Problem med offentligt nätverk istället för privat.

Permalänk
Medlem

Problem med offentligt nätverk istället för privat.

Hej på er,

Jag har ett smått udda problem med mitt nätverk som jag hoppas kunna få lite hjälp med. Det började med att mitt internet gick ner en stund igår förmiddag, det var nere i kanske 15 minuter innan det ploppade upp igen. Datorn hade nu anslutit sig till "Nätverk 2" istället för det vanliga "Nätverk 1", som tydligen är ett "Offentligt gästnätverk". Aldrig haft fler än ett nätverk att välja mellan. Detta är problematiskt eftersom ett offentligt nät inger vissa restriktioner som är mycket störiga. Vissa spel, program, brandväggen och browsern uppför sig ibland som det vore en offentlig dator.

Till detta bör nämnas att jag enbart har en stationär dator i mitt hem, med internet direkt från väggen via en sladd. Aldrig haft en router. Pratade med min operatör (Telia) igår, som inte kunde se några problem med min anslutning. Testade lite omstarter osv, men problemet kvarstår.

Har ni någon aning om hur jag skulle kunna lösa detta? Vill såklart tillbaka till mitt vanliga privata nätverk!

/Piddan

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk

Jag skulle skaffa en router, även om du inte har flera anslutningar så har den många funktioner som att konfigurera nätverket, brandväggar och bra och ha saker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mkt för svar! Dock inte aktuellt i dagsläget att köpa en router.

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Telia hade en omläggning av vilka adresser de delar ut. (Har inte hört något officiellt, men är själv "drabbad". Hade en 217.x.x.x-adress tidigare, ligger på 2.x.x.x nu.)

Man brukar kunna ändra inställningarna under nätverksinställningarna.

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

Den här sidan borde kunna hjälp dig ändra:
http://www.tenforums.com/tutorials/6815-network-location-set-...

Däremote bör du tänka igenom ifall en kabel rakt ut på internet verkligen är ett privat nätverk.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddan:

Hej på er,

Jag har ett smått udda problem med mitt nätverk som jag hoppas kunna få lite hjälp med. Det började med att mitt internet gick ner en stund igår förmiddag, det var nere i kanske 15 minuter innan det ploppade upp igen. Datorn hade nu anslutit sig till "Nätverk 2" istället för det vanliga "Nätverk 1", som tydligen är ett "Offentligt gästnätverk". Aldrig haft fler än ett nätverk att välja mellan. Detta är problematiskt eftersom ett offentligt nät inger vissa restriktioner som är mycket störiga. Vissa spel, program, brandväggen och browsern uppför sig ibland som det vore en offentlig dator.

Till detta bör nämnas att jag enbart har en stationär dator i mitt hem, med internet direkt från väggen via en sladd. Aldrig haft en router. Pratade med min operatör (Telia) igår, som inte kunde se några problem med min anslutning. Testade lite omstarter osv, men problemet kvarstår.

Har ni någon aning om hur jag skulle kunna lösa detta? Vill såklart tillbaka till mitt vanliga privata nätverk!

/Piddan

Detta sker när Windows känner av att IP området har ändrats.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/choosing-network-l...

"Välja nätverksplats

Öppna Nätverks- och delningscenter genom att klicka på Start-knappen Bild av Start-knappen och sedan klicka på Kontrollpanelen. I sökrutan skriver du nätverk och klickar sedan på Nätverks- och delningscenter.

Klicka på Kontorsnätverk, Hemnätverk eller Publikt nätverk och sedan på den nätverksplats du vill ha."

Du kan också ta bort Nätverk 1 om du vill:
Gå in i "Nätverks och delnings center". Tryck på ikonen av din nuvarande nätverk (som nu mera heter Nätverk 2).
(I denna ruta, innan du klicka kan du också döpa om det nuvarande till vad du nu vill att den ska heta istället för "Nätverk 2")
I rutan som kommer upp, finns längre ner tryck på "Slå samman eller ta bort nätverksplatser".
I den nyaste rutan bör du se dina två nätverk. Väljer du ditt gamla Nätverk 1 kan du ta bort det.
OBS. Ta inte slå samman, då detta typ bryggar dem, via din dator vilket kan ge oväntade resultat.

Notis dock!
Du bör köra offentligt om du inte har router. Annars öppnar du din dators brandvägg mot internet, och alla pot. faror det innebär.

Att dock skaffa en router som förslaget ovan, är en bra ide, men jag tycker det är konstigt att Telia inte skickat en, då de brukar göra det (även om de är ofta skräp ). När du sen har en router kan den användas för att skapa ett sk. LAN, Local Area Network. I detta kan man ha privat eller företag inställning, för att kunna kommunicera bättre mellan din utrustning. Då förlitar du på din Routers brandvägg för att skydda allt istället.

Permalänk
Medlem

Man skall alltså ha offentligt haha? Aldrig gjort några inställningar eller pillat med nätverket innan, och jag har alltid haft privat innan. "Tillät",genom att även kryssa för offentligt, några av de programmen jag haft problem med i Windows-brandväggen. Verkade lösa problemet.

Om det alltså skall vara offentligt har jag med andra ord inget problem längre? Tack!

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddan:

Man skall alltså ha offentligt haha? Aldrig gjort några inställningar eller pillat med nätverket innan, och jag har alltid haft privat innan. "Tillät",genom att även kryssa för offentligt, några av de programmen jag haft problem med i Windows-brandväggen. Verkade lösa problemet.

Om det alltså skall vara offentligt har jag med andra ord inget problem längre? Tack!

Ja, kör du direkt från uttag in i datorn så går du på DHCP från ISP (offentlig), och inte privat som det hade varit om du hade haft DHCP lokalt på LANet (router). Så det stämmer!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |