Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Miska:

Wow, vem bryr sig om man så måste köra med 4x8-pin på ett kort?
Ju mindre strömkablar som går in i kortet, desto snålare strömbruk och lägre temperatur blir det.

FE må kanske ha 1x8-pin, vilket i sin tur betyder snål på ström, lägre temperatur och stabilare kort i längden.
Att Strix har 1x6-pin + 1x8-pin är som ett referens-980Ti, kräver mera. Sen finns de kort som kräver 2x8-pin och de kommer vara mer passande för dig om du vill överklocka.

Jag tror inte du har vart med på hela diskussionen, jag hävdar alltså att det INTE hjälper med mer än 1x8pin (för högre överklockning) precis som testet på Strix kortet visar.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Mina 1080FE rullar på bra i alla fall. Äntigen rullar alla spel på 60+ i 3440x1440

Så nöjd atm!

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag tror inte du har vart med på hela diskussionen, jag hävdar alltså att det INTE hjälper med mer än 1x8pin (för högre överklockning) precis som testet på Strix kortet visar.

Jag har aldrig sagt att 1x8-pin skulle vara avsedd för OC

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Miska:

Jag har aldrig sagt att 1x8-pin skulle vara avsedd för OC

Det Ragnarok menar är att det inte blir högre clockning även om man har 2x8 eller 1x6 + 1x8.

I testerna ser vi att mer ström inte ger mer prestanda, det är vad han menar

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem

http://videocardz.com/60631/asus-rog-strix-geforce-gtx-1080-o...
Vet inget om källan. Men tråkig läsning om det stämmer... Rip clock dreams

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av davidvirus:

Det Ragnarok menar är att det inte blir högre clockning även om man har 2x8 eller 1x6 + 1x8.

I testerna ser vi att mer ström inte ger mer prestanda, det är vad han menar

Precis, tack

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

Har precis fått hör av Inet att en hel del leveranser är försenade pga hamnstrejken i göteborg. Kan det påverka leveranser av 1080's också måhända...

Visa signatur

ROG Swift PG348Q@100Hz, Evolv ATX Tempered Glass, ROG Maximus Viii Formula, i7-6700@4.9GHz, 16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX, AX1200i, 2xGTX1080 FE @ 2GHz, Cryorig R1 Universal, 512gb Samsung 950 Pro M.2, 512GB Sasumg 850 Pro SSD, 2x3TB HD, RIG500E, K95 RGB, Rival 700, Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidvirus:

Det Ragnarok menar är att det inte blir högre clockning även om man har 2x8 eller 1x6 + 1x8.

I testerna ser vi att mer ström inte ger mer prestanda, det är vad han menar

Aha

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valisk:

Har precis fått hör av Inet att en hel del leveranser är försenade pga hamnstrejken i göteborg. Kan det påverka leveranser av 1080's också måhända...

Står 18 dagar på asus strix.. Och dem skulle vart i lager den 8e om jag inte minns fel. Så verkar som det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Precis, tack

Sorry, my bad <3

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fac31:

http://videocardz.com/60631/asus-rog-strix-geforce-gtx-1080-o...
Vet inget om källan. Men tråkig läsning om det stämmer... Rip clock dreams

LN2 ska kunna komma upp till 2400 "however"... så åtminstone 2200 på vatten?!

Skrivet av Valisk:

Har precis fått hör av Inet att en hel del leveranser är försenade pga hamnstrejken i göteborg. Kan det påverka leveranser av 1080's också måhända...

Pratade precis med inet då jag blev nyfiken då alla säger 9:e överallt. På overclockers läste jag att nån skrivit att ASUS Nordic sagt den 9:e för levarans till ÅF, nån sa här i tråden att Alina sagt 9:e samt att det står 9:e på Webhallens hemsida. Dock hade Inet inga såna datum utan det antal dagar som står på deras hemsida är vad de kan säga nu...

Permalänk
Medlem

Nytt rekord för singelkort i Heaven på OCN. 2,2Ghz - Gigabyte FE med standardkylaren.

http://www.overclock.net/t/1235557/official-top-30-heaven-ben...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

http://cdn.overclock.net/6/6d/6d7d8248_00007.jpeg

Nytt rekord för singelkort i Heaven på OCN. 2,2Ghz - Gigabyte FE med standardkylaren.

http://www.overclock.net/t/1235557/official-top-30-heaven-ben...

Är det inte 2113 Mhz?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Att t.ex "1x8 Pin, 1×6 Pin" som på Asus Strix inte kommer ge högre överklockning gentemot 1x8pin på FE kortet.

vad jag vet har det här väl varit överklockning med det bios kortet har ur lådan? tänkte väl snarare på custom bios med ordentligt förhöjd spänning under vatten. om pascal visar sig skala bra med förhöjd spänning återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

https://m.reddit.com/r/nvidia/comments/4lp3vl/this_is_a_reall...

intressant att kunna koppla chassi fläktarna direkt på grafikkortet, att det inte har kommit tidigare

Bättre vore ju om moderkortet kunde läsa grafikkortets temp och justera fläktar därefter.
På ASUS moderkort nu så kan man ju "bara" justera efter CPU och MB temp.

Men nog är det ett steg i rätt riktning
Framförallt om man vill pillra dit vattenkylning, supercoolt att grafikkortet då kan justera sig självt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Är det inte 2113 Mhz?

Nope, det var första resultatet. Sen körde han om med 2,2Ghz. Fungerade även att köra 1h Overwatch men fläktarna var på 100% och maxtemp 68.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Fac31:

http://videocardz.com/60631/asus-rog-strix-geforce-gtx-1080-o...
Vet inget om källan. Men tråkig läsning om det stämmer... Rip clock dreams

Videocardz har inte testat själva utan allt är baserat på ett test av Computerbase.de. Jag bad en kollega i Tyskland översätta en text angående prestandan generellt och få översättningen godkänd av Computerbase. Se nedan:

"The ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC Edition has with 1962 MHz on average around 300 MHz or 18% higher clock. So the typical Boost boost clock of the ASUS graphics card (1936 MHz) is even exceeded... ".
"... 18% higher clocks than the Founders Edition deliver an average of 14% more gaming performance " -Computerbase.de

När det kommer till överklockning så har jag själv börjat testa ROG Strix GTX 1080 DC3. ~2150MHz med fläktar på auto, power limit = 120% och voltage = 100%

Bild på kortet i testsystemet: https://goo.gl/photos/eVbRrBwLXjcULZoS9
Bild på belastningstest i Unigine Valley: https://goo.gl/photos/16Tkb4e4HXnQPxc89

Detta imponerade i varje fall på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Videocardz har inte testat själva utan allt är baserat på ett test av Computerbase.de. Jag bad en kollega i Tyskland översätta en text angående prestandan generellt och få översättningen godkänd av Computerbase. Se nedan:

"The ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC Edition has with 1962 MHz on average around 300 MHz or 18% higher clock. So the typical Boost boost clock of the ASUS graphics card (1936 MHz) is even exceeded... ".
"... 18% higher clocks than the Founders Edition deliver an average of 14% more gaming performance " -Computerbase.de

När det kommer till överklockning så har jag själv börjat testa ROG Strix GTX 1080 DC3. ~2150MHz med fläktar på auto, power limit = 120% och voltage = 100%

Bild på kortet i testsystemet: https://goo.gl/photos/eVbRrBwLXjcULZoS9
Bild på belastningstest i Unigine Valley: https://goo.gl/photos/16Tkb4e4HXnQPxc89

Detta imponerade i varje fall på mig

Ös på med fläktarna på 100% och se vad du kan åstadkomma!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av trickeh2k:

Ös på med fläktarna på 100% och se vad du kan åstadkomma!

Jag har redan provat men gör ingen väsentlig skillnad iom att powerlimit (TDP) säger stopp, kan få ur ca 20-30MHz mer med 100% fan duty. Men om vi pratar prestanda i förhållande till ljudnivå så känns det mycket balanserat. Så irriterar mig inte alls på TDP-gränsen med 1080.

Det ska tilläggas att det har varit 26C på kontoret idag, så är ordentligt imponerad över hur lättkyld GP104 är

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Videocardz har inte testat själva utan allt är baserat på ett test av Computerbase.de. Jag bad en kollega i Tyskland översätta en text angående prestandan generellt och få översättningen godkänd av Computerbase. Se nedan:

"The ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC Edition has with 1962 MHz on average around 300 MHz or 18% higher clock. So the typical Boost boost clock of the ASUS graphics card (1936 MHz) is even exceeded... ".
"... 18% higher clocks than the Founders Edition deliver an average of 14% more gaming performance " -Computerbase.de

När det kommer till överklockning så har jag själv börjat testa ROG Strix GTX 1080 DC3. ~2150MHz med fläktar på auto, power limit = 120% och voltage = 100%

Bild på kortet i testsystemet: https://goo.gl/photos/eVbRrBwLXjcULZoS9
Bild på belastningstest i Unigine Valley: https://goo.gl/photos/16Tkb4e4HXnQPxc89

Detta imponerade i varje fall på mig

Såg ju onekligen bra ut må jag säga. Det är ju egentligen en riktigt bra OC, de flesta här (mig inkluderad) har nog hakat upp sig på att Nvidia visat 2,1 Ghz med founder's och sagt att det finns mer rum för OC. Då tänker iallafall jag att värstingkorten bör komma upp i mer än så...Man kanske får ge upp och inse att det går inte högre än 2,1-2,15 Ghz.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ös på med fläktarna på 100% och se vad du kan åstadkomma!

Varför? 66grader i GPU temp enligt bilden så överklocken lär inte vara temp begränsad.

Är för mig lite konstigt att folk här verkar vara beredda att lägga tusenlappar extra på något som man inte vet om det kommer göra skillnad i huvudtaget. Förutom med eventuellt bios mod verkar strömförbrukningen göra noll skillnad och även med moddat bios så vet vi inte om pascal gillar högre spänning (Maxwell gjorde ju det inte). Nä tycker evga 1080 acx för 6500kr ser ut som det absolut bästa köpet i dagsläget. Sen ja classified och lightning osv har ju alltid vart dyra men fattar inte hur Strix, Gaming osv kan vara så mycket dyrare än evga, har ju typ varit bara någon hundralapp i prisskillnad mellan refkort och custom tidigare generationer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

https://m.reddit.com/r/nvidia/comments/4lp3vl/this_is_a_reall...

intressant att kunna koppla chassi fläktarna direkt på grafikkortet, att det inte har kommit tidigare

Fränt! Kan ju vara nice att ha ifall man har fläktar på sidoplåten eller som blåser rakt mot kortet! Speciellt vid överklockning.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Videocardz har inte testat själva utan allt är baserat på ett test av Computerbase.de. Jag bad en kollega i Tyskland översätta en text angående prestandan generellt och få översättningen godkänd av Computerbase. Se nedan:

"The ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC Edition has with 1962 MHz on average around 300 MHz or 18% higher clock. So the typical Boost boost clock of the ASUS graphics card (1936 MHz) is even exceeded... ".
"... 18% higher clocks than the Founders Edition deliver an average of 14% more gaming performance " -Computerbase.de

När det kommer till överklockning så har jag själv börjat testa ROG Strix GTX 1080 DC3. ~2150MHz med fläktar på auto, power limit = 120% och voltage = 100%

Bild på kortet i testsystemet: https://goo.gl/photos/eVbRrBwLXjcULZoS9
Bild på belastningstest i Unigine Valley: https://goo.gl/photos/16Tkb4e4HXnQPxc89

Detta imponerade i varje fall på mig

Oj oj oj! Nu börjar det likna något 😀 Går ju svalt med fläktarna under 50% riktigt imponerande! Längtar tills korten kommer hem nu 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Varför? 66grader i GPU temp enligt bilden så överklocken lär inte vara temp begränsad.

Är för mig lite konstigt att folk här verkar vara beredda att lägga tusenlappar extra på något som man inte vet om det kommer göra skillnad i huvudtaget. Förutom med eventuellt bios mod verkar strömförbrukningen göra noll skillnad och även med moddat bios så vet vi inte om pascal gillar högre spänning (Maxwell gjorde ju det inte). Nä tycker evga 1080 acx för 6500kr ser ut som det absolut bästa köpet i dagsläget. Sen ja classified och lightning osv har ju alltid vart dyra men fattar inte hur Strix, Gaming osv kan vara så mycket dyrare än evga, har ju typ varit bara någon hundralapp i prisskillnad mellan refkort och custom tidigare generationer

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med.. Känns mer som att att man betalar för bling bling. Inte är det extra kräm iaf.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Håller med.. Känns mer som att att man betalar för bling bling. Inte är det extra kräm iaf.

Det är väl klart att det är?
Dom fetaste korten har i stort sätt alltid gett lite mer prestanda för förhållandevis mycket mer pengar, medan du däremot kunnat hitta väldigt prisvärda kyllösningar från partnertillverkare för att få ner ljudnivå och temperaturer.
Överklockning är och kommer förmodligen alltid att vara en inriktad minoritetsmarknad. Tror nog att dom flesta har koll på det i forumet.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Jag har redan provat men gör ingen väsentlig skillnad iom att powerlimit (TDP) säger stopp, kan få ur ca 20-30MHz mer med 100% fan duty. Men om vi pratar prestanda i förhållande till ljudnivå så känns det mycket balanserat. Så irriterar mig inte alls på TDP-gränsen med 1080.

Det ska tilläggas att det har varit 26C på kontoret idag, så är ordentligt imponerad över hur lättkyld GP104 är

Alright, tack för infon! Gällande TDP, är det begränsning i drivrutiner, vbios eller begränsning satt av nvidia?

Skrivet av sKRUVARN:

Varför? 66grader i GPU temp enligt bilden så överklocken lär inte vara temp begränsad.

Är för mig lite konstigt att folk här verkar vara beredda att lägga tusenlappar extra på något som man inte vet om det kommer göra skillnad i huvudtaget. Förutom med eventuellt bios mod verkar strömförbrukningen göra noll skillnad och även med moddat bios så vet vi inte om pascal gillar högre spänning (Maxwell gjorde ju det inte). Nä tycker evga 1080 acx för 6500kr ser ut som det absolut bästa köpet i dagsläget. Sen ja classified och lightning osv har ju alltid vart dyra men fattar inte hur Strix, Gaming osv kan vara så mycket dyrare än evga, har ju typ varit bara någon hundralapp i prisskillnad mellan refkort och custom tidigare generationer

Skickades från m.sweclockers.com

Kortet börjar klocka ned sig och har svårare att bibehålla högre frekvenser en längre tid om det blir varmare av det jag läst och sett hittills, det var intressant att veta vad man kan kräma ur max från kortet. Folk som lägger ut extra pengarna tror jag gör det för att antingen komma åt en högre fabriksöverklockning om man inte är intresserade av att klocka själv, eller kanske rentav inte vågar samt att entusiaster har förhoppningen att den extra strömförsörjningen samt modifierad pcb ska ge bättre överklockningsmöjligheter.

Själv lägger jag gärna mer pengar, förutsatt att det verkligen finns överklockningspotential att hämta. Går i funderingarna på att uppgradera mitt 780 classy till ett 1080 classy nämligen. Dock är det ju hyggligt meningslöst att lägga 1200-1400:- extra om kortet inte erbjuder ett mycket större svängrum när det kommer till överklockningen, vill ju att det ska ligga i nivå med det jag har nu.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Det är väl klart att det är?
Dom fetaste korten har i stort sätt alltid gett lite mer prestanda för förhållandevis mycket mer pengar, medan du däremot kunnat hitta väldigt prisvärda kyllösningar från partnertillverkare för att få ner ljudnivå och temperaturer.
Överklockning är och kommer förmodligen alltid att vara en inriktad minoritetsmarknad. Tror nog att dom flesta har koll på det i forumet.

Extra strömförsörjning gav inge extra överklock möjligheter bara det jag syftade på. Så om man ska köra vattenkylning hade man lika gärna kunnat spara 1000kr på att köpa rvga kortet. Eller?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Extra strömförsörjning gav inge extra överklock möjligheter bara det jag syftade på. Så om man ska köra vattenkylning hade man lika gärna kunnat spara 1000kr på att köpa rvga kortet. Eller?

Jo, helt klart. I alla fall som det ser ut just nu eller om man inte är intresserad av att betala extra för "digital bling". Skrytfaktor för höga poäng i benchmarks är inte så himla ovanligt.
Något att tänka på är att kortet ligger i infantilstadiet än så länge och väldigt få kort har testats.
Av vad jag har läst så går det inte ännu att säga vart flaskhalsen ligger för att få upp kortet, bara att det än så länge visar sig flaska någon annanstans än i strömförsörjningen. Det skulle förstås kunna bli en Maxwell-historia av denna generationen också, där även kort på vatten har svårt att nå högre än de på luft.

Alla som köper kort i det här stadiet BÖR vara medvetna om att detta är oklart och kan förändras i framtiden med uppdateringar.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valisk:

Har precis fått hör av Inet att en hel del leveranser är försenade pga hamnstrejken i göteborg. Kan det påverka leveranser av 1080's också måhända...

På tiden att ap Möller aka maersk(arbetsgivaren) idioterna börjar fatta att vi har något som heter fack i Sverige!

Permalänk
Medlem

Nu med pascal kanske även de med eftermarknads kylning kan ha användning av custom bios då tdp värkar sätta gränserna och inte värmen som det var med föregångarna.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W