Nvidia tillkännager Geforce GTX 1080 och GTX 1070 – snabbare än GTX Titan X

Permalänk
Medlem

@Buio: Noooo! Inte mitt Panama-konto snälla!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FabriciusRex:

Sades det något om DX12 i presentationen? Vad kan man förvänta sig för förbättringar där?

Inte sett något nämnas om detta, men en sak som nämndes var "Simultaneous Multi Projection" och huvudpunkten för denna teknik verkar vara att man utnyttjar det faktum att bilden som ska renderas för respektive öga faktiskt är samma scen med en liten förskjutning i kameraplacering.

En uppenbar vinst att utnyttja denna kunskap om de två bilderna som ska renderas är just att mängden information som måste skickas till GPUn minskar och därmed minskar "overhead" mellan CPU och GPU samt att GPU-delen kan mer effektivt använda tillgängliga resurser. D.v.s. den fördel DX12 ger med lägre overhead jämfört med DX11 minskas ju av en teknik som "Simultaneous Multi Projection" då man har gjort optimeringar som gör att mindre information behövs skickas för samma resultat.

Man har alltså gjort sin "optimization 101" läxa riktigt bra här: den absolut snabbaste koden som existerar är den kod som aldrig behöver köras!

Det sagt: läser man whitepaper för GP100 så noterar man något som kallas "Compute Preemption". Läser man sedan vad DX12 faktiskt specificerar kring "multi-engine", vilket tyvärr är vad folk buntar ihop som "async compute" trots att multi-ending är inte "async compute" däremot är ACE (Async Compute Engine) ett lämpligt sätt att implementera detta på GCN men absolut inte det enda sättet, så ser man att "Compute Preemtion" definitivt kan användas för att lösa de saker där Maxwell har ett svag stöd.

Detta är vad DX12 specifikt möjliggör och där ACE är ett riktigt bra sätt att lösa det på GCN

Multi-engine scenarios

  • D3D12 allows developers to avoid accidentally running into inefficiencies caused by unexpected synchronization delays. It also allows developers to introduce synchronization at a higher level where the required synchronization can be determined with greater certainty. A second issue that multi-engine addresses is to make expensive operations more explicit, which includes transitions between 3D and video that were traditionally costly because of synchronization between multiple kernel contexts.

  • In particular, the following scenarios can be addressed with D3D12:

  • Asynchronous and low priority GPU work. This enables concurrent execution of low priority GPU work and atomic operations that enable one GPU thread to consume the results of another unsynchronized thread without blocking.

  • High priority compute work. With background compute it is possible to interrupt 3D rendering to do a small amount of high priority compute work. The results of this work can be obtained early for additional processing on the CPU.

  • Background compute work. A separate low priority queue for compute workloads allows an application to utilize spare GPU cycles to perform background computation without negative impact on the primary rendering (or other) tasks. Background tasks may include decompression of resources or updating simulations or acceleration structures. Background tasks should be synchronized on the CPU infrequently (approximately once per frame) to avoid stalling or slowing foreground work.

  • Streaming and uploading data. A separate copy queue replaces the D3D11 concepts of initial data and updating resources. Although the application is responsible for more details in the D3D12 model, this responsibility comes with power. The application can control how much system memory is devoted to buffering upload data. The app can choose when and how (CPU vs GPU, blocking vs non-blocking) to synchronize, and can track progress and control the amount of queued work.

  • Increased parallelism. Applications can use deeper queues for background workloads (e.g. video decode) when they have separate queues for foreground work.

Dold text

Redan Kepler/Maxwell kan hantera alla dessa mer eller mindre bra, är framförallt hantering av jobb med olika prioritet som Pascal kan hantera betydligt mer precist med "Compute Preemption".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

980 är fortfarande ett väldigt snabbt grafikkort så varför skulle han inte fortsätta vara glad över sitt köp..Om någon månad när folk köpt sitt fina 1080 så släpper dom 1080Ti eller AMD släpper något som är bättre ska dom då känna samma sak och tro att 1080 blev värdelöst direkt ungefär..Kommer alltid nya snabbare saker,,Men håller med dig han hade kunnat vänta lite kanske..

Nu är ju Ti inte ett 1080 utan kommer förmodligen vara 30% snabbare och betydligt dyrare än vanilla 1080. Nej det är att kasta några tusingar i sjön om inte annat. Ingen bra jämförelse med andra ord.

Det är lite tråkigt att vi kommer få se dyrare kort framöver. Förr kunde man få ett riktigt snabbt mellanklasskort för runt 2000.

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Precis, enligt kalkylerna så kommer det kosta i runda slängar 10x att ta en krets i produktion på 7nm än vad det kostar på 28nm i dagsläget. Det känns lite som att nuvarande nod är AMDs sista möjlighet att ta ikapp marknadsandelar för de kommer snart inte ha råd att lansera nya GPUer samtidigt som Nvidia när en ny nod lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Missade förvisso några minuter precis i början, men är ganska säker på att de ej nämnde något om DX12 under själva presentationen. Så ev. uppgifter om det har de fått från sidan av.

Ah okej. Tackar. Kolla just i wiki och Maxwell har också stöd för FL12.1.
Anantech nämner att det finns en del undernivåer och det återstår väl att se hur pass omfattande Pascals stöd för dessa är.

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Simultaneous Multi Projection låter ju väldigt bra för VR. Man behöver så att säga inte dubbla upp i GPU resurser för att rendera en andra bild.
Hoppas AMD har något liknande på gång. Eller de kanske redan har det?

Permalänk
Medlem

599 U.S. dollars = 4 875 SEK
699 U.S. dollars = 5 689 SEK

vafan swec haha

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Är nästan lite sugen på ett 1070 så man kan spela GTA V i 1440p på Ultra. Mitt 970 klarar bara high.
Synd att det sällan är värt att sälja grafikkort.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@Marmend: Glöm inte momsen och andra avgifter för att frakta hit dem till Sverige. Man kan räkna med ca 10 SEK/$ i snitt som pris till slutkund här. Har varit så i många år för att snabbt räkna ut vad saker och ting skulle kunna kosta baserat på amerikanska priser.

Trevligt med nya kort, men tycker det är synd att korten skall vara så stora. ITX kort i all ära, men 20-24 cm långa hade varit perfekt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marmend:

599 U.S. dollars = 4 875 SEK
699 U.S. dollars = 5 689 SEK

vafan swec haha

Ett ord: Moms.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Så nu väntar Nvidia in AMD och sen kommer de lansera 1080ti med hbm2 minnen. Skulle AMD lansera sina kort på computex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

599 U.S. dollars = 4 875 SEK
699 U.S. dollars = 5 689 SEK

vafan swec haha

Inklusive moms.

1,25 = 25% påslag av moms

4 875 x 1,25 ~ 6100:-
5 689 x 1,25 ~ 7100:-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elhund:

Så nu väntar Nvidia in AMD och sen kommer de lansera 1080ti med hbm2 minnen. Skulle AMD lansera sina kort på computex?

Det är tanken enligt många rykten ja, AMD ryktades ju bland annat ha försprånget ett tag men så verkar ju ej vara fallet.
De bör ta bladet från munnen ganska snart dock.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av TexN:

Alltså ååååh hahaha, min systers man köpte sig precis en ny dator tidigare i veckan. Med 980, så himla glad var han. Jag tänkte ''Vafan? Nya serien är runt hörnet, varför inte vänta..'' Men jag vill inte förstöra hans glädje så nämnde inget.. kommer nog fortfarande inte nämna något.

Äsch, det där är bara struntprat. Bara för att en ny serie väntar runt hörnet behöver det inte vara ett dåligt köp. Tidigare releaser har lärt mig butikerna kommer ta ganska bra betalt för nya korten och det kommer dröja månader innan priserna landat på vettiga nivåer. Så några EXTREMA hoppa i prestanda/pris kommer inte ske över en natt.

Redan i julas östes rekommendationer att vänta in nya gen till folk som skulle köpa ny burk.. Vilket jag tycker är helt jävla galet.

Behöver man hårdvara köper man det som finns tillgängligt. Man väntar inte på hårdvara i flera månaders tid bara för att få "en bättre deal". Då är man en sopa.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Fasiken vad trevligt med DP 1.4, som man längtat!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

GTX 1080 blev dyrare än väntat, undrar hur priserna kommer justeras när 1080Ti släpps.

Med tanke på hur liten kretsen faktiskt är känns det som att det finns rätt stora marginaler.

Måste ett ganska kraftigt prisfall för att 1080Ti skulle vara relevant. Om nu inte en eventuell 1080Ti skulle ersätta Titan... Vilket i sig vore bara underligt.. och svindyrt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Jag tror inte amd kan förändra på så mycket innan deras egna lansering nu, de har med högsta sannolikhet redan en färdig krets.

Det stämmer. Men det handla någ mest om priset. Nu har AMD ju nåt grovt att rikta sig efter och plocka vilka kort slåss mot vilka till vilket pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så de levererar kort som utpresterar 980Ti för ca 4000:-, AMD har kort som Nästan presterar som 980Ti för 3500~4000?

Hoppas inte AMD sviker i år igen :|.

Citat:

Den totala beräkningskapaciteten anges till 6,5 TFLOPS – i linje med Geforce GTX 980 Ti.

utpresterar är väl att ta i. det är likställt med 980ti.
låt AMD få presentera sina saker fullt ut innan du säger att amd är en möjlig besvikelse. plus att amd svek inte förra året, alla deras kort presterar bättre än nvidias kort för samma pris idag

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Är nästan lite sugen på ett 1070 så man kan spela GTA V i 1440p på Ultra.

Det är långt ifrån att det går med ett 980 Ti, så du får nog ta något fetare kort om du vill ge det en chans.

Skrivet av Grumie:

Behöver man hårdvara köper man det som finns tillgängligt. Man väntar inte på hårdvara i flera månaders tid bara för att få "en bättre deal". Då är man en sopa.

Folk som tänker leva för evigt kan ju sitta och vänta, annars är det som du säger bara att köpa.

Det är bara att slå ut kostnaden på alla timmar man använder grejerna.

Permalänk
Medlem

Någon undrade vad "founders edition" är för något, det är fabriksöverklockade kort från Nvidia och som tydligen tillverkas av PNY. Med all sannolikhet är det binnade kretsar, så mindre risk att drabbas av chiplotteriet, om man tycker att det är värt 100$.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Let's see..

Med denna information så antar vi att GTX 1070 kommer att prestera som ett GTX 980 Ti. Låt oss spekulera att GTX 1070 kommer att kosta 4000 kr, d.v.s. lite dyrare än GTX 970 när det lanserades, och kanske gå ner till 3000 kr efter ett tag (speciellt under reor så som Black Friday).

Enligt Sweclockers egna prestandatest nämner de att GTX 980 Ti presterar ungefär 40% bättre än GTX 780 Ti:

Citat:

Även på effektfronten klarar sig Geforce GTX 980 Ti bra. Mätvärdena landar strax under föregående generations Geforce GTX 780 Ti, samtidigt som prestandan är ungefär 40 procent bättre. Det ger ett rejält kliv uppåt i effektivitet, precis som med övriga grafikkort baserade på arkitekturen Maxwell.

GTX 970, å andra sidan, presterar ungefär lika bra som ett GTX 780. Enligt ett annat prestandatest gjort av redaktionen på Sweclockers så presterar GTX 780 Ti ca 18% bättre än GTX 780:

Citat:

Geforce GTX 780 Ti presterar 7-8 procent bättre än flaggskeppet GTX Titan, och närmare 18 procent bättre än föregångaren GTX 780.

Med denna information så kan vi med en grov antagelse (utan några specifika tester gjorda) förvänta oss att GTX 1070 kommer att prestera ca 50-60% bättre än GTX 970. Det finns många som sitter i dagsläget med GTX 970 (då det är rätt billiga kort med tanke på dess prestanda) och butiker har visat sig att försöka sälja bort dessa (har sett reor på kort ända ner till 2500 kr på specifika modeller). På Sweclockers marknad kan man se att GTX 970 säljs för ca 2000 kr vilket, om jag använder min spåkula, kommer att säljas för så lågt som 1500 kr i år.

2x GTX 970 i SLI kommer således att prestera (ännu en gång, grovt och antag att SLI fungerar bra i spel) ca 15-30% bättre än ett GTX 1070. Dock kommer GTX 1070 att få 8 GB GDDR5 (vilket vi får hoppas inte är t.ex. 7.5 GB snabbt och 0.5 GB långsamt) vilket kan direkt jämföras mot GTX 970 och dess 4 GB (3.5 GB + 0.5 GB) GDDR5. Men om ryktena stämmer och DX12 kommer att kunna "summera" ihop VRAM i grafikkort som körs i SLI så lär GTX 970 SLI prestera lite bättre än GTX 1070 i göre upplösningar och spel som kräver mer VRAM (t.ex. GTA V).

Säg nu att du köpt ditt GTX 970 för 3000 kr. Du har två alternativ - köpa ett till GTX 970 för 1500 kr (totalsumma 4500 kr) och få ca 15-30% bättre prestanda än GTX 1070 men samtidigt riskera de problem som SLI har, eller sälja sitt GTX 970 för 1500 kr och köpa ett GTX 1070 (vilket kommer att kosta dig, om man tar priset du köpte GTX 970 för i åtanke, 3000 - 1500 + 4000 = 5500 kr). Så vad ska man välja? Ett extra GTX 970 (780 i mitt fall) för SLI eller GTX 1070?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Sell Sell Sell !!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Det är inte bara råprestanda som skiljer utan även en del nya finesser, som tex att dubbelrendering i VR är hårdvaruaccellererat i Pascal(3x snabbare). VR är nog det som kommer att vara störst skillnad mellan dessa kort och äldre, tänker man aldrig använda VR så fine men annars - uppgradera!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Entusiast

@Icte: Ptja, jag har sagt det förr och jag säger det igen: Aldrig SLI för mig igen.

Jag äger precis som du ett GTX 780 och trots Nvidias/AMD's påstådda förbättringar för SLI/Crossfire under de senaste åren så var microstutter väldigt påtagligt för mig när jag körde SLI, krascher etc var det inte så många problem med alls faktiskt.

Sen får man ju inte glömma att GTX 780 (Inte GTX 970 till lika stor utsträckning) börjar komma till åldern arkitekturmässigt och Kepler har inte fullt stöd för DirectX 12.
Jag kommer personligen förmodligen uppgradera till GTX 1070 på någon REA eller hålla huvudet kallt och vänta på väldigt låga priser för GTX 1080, kanske begagnat vid släppet av GTX 1080 Ti.

Om nu inte AMD's R9 480X presterar mycket bättre än förväntat till ett pris vid eller under 3000kr dvs.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

@Icte: Ptja, jag har sagt det förr och jag säger det igen: Aldrig SLI för mig igen.

Jag äger precis som du ett GTX 780 och trots Nvidias/AMD's påstådda förbättringar för SLI under de senaste åren så var microstutter väldigt påtagligt för mig när jag körde SLI, krascher etc var det inte så många problem med alls faktiskt.

Sen får man ju inte glömma att GTX 780 (Inte GTX 970 till lika stor utsträckning) börjar komma till åldern arkitekturmässigt och Kepler har inte fullt stöd för DirectX 12.
Jag kommer personligen förmodligen uppgradera till GTX 1070 på någon REA eller hålla huvudet kallt och vänta på väldigt låga priser för GTX 1080.

Microstutter är också något som har fått mig att motstå att köpa ett till GTX 780 för SLI, även om det annars kommer ge mig bättre prestanda. Kan det kanske vara så att Nvidia inte förbättrar SLI just för att få folk att köpa nyare kort???

Men seriöst - 50-60% bättre prestanda än våra nuvarande kort är inte illa! Jag hade hoppats (och gör det fortfarande!) att GTX 1070 kommer att prestera minst 70% bättre än GTX 780 i 1080p - då kanske det blir en uppgradering till höst när GTX 1070 kommer att säljas för 3000 kr just för att kunna maxa grafikmässigt de flesta spel med en stabil FPS på >144 på min fina, ännu än fullt dugliga 1080p @ 144Hz skärm

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Microstutter är också något som har fått mig att motstå att köpa ett till GTX 780 för SLI, även om det annars kommer ge mig bättre prestanda. Kan det kanske vara så att Nvidia inte förbättrar SLI just för att få folk att köpa nyare kort???

Men seriöst - 50-60% bättre prestanda än våra nuvarande kort är inte illa! Jag hade hoppats (och gör det fortfarande!) att GTX 1070 kommer att prestera minst 70% bättre än GTX 780 i 1080p - då kanske det blir en uppgradering till höst när GTX 1070 kommer att säljas för 3000 kr just för att kunna maxa grafikmässigt de flesta spel med en stabil FPS på >144 på min fina, ännu än fullt dugliga 1080p @ 144Hz skärm

Instämmer helt och hållet fast med en 1080p@120Hz-skärm.
Är fortfarande helnöjd med 1080p som upplösning faktiskt och ser 4K som mitt nästa hopp men då ska det banne mig vara 120Hz+

Nvidia påstår att GTX 1070 är gjord för instegs-VR med sina 8GB GDDR5 och prestanda likt ett GTX 980 Ti, men vill man ha perfekt prestanda i 1080p med 120Hz+ utan microstutter så måste man nästan köpa ett ensamt GTX 980 Ti/1070/1080 ändå...
Om nu inte Maxwell fungerar mycket bättre i SLI, det kan jag inte uttala mig om och i så fall är ju 2 begagnade GTX 970'n lite lockande men jag är skeptisk till det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Fungerar simultaneous multi projection även med vanlig 3d vision?

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!
Har väntat och väntat efter ett grafikkort som orkar driva 1440p i high/ultra till en skälig kostnad och nu kommer det äntligen. Har många gånger funderat att slå till på begagnade grafikkort men har alltid chockats av deras höga priser på 3 år gamla kort osv. bara för att inget nytt kommit ut som kan konkurrera.

Får se om jag beställer ett kort lagom till min födelsedag i Juli eller njuter av sommaren istället så priserna får en chans att stabilisera.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Varför har folk trott att nästa generations kort skulle vara så jävla billiga och snabba? Amd/Nvidia är ju företagare.. finns ingen mening att lansera ut 100% snabbare kort. De tjänar förmodligen mest på att att lansera produkter som är lite bättre, folk köper ändå....

MVH

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

För er som säger att det bara varit dumt att vänta med att köpa grafikkort för att det alltid kommer något bättre måste ha missat nattens presentation och att det för en gång skull funnits en anledning att vänta (om man nu tänker ekonomiskt och på prestanda). I normala fall så ökar prestandan kanske 10-20% med nya generationen kort men nu snackar vi om 100% ökning.

Jag hindrade en kollega från att köpa ett 970-980 för några veckor sen och snart så kommer han kunna köpa ett 1070 för 3500:- som slår Titan X. Och för 980ti så har värdet halverats på en dag.