Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Enligt det sättet att resonera har "IPC" i GCN1.2 (Fury X) minskat med 33 % jämfört med GCN1.1 (390X)...

Rejält förenklat består en GPU av fem delar

  • shader-array

  • TMU (texturenheter)

  • ROP (raster & blending)

  • geometri/vertex-array

  • VRAM+cache

och en jämförelse av den första punkten (diskussionen var runt stream-processorer och CUDA-cores) genom att studera resultat som extremt mycket beror på balansen mellan alla dessa punkter (SweC prestandaindex) blir ju totalt nonsens.

Håller med om att det mest intressanta är hur de nya kretsarna kommer prestera i sin helhet, men den enda del det finns några rykten som har någon form av substans är första punkten. Min invändning här är att Maxwells shader-array är definitivt mer effektiv än Keplers, men det är inte nära några 25 %. Och ja, det kanske du anser är "detaljer" men en del av mitt arbete består i att göra extrema optimeringar och i dessa lägen ligger definitivt djävulen i detaljerna, så för mig är detta kanske långt mer självklart än för de flesta andra.

Många verkar helt missa hur extremt mycket Kepler och Maxwell skiljer sig åt i designen samt också hur mycket bättre balans Maxwell har av dessa enheter givet den riktning moderna spelmotorer tagit. Jämför vi 980 och 780Ti så har de väldigt snarlik kapacitet i shader-array, tittar man på AotS som är extremt shader-tungt så är fördelen där mindre för Maxwell än vad SweC prestandaindex skvallrar om.

En trend i nya spel är att man lägger på allt mer post-processing, många av dessa efter är ROP och bandbreddskrävande. ROP-kapaciteten i 980 är 175 % högre än 780Ti! Bandbredd kan vid första anblick tala för 980Ti, men mycket post-processing har hög datalokalitet vilket gynnar Maxwells större cache (både L1 och L2, en sak som nämns i whitepaper om Pascal är att L1 dubblas från Maxwell).

Textureffekter har däremot minskat i relevans då spel aldrig mindre använder olika former av "maps" (cube-maps, environment-maps etc), motsvarande görs idag med shaders och post-processing. 980 har faktiskt ca 40 % lägre kapacitet här än 780Ti. Maxwell är helt enkelt en långt bättre balanserad krets för moderna spel.

Det man kan notera när man jämför 390, 390X och Fury X är att balansen mellan delar blir allt sämre. 390 (och även 380) verkar vara de AMD kretsar som har bäst balans mellan de olika delarna. Från 390 och uppåt är ROP-kapacitet och geometri-kapacitet densamma, vilket syns i väldigt dålig effektivitet av all den extra shader-kapasitet som högre modeller lägger på.

Av de rykten som finns kring Polaris tycker jag att AMD fokuserat på helt rätt punkter, man pratar ju om rejält mycket bättre geomtrikapacitet t.ex. (något som t.ex. kommer säkerställa att Polaris hanterar Gameworks-effekter långt bättre). Så förväntar mig definitivt mer är 25 % högre prestanda med motsvarande antal stream-processorer som dagens kretsar då shared-array absolut inte är en flaskhalsarna i dagens GCN.

Därför jag inte riktigt reagerade på min missuppfattning om 2048 stream-cores, är övertygad att en GCN med 2048 cores där man biffade upp ROPs och geomtrikapacitet skulle vara snabbare i >90 % av fallen än dagens 390X (980 har 2048 "kärnor" med samma teoretiska kapacitet per "kärna" och MHz som GCN).

Det trevliga med att öka frekvensen är att allt utom VRAM-kapacitet skalar med frekvens (inklusive L1/L2, så även bandbredd skalar till viss del), så tror att en design där man kanske förenklar vissa delar för att möjliggöra högre frekvens inom en viss effektbudget är en bra idé. Dagens processer verkar väldigt effektiva upp till 1,5-2,0 GHz om man tittar på var ARM och Intel designer lägger sig när man uteslutande optimerar för perf/W, GPUerna borde därför kunna lyftas lite från dagens ~1,0 GHz nivå med positiv effekt (väldigt mycket spekulation från min sida dock).

Dold text

Du menar att det varit signifikant värre än detta tidigare, notera 1,2 GHz resultaten med DX11?

http://www.hardocp.com/images/articles/14610034644x5teWArBn_4_1.png
http://www.hardocp.com/images/articles/14610034644x5teWArBn_4_4.png
Tittar jag på de artiklar som testade "Omega" samt nu "Crimson" drivarna så handlar det i genomsnitt om förbättringar på 1-2 %, vissa titlar får någon procent lägre prestanda medan vissa ser upp mot 5 % högre (t.ex. GTA med Crimson). Visst rent matematiskt är det väl en förbättring, men knappast något som gör en relevant skillnad. Huruvida grafikkortet är "fabriksöverklockat" eller inte har en större påverkan än detta.

De som har Maxwell gen 2 fick vid något läge en drivare som ökade prestanda i spel som använder MSAA med 10-30 % via MFAA förutsatt att man innan använde minst MSAA x4 (vilket SweClockers alltid använder i sitt prestandaindex för de titlar som stödjer MSAA).

Ändå verkar konsensus vara att Nvidias drivare inte ger någon boost med tiden... Och just detta fall ligger det något i detta, allt färre titlar stödjer MSAA då det fungerar dåligt med många tekniker som nya titlar använder.

Dold text

Ja det har varit betydligt sämre tidigare, men de har som sagt inte nått Nvidias nivå.
Fanns en trådar om detta i samband med lanseringen av R9 390 och Fury, runt Juni i fjol, (beoynd3d kanske?).
Overheaden är ju inget som märks med kraftiga CPU:r, men de som har klenare har helt klart fått ett lyft.

Edit Några resultat från sommaren 2015.
http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=5116933&postcount=934

Bör ha hänt en del även efter dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Trist om så är fallet. Jag väntar på de nya korten för att bygga min dator, då vill jag gärna inte ha väntat förgäves. Vill ha mer prestanda till priset av dagens motsvarigheter!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Känns extremt osannolikt att Polaris 10 inte skulle vara snabbare än 390X och dessutom till ett pris knappt billigare. De har nog blandat ihop med Polaris 11. Av allt jag läst så är känslan att Polaris 10 kommer ligga kanske 10% efter GTX 980 TI. Priset 299 dollar kan dock stämma rätt bra. Tror AMD kommer ge riktigt bra pris/prestanda även om de kommer ligga efter Nvidia i ren prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Känns extremt osannolikt att Polaris 10 inte skulle vara snabbare än 390X och dessutom till ett pris knappt billigare. De har nog blandat ihop med Polaris 11. Av allt jag läst så är känslan att Polaris 10 kommer ligga kanske 10% efter GTX 980 TI. Priset 299 dollar kan dock stämma rätt bra. Tror AMD kommer ge riktigt bra pris/prestanda även om de kommer ligga efter Nvidia i ren prestanda.

Jo, borde ju vara så. Men de kanske bara satsar på att få ner förbrukningen. Och så länge den håller samma prestanda som 390/x och till lägre pris hoppas de kunna sälja många.

Förut efter alla rykten hade jag trott:

R9 490x - $349 med prestanda mellan GTX 980 och GTX980 Ti.
R9 490 - $299 med prestanda strax över R9 390x.
R9 480/x - $199-229 med prestanda strax bakom R9 390 med 50W TDP.

Nvidia lär säkert satsa på mer prestanda där 1080 presterar lika bra eller någon procent bättre än 980Ti till $599, och 1070 presterar strax över ett GTX980 för $349-399.

Hur som helst så blir det hyvens spännande

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Känns fullkomligt orealistiskt att kretsen med alla förbättringar ska prestera sämre än en ren krympning hade gjort på mindre yta dessutom. Går emot mer eller mindre alla rykten och demonstrationer de gjort med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Känns fullkomligt orealistiskt att kretsen med alla förbättringar ska prestera sämre än en ren krympning hade gjort på mindre yta dessutom. Går emot mer eller mindre alla rykten och demonstrationer de gjort med.

Jag ger inte mycket för det där heller. Fudzilla dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Känns fullkomligt orealistiskt att kretsen med alla förbättringar ska prestera sämre än en ren krympning hade gjort på mindre yta dessutom. Går emot mer eller mindre alla rykten och demonstrationer de gjort med.

Håller med, vore väldigt tråkigt om det vore sant.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hjälpsam

Finns dock en del som talar för att Polaris 10 inte är avsedd att konkurrera mot Nvidias flaggskepp.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1416293-traden-som-skva...
Men om man kan få runt Fury/390 prestanda för 2000 kr med en effektförbrukning på 125W, är det kanske inte så tokigt det heller.
Dock mycket troligt att vi kommer att få rejäla lyft i DX11, där verkar AMD tagit bort de flesta flaskhalsarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Varför skulle AMD välja att lägga sina första Polaris 10 kort på en nivå som 390/390X?
Den där sidan "HardOCP" måste ha menat Polaris 11 som troligtvis kommer bestyckas på den bärbara fronten. Eller har man missat något "Polaris 490/490X ska vara identisk med GTX 980Ti/FutyX sades det ju" men till ca: halva priset?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns dock en del som talar för att Polaris 10 inte är avsedd att konkurrera mot Nvidias flaggskepp.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1416293-traden-som-skva...
Men om man kan få runt Fury/390 prestanda för 2000 kr med en effektförbrukning på 125W, är det kanske inte så tokigt det heller.
Dock mycket troligt att vi kommer att få rejäla lyft i DX11, där verkar AMD tagit bort de flesta flaskhalsarna.

Nä Polaris 10 är ju rent mellansegment. Både AMD och nVidia hade nog hoppats på en tidigare produktion av HBM2 så toppsegmentet kommer lite sent. Polaris 10 motsvarar ju storleksmässigt 7870 ungefär, och verkar ungefär göra det effektmässigt med. GK104 å andra sidan är en hel del större än GTX 680. Så vore ju förvånande om Polaris 10 matchade GK104. Det är lite olika segment. Hade HBM2 varit klar tidigare hade vi kunnat se en Vega 10 och potentiellt en Vega 11 i högre segment.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RaBlack:

Varför skulle AMD välja att lägga sina första Polaris 10 kort på en nivå som 390/390X?
Den där sidan "HardOCP" måste ha menat Polaris 11 som troligtvis kommer bestyckas på den bärbara fronten. Eller har man missat något "Polaris 490/490X ska vara identisk med GTX 980Ti/FutyX sades det ju" men till ca: halva priset?

MVH

Nej det har du inte gjort, Polaris 10 presterar förhoppningsvis som "gamla" GTX980Ti/FuryX, men Polaris är inte AMD:s nya flaggskepp, det kommer nog Vega att vara som kommer runt årsskiftet.

Fast vi vet ju inte än och jag vill hellre hoppas för lite än för mycket, då slipper jag att bli besviken.
Nu ligger inte 390X så långt bakom FuryX eller GTX980Ti, så skillnaden är inte jättestor.

Det som låter ganska troligt är detta med lågt pris, AMD har gett såna signaler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

hoppas på myyyycket högre frekvens om inte annat.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hittade inget i tråden men har det sagts något angående priset?

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergvan:

Hittade inget i tråden men har det sagts något angående priset?

Inget bekräftat, bara spekulationer om $300 för toppmodellen med en prestanda som enligt icke bekräftade läckor skall ligga i nivå med 980ti. Verkar som om att de tar sikte på 1070 med förmodligen lite sämre prestanda till ett mycket bättre pris. (Allt baserat på spekulationer/gissningar).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bara ett rykte än så länge men Polaris 10 med samma prestanda som 390 till samma pris? Inte konstigt att Nvidia höjer priserna på sina kort, de kan ju begära vad de vill. En riktigt trist utveckling om det ligger någon sanning i detta.

Nu har jag absolut ingen statistik på detta. Men när större hårdvarusajter börjar rapportera om rykten som dessa nära in på release så stämmer de ofta väldigt väl med verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Bara ett rykte än så länge men Polaris 10 med samma prestanda som 390 till samma pris? Inte konstigt att Nvidia höjer priserna på sina kort, de kan ju begära vad de vill. En riktigt trist utveckling om det ligger någon sanning i detta.

Nu har jag absolut ingen statistik på detta. Men när större hårdvarusajter börjar rapportera om rykten som dessa nära in på release så stämmer de ofta väldigt väl med verkligheten.

Vart såg du detta? Enda jag sett var ryktet om 980ti prestanda för 300USD.

Edit: AMD kan ju knappast tro att en produkt med samma pris och prestanda som något som redan finns på marknaden skall sälja? Jag tror verkligen inte att det ryktet stämmer.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt om dom inte kommer upp i 980ti prestanda nu när Nvidia har unveilat sina kort.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Bara ett rykte än så länge men Polaris 10 med samma prestanda som 390 till samma pris? Inte konstigt att Nvidia höjer priserna på sina kort, de kan ju begära vad de vill. En riktigt trist utveckling om det ligger någon sanning i detta.

Nu har jag absolut ingen statistik på detta. Men när större hårdvarusajter börjar rapportera om rykten som dessa nära in på release så stämmer de ofta väldigt väl med verkligheten.

Det ryktet går emot alla andra uppgifter som finns och kommer från Fudzilla. Tror du kan glömma det.

Permalänk
Medlem

Ngn som vet när AMD:s nya kort ska släppas, är det Computex som gäller eller? Nvidia har ju släppt sina kort och datum nu, hade hoppats på info från AMD då också.

Permalänk
Medlem

@MrM3:

AMD har lämnat uppgifter om släpp innan mitten av juli, sannolikt sker en papperslansering på Computex och en hård lansering i slutet av juni, början av juli.

Polaris 10 och 11 kommer på sin höjd närma sig 980Ti och Fury X, Vega kommer 2017 och blir nästa stora GPU från AMD, mao Fury korten är Top Of The Line resten av 2016 / Q1-Q2 2017.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiczor:

Vart såg du detta? Enda jag sett var ryktet om 980ti prestanda för 300USD.

Edit: AMD kan ju knappast tro att en produkt med samma pris och prestanda som något som redan finns på marknaden skall sälja? Jag tror verkligen inte att det ryktet stämmer.
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Aleshi:

Det ryktet går emot alla andra uppgifter som finns och kommer från Fudzilla. Tror du kan glömma det.

Fudzilla ja, men även DigitalFoundry spekulerar i samma banor (baserat på benchmarks). Den större kretsen baserat på Polaris 10 ser ut att hamna i samma prestandanivå som 390/390X till ett pris "under 299$". Det enda som egentligen ska vara förbättrat är strömförbrukningen vilken är halverad.
Återigen bara rykten än så länge men det är illavarslande.

Permalänk
Medlem

Tänkte för övrigt fråga om ngn här hört ngt om 1080ti? Kan det komma i år tro? Frågan är om man ska vänta på det eller satsa på ett vanligt 1080. Har ett gammalt 280x nu tillsammans med i7 6700k så vad säger ni?

Permalänk
Medlem

om det visar sig att polaris bara är ett kort som ska matcha 390/390x så kommer det bli en sjuk besvikelse i mina ögon. speciellt nu när 1070 kommer vara markant bättre än 390x är.

amd kanske har satsat på att köra ett kompakt format med lite wattkrav så att det ska fungera i ps4.5 och nya xbox one? alltså praktiskt talat gett upp mid/high tier tills i vinter.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Fudzilla ja, men även DigitalFoundry spekulerar i samma banor (baserat på benchmarks). Den större kretsen baserat på Polaris 10 ser ut att hamna i samma prestandanivå som 390/390X till ett pris "under 299$". Det enda som egentligen ska vara förbättrat är strömförbrukningen vilken är halverad.
Återigen bara rykten än så länge men det är illavarslande.

Det nya med Polaris är att de ska ha effektiviserat kretsen och ta bort flaskhalsar. Ingen förväntar väl sig högre prestanda i en Sisoft-bench vid en given frekvens vid samma antal shaders. Nu är det sånt de räknar på vid något som ser ut att vara en Polariskrets med nedbantat antal shaders på strypt frekvens.
AMD har visat upp tester som känns mer verklighetsanknutna än så. Och där ser det bättre ut. Vi kan vänta oss rätt mycket högre frekvenser men också högre effektivitet i FPS/Hz på Polaris sett till vad som ändrats mot Hawaii.

Permalänk
Medlem

@Christley:

Det är precis som du beskriver, AMD har nämligen själva bekräftat att dom fokuserar på low-mid tier, skoldatorer, färdiga PCs, etc och sannolikt next-gen tv-spel.

Vega är nästa stora chip från AMD.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hjälpsam

Ni som pratar om att köpa 1080 nu.

  • Har ni inte tänkt vänta på kortet testats?

  • Polaris släpps snart, har ni inte tänkt vänta på att Polaris testats?

  • Är pris/prestanda helt ointressant?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

@Ratatosk

1. Ryktas att tester ska släppas före lanseringen som tur är
2. Då jag ska köpa två och cf-prestandan i duo-testet avskräckt mig så svarar jag nej där.
3. Är ute efter en rejäl skjuts och är beredd att betala för det. Ska man köpa kortet som ger bäst prestanda per krona så köper man ett 750Ti...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan det till och med bli så att det blir ett en slott kort. Om det nu stämmer att förbrukningen kommer att bli så låg.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090