Var på möte med fiberförening. (Ändrad rubrik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

...........

Värde är nog inget som behöver diskuteras idag, det beror mest på en rad andra faktorer och folk bryr sig nog inte så mycket om fiber när det kollar hus än, Telia och andra bygger fortfarande ut och folk förväntar sig att det löser sig. .........

........

Tyvärr så har du fel på den punkten. Kolla gärna själv med lite olika mäklare i olika städer så kommer du få samma svar. Många köpare (!!) i åldern 20-50 håller fiberinkoppling väldigt upp på prioriteringslistan.

Kanske inte i paritet med en bra husgrund, ingen fukt osv. Men absolut något som många efterfrågar som en tänkt positiv sak med den aktuella fastigheten. Precis som jag förklarade med efterinkoppling av fiber så är det mycket lättare för en köpare att renovera upp badrum/kök osv än att få in fiber i efterhand, dvs när det redan har byggts ett fibernät i den aktuella byn/staden.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Tyvärr så har du fel på den punkten. Kolla gärna själv med lite olika mäklare i olika städer så kommer du få samma svar. Många köpare (!!) i åldern 20-50 håller fiberinkoppling väldigt upp på prioriteringslistan.

Kanske inte i paritet med en bra husgrund, ingen fukt osv. Men absolut något som många efterfrågar som en tänkt positiv sak med den aktuella fastigheten. Precis som jag förklarade med efterinkoppling av fiber så är det mycket lättare för en köpare att renovera upp badrum/kök osv än att få in fiber i efterhand, dvs när det redan har byggts ett fibernät i den aktuella byn/staden.

Om du läser mitt inlägg så ser du att det inte är något jag förväntar mig löser sig, men köparna har många krav och här så är säkert ett hus med fiber mer lättsålt eftersom du kan få likvärdigt hus som det där du hitta där de inte körde in Telia. Men av annonserna att döma så efterspeglas inte det i priset och även kåkar i sämre skick rent generellt blir sålda efter ett tag. Fast här pågår fortfarande utbyggnaden i vissa kvarter och småorter också. Hur som helst är det få som förstår hur lång tid det tar att koppla in sig i efterhand, alla äger inte hus länge nog för att en inkoppling ska hinna ske.

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

Många resonemang här som är relativt rätt men ingen av er nämner det största problemet - efteranslutning.

Jag själv, som arbetar som projektledare hos IP-Only - där garanterar vi ingen tid när vi erbjuder efteranslutningar utom att man får fibern inom 5 år framåt. Detta eftersom man inte enbart kan efteransluta kanske 1-5 fastigheter utan man behöver ett större antal.

Att ni inte garanterar det beror ju helt enkelt på att ni är ett vinstdrivande företag och ingen ideell verksamhet. Ni vill naturligtvis inte lova eller tala om vad en framtida anslutning kan kosta - mer än att det "säkert blir svindyrt". Det skulle ju göra folk avvaktande om man visste att det INTE "blir svindyrt" eller "tar 5 år". Och om folk avvaktar tjänar ni ju direkt ingenting på.

Om du är projektledare på IP-only så borde du inte uttala saker som "inom 5 år". Med den inställningen lär ni få PTS på er om ni visar er ha en sådan lång handläggningstid för en efteranslutning. Branschen pumpas med miljardstöd från staten just för att de svenska hushållen ska få tillgång till fiber. Lycka till att PTS låter er dra ut på en installation i 5 år.

Vad är det som tar 5 år? Om ni projekterar näten "som alla andra" så finns det reservkapacitet i kanalisationen och noderna. Många gånger även reservrör nerlagda fram till närheten vid de som inte vill ha idag, men för att man just ska kunna efteransluta dessa snabbt och slippa gräva för långt igen. Är IP-only de enda som INTE ser framåt?

Skrivet av Ralle_81:

Sitter man då i ett område där telenätet stängs ner eller redan har stängts ner (ca 180 telestationer år 2016, ca 380 telestationer år 2017, över 500 telestationer år 2018 - är vad Telia planerar att stänga närmaste åren) - så kan det vara så illa att man inte får fiber på många år - när det då inte finns några andra alternativ förutom tråkig/dålig 3G/4G uppkoppling och/eller parabol.

Om du är i branchen så vet du att Telia/Skanova i en skrivelse till PTS har gjort en åsiktsförklaring att man INTE kommer att stänga ner stationer som används. Man kommer däremot INTE att uppgradera några stationer. Att man lägger ner stationer där det inte finns t.ex. ADSL-kunder kvar är sant. Att man bara kommer klippa en station rakt av där det finns befintliga kunder - falskt. Detta är bara desinformation från de (och dig) att skrämma folk att snart finns inte mitt ADSL eller telefoni kvar. Dokumenten är inga hemligheter och kan fås från PTS. Så sluta skräm folk. Vilken grundrelation många nätägare får till sina kunder. Man skrämmer in en kundstock....

Skrivet av Ralle_81:

Gällande värdeökningen så är det alltid svårt att resonera kring det då det alltid utgår från att den potentiella köparen faktiskt vill betala mer för en fastighet med fiber.

Precis.

Permalänk
Medlem

@Fiberflingan

Det finns stationer med ADSL som inte har någon fiber dragen till station, de stängs eller har stängts ner. Detta helt enligt vad de sagt till PTS. Det finns stationer där inte Telia/Skanova erbjuder ADSL, men en tredje part gör så, de stängs ner eller har stängts ner. Det är däremot inte som att hela Kävlinge blir utan telenät eller ADSL/VDSL, även om några stationer säkert stängts och stängs ner där. Största nerstängningen för DSL kom nog däremot från Quadracom, och då även på stationer där det inte fanns någon annan DSLAM. Det hade mer att göra med att de inte ville köpa ny utrustning eller fortsätta hyra radiolänkar. Avtalen med kommunerna som var med och finansiera den plattformen hade gått ut också. Det går inte att köra på grejer som är EOL sedan flera år tillbaka. När fler får nät som inte går att underhålla stängs de också ner.

Permalänk
Medlem

Inte insatt i själv om värdet ökar eller ej på fastigheter. Borde iofs inte minska chansen att få huset sålt med fiber inkopplat. Tänkte ett tag på, när fiberföreningen började för ett par år sedan, att ha det som argument på grannar tills jag kom på att merparten av dem har bott här sedan "Hedenhös" och lär bo kvar tills de blir utburna.

Själv vill jag ha fiber för att "jag" vill ha det, inte för eventuell framtida försäljning i åtanke.

Nu till mitt vanliga "gnällande". (Vet själv att det är gnäll. Är det något jag hatar så är det att vara oinformerad!)

Följer en del fiberföreningar, som sagt, runt om i grannkommuner. De uppdaterar med info löpande. En del bättre än andra men ändå så deras medlemmar hänger med om aktuella statusar i respektive projekt/arbeten.

Först beröm. Jag lyfter på hatten åt att styrelsens arbete för fiber på vår ort!

Men......

Det var det där med information....

Först talade man om i mars 2015 att man valt Zitius som KO. Sen drog man igång kampanj för att få folk att lämna in avtal. Vilket var svårt som jag skrivit förut då folk faktiskt motarbetade med falska ryktesspridningar mm.

Sen löpte månaderna på. Jag följde som sagt andra föreningar under sensommaren-hösten-vintern i allas vår väntan på besked från länsstyrelsen/jordbruksverk.

Såg att att de andra föreningarna berättade om att de under sin väntan på besked höll sin ansökan uppdaterad allteftersom det trillade ut information från jordbruksverket vilka ändringar som var på gång. De jobbade i väntan på besked med markavtal/fornminnesavtal/trafikverksavtal om grävningar mm.

Mailade min föreningen och frågade om de gjorde likadant men fick alltid undvikande svar. Som att fråga vad brödet kostar i butiken och få svar på när månlandningen skedde.

Kom fram strax före jul att de inte gjort någonting åt markavtal/fornminnen/trafikverk under väntan på besked.

22 februari kom beskedet om beviljat stöd. 26 februari la de upp kartor och tidscheman, som var preliminära, sen blev det tyst.

Utöver påpekande om att faktura skulle komma i början på mars som skulle vara betald i slutet på mars för att komma igång så snabbt som möjligt med grävning.

Den 16 mars var det möte. Då kom det fram att föreningen inte ens skrivit avtal med KO, Zitius, än som man valde i mars förra året. Representant var med från Zitius nu den 16 mars. Han var även med den 10 mars och 19 maj förra året och nu vid senaste mötet så blev det samma tugg igen om grävdjup mm. Inget nytt annat än ansökan var godkänd och att fakturan skulle komma ut i början på april och vara betald i slutet på april senast.

Sen blev det tyst igen till den 18 april då styrelsen lät meddela att man nu skrivit avtal med Zitius och att "Vi har nu skrivit avtal med Zitius.
Anslutningsavtalen kommer nu att returneras till alla som skrivit på.
I anslutning till det ska anslutningsavgiften betalas dock senast 31/5. Mera information kommer i brevet per post." Inget brev än eller mail. :/

Ser under tiden att de föreningar jag följer som fick godkänt inom spannet av ett par veckor till veckan innan min föreningen, de som "förberett" med markavtal etc redan är igång och gräver för fulla muggar medans min då som sagt går ut med "vi har nu skrivit avtal med Zitius!".

Kunde igår inte låta bli att maila en i styrelsen och fråga:

"Hej.

Näsvisa frågan, hur ligger vi till i projektet?

Skulle vilja vara fräck och fråga vad det var som tog sådan tid att skriva avtal med Zitius med tanke på att VFF valde dem redan i mars 2015 men jag kanske inte har med det att göra!?"

(Ber alltid om ursäkt. Oavsett vad jag gör. Mailar till folk eller köper mjölk i butiken. Story of my life!)

Och fick följande "klargörande" till svar. Uttömmande! *ironi*:

"Hej

Delar i avtalet speglar tillbaka till Jordbruksverkets skrivningar vilka har ändrats löpande fram till Januari. Därför har inte ett slutgiltigt avtal kunnat tas fram.

Projektet rullar på med alla förberedande aktiviteter i oförminskad hastighet.

Mvh"

Jag vet att jag är otålig men borde man inte åtminstonde sedan valet av KO i mars förra året och beviljat stöd i februari redan ha skrivit på avtal med KO redan? Sitter, igen, och vet ingenting om hur långt gånget allt är och hur försenat allt är......

Ber reservationslöst om ursäkt för mitt gnäll men vill "pysa ur" emellanåt. Hade som vanligt inte tänkt skriva något mer innan jag vet något mer men som sagt, trillar inte ut information alls om vad som sker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiberflingan:

Om du är i branchen så vet du att Telia/Skanova i en skrivelse till PTS har gjort en åsiktsförklaring att man INTE kommer att stänga ner stationer som används. Man kommer däremot INTE att uppgradera några stationer. Att man lägger ner stationer där det inte finns t.ex. ADSL-kunder kvar är sant. Att man bara kommer klippa en station rakt av där det finns befintliga kunder - falskt. Detta är bara desinformation från de (och dig) att skrämma folk att snart finns inte mitt ADSL eller telefoni kvar. Dokumenten är inga hemligheter och kan fås från PTS. Så sluta skräm folk. Vilken grundrelation många nätägare får till sina kunder. Man skrämmer in en kundstock....

Hmm, hos mig (KO) har vi fått uppsägelse på fibern till telenoderna som ska bort från kartan. ~10 stationer och ~500 HH som blir utan DSL och telefoni i Q4. Så, jo... jag tror ni båda har rätt, det är beroende på var i landet det är, kanske?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Beginner

Kan säga att en förening i kommunen med över 220 fastigheter med anslutningsavtal och ytterligare några extraanslutningar till dessa inte fick några bidrag från länsstyrelsen här, något de fick besked (förhandsbesked) om först i slutet av april här. De påstod att de inte hade tillräckligt med poäng, trotts att de låg långt över minimikraven. De är nog föreningen med flest anslutningsavtal, de kringliggande föreningarna har inte heller fått (formellt) besked än men har i alla fall inte fått något förhandsbesked om nekande. Den föreningen var beredd att dra igång och hade tagit in offert om totalentreprenad som kunde starta i maj. Nu fattas över 7 miljoner för de, och de får säkert avvakta ett bra tag och se om de kan få pengar senare.

@Gurk

Telia har ju gått ifrån sin gamla utfästelse för perioden 2009-2015 där de lovade att inga stationer med DSL läggs ner. Vore intressant att veta om Telia har någon DSLAM på dessa stationer och om det är Telias/Skanovas fiberaccess som sägs upp. Enligt det nya yttrandet kan de dock komma att stänga ner stationer där de själva erbjuder DSL och hänvisar till mobilt bredband, fiber eller t.o.m. satellit. Sen kan det ju såklart bli svårt för små fibernät att ansluta sig till något om de lägger ner alla stationer i området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiberflingan:

Att ni inte garanterar det beror ju helt enkelt på att ni är ett vinstdrivande företag och ingen ideell verksamhet. Ni vill naturligtvis inte lova eller tala om vad en framtida anslutning kan kosta - mer än att det "säkert blir svindyrt". Det skulle ju göra folk avvaktande om man visste att det INTE "blir svindyrt" eller "tar 5 år". Och om folk avvaktar tjänar ni ju direkt ingenting på.

Om du är projektledare på IP-only så borde du inte uttala saker som "inom 5 år". Med den inställningen lär ni få PTS på er om ni visar er ha en sådan lång handläggningstid för en efteranslutning. Branschen pumpas med miljardstöd från staten just för att de svenska hushållen ska få tillgång till fiber. Lycka till att PTS låter er dra ut på en installation i 5 år.

Vad är det som tar 5 år? Om ni projekterar näten "som alla andra" så finns det reservkapacitet i kanalisationen och noderna. Många gånger även reservrör nerlagda fram till närheten vid de som inte vill ha idag, men för att man just ska kunna efteransluta dessa snabbt och slippa gräva för långt igen. Är IP-only de enda som INTE ser framåt?

Om du är i branchen så vet du att Telia/Skanova i en skrivelse till PTS har gjort en åsiktsförklaring att man INTE kommer att stänga ner stationer som används. Man kommer där
emot INTE att uppgradera några stationer. Att man lägger ner stationer där det inte finns t.ex. ADSL-kunder kvar är sant. Att man bara kommer klippa en station rakt av där det finns befintliga kunder - falskt. Detta är bara desinformation från de (och dig) att skrämma folk att snart finns inte mitt ADSL eller telefoni kvar. Dokumenten är inga hemligheter och kan fås från PTS. Så sluta skräm folk. Vilken grundrelation många nätägare får till sina kunder. Man skrämmer in en kundstock....

Precis.

Att det tar lång tid för efteranslutningar är främst för att vi och alla andra aktörer satsar på att först bygga ut de områden där det inte finns i fiber i dagsläget. Ca 2/3 (66%) har tillgång till fiber idag men målet är 90 % innan 2020. Därefter kommer det satsas mer på alla som tidigare inte valt att ansluta sig. De flesta stöd för fiber gäller främst för kommuner, inte för privata aktörer. Vi bygger de flesta av våra stadsnät helt efter egen ekonomi. Vårt systerföretag byNet som bygger på landsbygden - de bygger däremot både efter landsbygdsbidrag har erhållits men även utan bidrag.

Vi har givetvis förberedelser för efteranslutningar i fibernoder/fiberskåp precis som nästan alla aktörer som bygger fibernät. Men precis som i princip alla aktörer så krävs det fler än 1 hushåll för att kunna komma ut och göra efteranslutningar. Därför försöker man givetvis samla ihop flera innan man kommer ut. Precis som Telia och andra aktörer resonerar.

Telias åsiktsförklaring följer inte Telia fullt ut, t.ex. vid nedläggningen av telestationerna runt Ludvika (grangärdebygden) och Leksand (siljansnäs) så fanns/finns det fortfarande många kunder som sitter på ADSL. PTS har uppmärksammat detta och bett Telia om förklaring till deras "beteende", bl.a. i slutet av 2015. Räcker att göra en enkel googling så hittar du massvis med info om detta.

exempel:
https://www.pts.se/sv/Privat/Internet/Bredband/Avveckling-av-...
http://www.ludvika.se/nyheter/nyheter2015/nedlaggningavadslst...
http://www.rackenfiber.se/?q=node/38
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artik...
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/tva-tusen-hushall-fo...
http://www.hedemora.se/adsl-nedlaggningar/vad-innebar-quadrac...

Tom inlägg på sweclockers:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1354239-nedlaggning-uta...

Fler områden där liknande har hänt:
Norrön/Söderön (Östhammar kommun).
Tidaholms kommun (7 st byar runt om Tidaholm blir av med sitt telenät i nov 2016, inga alternativ förutom mobilt bredband finns i dagsläget. Telia har i skrivande stund inget erbjudande om fiber till det området.)

I många av dessa områden erbjuder Telia inga alternativ utan där har vi gått in och plockat marknadsandelar (Siljansnäs, grangärdesbygden, norrön/söderön m.fl.)

Här har du en lista över de telestationer som Telia avser stänga under 2016 - många av dessa områden har givetvis ADSL i dagsläget och att påstå: "Att man lägger ner stationer där det inte finns t.ex. ADSL-kunder kvar är sant" - är givetvis direkt felaktigt!

Källa:
https://www.telia.se/dms/teliasonera/telia-se/aktuellt-artike...

Så nej, vi skrämmer ingen. Det är fakta som dels finns att finna på Telias hemsida (vilka stationer som släcks) samt på google (från flertalet tidningsartiklar).

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telia har ju gått ifrån sin gamla utfästelse för perioden 2009-2015 där de lovade att inga stationer med DSL läggs ner. Vore intressant att veta om Telia har någon DSLAM på dessa stationer och om det är Telias/Skanovas fiberaccess som sägs upp. Enligt det nya yttrandet kan de dock komma att stänga ner stationer där de själva erbjuder DSL och hänvisar till mobilt bredband, fiber eller t.o.m. satellit. Sen kan det ju såklart bli svårt för små fibernät att ansluta sig till något om de lägger ner alla stationer i området.

Precis, ingen egen dslam och av dom hyrd fiber sägs upp. Min gissning är att dom vet att byalag bygger fiber och dom sett bidragsförfrågningarna (vad det nu heter), det kanske gör det till undantag?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Precis, ingen egen dslam och av dom hyrd fiber sägs upp. Min gissning är att dom vet att byalag bygger fiber och dom sett bidragsförfrågningarna (vad det nu heter), det kanske gör det till undantag?

Här (i länet) har visst kommersiella bolag 4 veckor på sig att säga om de är intresserade av att bygga fiber kommersiellt i det aktuella området när en förening lämnat in bidragsansökan, det är först om inget kommersiellt företag svarar där det kan bli aktuellt med bidrag och fiberföreningen kan komma igång alternativt att alla hänvisas till ett kommersiellt bolag. Utan bidrag skulle många föreningar få ta ut säg runt 50 000 i anslutningsavgift eller mer för att få kalkylerna att gå ihop. Utan besked om beviljat bidrag kan de knappast veta om någon verkligen kommer bygga något. De har nog inga problem att hänvisa folk till mobilt bredband/antenn eller satellit. Tror inte att de i nedläggningsbeslutet tar hänsyn till om det kommer byggas fiber, det är något de har dialog om efter beslutet. De vill väl helt enkelt inte stå för underhållet eller investeringarna som krävs för att hålla många stationer vid liv. Men självklart finns fiber på många av de orter/områden som berörs nedläggningarna som kommer nu. Menade du att det är Skanovafiber ni hyr förresten?

Senaste från PTS är ju informationen på,

http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fast-telefoni/Forandring...
Samt Telias svar,
http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Tele/Teknikskifte/telia-framt...

Nu lovar de alltså inte längre driva stationer där de själva har DSLAM. Det de lovar är i princip att informera kunder som inte har något annat alternativ om satellit-bredband som kostar 1295 kr/mån utan trafikgräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Här (i länet) har visst kommersiella bolag 4 veckor på sig att säga om de är intresserade av att bygga fiber kommersiellt i det aktuella området när en förening lämnat in bidragsansökan, det är först om inget kommersiellt företag svarar där det kan bli aktuellt med bidrag och fiberföreningen kan komma igång alternativt att alla hänvisas till ett kommersiellt bolag. Utan bidrag skulle många föreningar få ta ut säg runt 50 000 i anslutningsavgift eller mer för att få kalkylerna att gå ihop. Utan besked om beviljat bidrag kan de knappast veta om någon verkligen kommer bygga något. De har nog inga problem att hänvisa folk till mobilt bredband/antenn eller satellit. Tror inte att de i nedläggningsbeslutet tar hänsyn till om det kommer byggas fiber, det är något de har dialog om efter beslutet. De vill väl helt enkelt inte stå för underhållet eller investeringarna som krävs för att hålla många stationer vid liv. Men självklart finns fiber på många av de orter/områden som berörs nedläggningarna som kommer nu.

Du har säkert rätt, det sammanföll isf väldigt olyckligt i tid för flera byalag i dom områdena.
*rättar till foliehatten*

Skrivet av Petterk:

Menade du att det är Skanovafiber ni hyr förresten?

Nej, tvärt om... vi hyr ut till dom.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du har säkert rätt, det sammanföll isf väldigt olyckligt i tid för flera byalag i dom områdena.
*rättar till foliehatten*

Nej, tvärt om... vi hyr ut till dom.

Aha, misstänker att de vill bli av med stationer dit de inte själva har fiber och har få abonnenter. De behöver ju inte ens bryta mot sitt gamla löfte om att inte avveckla stationer de har byggt ut tidigare som har DSL. Bara till att bygga fiber där, man hör ibland om operatörer som försöker ta över telestationer/nät, men får blank nej. Får inte de gamla stationerna användas som nod (för fibernät) får väl bolagen bygga teknikbod ute i obygden någonstans istället. Gäller bara att ett fibernät faktiskt går till orten också, annars kan det behöva grävas många kilometer extra.

@Beginner

Det som verkar fälla fiberföreningen i min kommun är att deras karta innehåller en hel del fritidshus, så de har bara 81% anslutningsgrad bland de som är skrivna och hade också tecknat anslutningsavtal för en del fritidshus. De behöver över 85% anslutningsgrad för att få full pott och vara prioriterade. Kraven skärptes i efterhand, om de hade vetat om det hade de kunnat rita om kartan och sett till att de fick ordentlig anslutningsgrad inom kartområdet. Den föreningen lämnade in ansökan december 2014 och komplettera i juli förra året. De bör också ha en hel del fler som skrivit anslutningsavtal med dem än som är permanentboende i området, ändå får de inte godkänt nu och får vänta. Så man ska nog vara glad att det ändå kommer igång.

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

Så nej, vi skrämmer ingen. Det är fakta som dels finns att finna på Telias hemsida (vilka stationer som släcks) samt på google (från flertalet tidningsartiklar).

Ja det finns massor av områden. Men det innebär inte en generell avveckling i dagsläget. Du har många fina länkar. Men har du någon länk till att alla stationer som täcker Norrköpings kommun och Vikbolandet ska läggas ner inom tre år? Det är information från er/era säljare som nasar runt på Vikbolandet och vill sälja in er fiber. Att alla stationer ska bort. Så alla som inte går med får får förlita sig på mobiltelefoni och mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiberflingan:

Ja det finns massor av områden. Men det innebär inte en generell avveckling i dagsläget. Du har många fina länkar. Men har du någon länk till att alla stationer som täcker Norrköpings kommun och Vikbolandet ska läggas ner inom tre år? Det är information från er/era säljare som nasar runt på Vikbolandet och vill sälja in er fiber. Att alla stationer ska bort. Så alla som inte går med får får förlita sig på mobiltelefoni och mobilt bredband.

Det är visst det en generell avveckling som Telia har påbörjat. De kan givetvis inte stänga alla telestationer samtidigt för det skulle skapa både ramaskri och ren panik i samhället, utan de stänger de sämsta stationerna först och de stationer som finns i områden som har väldigt bra fiberutbyggnad.

Norrköping/Vikbolandet är inte med bland de stationer som skall släckas under 2016 men om ja inte missminner mig allt för mycket så finns de med bland de ca 380 stationer som stängs första halvåret 2017. Men Telia tog ner dokumentet för 2017 från samma sida där du hittar dokumentet för 2016, av vilken anledning vet ja inte. Gissningsvis för att de skall revidera listan eller att de inte vill sprida den informationen "än"...

Dock faktum kvarstår. Om man tillhör dem som tror att telenätet kommer leva för evigt så får man nog vakna upp och förstå att så är inte fallet. Jag skulle göra en kvalificerad gissning att telestationerna är helt nedlagda och ersatta med fibernät innan 2025.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Flyttade nyligen in i en ganska bekväm 1:a i ett gammalt flerfamiljshus där de lyckats med att varken dragit in TV eller internet. Köpte en enkel antenn till TVn och ett 3g mobilt bredband. Känns som man bor på landet, fast jag bor på en halv minuts cykelavstånd från centrum, behöver inte ens trampa, det är nedförsbacke in mot stan.

Servanet har en drive i området för att lägga stadsnät, tyvärr gäller det bara villor, men enligt deras hemsida så jobbar de på att ta fram ett erbjudande för flerfamiljshus. Ska pusha som fan när/om det händer. Om det sker borde det väl ske ganska snart tycker man, de borde väl vilja lägga fibern för alla hus i kvarteren samma veva? Har näraliggande hus i alla riktningar som har sådana där "vi ska lägga fiber" skyltar.

När jag flyttade in så flyttade jag från kassare lägenhet, inget riktigt kök osv, men där fanns det åtminstone comhems internet/adsl. Trodde jag skulle klara mig utan obegränsad och stabil data, men man saknar det tamejfan. Att pröjsa 300kr för 50gb per månad när man kan få 100/100 för halva summan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan säga att en förening i kommunen med över 220 fastigheter med anslutningsavtal och ytterligare några extraanslutningar till dessa inte fick några bidrag från länsstyrelsen här, något de fick besked (förhandsbesked) om först i slutet av april här. De påstod att de inte hade tillräckligt med poäng, trotts att de låg långt över minimikraven. De är nog föreningen med flest anslutningsavtal, de kringliggande föreningarna har inte heller fått (formellt) besked än men har i alla fall inte fått något förhandsbesked om nekande. Den föreningen var beredd att dra igång och hade tagit in offert om totalentreprenad som kunde starta i maj. Nu fattas över 7 miljoner för de, och de får säkert avvakta ett bra tag och se om de kan få pengar senare.

Skrivet av Petterk:

Det som verkar fälla fiberföreningen i min kommun är att deras karta innehåller en hel del fritidshus, så de har bara 81% anslutningsgrad bland de som är skrivna och hade också tecknat anslutningsavtal för en del fritidshus. De behöver över 85% anslutningsgrad för att få full pott och vara prioriterade. Kraven skärptes i efterhand, om de hade vetat om det hade de kunnat rita om kartan och sett till att de fick ordentlig anslutningsgrad inom kartområdet. Den föreningen lämnade in ansökan december 2014 och komplettera i juli förra året. De bör också ha en hel del fler som skrivit anslutningsavtal med dem än som är permanentboende i området, ändå får de inte godkänt nu och får vänta. Så man ska nog vara glad att det ändå kommer igång.

Jodå. Är glad att det är godkänt och klart. Är som sagt tacksam mot styrelsen att de baxat det hit. Det är informationsdelen som stör mig. Alltid varit sån.

Även lite nyfiken på hur andra föreningar kommit igång så ofantligt mycket snabbare än vår förening men vill inte fråga det rakt ut och om jag "tassar" runt med att fråga "på annat" sätt så får jag intetsägande svar tillbaks. T.ex. på min fråga "hur ligger vi till i projektet?" och svaret blir "Projektet rullar på med alla förberedande aktiviteter i oförminskad hastighet." Säger mig ingenting och med tanke på hur mycket som ändras och flyttas framåt. Inga problem med det bara informationen kommer lite snabbare.

De hade inställningen att man skulle börja gräva i juli förra året som blev augusti som blev september. När november kom och till och med ekorrarna som bor på vår tomt fattade att det är försenat då kom de med uppdateringen att grävarbetena får skjutas fram tills besked kommer från länsstyrelsen.

Mitt fel, jag vet. Jag accepterar allt bara jag får information om det och någorlunda bra svar på frågor som ställs.

Följer bland annat en förening nere i Skåne på via facebook och deras hemsida. Tycker synd om dem att de fick nej i första rundan. Allt i första vändan gick till samma företag och deras tre-fyra (?) projekt.

Vill få se att allt kommer igång så jag kan få ställa "vettiga" frågor här. Just nu vet jag inte riktigt ens vad jag ska fråga då jag ju inte vet hur saker är planerade här. Misstänker till och med att den mediaomvandlare jag fick veta från mannen från Zitius sa vi skulle ha på väggen kommer hinna ändra sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Väntat på fakturan i brevform med "mer information i brevet". Det kom i fredags, brevet i sig var bara "blaha".

Men.

Fick en knäpp och betalade fakturan på en gång (i fredags) med pengarna jag började spara ihop till redan när det började pratas om fiber för över två år sedan.

Lite osäker på om jag gjorde rätt så jag mailade kassören igår och frågade om pengarna "landat".

Fick svar idag, "Svarar senare i veckan när jag är hemma. Är på utlandsresa.".

(Min extremt töntiga humor som klickade till!!)

Vet någon om hur "grävning" på egen tomt går till om man lejer ut det på annan? Förstår också att det hänger på vilken entreprenadfirma som lejs av Zitius/El-Tel.

Hört om en firma på omvägar som ska sköta kabeltattandet. Vill inte nämna angiven firma då jag hört det via djungeltrumman. Kommer tydligen komma erbjudande om grävning på tomten mot betalning.

Görs allt med grävmaskin eller finns det mindre maskiner som går genom grindhål? En vän påstår att oavsett vilket så måste vi rycka bort en grindstolpe (grindhålet är brett) och jag hävdar att jag sett klipp på tuben där det finns maskiner som inte är större än jordfräsar. Som sagt. Förstår att allt hänger på utsedd firma som ska "göra det".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner

Så länge du följer instruktionerna (om grävdjup, sökband osv) och använder angivet material (det kan du oftast kvitta ut) så kan du ju leja vem du vill. Grävningen på tomten handlar ju bara om kanalisation, att lägga ner fiberslangen och sökband. Eventuellt återställningsarbete på marken för att få det snyggt. Återplantera gräs och sånt brukar man få göra själv. Grävmaskiner finns givetvis i alla tänkbara storlekar. En vanlig grävmaskin är dock inte särskilt bred. Volvos minigrävare är t.ex. cirka 1 meter bred och en fullstor maskin är ca 2.5-3 meter bred. Sen finns det givetvis andra hjälpmedel än grävare. Enklast för att få svar är väl att ta in offert.

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

Det är visst det en generell avveckling som Telia har påbörjat. De kan givetvis inte stänga alla telestationer samtidigt för det skulle skapa både ramaskri och ren panik i samhället, utan de stänger de sämsta stationerna först och de stationer som finns i områden som har väldigt bra fiberutbyggnad.

Era säljare påstår fortfarande att stationer där man fortfarande IDAG kan nyteckna ADSL kommer att stängas ner inom snar framtid. Det är inte sant.

Skrivet av Ralle_81:

Norrköping/Vikbolandet är inte med bland de stationer som skall släckas under 2016 men om ja inte missminner mig allt för mycket så finns de med bland de ca 380 stationer som stängs första halvåret 2017. Men Telia tog ner dokumentet för 2017 från samma sida där du hittar dokumentet för 2016, av vilken anledning vet ja inte. Gissningsvis för att de skall revidera listan eller att de inte vill sprida den informationen "än"...

Era säljare vet tydligen mer. Lägg gärna ut den informationen som dom baserar sitt säljprat på. Bra idé? Eller blir det svårt då det uppenbarligen är ren lögn?

Skrivet av Ralle_81:

Dock faktum kvarstår. Om man tillhör dem som tror att telenätet kommer leva för evigt så får man nog vakna upp och förstå att så är inte fallet. Jag skulle göra en kvalificerad gissning att telestationerna är helt nedlagda och ersatta med fibernät innan 2025.

Jag tror inte att det finns någon som fått för sig att telestationer kommer leva i all evighet. Men det är skillnad på att säga att "i framtiden" kommer alla stationer vara borta, till att ljuga för potentiella kunder att det är KLART att stationerna är väck inom x månader. Det påståendet är en lögn oavsett att "alla" vet att förr eller senare är alla stationer borta.

Det finns ju några slutna grupper på Facebook som tar upp just era säljares lögner. Och irritationen över att folk kommit hem och det sitter en skylt vid tomtgränsen att man valt fiber från er fast man inte ens är intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiberflingan:

Era säljare påstår fortfarande att stationer där man fortfarande IDAG kan nyteckna ADSL kommer att stängas ner inom snar framtid. Det är inte sant.

Era säljare vet tydligen mer. Lägg gärna ut den informationen som dom baserar sitt säljprat på. Bra idé? Eller blir det svårt då det uppenbarligen är ren lögn?

Jag tror inte att det finns någon som fått för sig att telestationer kommer leva i all evighet. Men det är skillnad på att säga att "i framtiden" kommer alla stationer vara borta, till att ljuga för potentiella kunder att det är KLART att stationerna är väck inom x månader. Det påståendet är en lögn oavsett att "alla" vet att förr eller senare är alla stationer borta.

Det finns ju några slutna grupper på Facebook som tar upp just era säljares lögner. Och irritationen över att folk kommit hem och det sitter en skylt vid tomtgränsen att man valt fiber från er fast man inte ens är intresserade.

Att du kan nyteckna ADSL har absolut INGET med att göra att Telia stänger ADSL nätet. Ring du gärna Telia och kolla. Du kan gärna kolla i de områden som får sina telestationer nedstängda, så kommer du se att du har fel.

I den takt som Telia har annonserat att de stänger sina telestationer så lär det inte finnas några telestationer kvar när vi når 2020, vilket i och för sig är ganska troligt eftersom nedläggningen av ADSL nätet kommer följa hand-i-hand med utbyggnaden av fibernätet. Att telestationerna i området är "väck" (ditt ordaval) inom X månader är inte direkt felaktigt, dock blir det en skillnad om man menar 3 månader eller 60 månader givetvis. Så nä jag kan inte dela din uppfattning om att det skulle vara en lögn.

Hänvisa mig gärna till någon av dessa facebookgrupper. Som en av de ansvariga för just arbetet med facebook och övriga sociala medier så har ja relativt bra koll. Att vi får kritik är inte så konstigt eftersom vi är en av sveriges största fiberaktörer. Dock arbetar vi aktivt att bli bättre och inte upprepa gamla misstag. Vidare så kan säkert någon säljare ha uttryckt sig på sådant sätt att någon kund missförstår informationen - vi är dock väldigt strikta om vad som får sägas (speciellt gällande konkurrenter), hur vi beter oss "ute i fält" osv.

Att vi sätter upp skyltar på någon som inte lämnat in ett avtal till oss är direkt felaktigt. Visst har det hänt att skyltar fått "fötter" och flyttats, dock inte av vår personal. Har t.ex. hänt att någon kund helt plötsligen haft 5-6 skyltar på sin tomt, vilket såklart inte är vi som satt upp dem så.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiberflingan:

Bor du i Norrköping? Vad jag vet så har vi ingen aktiv kampanj där längre utan det var i januari månad som vi hade försäljning där och hade en batalj med Telia - en kamp som IP-Only för övrigt vann ganska överlägset.

Du kanske var en av dem som valde Telias fibererbjudande?

Intressant att du påstår att våra säljare fortfarande "säger lögner" när vi inte ens har någon försäljning i området....eller du refererar till gamla uppgifter?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Telia, och deras sälj av service... Vid nyår dödade de all ISDN tjänsteleverans. Ett par månader innan sa kontoret där jag sover på soffan, upp sitt abonnemang, eftersom en informationen hade gått ut, och man hade letat reda på ett alternativ. Det tog bara ett par dagar för en säljare att ringa och vilja sälja in Duo ISDN för telefonväxeln... Han tyckte inte alls det var ett problem att tjänsten skulle avvecklas.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fiberflingan:

Era säljare påstår fortfarande att stationer där man fortfarande IDAG kan nyteckna ADSL kommer att stängas ner inom snar framtid. Det är inte sant.

Era säljare vet tydligen mer. Lägg gärna ut den informationen som dom baserar sitt säljprat på. Bra idé? Eller blir det svårt då det uppenbarligen är ren lögn?

Jag tror inte att det finns någon som fått för sig att telestationer kommer leva i all evighet. Men det är skillnad på att säga att "i framtiden" kommer alla stationer vara borta, till att ljuga för potentiella kunder att det är KLART att stationerna är väck inom x månader. Det påståendet är en lögn oavsett att "alla" vet att förr eller senare är alla stationer borta.

Det finns ju några slutna grupper på Facebook som tar upp just era säljares lögner. Och irritationen över att folk kommit hem och det sitter en skylt vid tomtgränsen att man valt fiber från er fast man inte ens är intresserade.

Kan bara konstatera att det pågår fiberutrullning i samhället där jag bor och att det verkar som att kanske 95% av invånarna kommer att hoppa på tåget. På mitt område är det endast 4 av 128 hus som inte ville hoppa på fibertåget, så här är det till om med mer än 95%. Hur länge tror du att Skanova kommer att ha kvar telestationen på min ort med ca 600 hushåll om man bara har kvar 5% av kunderna (30 abonnenter)? Det finns ingen ekonomi i det och jag kan garantera att de kommer att rulla ut någon mobil lösning till de som fortfarande är kvar när all fibern är byggd. Det är ren marknadsekonomi.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad är i praktiken en anslutning? Om man har flera "anslutningar" - Är det samma tråd, fast en extra elektrisk klump? Eller är det en till tråd?

Finns det någon anledning att lägga till extra anslutningar inom huvudbyggnaden? Tänk 20-30 år framåt.
Jag har fått pris på 4000:- per extra anslutning vilket ju inte är några pengar i sammanhanget.

Jag är medveten om att man behöver ett abonnemang per anslutning också vilket ju inte är aktuellt närmaste åren.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Kan bara konstatera att det pågår fiberutrullning i samhället där jag bor och att det verkar som att kanske 95% av invånarna kommer att hoppa på tåget. På mitt område är det endast 4 av 128 hus som inte ville hoppa på fibertåget, så här är det till om med mer än 95%. Hur länge tror du att Skanova kommer att ha kvar telestationen på min ort med ca 600 hushåll om man bara har kvar 5% av kunderna (30 abonnenter)? Det finns ingen ekonomi i det och jag kan garantera att de kommer att rulla ut någon mobil lösning till de som fortfarande är kvar när all fibern är byggd. Det är ren marknadsekonomi.

Fick mig att tänka på en kompis, han vill att Skanova ska byta ut en tekniskt dålig kopparledning för att adsl ska fungera bättre, ledningen går dessutom över en åker där bonden vill få bort stolparna, Skanova är inte intresserade av att byta ut kopparledningen utan hänvisar till fibern som redan är framdragen till hans hus, men han har svårt att acceptera att de tycker att han ska ansluta sig till den men han kanske kommer på bättre tankar om bonden får sin vilja igenom och de river kopparnätet och hänvisar till fiber eller mobilnätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att Ralle81 kan hålla på och raljera om en konkurrent utan påpekanden om lämplighet.
Att det nu är ännu mer klart att Ralle81 är IP-onlys säljare här i tråden/på forumet kan ju knappast inte undgått någon.

För att kontra Ralle81:s nedsättande kommentar om sin konkurrent i fallet Norrköping.
Så var situationen den omvända i Vänersborg för det av Wallenberg ägda bolaget.
Men på vanligt säljmanér så duckar man inför frågan/påståendet.

Lite självkritik hade varit klädsamt.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWDalby:

Tycker det är märkligt att Ralle81 kan hålla på och raljera om en konkurrent utan påpekanden om lämplighet.
Att det nu är ännu mer klart att Ralle81 är IP-onlys säljare här i tråden/på forumet kan ju knappast inte undgått någon.

För att kontra Ralle81:s nedsättande kommentar om sin konkurrent i fallet Norrköping.
Så var situationen den omvända i Vänersborg för det av Wallenberg ägda bolaget.
Men på vanligt säljmanér så duckar man inför frågan/påståendet.

Lite självkritik hade varit klädsamt.

Har jag påpekat något som inte stämt? Hade det varit annorlunda om någon annan person på forumet påpekat samma saker (som är fullt offentliga)? Tror inte det...

Dock i Vänersborg var det Svensk Infrastruktur, inte IP-Only. Så håll gärna koll på vilka aktörer som ställs mot varandra innan du gör negativa uttalanden.

Dessutom gjorde Vänersborgs kommun precis samma agerande som Hässleholms Kommun har gjort, vilket har för de senare lett till en utökad utredning hos Konkurrensverket. För enligt konkurrenslagen så är det inte tillåtet att agera så som vänersborgs och hässleholms kommun har gjort - dvs att stänga ute konkurrensen. Därför blir det spännande att följa Konkurrensverkets utredning.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

@Ralle_81:
Du besitter en förmåga att vara väldigt snabb att påpeka att konkurrenten gör si eller så.
Men när det kommer till ditt eget bolags tillkortakommanden eller besvär så duckas det.
Eller hänvisas att konkurrenten gjort nått annat som målas upp som värre.
Eller bara låta bli svara på frågan/påståenden.

Svensk infrastruktur/IP-only samma ägare, samma metoder, var det inte det du så fint påpekade tidigare.

Vet inte hur det kan hjälpa folk som läser tråden att välja om de skall ha fiber eller inte.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde vara förbjudet för privata aktörer att bygga och äga infrastruktur av vilken typ det än är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWDalby:

@Ralle_81:
Du besitter en förmåga att vara väldigt snabb att påpeka att konkurrenten gör si eller så.
Men när det kommer till ditt eget bolags tillkortakommanden eller besvär så duckas det.
Eller hänvisas att konkurrenten gjort nått annat som målas upp som värre.
Eller bara låta bli svara på frågan/påståenden.

Svensk infrastruktur/IP-only samma ägare, samma metoder, var det inte det du så fint påpekade tidigare.

Vet inte hur det kan hjälpa folk som läser tråden att välja om de skall ha fiber eller inte.

Ja har aldrig påstått att SV Infra och IP-only har samma metoder enbart pga att det är samma ägare - vart får du allting ifrån?

Beskriv gärna vad jag har "duckat" för när det påpekats saker som IP-Only har gjort - även där undrar jag vart du får allting ifrån?

Vart har jag inte svarat på frågor/påståenden?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]