Byta köpare vid ett högre bud?

Permalänk
Avstängd

Otroligt att läsa hur dålig moral många verkar ha. Men man börjar förstå varför det händer då och då att man får svar som "tappade den i golvet, sorry" eller "någon annan bjöd högre". Bjöd högre? Som att det är en auktion efter man kommit överens om en affär?

I det aktuella fallet kan man agera på tre sätt:

1. Genomföra affären med den man sålt till
2. Ta kontakt med köparen INNAN man bara säljer till köpare #2
3. Sälja till köpare #2 och efter det kontakta köpare #1 och ljuga eller urskulda sig

Det finns bara ett korrekt svar på detta (eftersom det finns många med låg moral här så skriver jag det i klartext: 1) men om man har bara halvdålig moral så kan man gå på alternativ 2. För de som inte lärt sig något om moral så är förstås alternativ 3 ett självklart val.

Kan ju bara säga så här: personligen föraktar jag de som väljer något annat än alternativ 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag brukar dra gränsen vid när jag får betalt/skickar kontouppgifter när varan ska fraktas. Vid avhämtning så drar jag gränsen vid tillfället då jag lämnar ut adressen och har bestämt en tidpunkt.

Att vara schysst polare med sina köpare funkar inte i verkligheten. Är inte du girig så är dom giriga. På annonser har folk en vana att pruta före dom sett varan, och då är det shälvklart att välja en som vill betala fullpris istället.

Låter sunt. Ungefär så skulle jag också göra och räkna med att andra gör.

Skrivet av fetakniven:

Ja, mina principer har jag vid det här laget delat med mig av tämligen oblygt. Om du läser mitt inlägg en gång till (det är inte så långt) kanske det går upp för dig, någonstans kring "kan anses vara mindre fel", att beteendet inte är önskvärt på någon marknad överhuvudtaget. Däremot är beteendet enligt lag okej på fastighetsmarknaden. Där är förmodligen både köpare och säljare medvetna om rådande lagstiftning, d.v.s. att ett avtal inte existerar förrän det är upprättat skriftligen och undertecknat av båda parter. Varken säljare eller köpare riskerar sväva i någon villfarelse om att avtal har ingåtts - förrän det finns på pränt.

Jämfört med andra marknader där det inte finns något formkrav: Anbud+accept=avtal. Väldigt enkelt. Det finns inget utrymme för missförstånd. Sedan använder sig de flesta av förbehåll i form av uttryck för viljan att ta emot högsta bud och liknande, vilket är helt okej. Ända tills man efter ett anbud ger sin accept. Därefter gäller inte förbehållet. Avtal har ingåtts. Både enligt lag och enligt, vad jag hoppas, rådande moral.

Jag tycker iallafall att det som personen ovan skrev (och som jag citerat) är en väldigt vettig inställning till begagnathandel. Paragrafryttare gör sig sällan sams med någon... i något sammanhang.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Herregud vilka jobbiga människor det finns. Sk "blocketmongon" antar jag. Och då menar jag människor i den här tråden, inte säljaren.
Här är alltså en ung kille som skall sälja ngt för en struntsumma.

Har han då sagt OK till ett bud, men det kommer ett högre bud innan affären avslutats, ja då går man till den förste och säger: "du, det kom ett högre bud, vill du matcha?".
Vill han då inte matcha så säljer man till den som la det högsta budet. Så enkelt är det.
Det finns ingen jävla "rätt" att få köpa något, och några "avtal" ingås inte sålänge inget avtal skrivits under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Bara säga att produkten gick sönder till den första köparen och sälj högre till den andra. Big deal liksom herregud!

Att ljuga eller fara med halvsanningar är dåligt.
Det är bättre att vara ärlig och säga som det är.
Oftast har folk förståelse för det och uppskattar ärlighet.

Jag tycker att det är viktigt att stå för valen man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Herregud vilka jobbiga människor det finns. Sk "blocketmongon" antar jag. Och då menar jag människor i den här tråden, inte säljaren.
Här är alltså en ung kille som skall sälja ngt för en struntsumma.

Har han då sagt OK till ett bud, men det kommer ett högre bud innan affären avslutats, ja då går man till den förste och säger: "du, det kom ett högre bud, vill du matcha?".
Vill han då inte matcha så säljer man till den som la det högsta budet. Så enkelt är det.
Det finns ingen jävla "rätt" att få köpa något, och några "avtal" ingås inte sålänge inget avtal skrivits under.

Jag tycker att du bör se över 1) dina juridiska kunskaper (avtal är lika giltiga muntliga som skriftliga, utformade i princip hur som helst), och 2) dina moraliska värderingar.

Motsatsvis till vad en del påpekar angående åldern vill jag hävda att det är extra relevant att lära sig rätt och fel just när man är ung.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Om du över huvud taget får sälja här så får du som minderårig skapa vissa avtal - men lagligt eller ej tänker jag inte dryfta mig för mycket om. Jag förstår att du vill ha pengar, men tänk på att moral och rak ryggrad är inget du kommer kunna köpa för pengar!

Som många andra sagt, var schysst, om det är viktigt med 200 FÖR dig - jag vet inget om din ekonomiska situation annat än som 17-åring har man alltid för lite pengar. Nämn till första köparen att du har fått ett bättre bud och skulle vilja ta det istället - men bara om köpare 1 är OK med det. Är han hyvens fattar denna person vad det är frågan om och antingen höjer sitt bud eller säger "Go for it!" men hör av dig, acceptera att du har lovat någon.

Om du säljer för 200 spänn mindre, se det som din inträdesavgift till klubben för grabbar med rak ryggrad!

Permalänk
Medlem

Ska jag sälja någe säljer jag det till den jag vill för det priset jag vill, annars kan jag väl lika gärna behålla skiten.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Ska jag sälja någe säljer jag det till den jag vill för det priset jag vill, annars kan jag väl lika gärna behålla skiten.

Absolut är det så, för privatpersoner omfattas inte av någon kontraheringsplikt.
Men ingår du avtal så ska det också hållas för annars kan du bli skadeståndsskyldig och det är ju ganska tråkigt eller?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

@Enity: Ja helt rätt men ska jag kunne bli skadeståndsskyldig om jag t.ex. frågar dig om du vill köpa min tröja för en hundring, du säger ja. Killen bredvid säger 200 och jag säljer te honom?

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

Väldigt vad alla ska komma fram till att TS har lovat någonting överhuvudtaget. Ett "okej" är inte ett löfte, om det nu är vad han skrev. Att ena parten ändrar sig av olika anledningar händer hela tiden och det är inget fel alls. Bara han säger till första köparen att han fått ett bättre bud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är ju precis som Jonny Myran säger. Det här är primärt en moralisk fråga och TS verkar förstå detta. Hen verkar dels söka stöd hos personer med bristande moral och säkerställa att det inte är någon fara utöver det rent moraliska.

Därav behovet att markera att det fan inte är ok att lova saker som man sedan inte håller, utan en jävligt bra anledning.

Har du sagt till den första köparen att du accepterar hans bud på 800kr så ska du sälja det till honom för 800kr. Ni har ingått ett muntligt avtal.

Är det så alltså om man sagt okej via mejl? Ursäkta min okunskap men är inte så insatt i det här.

Jag ser bara en frågandes person, inte en som försöker smita.

Absolut, det ska markeras, men samtidigt så kan jag tycka att man inte ska blanda ihop moral och juridik. Vad folk tycker är en sak, vad som är applicerbart i juridiken är två olika saker.

Men som redan sagts, många tycker en sak, men skriver själva "Säljer till vem jag vill" i sina annonser just för att slippa fastna...humor!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Första köparen givet då ni var överens om priset . Blir lättare att göra affärer här i framtiden med då . Gäller köpare med tycker jag som ibland drar sig ur affärer efter avslutat budgivning ..... ställer alltid till det då dom föregående budgivning inte längre är intresserade kanske ... har varit med om det flera gånger ... so stick to the deal you made

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av taliz:

Herregud vilka jobbiga människor det finns. Sk "blocketmongon" antar jag. Och då menar jag människor i den här tråden, inte säljaren.
Här är alltså en ung kille som skall sälja ngt för en struntsumma.

Har han då sagt OK till ett bud, men det kommer ett högre bud innan affären avslutats, ja då går man till den förste och säger: "du, det kom ett högre bud, vill du matcha?".
Vill han då inte matcha så säljer man till den som la det högsta budet. Så enkelt är det.
Det finns ingen jävla "rätt" att få köpa något, och några "avtal" ingås inte sålänge inget avtal skrivits under.

Visst så kan man göra om man inte har någon moral. Om man accepterat ett pris och kommit överens då har man redan förklarat sig nöjd med det priset. Varför skulle man då dra sig ur affären för att det kommer någon efter detta och "bjuder" över. Vill man ha auktion så passar Tradera bättre än Blocket ("Blocketmongo" låter mer som någon som ångrar sig och velar fram och tillbaka).

Vill man ha den möjligheten, som trådskaparen funderar över, då bör man vara tydlig med det när man kommer överens med köparen: "Ok, då får du köpa den. Men skulle det dyka upp någon som vill ge mer så säljer jag till den istället."

I det här fallet så verkar ju inte ens din halvmesyr till "moralräddning" vara aktuell, om jag förstod det rätt så vill trådskaparen sälja till köpare #2 och sedan när det är klart meddela köpare #1 vad som hänt. Eller kanske göra som något "praktsnille" föreslog; säga att varan gått sönder eller förlorats på annat sätt.

Det verkar som att det borde införas någon typ av moralämne i skolan då det uppenbarligen tycks vara något som föräldrar misslyckas att lära ut å det grövsta. Om man skall döma efter många av svaren här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Visst så kan man göra om man inte har någon moral. Om man accepterat ett pris och kommit överens då har man redan förklarat sig nöjd med det priset. Varför skulle man då dra sig ur affären för att det kommer någon efter detta och "bjuder" över. Vill man ha auktion så passar Tradera bättre än Blocket ("Blocketmongo" låter mer som någon som ångrar sig och velar fram och tillbaka).

Vill man ha den möjligheten, som trådskaparen funderar över, då bör man vara tydlig med det när man kommer överens med köparen: "Ok, då får du köpa den. Men skulle det dyka upp någon som vill ge mer så säljer jag till den istället."

I det här fallet så verkar ju inte ens din halvmesyr till "moralräddning" vara aktuell, om jag förstod det rätt så vill trådskaparen sälja till köpare #2 och sedan när det är klart meddela köpare #1 vad som hänt. Eller kanske göra som något "praktsnille" föreslog; säga att varan gått sönder eller förlorats på annat sätt.

Det verkar som att det borde införas någon typ av moralämne i skolan då det uppenbarligen tycks vara något som föräldrar misslyckas att lära ut å det grövsta. Om man skall döma efter många av svaren här.

Moral och etik lär man sig om i skolan under religionskunskapen.

Saker som denna situationen är inte direkt satt i sten vad som är moraliskt rätt, vi har alla vår egen uppfattning. Finns ingenting som tyder på att din är mer korrekt än hans osv. Jag anser det inte alls vara moraliskt fel att dra sig ur den affären, bara man upplyser förra köparen om saken och att man faktiskt inte redan lovat, satt upp mötesplats/dag/skickat varan/pengarna. Om du tycker det är fel så är det ingenting mer än att du tycker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Moral och etik lär man sig om i skolan under religionskunskapen.

Saker som denna situationen är inte direkt satt i sten vad som är moraliskt rätt, vi har alla vår egen uppfattning. Finns ingenting som tyder på att din är mer korrekt än hans osv. Jag anser det inte alls vara moraliskt fel att dra sig ur den affären, bara man upplyser förra köparen om saken och att man faktiskt inte redan lovat, satt upp mötesplats/dag/skickat varan/pengarna. Om du tycker det är fel så är det ingenting mer än att du tycker det.

Jodå, det finns mycket som tyder på att inlägget du citerar har mer rätt i sak än vad du har. Källor: 1) Det verkar som majoriteten håller med. 2) Lagstiftningen är helt med på att ingångna avtal ska hållas. Är källa 2) relevant i ett moraliskt dilemma? Självklart! Motivering: Lag används för att skilja mellan rätt och fel. Lag stiftas av riksdagen. Riksdagen väljs av (majoritets)befolkningen. Det finns därmed ett nära samband mellan befolkning, moral, och lagstiftning.

Så, vi kan stänga tråden nu.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jodå, det finns mycket som tyder på att inlägget du citerar har mer rätt i sak än vad du har. Källor: 1) Det verkar som majoriteten håller med. 2) Lagstiftningen är helt med på att ingångna avtal ska hållas. Är källa 2) relevant i ett moraliskt dilemma? Självklart! Motivering: Lag används för att skilja mellan rätt och fel. Lag stiftas av riksdagen. Riksdagen väljs av (majoritets)befolkningen. Det finns därmed ett nära samband mellan befolkning, moral, och lagstiftning.

Så, vi kan stänga tråden nu.

"Majoriteten håller med" spelar för det första ingen roll, du har inte mer rätt om en åsikt för att fler håller med dig. För det andra så verkar det inte direkt vara en större majoritet.

Jag vet inte vad du anser vara ett avtal, men det känns riktigt vagt. Att man säger "okej" till ett pris är inte mycket till avtal. Man har inte garanterat någonting, inte lovat någonting. Säger man bara "okej" så är det inte mycket att gå på. Och ska vi gå den vägen så gör du och alla andra här "fel" hela tiden och bryter avtal hela tiden. Men det gör väl ingenting för lagen säger ingenting om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

"Majoriteten håller med" spelar för det första ingen roll, du har inte mer rätt om en åsikt för att fler håller med dig. För det andra så verkar det inte direkt vara en större majoritet.

Jag vet inte vad du anser vara ett avtal, men det känns riktigt vagt. Att man säger "okej" till ett pris är inte mycket till avtal. Man har inte garanterat någonting, inte lovat någonting. Säger man bara "okej" så är det inte mycket att gå på. Och ska vi gå den vägen så gör du och alla andra här "fel" hela tiden och bryter avtal hela tiden. Men det gör väl ingenting för lagen säger ingenting om det.

Den biten om lagstiftningen och hur den ger uttryck för befolkningens värderingar missade du helt? Jag skulle för övrigt säga att majoritet är majoritet, oavsett om den är större eller mindre(?).

Vi skulle kunna ägna oss åt avtalstolkning om du vill. För att ta ett exempel du kan relatera till: När det nalkas lördag och du frågar mamma om du får köpa lördagsgodis, och hennes svar blir "okej", tolkar du det då som att du 1) får köpa lördagsgodis, eller 2) att lördagskaramellerna uteblir?

Jag gissar att det blir en riktigt besviken unge som hävdar att mamma hade lovat om det nu inte blir något lördagsgodis.

Vad vill jag då ha sagt med det här? Det finns olika sätt att tolka avtal. Det skulle kunna vara så att man tolkar det utifrån hur man i allmänhet skulle kunna uppfatta beteendet hos säljare/köpare. Vad det kan antas finnas för avsikter och så vidare. I det här fallet är det dock tämligen uppenbart. Köparen har kontaktat säljaren med ett anbud. Säljaren har accepterat anbudet. TADA, VARDE AVTAL!

Är det något som är oklart?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Meddela den förste köparen om att du fått ett bättre bud och fråga om han vill matcha helt enkelt.
Är vad jag hade gjort, däremot att enbart sälja varan till den högst bjudande utan att först höra med första köparen är lite väl girigt.
Du förandhåller dig själv rätten att sälja varan till vem du vill så.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Den biten om lagstiftningen och hur den ger uttryck för befolkningens värderingar missade du helt? Jag skulle för övrigt säga att majoritet är majoritet, oavsett om den är större eller mindre(?).

Vi skulle kunna ägna oss åt avtalstolkning om du vill. För att ta ett exempel du kan relatera till: När det nalkas lördag och du frågar mamma om du får köpa lördagsgodis, och hennes svar blir "okej", tolkar du det då som att du 1) får köpa lördagsgodis, eller 2) att lördagskaramellerna uteblir?

Jag gissar att det blir en riktigt besviken unge som hävdar att mamma hade lovat om det nu inte blir något lördagsgodis.

Vad vill jag då ha sagt med det här? Det finns olika sätt att tolka avtal. Det skulle kunna vara så att man tolkar det utifrån hur man i allmänhet skulle kunna uppfatta beteendet hos säljare/köpare. Vad det kan antas finnas för avsikter och så vidare. I det här fallet är det dock tämligen uppenbart. Köparen har kontaktat säljaren med ett anbud. Säljaren har accepterat anbudet. TADA, VARDE AVTAL!

Är det något som är oklart?

En majoritet kan vara 51% likväl som 99%. Eller är det ingen skillnad här?

Fint att du börjar håna mig med den meningen "För att ta ett exempel du kan relatera till". Och det kommer från moralkärringen. Om någon säger "okej" så tolkar jag det som att det är ok, att jag skall få något eller vad det nu må vara, men jag förväntar mig inte att personen i fråga inte kan ändra sig. Lyckligtvis så har inte alla 5-års mentaliteten du beskriver.

Både du, jag och egentligen varenda människa på planeten accepterar saker hela tiden som vi sedan ångrar. Det är inte fel att ångra sig om man inte specifikt lovat att man ska sälja varan till den kunden, man har som sagt inte garanterat någonting, rättare sagt man har inte specifierat någonting alls. Därför är det riktigt vagt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Både du, jag och egentligen varenda människa på planeten accepterar saker hela tiden som vi sedan ångrar. Det är inte fel att ångra sig om man inte specifikt lovat att man ska sälja varan till den kunden, man har som sagt inte garanterat någonting, rättare sagt man har inte specifierat någonting alls. Därför är det riktigt vagt

Det vi diskuterar är huruvida det är rätt eller fel att dra sig ur en affär som är överenskommen om man erhåller ett nytt erbjudande efter detta. Svaret är att det inte är rätt. Sedan är det en ren moralfråga om man gör det i alla fall. Att folk gör det till höger och vänster är ganska uppenbart. Att man däremot tror att man gör rätt är rent skrämmande.

Att sätta sin egen girighet framför att stå för en överenskommelse är moraliskt förkastligt, åtminstone med den moraluppfattning som är gällande här (och då menar jag inte forumet specifikt).

Permalänk
Medlem

Ingen fara. Du säljer till vem du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Moral och etik lär man sig om i skolan under religionskunskapen.

Saker som denna situationen är inte direkt satt i sten vad som är moraliskt rätt, vi har alla vår egen uppfattning. Finns ingenting som tyder på att din är mer korrekt än hans osv. Jag anser det inte alls vara moraliskt fel att dra sig ur den affären, bara man upplyser förra köparen om saken och att man faktiskt inte redan lovat, satt upp mötesplats/dag/skickat varan/pengarna. Om du tycker det är fel så är det ingenting mer än att du tycker det.

Gör man? O.o

Det enda jag minns är den där jesusfiguren på korset och hur han magiskt återuppstod och en massa annan rappakalja. xD Men så är det ju över 20 år sedan man läste om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Herregud vilka jobbiga människor det finns. Sk "blocketmongon" antar jag. Och då menar jag människor i den här tråden, inte säljaren.
Här är alltså en ung kille som skall sälja ngt för en struntsumma.

Har han då sagt OK till ett bud, men det kommer ett högre bud innan affären avslutats, ja då går man till den förste och säger: "du, det kom ett högre bud, vill du matcha?".
Vill han då inte matcha så säljer man till den som la det högsta budet. Så enkelt är det.
Det finns ingen jävla "rätt" att få köpa något, och några "avtal" ingås inte sålänge inget avtal skrivits under.

Klockrent svar! Inget mer behövs sägas.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Herregud vilka jobbiga människor det finns. Sk "blocketmongon" antar jag. Och då menar jag människor i den här tråden, inte säljaren.
Här är alltså en ung kille som skall sälja ngt för en struntsumma.

Har han då sagt OK till ett bud, men det kommer ett högre bud innan affären avslutats, ja då går man till den förste och säger: "du, det kom ett högre bud, vill du matcha?".
Vill han då inte matcha så säljer man till den som la det högsta budet. Så enkelt är det.
Det finns ingen jävla "rätt" att få köpa något, och några "avtal" ingås inte sålänge inget avtal skrivits under.

Kunde inte sagt det bättr själva!
Avtal, vilka avtal. Vissa tar det här verkligen på blodigt allvar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det vi diskuterar är huruvida det är rätt eller fel att dra sig ur en affär som är överenskommen om man erhåller ett nytt erbjudande efter detta. Svaret är att det inte är rätt. Sedan är det en ren moralfråga om man gör det i alla fall. Att folk gör det till höger och vänster är ganska uppenbart. Att man däremot tror att man gör rätt är rent skrämmande.

Att sätta sin egen girighet framför att stå för en överenskommelse är moraliskt förkastligt, åtminstone med den moraluppfattning som är gällande här (och då menar jag inte forumet specifikt).

Fast vilka regler som gäller mellan två privatpersoner är något man bestämmer emellan (delvis), som sagt så har ingenting nämnts om hurivida någon får ångra sig eller ej, om att backa ur affären eller ej osv osv. Det är bara ett rakt av ja i det här fallet.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kan ju alltid säga att du fått ett bättre bud. Dock får du lite minuspoäng i mänskliga relationer

Man kan ju alltid skriva i annonsen att så länge man inte mottagit pengarna så har man rätt att sälja till vem man vill.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Nej, har man kommit överens om ett pris så ska det hållas. Endast om båda parter skulle tycka att det är OK att omförhandla priset så kan man göra det. Att försöka rättfärdiga någonting annat är brist på moral och hyckleri om något. Du har bevisligen ingen uppfattning om den allmänna moralen heller, då så många säger tvärt emot dig.

Min poäng är att folk i sin iver att framstå som bror duktig i princip kräver dödsstraff för något trivialt som att gå mot röd gubbe. Det måste finnas perspektiv på saker och ting och denna fråga om en privataffär över ett begagnat grafikkort för en struntsumma har tagit löjliga proportioner.
Min uppfattning om den allmänna moralen bygger mestadels på egna erfarenheter som köpare och säljare genom åren vilket jag tror återspeglar verkligheten på ett mer korrekt sätt än att göra felaktiga antagande baserade på känslosamma inlägg i ett forum.

Min första Blocket-affär tvingade mig att lägga upp annonsen på nytt. Sedan dess skriver jag alltid: Först till kvarn eller förskottsbetalning gäller.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är lite upp till var och en vart ens moraliska gränser ligger, själv accepterar jag inte högre bud efter att jag valt en köpare, däremot om köparen inte svarar inom rimlig tid, inte håller aktiv kontakt etc säljer jag till nästa person för samma pris.

dvs jag väljer en bättre köpare, men att acceptera en ny köpare enbart för bättre bud?

Skulle jag sätta mig i dina skor @ConnyxD , om affären med den första budgivaren inte hade gått längre än initial kontakt, dvs ingen transaktion eller utbyte av uppgifter hade skett än, förklara för den första köparen att du inte kan ignorera ett högre bud, och erbjud denne att köpa till det nya högre budet.

Säger han nej har du den andra köparen redo så då är det bara att dumpa kontakten med den personen. Personligen skulle jag inte genomfört en försäljning/köp med en person som börjar skrika rättigheter som vissa i den här tråden. dvs en köpare som inte beter sig så är en bättre köpare, och en säljare har alltid rätten att välja en bättre köpare om inte affären har påbörjats, den påbörjas när kontaktinformation/kontonummer/adresser utbytes imo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Min poäng är att folk i sin iver att framstå som bror duktig i princip kräver dödsstraff för något trivialt som att gå mot röd gubbe. Det måste finnas perspektiv på saker och ting och denna fråga om en privataffär över ett begagnat grafikkort för en struntsumma har tagit löjliga proportioner.
Min uppfattning om den allmänna moralen bygger mestadels på egna erfarenheter som köpare och säljare genom åren vilket jag tror återspeglar verkligheten på ett mer korrekt sätt än att göra felaktiga antagande baserade på känslosamma inlägg i ett forum.

Min första Blocket-affär tvingade mig att lägga upp annonsen på nytt. Sedan dess skriver jag alltid: Först till kvarn eller förskottsbetalning gäller.

Det är en princip- och moralfråga vi diskuterar. Det är oväsentligt vad det rör sig om för summa eller vem det är som är inblandad.

I ditt eget fall... om du då får någon som vill förskottsbetala; när är affären låst för din del? När ni kommit överens? Eller först när pengarna sitter på kontot? Eller först när du själv skickat iväg varan? Även om köparen har betalat så kan du ju ta ett högre bud om den nya köparen kommer förbi och betalar kontant... det är ju bara att returnera pengarna till den första köparen, eller hur? Du får ju ändå några kronor till...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Personligen skulle jag inte genomfört en försäljning/köp med en person som börjar skrika rättigheter som vissa i den här tråden. dvs en köpare som inte beter sig så är en bättre köpare, och en säljare har alltid rätten att välja en bättre köpare om inte affären har påbörjats, den påbörjas när kontaktinformation/kontonummer/adresser utbytes imo.

Det är inte det som det handlar om. Råkar man ut för en säljare utan moral så är det ju bara att bita i det sura äpplet och vara tacksam att man inte skickat några pengar ännu... det är ju inte säkert man fått någon vara alls.