Behöver jag ställa in något på datorn för fiber?

Permalänk

Behöver jag ställa in något på datorn för fiber?

Då jag inte längre har någon tillgång till internet via antennkabel så måste jag göra övergången till fiber.

När jag trycker in en nätverkskabel i vägguttaget så händer ingenting. Tanken är nog att jag ska komma in på den lokala kabelmarknaden med webbläsare.

Eftersom varken hyresvärden, elektrikern eller gubbarna som renoverade min lägenhet vet vad som gäller så undrar jag om jag behöver "confa min shit" eller om det är sedervanlig inkompetens som gäller. Har snart gått en vecka utan internet och det börjar bli tungt.

Visa signatur

Kraa

Permalänk
Medlem

det ska bara va o öppna en webläsare så ska du få val på vilken operatör etc du vill ha..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Och det spelar ingen roll vilket uttag det är? Har prövat bägge och "fibermodemet" lyser upp med lan1 eller 2. Jaja, ännu än dag i detta pissområde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kraa

Permalänk
Medlem

vet du om det är statisk ip, eller dynamisk ip?

är det statisk skall du ha en ip adress och dns adress som du fylller i i din dator

Permalänk
Medlem

Du behöver aktivera fibern först och det gör du genom att dra tp kabel direkt från första uttaget till datorn (ingen router/modem inkopplat) gå in på en webbläsare och göra stegen sen är det klart. Sen är det bara att koppla in som vanligt, uttaget -> modem/router/switch -> datorerna/tvs.

Själv satte jag mig bara med laptopen vid uttaget för aktiveringen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har du ett uttag på väggen eller en CPE? Oftast pluggar man in sig och sedan surfar till valfri webbsida och blir skickad till en portal där man får välja.

Man gör inga inställningar i datorn så länge man inte har fast adress, det ska vara dynamiskt.

Vilket stadsnät är det?

Permalänk

Jag har gjort det ni talar om, dragit en nätverkskabel från min PC till uttaget i väggen. Provat bägge portarna.

Antingen så använder jag fel kabel eller så har fiber för hela bostadsområdet inte kickat igång än, några grannar till mig kör fortfarande via antennkabel så det verkar vara så..

Ska prata med hyresvärden på måndag men vad fan.. om dom inte har planerat att köra igång fiber nästa vecka så kommer jag att få en psykos.

Elektrikern kved ur sig lite löst att min antennkabel i väggen gick åt helvete när dom slog ut väggar, men då tycker man att en sån grej borde undersökas innan jag får flytta in igen . Det är förjävligt att använda mobiltelefonen att betala räkningar osv med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kraa