli för Spel! Har inte hört så mycket om format/färgrymd/färdjup osv för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sKRUVARN: Ja, ska bli roligt att följa utvecklingen.

Tänkte också på Playstation Proo och HDR gaming. Om det su skriver stämmer kan man teoretiskt bara spela HDR-spel i 30 FPS med nuvarande HDMI 2.0, som jag tror alla nya 4K TV har?

Permalänk
Bildexpert 📺

@delete_home_end: Utgå aldrig från HDMI-version utan utgå från att TV:n klarar av HDR i dess enklaste form som är HDR10. Endast en minoritet av de apparater som benämns för "HDMI 2.0" klarar HDR10.

HDR i 60 Hz fungerar om man håller nere samplingsnivåerna/upplösningen i färger och då klarar man sig med 600 MHz pixelklocka. Men det återstår att se exakt hur det blir.

Permalänk

@Laxpudding: Ska bli rätt intressant att se hur det blir med PS4 HDR och vilka TV apparater man kan köra det med. Men så som Sony slått på trumman för detta löser de det nog. Kommer inte riktigt ihåg vad du skrev om om pixelklocka men ska läsa artikeln igen.

Som jag ser det nu efter att haft min 4K UHD TV över en vecka är till och med Netflix 4K UHD rätt nice och även om det inte var en aha-känsla med 4K blir man bortskämd och titta på 1080p märks med att bilden blir en aning suddigare. Kom på mig själv med att börja skruva i menyerna på vår andra TV (Sony 1080p) för att få bilden lite skarpare men kom sedan på mig. Bägge apparaterna är på samma tum fast vår 1080p TV är på 30 cm större tittavstånd (2,5 meter).

Permalänk
Medlem

Låter som spel blir det första som kommer anväda HDR på pc. Men inte läst något som går att testa ännu.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk

@Demerzel: Var det inte Cryteck som redan gjort det eller ville inplantera det men eftersom inga datorskärmar har HDR ännu var de rätt uppgivna.

Permalänk
Medlem

Verkar va på gång iaf från Nvidias håll.

http://wccftech.com/nvidia-pascal-goes-full-in-with-hdr-suppo...

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@delete_home_end: HDR är inte ett signalformat i traditionell mening. En komponent som krävs är metadata (till exempel SMPTE ST.2084 för HDR10-formatet) som beskriver hur ljuset ska fördelas i bilden. Windows använder knappast detta och därför aktiveras inte HDR i TV:n. För att få HDR måste du någon programvara som bakar in metadata samt förstås bilder som på något sätt är kodade för att återges i HDR.

Har nu testat PC spelet Shadow Warrior 2. HDR fungerar i 30 Hz men inte i 60 Hz på min Samsung TV. Fick ett meddelande att det fungerade i 60Hz på LG Oled TV. LG i en helt annan prisklass. Sedan är det ju en annan femma om man orkar med att spela detta spel