Permalänk

Ni som uppgraderat gpu för Vive.

Någon som haft förmånen att testa Viven med gtx 1080? Skillnader
Pros, cons?

Har 690 och "måste" uppgradera. Vore bara lite trevligt att höra Era synpunkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

Någon som haft förmånen att testa Viven med gtx 1080? Skillnader
Pros, cons?

Har 690 och "måste" uppgradera. Vore bara lite trevligt att höra Era synpunkter

Jag hör av mig efter 15 juni ....såvida det inte ändras....

Permalänk
Medlem

Finns väl i dagsläget inga pros/cons med att välja ett 1080 istället för ett 980Ti för VR, iallafall ännu. Dr nya korten medför inget annat än bra/bättre prestanda i spel. Jag kör dubbla 980Ti i min burk, men eftersom VR inte har stöd för SLI ännu så rullar jag alla VR spel på endast ett 980Ti och har hitintills inte hittat ett enda spel som ens haft en tappad bildruta. Allt flyter på i 90fps+ hela tiden. Men framöver, om kanske ett halvår eller ett år så lär kraven öka på kommande VR spel och då lär ett 1080 eller helst 1080Ti behövas, iallafall såvida inte SLI får stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Spelmotorerna måste uppdateras för att stödja ett läge som kallas VR SLI. Det finns i nvidia Gameworks och jag tror Epic jobbar på att få in det stödet i Unreal Engine. Först då kan vi få lite bättre framerates och behovet av 10x0 serien minskar.

Jag är dock trött på SLI (Bara den saken att man manuellt måste klicka i SLI läget efter varje drivrutinsuppdatering) att jag sålde mitt ena GTX 970 nyligen. Kan nu inte spela i 4K längre. Men å andra sidan har jag inte varit speciellt sugen på att spela på min 4K skärm sedan jag fick Viven..

Inväntar leverans av ett EVGA 1080 från komplett kring 15:e juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Jag hör av mig efter 15 juni ....såvida det inte ändras....

FFS!! komplett har fått för sig att ändra leveransdatum till 2 juli !!

Kan lika gärna avbeställa och invänta diverse alternativ om förhandsbeställning är vatten värt

Permalänk
Medlem

@Fonus:

Tack för det. Var precis samma leveransbesked på min order. Nu får man undersöka fler alternativ.

Permalänk
Medlem

Går skit bra med mitt gtx 1080 ftw om du fortfarande velar, hade gtx 670 tidigare.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk

Bytte från 680 till 1080, även om några spel gick att köra, är det en värld av skillnad, nu är ju ditt steg mindre, men väl värt att ta.
Kanske frågan är om något annat kort i 1000 serien tar dig långt nog.

/P

Permalänk
Medlem

Gick från 970 SLI till ensamt 1080. Det är väl i princip dubbla prestandan i dom spel som inte stödjer SLI (Samtliga VR titlar) och marginellt snabbare i spel som stödjer SLI (GTA5, BFx m.m.)

Såg fram emot betydligt bättre prestanda i VR titlar, men jag kan inte påstå att jag märkt av något gigantiskt hopp här om jag skall vara ärlig.

DCS World går fortfarande för segt.

Project Cars har jag fått spelbart i 90fps, men då fick jag ändå sänka detaljer och stänga av Reprojection. Man fick väl i princip bara lite lågupplöst skugga som tillägg från 970-grafikkortet.

Permalänk

Jag uppgraderade från 970 till EVGA 1080 FTW. Jag har inte överklockat vare sig det gamla eller det nya kortet. Det viktiga för mig var att ha en god prestanda-marginal för att slippa att vissa spel skulle sätta på omprojicering. Jag tycker man tappar så mycket av närvaron när omprojicering kickar in och jag vill inte kompromissa med närvaron i VR.

En annan bonus är ju att man kan SuperSampla upplösningen i många spel. Den funktionen var inte lika viktig för mig även om jag gillar den skarpt (no pun intended). Skillnaden känns ungefär som DVD vs Blu Ray när man SuperSamplar, båda är skarpa format.

Det finns definitivt utrymme för bättre prestanda än 1080 i vissa spel. I The Solus Project och Raw Data skulle man vilja höjja grafik-inställningarna ännu mer även om det redan ser bra ut. Vill man dessutom SuperSampla kan man ha nytta av hur mycket prestanda som hellst.

Jag är väldigt nöjd med min uppgradering till 1080. Jag slipper omprojicering vilket jag tidigare haft problem med i bland annat spel som Raw Data, The Brookhaven Experiment, The Solus Project, Portal Stories: VR och Waltz of the Wizard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Gick från 970 SLI till ensamt 1080. Det är väl i princip dubbla prestandan i dom spel som inte stödjer SLI (Samtliga VR titlar) och marginellt snabbare i spel som stödjer SLI (GTA5, BFx m.m.)

Såg fram emot betydligt bättre prestanda i VR titlar, men jag kan inte påstå att jag märkt av något gigantiskt hopp här om jag skall vara ärlig.

DCS World går fortfarande för segt.

Project Cars har jag fått spelbart i 90fps, men då fick jag ändå sänka detaljer och stänga av Reprojection. Man fick väl i princip bara lite lågupplöst skugga som tillägg från 970-grafikkortet.

hmm jag får DCS World att flyta fint? Vet inte om jag har låga krav eller något men kör rätt höga grafikinställningar tycker jag ändå. Sen håller jag med om att det inte var något himlastormande kliv från GTX 980.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

hmm jag får DCS World att flyta fint? Vet inte om jag har låga krav eller något men kör rätt höga grafikinställningar tycker jag ändå. Sen håller jag med om att det inte var något himlastormande kliv från GTX 980.

Mmm... hade ju mina 970 upptrimmade så det var i princip oklockad 980 SLI prestanda..

Reprojection körs konstant i DCS world. Det ju vara något som är felinställt i spelet vilket lätt händer..

2016 och man har fortfarande inte kommit på något smart optimera-grafikinställningar-för-din-hårdvara funktion.... i VR sammanhang är det ju ännu viktigare. Dessutom borde det vara lite enklare då min-kravet brukar ligga på GTX 970. Det finns inte så stort spann att lägga sig på då...

Detta måste vara en oerhörd fördel för kommande PSVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Mmm... hade ju mina 970 upptrimmade så det var i princip oklockad 980 SLI prestanda..

Reprojection körs konstant i DCS world. Det ju vara något som är felinställt i spelet vilket lätt händer..

2016 och man har fortfarande inte kommit på något smart optimera-grafikinställningar-för-din-hårdvara funktion.... i VR sammanhang är det ju ännu viktigare. Dessutom borde det vara lite enklare då min-kravet brukar ligga på GTX 970. Det finns inte så stort spann att lägga sig på då...

Detta måste vara en oerhörd fördel för kommande PSVR.

Man kan ju förlåta att dagens lir inte är optimerade för VR det kommer ju ta några år. Flygsimulatorer är ju grymt krävande med dess siktavstånd, ai etc. Jag är då inte hundra att mitt X 1080 kan maxa FSX ens. Vanilla möjligen men så fort man slänger in lite bättre terrängmods och annat så är de nog rökt i 1080p Men jag kan få DCS att flyta klockrent och se riktigt bra ut. Det blir ju ett blur långt bort i alla fall så du tappar inte så mycket på att sänka en del av grafikinställningarna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Man kan ju förlåta att dagens lir inte är optimerade för VR det kommer ju ta några år. Flygsimulatorer är ju grymt krävande med dess siktavstånd, ai etc. Jag är då inte hundra att mitt X 1080 kan maxa FSX ens. Vanilla möjligen men så fort man slänger in lite bättre terrängmods och annat så är de nog rökt i 1080p Men jag kan få DCS att flyta klockrent och se riktigt bra ut. Det blir ju ett blur långt bort i alla fall så du tappar inte så mycket på att sänka en del av grafikinställningarna.

Mm...

Just flygsimulatorer borde man kunna göra en speciell optimering på, då det antagligen bara är flygplanet man sitter i som behöver stereorendreras. Landskapet kan ju presenteras i 2D utan att man skulle se någon som helst skillnad.

Men som du säger, det lär säkert dröja tills man fått in optimeringar för VR i spel som från början inte är gjorda för VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Mm...

Just flygsimulatorer borde man kunna göra en speciell optimering på, då det antagligen bara är flygplanet man sitter i som behöver stereorendreras. Landskapet kan ju presenteras i 2D utan att man skulle se någon som helst skillnad.

Men som du säger, det lär säkert dröja tills man fått in optimeringar för VR i spel som från början inte är gjorda för VR.

Ja fast de märks ändå. Till FSX så finns det ju fotorealistiska scenerier men stora nackdelen där är hur platt de känns.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja fast de märks ändå. Till FSX så finns det ju fotorealistiska scenerier men stora nackdelen där är hur platt de känns.

Jo, fast det därför dom är uppbyggda kring från satellitbilder där enstaka byggnader klistrats in. Bilar och mindre föremål är ju insmetade i den platta 2D-texturen.