AMD "Zen" Summit Ridge på bild – dubblerar prestandan mot FX-8150

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det låter extremt lovande till en server. Är däremot fortfarande lite kluven om det är värt att vänta på zen server apu med HBM2 minne som kan köra HSA.

I vilket fall så behöver marknaden detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det officiellt att det kommer en APU med HBM2 eller är det bara spekulationer/önsketänkande?

En 13" laptop med en Zen/Polaris/HBM2-APU skulle ju vara en dröm (om prestandan motsvarar mina förväntningar dvs...)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Vi kan nog anta att de jämfört till Zens fördel här och i ett flertrådigt test. Vilket skulle betyda att de får nytta av att kunna exekvera 16 trådar mot tidigare 8 stycken. Jag tror därför inte det är dubbel prestanda i enkeltrådiga tester, vilket tyvärr är det som är mest intressant eftersom de flesta här inte behöver exekvera fler än 8 trådar.

Ska bli kul att se tester. Hoppas på prisvärda alternativ här och även om de inte riktigt når upp till Skylake lär det bli riktigt intressanta processorer eftersom Intels varianter med flera kärnor är rätt så dyra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Frågan är vad Zen är dubbelt så snabb på. FX-8150 är ju i många användningsområden i stort sett en fyrkärnig CPU, så en åttakärnig Zen som är dubbelt så snabb är ju då ingen större bedrift. Om de däremot jämför med något scenario där FX-8150 presterar optimalt så är det dessto mer imponerande. Jag hoppas verkligen AMD har något att komma med, men tills dess att riktiga prestandasiffror släpps så bör man nog ta det mesta med en skottkärra salt.

Permalänk
Medlem

Låter trevligt, men jag avvaktar med både grafikkort och ny CPU, tills jag sett fler DX12/Vulkan-spel så jag vet om jag ens behöver uppgradera min 1090T.

Lagom till Black Friday eller julrean kanske

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Prestandan bör bli strax över 6700k så kan bli bli riktigt bra cpu från amd sen brukar amd oftast ha bra prissättning mot intel och med ny chipset med ddr4 och om spec stämmer så kan det bli ett scenario där det inte finns någon orsak att köra intel mot amd vilket marknaden skulle må bra av och intel har alltid varit dåliga på att sänka priset på sina cpu så kan amd få in en träff med bättre prestanda till lägre pris kanske vi kan få se en vändning som i gamla tider då p4an fick spö av amd

men ska man se på det negativt så tror jag prestandan blir rätt lika men det som kan vara ett problem är prestanda vid oc...zen kanske klockar bra men gissar på att det blir svårt att nå prestandan där zen med oc kan matcha en intel med oc men jag hoppas dom gör det och kommer skaffa zen i vilket fall

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vore bra om AMD kunde börja konkurrera med Intel igen. Frågan är om Intel har några äss i rockärmen för eventualiteter som denna.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Ser framemot att köpa AMD cpu igen. Blir Zen + Vega för mig in min burk.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Kom igen AMD! låt detta vara ert år! Inget bra för oss konsumenter om Intel och Nvidia tar över för mycket. Hade gärna kört på Zen och polaris beroende på prestanda/kostnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dubbelt så snabb som 8150 blir om man jämför i cinebench ungefär lika snabb som min E5-2670. Beroende på klockhastighet vid denna jämförelse är det inte imponerande. Det blir ett bra steg upp men frågan är räcker det?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och... borde Zen helt klart vara ett steg över 6700K, det vore riktigt intressant såfall. Men vi får se, är sugen på att gå över till de röda igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Är det officiellt att det kommer en APU med HBM2 eller är det bara spekulationer/önsketänkande?

En 13" laptop med en Zen/Polaris/HBM2-APU skulle ju vara en dröm (om prestandan motsvarar mina förväntningar dvs...)

Massor olika källor pekar mot det. AMD's (läckta?) roadmap nämner HPC APU och det finns även forsknings papper som pekar mot det. Det mesta pekar däremot på att det är primärt för HPC bruk men känns troligt att det även faller ner lite till konsument marknaden för både stationärt och bärbart. AM4 har ju stöd för APUer så känns ju inte som en högoddsare att det kommer zen baserade APUer. Det kommer däremot inte komma någonting förrän 2017.

Sedan är HPC marknaden väldigt lukrativ så har svårt att se att de inte skulle vilja sälja till dem. Externa grafikkort kan ha bättre råkraft men för vissa ändamål så är vinsterna från att sätta dem på samma chip riktigt stora, inte minst i elkonsumption. Exempelvis så har @Yoshman talat flera gånger om hur mycket bättre APUerna i Ps4 och XBone presterar över hur de borde tack vare det flitiga utnyttjandet utav faktumet att det är en APU i kombination med specifika arkitektur optimeringar. (Citerar jag fel så ber jag om ursäkt, allt är från minnet.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Expected performance leap ? .. indikerar detta att man inte kunna testköra den än?

För att förtydliga så står det "Significant performance leap expect" på en av bilderna.

@lord_vasagos hoppas du har rätt

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Massor olika källor pekar mot det. AMD's (läckta?) roadmap nämner HPC APU och det finns även forsknings papper som pekar mot det. Det mesta pekar däremot på att det är primärt för HPC bruk men känns troligt att det även faller ner lite till konsument marknaden för både stationärt och bärbart. AM4 har ju stöd för APUer så känns ju inte som en högoddsare att det kommer zen baserade APUer. Det kommer däremot inte komma någonting förrän 2017.

Sedan är HPC marknaden väldigt lukrativ så har svårt att se att de inte skulle vilja sälja till dem. Externa grafikkort kan ha bättre råkraft men för vissa ändamål så är vinsterna från att sätta dem på samma chip riktigt stora, inte minst i elkonsumption. Exempelvis så har @Yoshman talat flera gånger om hur mycket bättre APUerna i Ps4 och XBone presterar över hur de borde tack vare det flitiga utnyttjandet utav faktumet att det är en APU i kombination med specifika arkitektur optimeringar. (Citerar jag fel så ber jag om ursäkt, allt är från minnet.)

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är verkligen det som jag verkligen hoppas på. Utgår från att AMD faktiskt tar ifatt glappet till Intel (även om de inte tar 1:a placeringen) och inte tappar på dem igen. Men mina förhoppningar om att det ska komma APUer som klarar midrange spelande är fortfarande grusade. Jag vill spela Civ 6 på en dator i NUC storlek.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

@dcxs: Frågan är om de pratar om enkeltrådad prestanda eller flertrådad prestanda. Om den endast är 2x snabbare än FX8150 när alla 16 trådar används så är det mindre imponerande.

Permalänk
Medlem

Tror inte den blir så billig som folk hoppas.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle vara skoj om AMD kommer tillbaka till prestandasegmentet igen, var inte igår om man säger så.
Får hoppas att dom får till plattformen med, AMD har ju genom tiderna haft sämre prestanda över ex USB 3.
Bara hoppas dom får till priset och att det inte blir en papperslansering

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Detta säger de varje gång känns det som. Mitt förtroende för AMD är som helt bortblåst, även om de nu skulle prestera bra. Blir intel och nvidia för min del

Om det visar sig att ZEN och POLARIS/VEGA presterar som man hoppats, varför ändå välja bort AMD?

Intel och NVIDIA gör bra saker, det säger jag inget om, men bara undrar hur du tänker ifall det visar sig att AMD för en gång skull faktiskt lyckats? Blir det INTEL/NVIDIA bara för att det är INTEL/NVIDIA förstår jag inte tankesättet riktigt.

Men var och en för sig.

ont: Hoppas att detta stämmer..men är skeptisk tills jag blivit överbevisad.
Fast vore trevligt att få byta ut sin 2500k mot en ZEN Kan bli en skaplig uppgradering, förhoppningsvis.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@dcxs: Frågan är om de pratar om enkeltrådad prestanda eller flertrådad prestanda. Om den endast är 2x snabbare än FX8150 när alla 16 trådar används så är det mindre imponerande.

Ja det är inte alls imponerande om det är MT de menar. Zens kärnor kommer vara mer fullständiga än de som satt i FX8150. Litet illa är det om det krävs 8C16T Zen för att tävla mot 4C8T 6700K.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Inaktiv

Och jag som har börjat vänja mig med att koppla av flera timmar framför datorn på arbetstid och vänta på att den ska arbeta klart och så kommer en sådan här nyhet

Nå äntligen kanske det händer något på CPU sidan, utvecklingen där är katastrofalt långt efter vad folks behov av cpu-kraft är och vi är många som tvingas vänta länge på att den ska utföra sitt jobb.

Permalänk
Avstängd

Tänkt på det tidigare men glömde skriva nått om det men jag tycker det ska bli intressant med nästa gen av apu som är zen/polaris baserade och kanske en billig lågwatt lösning som rent tekniskt borde kunna klara spel riktigt bra och bli riktigt trevliga low/mid end lösningar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Är det officiellt att det kommer en APU med HBM2 eller är det bara spekulationer/önsketänkande?

En 13" laptop med en Zen/Polaris/HBM2-APU skulle ju vara en dröm (om prestandan motsvarar mina förväntningar dvs...)

Det är väl rätt så starka rykten. Dock så är det väldigt tveksamt om det blir till Laptop för det kommer bli ett rätt stort chip om de ska få in ett motsvarande 290X på det samt 8 eller till och med 16 kärnor om ryktena är sanna. Så du kan nog glömma laptop, eller iaf sluta hoppas.

Med lite tur så kommer det till AM4. Bristol Ridge ser dock väldigt intressant ut. Så länge de klockar bättre än Carrizo och är aggressivt prisatta så blir det ett ruskigt bra budget alternativ. Grafikprestandan kommer väl gå upp rätt ordentligt med DDR4.

En Bristol Ridge laptop kommer ju vara klockren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Skulle vara skoj om AMD kommer tillbaka till prestandasegmentet igen, var inte igår om man säger så.
Får hoppas att dom får till plattformen med, AMD har ju genom tiderna haft sämre prestanda över ex USB 3.
Bara hoppas dom får till priset och att det inte blir en papperslansering

Det är väl iofs bara budget FM platformen som har USB 3.0 native. Men AMD var först med att erbjuda fler sata 3 platser där INtel hade problem. Men nu sedan några år är AMD hopplöst efter på SATA prestanda enligt tester. Det är väl som David mot Goliat där AMD är väldigt små jämfört med Intel och har på så vis problem att hänga med. Tänk om Samsung hade köpt upp dem och pumpat in pengar till forskning och utvecklingsavdelningarna

Det blir en ZEN oavsett om den inte lyckas eller ej. Är dock tveksam till ryktet som säger DUAL channel på moderkortet. Borde det inte vara bättre och köra QUAD så man kan pumpa alla 8 Kärnorna mer ? Vad säger ni sweclockers.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Det blir en ZEN oavsett om den inte lyckas eller ej. Är dock tveksam till ryktet som säger DUAL channel på moderkortet. Borde det inte vara bättre och köra QUAD så man kan pumpa alla 8 Kärnorna mer ? Vad säger ni sweclockers.

4 kanaler tar mer plats på kislet samt drar mer ström. Om man behöver mer bandbredd kan man ju alltid köpa snabbare minnen?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

@jacozz: Njaeee, alltså det som är Native Mhz på CPU är det som jag tycker är det intressanta inte skyhöga minneshastigheter. Ex Phenom II hade 1333Mhz minnesbandbredd stöd och Bulldozer hade 1866Mhz. Problemet att andvänder du mer än två minnesmoduler blev det i Phenom IIs fall 1033Mhz och i Bulldozers fall 1600Mhz. Mer ström kan jag leva med och många andra om de skall köra det bästa från AMD stationärt, däremot mer plats. Hmmm... Jaj0, det är väl så. Frågan är hur mycket mer plats det skulle ta i anspråk. Hörde ryktas om AMD bara skulle ha en platform. DVs. inte AM och FM. Vilket jag anser är dåligt. Vissa vill ha det bästa. Skall nu AMD försöka konkurrera med Intel i prestandasegmentet då kan de ju inte hållas tillbaka av att Farmor som skall ha en surfdator och barnbarnet som skall lira de senaste spelen kommer ha exakt samma prestanda (CPU mässigt dvs. ej grafikkort). Visst skala ner olika modeller på moderkort såsom SATA platser PCIe banor kan man ju göra. Men det är ju trots allt CPU:n som är hjärtat på moderkortet och bör inte hållas tillbaka.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aloysius:

8150 finns ju föredömligt nog med i senaste stora CPU-testet på Swec, så det är ju bara att ta på sig hype-hatten och dubblera (eller halvera om det handlar om tid) resultaten för 8150 och se var man hamnar.
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Då pendlar resultaten mellan att Zen skulle vara "något sämre" till "helt överlägsen" konkurrenterna.

Däremot ska man självfallet ta dessa resultat med en nypa salt. Framförallt när företag tenderar att att redovisa resultat ur "bästa tänkbara scenario".

Skrivet av Zpnk:

Hoppas verkligen AMD kan komma tillbaks på banan. Men dubblad prestanda mot för bulldozer låter ju inte imponerande direkt med tanke på bulldozers mediokra prestanda. Vi får vänta och se... håller tummarna för lite konkurrens!

Intels processorer presterar inte i närheten av dubbelt så bra som Bulldozer. Skulle Zen prestera det dubbla gentemot Bulldozer så skulle AMD gå om Intel.

Skrivet av Pudeln:

Samsungs 14nm är väl en vässad 20nm AFAIK sedan så spöade väl inte Penom II, Bulldozer på mutlithreading.

Enda orosmolnet runt Zen är hur den kommer klocka. Om den har samma IPC som Sky Lake är sjukt bra men Sky Lake kommer antagligen klocka bättre.

Å andra sidan så kommer det kanske en massa andra förbättringar med Zen som gör den attraktiv.
Och om de behåller de ECC mm stöd som ändå gjort AM3 relativt populär så har de en vinnare.

Sedan byter inte AMD sockel hela tiden. Det finns mycket som kan ge mervärde att välja AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Tar man en titt på överklockningspotentialen från SB och senare så har Intels processorer blivit sämre och sämre. SB kunde man få stabilt upp till 4,8 GHz och 5 GHz om man hade riktigt med tur. Man ska vara glad om man når 4,5 - 4,6 GHz på Skylake och Haswell.

Skrivet av perost:

Frågan är vad Zen är dubbelt så snabb på. FX-8150 är ju i många användningsområden i stort sett en fyrkärnig CPU, så en åttakärnig Zen som är dubbelt så snabb är ju då ingen större bedrift. Om de däremot jämför med något scenario där FX-8150 presterar optimalt så är det dessto mer imponerande. Jag hoppas verkligen AMD har något att komma med, men tills dess att riktiga prestandasiffror släpps så bör man nog ta det mesta med en skottkärra salt.

Antal kärnor har väldigt lite att göra med prestanda. Framförallt när dagens applikationer sällan använder mer än fyra kärnor. Utan här snackas IPC alltså hur mycket information som CPUn kan skicka per clockcykel (även räknad i MHz).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Om det visar sig att ZEN och POLARIS/VEGA presterar som man hoppats, varför ändå välja bort AMD?

Intel och NVIDIA gör bra saker, det säger jag inget om, men bara undrar hur du tänker ifall det visar sig att AMD för en gång skull faktiskt lyckats? Blir det INTEL/NVIDIA bara för att det är INTEL/NVIDIA förstår jag inte tankesättet riktigt.

Men var och en för sig.

ont: Hoppas att detta stämmer..men är skeptisk tills jag blivit överbevisad.
Fast vore trevligt att få byta ut sin 2500k mot en ZEN Kan bli en skaplig uppgradering, förhoppningsvis.

Precis som det finns folk som kommer att välja Polaris/Vega och Zen oberoende av hur bra eller dåliga de är.
Men ingen ifrågasätter dem.

Bättre att vara öppen för alla 3 företag.

Skrivet av Tumnus:

Antal kärnor har väldigt lite att göra med prestanda. Framförallt när dagens applikationer sällan använder mer än fyra kärnor. Utan här snackas IPC alltså hur mycket information som CPUn kan skicka per clockcykel (även räknad i MHz).

Antal kärnor har att göra med flertrådsprestanda och i presentationen står det "Multi-Threaded Compute". Om en åttakärnig Zen är dubbelt så bra som FX-8150 så är det aningen bättre än i7 5930k enligt Sweclockers i Cinebench.
Det som står om IPC är 40% bättre än Excavator. Vilket betyder i klass med Ivy av vad jag har hört.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Antal kärnor har väldigt lite att göra med prestanda. Framförallt när dagens applikationer sällan använder mer än fyra kärnor. Utan här snackas IPC alltså hur mycket information som CPUn kan skicka per clockcykel (även räknad i MHz).

Artikeln säger att Zen med 8 kärnor är dubbelt så snabb som FX-8150 som i många fall kan ses som en fyrkärnig processor. Om man får dubbelt så mycket prestanda med dubbelt så många kärnor så är kärnorna lika snabba, om man testar med något som skalar perfekt. Om Zen då har bättre IPC så betyder det att klockfrekvensen istället är lägre. Jag säger inte att så är fallet, men det är ett möjligt scenario. Ett annat möjligt scenario är att jämförelsen är mot en FX-8150 som presterar optimalt, i vilket fall Zen skulle ha snabbare kärnor. Men oavsett så säger den här nyheten ingenting om prestandan per kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Detta säger de varje gång känns det som. Mitt förtroende för AMD är som helt bortblåst, även om de nu skulle prestera bra. Blir intel och nvidia för min del

"känns det som." Jaha.

Skrivet av philipborg:

Massor olika källor pekar mot det. AMD's (läckta?) roadmap nämner HPC APU och det finns även forsknings papper som pekar mot det. Det mesta pekar däremot på att det är primärt för HPC bruk men känns troligt att det även faller ner lite till konsument marknaden för både stationärt och bärbart. AM4 har ju stöd för APUer så känns ju inte som en högoddsare att det kommer zen baserade APUer. Det kommer däremot inte komma någonting förrän 2017.

Sedan är HPC marknaden väldigt lukrativ så har svårt att se att de inte skulle vilja sälja till dem. Externa grafikkort kan ha bättre råkraft men för vissa ändamål så är vinsterna från att sätta dem på samma chip riktigt stora, inte minst i elkonsumption. Exempelvis så har @Yoshman talat flera gånger om hur mycket bättre APUerna i Ps4 och XBone presterar över hur de borde tack vare det flitiga utnyttjandet utav faktumet att det är en APU i kombination med specifika arkitektur optimeringar. (Citerar jag fel så ber jag om ursäkt, allt är från minnet.)

Skickades från m.sweclockers.com

Någon monster-APU lär det knappast bli för laptops. Fördelen med APU:er minskar med dess storlek och komplexitet, och vid en viss gräns så blir det mer kostsamt att använda en SoC istället för separata chip. Detta har Yoshman också avhandlat Och om inte jag också är ute och far, så har jag för mig att han sagt att APU:n i Xbone är strax under gränsen för vad som är vettigt att stoppa in i en SoC. Eller så var det bara kostnaden han pratade om, inte så mycket prestandan. Intel har ju gjort några med Iris pro med 128MB L4 cahse, och dessa är väl väldigt dyra.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

@dcxs: Frågan är om de pratar om enkeltrådad prestanda eller flertrådad prestanda. Om den endast är 2x snabbare än FX8150 när alla 16 trådar används så är det mindre imponerande.

Uttalandet gäller förstås totaltprestanda för hela processorn, gissningsvis i optimala scenarion. Men det är ändå inte dumt alls

Skrivet av micke7406:

Tror inte den blir så billig som folk hoppas.

Tror inte jag heller. AMD måste tjäna pengar, så de kommer inte tävla med pris. De siktar på att komma in i de få fickor och nisher som Intel lämnar öppet helt enkelt, med marginaler som inte skiljer sig särskilt mycket.

Skrivet av Tumnus:

[...]

Antal kärnor har väldigt lite att göra med prestanda. Framförallt när dagens applikationer sällan använder mer än fyra kärnor. Utan här snackas IPC alltså hur mycket information som CPUn kan skicka per clockcykel (även räknad i MHz).

Det har redan sagts officiellt att Zen är 40% bättre på IPC än Excavator. Som sagt gäller uttalandet totaltprestanda för hela processorn, gissningsvis i optimala scenarion. Men det är ändå inte dumt alls

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Det har redan sagts officiellt att Zen är 40% bättre på IPC än Excavator. Som sagt gäller uttalandet totaltprestanda för hela processorn, gissningsvis i optimala scenarion. Men det är ändå inte dumt alls

min enkla processorn har 8sek på superpi....och amd hade alla över 20sek...så 40% bättre där....DET KOMMER ATT SUGA.

min gissning blir att 4cores i7= 6cores ZEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Precis som det finns folk som kommer att välja Polaris/Vega och Zen oberoende av hur bra eller dåliga de är.
Men ingen ifrågasätter dem.

Bättre att vara öppen för alla 3 företag.

Precis det jag menar. Det är bättre att titta på vad som är bäst just vid köpet istället för att snegla på ett företag bara för att det har varit bäst förut .

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |