Permalänk
Medlem

Övertala föräldrar...

Hej!
Det är så att jag har tänkt mig att köpa en speldator, just nu har jag en kass skoldator där jag spelar T.ex Csgo. Jag spelar endast på torsdagar-söndagar ca 1-4h på tors-fre per dag och ca 2-5h på lör-sön. Min mamma tycker att jag spelar väldigt mycket medans mina kompisar spelar från mån-söndag i flera timmar men det hjälper självklart inte att säga det Pengarna har jag slitit ihop själv och det är inget problem, men min mamma tror att jag kommer att spela "mer" bara för att jag kommer köpa en speldator. Jag fick ett schysst erbjudande av en gammal kompis på 3500kr. Jag sa att jag kommer att få ett bättre flyt med den datorn så den kan göra gott för både mig och för mitt skolarbete.

Några ideér på hur jag kan "övertala" henne på att få köpa den?

OBS: Ber om ursäkt för dålig text/stavning m.m, skriver på mobilen

Mvh Max

Permalänk
Medlem

Och tjata är inget alternativ för då kommer jag verkligen inte att få köpa den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

Hej!
Det är så att jag har tänkt mig att köpa en speldator, just nu har jag en kass skoldator där jag spelar T.ex Csgo. Jag spelar endast på torsdagar-söndagar ca 1-4h på tors-fre per dag och ca 2-5h på lör-sön. Min mamma tycker att jag spelar väldigt mycket medans mina kompisar spelar från mån-söndag i flera timmar men det hjälper självklart inte att säga det Pengarna har jag slitit ihop själv och det är inget problem, men min mamma tror att jag kommer att spela "mer" bara för att jag kommer köpa en speldator. Jag fick ett schysst erbjudande av en gammal kompis på 3500kr. Jag sa att jag kommer att få ett bättre flyt med den datorn så den kan göra gott för både mig och för mitt skolarbete.

Några ideér på hur jag kan "övertala" henne på att få köpa den?

OBS: Ber om ursäkt för dålig text/stavning m.m, skriver på mobilen

Mvh Max

Säg att du kan tänka dig börja städa och laga mat Vad är det för komponenter i datorn du ska köpa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bara jag som tycker dom inte riktigt kan säga något? det är dina pengar. du borde få spendera dom som du vill. annars är det inte dina pengar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Eftersom att du har samlat ihop pengarna själv så kan man väl tycka att du skall kunna lägga ned dem på en dator där du kan hålla på med din hobby.

Föräldrar blir oroliga av att barn ska spendera mycket tid vid datorn då det finns väldigt mycket onyttigt för barn på nätet men det är även väldigt lärorikt samtidigt Ni får helt enkelt sätta er vid köksbordet och baka ihop ett spel schema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

bara jag som tycker dom inte riktigt kan säga något? det är dina pengar. du borde få spendera dom som du vill. annars är det inte dina pengar

Om han är 16+ så får han spendera det på vad han vill.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Sålänge du sköter skolan osv och inte blir deprimerad och bara sitter vid datorn tycker jag inte att dina föräldrar har något att säga.

Min mor tyckte också jag spelade för mycket men fick okey betyg och ett bra jobb som ger mer än hon tjänar själv. Sa alltid att hon skulle titta på en bekant som söp hela tiden istället och blev farsa som 17åring...

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Skoldator bärbar och nya en stationär? Jag skulle säga att det är mycket mer ergonomiskt att sitta vid en stationär en än bärbar med halvt bruten nacke.

Permalänk
Inaktiv

Gör en överenskommelse med din mor.
Säg att du ska köpa datorn och om du kommer börja spela betydligt mer, så lovar du att du inte ställer till med nå tjaffs när hon säger upp internet som resultat om ditt spelande ökar betydligt mer. Då blir det inte så roligt att spela utan nät heller.

Permalänk
Medlem

Eller diskutera saken.
Berätta vad du vill, vad du vill ha datorn till och fråga vad hon är orolig för.
Blanda inte in vad andra i samma ålder har och gör med sina datorer.

Det finns anledning att ogilla datoranvändande och spelande som förälder. Men det finns gott om anledningar att gilla det också.
Men generellt blir ju argumentet, att om du ändå ska sitta vid datorn, så kan den ju funka tillfredsställande.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du?

Du skulle kunna fråga om du/ni inte kan testa, börjar du spela mycket mer så säljer du av datorn. Sen kan du ju fråga på vilket sätt dom tycker att du spelar för mycket och vad hon ser som det dåliga i det.

När jag var yngre tjatade morsan alltid på att hon tyckte att jag spelade för mycket (det gör hon i och för sig fortfarande trots att jag är 20 och inte längre bor hemma), men hon insåg rätt fort att det var vid datorn och i spelen jag umgicks med många av mina vänner och då jag fortfarande skötte skolan så hade hon egentligen inget att klaga på. Hon ville ju samtidigt också att jag hellre var hemma än ute och krökade varje helg under högstadiet/gymnasiet.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem

Säg att du gått igenom alla tänkbara mjukvaruproblem, men att du nu kommit fram till hårdvaran, modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, inte fungerar.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Dina föräldrar är rädda för att du ska tappa greppet om skolan och förlora kontakten med dina vänner. Bevisa motsatsen. Sköt skolan och försök aktivera dig och dina vänner med annat än datorspel emellanåt!

När de inte längre ser speldatorn som ett hot så kommer de inte säga emot.

Skrivet av cusah:

Säg att du gått igenom alla tänkbara mjukvaruproblem, men att du nu kommit fram till hårdvaran, modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, inte fungerar.

Hahaha.. Underbart!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Säg att du kan tänka dig börja städa och laga mat Vad är det för komponenter i datorn du ska köpa?

Städa och sånt görs redan, ber om ursäkt för värdelös bild men men..
https://gyazo.com/62a32551b25237a01d6a46aab7692579
Jag får också med tangentbord,skärm, mus och musmatta. Så det blir en bra deal om den går hem

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Christley:

bara jag som tycker dom inte riktigt kan säga något? det är dina pengar. du borde få spendera dom som du vill. annars är det inte dina pengar

Jojo, men jag är ju ändå under 18 år och de är väl bara oroliga att jag ska spela för mycket, gå sämre i skolan eller påverka mig fysiskt. Men jo, det är ju mina pengar..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av NewCamps:

Eftersom att du har samlat ihop pengarna själv så kan man väl tycka att du skall kunna lägga ned dem på en dator där du kan hålla på med din hobby.

Föräldrar blir oroliga av att barn ska spendera mycket tid vid datorn då det finns väldigt mycket onyttigt för barn på nätet men det är även väldigt lärorikt samtidigt Ni får helt enkelt sätta er vid köksbordet och baka ihop ett spel schema.

Japp, det får väl bli nån dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av simon253:

Om han är 16+ så får han spendera det på vad han vill.

Är dock endast 14 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SimpanDirr:

Sålänge du sköter skolan osv och inte blir deprimerad och bara sitter vid datorn tycker jag inte att dina föräldrar har något att säga.

Min mor tyckte också jag spelade för mycket men fick okey betyg och ett bra jobb som ger mer än hon tjänar själv. Sa alltid att hon skulle titta på en bekant som söp hela tiden istället och blev farsa som 17åring...

Aa, jag har okej betyg. Men min mamma tror väl att jag fastnar vid datorn för mycket och att det kommer att påverka mig i skolan, men har kvar de bra betygen så hoppas jag att de släpper lite så man kan få sig sin första riktiga dator

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av raubtier:):

Skoldator bärbar och nya en stationär? Jag skulle säga att det är mycket mer ergonomiskt att sitta vid en stationär en än bärbar med halvt bruten nacke.

Hehe, jag har dock köpt till en skärm, tangentbord och en mus till skoldatorn

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon226320:

Gör en överenskommelse med din mor.
Säg att du ska köpa datorn och om du kommer börja spela betydligt mer, så lovar du att du inte ställer till med nå tjaffs när hon säger upp internet som resultat om ditt spelande ökar betydligt mer. Då blir det inte så roligt att spela utan nät heller.

Det lät bra, det skall jag ta med mig! Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Igelkott:

Eller diskutera saken.
Berätta vad du vill, vad du vill ha datorn till och fråga vad hon är orolig för.
Blanda inte in vad andra i samma ålder har och gör med sina datorer.

Det finns anledning att ogilla datoranvändande och spelande som förälder. Men det finns gott om anledningar att gilla det också.
Men generellt blir ju argumentet, att om du ändå ska sitta vid datorn, så kan den ju funka tillfredsställande.

Det är ju mest att spela som jag vill ha den till och det är det som hon är orolig för.. Men som tidigare kommentarer sagt så skall jag säga att det inte kommer att bli mer än vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av maxbylin:

Är dock endast 14 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Well, vet att olika föräldrar sätter olika regler, men du kan ju berätta om alla möjligheter du kan få med denna datorn, som att du kan skriva snabbare (i mitt fall iaf), eller att du kan lära dig mer om datorer, vilket kan leda till ett yrke inom de i framtiden, att du skulle kunna utöka ett intresse som inte bara baseras på spelet.
När jag skaffade min dator när jag var like 13, så hade jag noll intresse, det ända som spelade nån roll var att jag kunde spela minecraft och plugga xD, men nu går jag tydligen på en systemutvecklingslinje 3 år senare, datorer kan förändra mycket...

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

Hur gammal är du?

Du skulle kunna fråga om du/ni inte kan testa, börjar du spela mycket mer så säljer du av datorn. Sen kan du ju fråga på vilket sätt dom tycker att du spelar för mycket och vad hon ser som det dåliga i det.

När jag var yngre tjatade morsan alltid på att hon tyckte att jag spelade för mycket (det gör hon i och för sig fortfarande trots att jag är 20 och inte längre bor hemma), men hon insåg rätt fort att det var vid datorn och i spelen jag umgicks med många av mina vänner och då jag fortfarande skötte skolan så hade hon egentligen inget att klaga på. Hon ville ju samtidigt också att jag hellre var hemma än ute och krökade varje helg under högstadiet/gymnasiet.

Jag är 14år, jag känner igen mig av mycket det du skriver genom att jag har en bror som också viljat ha en dator vid denna ålder som mig. Min mamma tycker dock att jag borde vara ute o "leka" med dom istället för att sitta inne och spela med dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Säg att du gått igenom alla tänkbara mjukvaruproblem, men att du nu kommit fram till hårdvaran, modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, inte fungerar.

Hehe, eftersom att det är en skoldator så hade de nog sagt att jag bara skulle lämna in datorn till IT-gruppen på skolan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Dina föräldrar är rädda för att du ska tappa greppet om skolan och förlora kontakten med dina vänner. Bevisa motsatsen. Sköt skolan och försök aktivera dig och dina vänner med annat än datorspel emellanåt!

När de inte längre ser speldatorn som ett hot så kommer de inte säga emot.

Hahaha.. Underbart!

Yes!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Well, vet att olika föräldrar sätter olika regler, men du kan ju berätta om alla möjligheter du kan få med denna datorn, som att du kan skriva snabbare (i mitt fall iaf), eller att du kan lära dig mer om datorer, vilket kan leda till ett yrke inom de i framtiden, att du skulle kunna utöka ett intresse som inte bara baseras på spelet.
När jag skaffade min dator när jag var like 13, så hade jag noll intresse, det ända som spelade nån roll var att jag kunde spela minecraft och plugga xD, men nu går jag tydligen på en systemutvecklingslinje 3 år senare, datorer kan förändra mycket...

Yes, det skall jag säga! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar allihopa! Det blev mer än väntat, mycket trevliga människor i denna grupp! Fortsätt gärna kommentera om ni har nåt annat
Mvh Max

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

Jag är 14år, jag känner igen mig av mycket det du skriver genom att jag har en bror som också viljat ha en dator vid denna ålder som mig. Min mamma tycker dock att jag borde vara ute o "leka" med dom istället för att sitta inne och spela med dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur bra koll har hon? Jag uppgraderade datorn o höll på i hemlighet i din ålder för jag var annars tvungen att köpa av en av pappas vänner som var "dataproffs" dock gamla och svindyra grejer. Så min storebror beställde åt mig hem till honom och jag smög hem med grejerna innan de kom hem från jobbet.. Värdelöst när föräldrarna inte förstår och väljer den fega vägen med förbud.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

Tack för alla svar allihopa! Det blev mer än väntat, mycket trevliga människor i denna grupp! Fortsätt gärna kommentera om ni har nåt annat
Mvh Max

Skickades från m.sweclockers.com

Du nämner att du seplar CS:GO, då bör du vara mycket försiktig med den där processorn. CS:GO körs på spelmotorn Source som är ganska CPU-begränsad så även om grafikkortet orkar med (inget problem med ett 750 Ti) så kan du ändå få dålig prestanda. Jag rekommenderar att du testar datorn så som du erbjuds den och jämför bildfrekvensen med din nuvarande dator. Även om det blir en förbättring springer GPU:n cirklar runt CPU:n. Om du söker på "FX-8320 CS:GO" får du lite tidigare diskussioner om saken.

Permalänk
Medlem

Alla personer har ju en hobby, och datorspelande verkar vara din.
Så länge du sköter skolan, hjälper till hemma samt är lagom social med övriga familjen när det önskas så borde det inte finnas något egentligt hinder.
Och nu när vi närmar oss den tiden på året som det blir varmare ute så skall du se till att vara ute dagligen om vädret tillåter istället för att sitta inne en massa. Vi svenskar behöver sol för att må bra.

Vad jag vill säga är att det gäller att ha balans. Jag kan vissa dagar lägga lite väl mycket tid på spelande, men samtidigt så ser jag till att få saker gjorda utanför datorspelsvärlden som behövs göras. Visserligen så har jag ingen som säger åt mig vad jag skall göra eller inte men tanken är ändå densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur bra koll har hon? Jag uppgraderade datorn o höll på i hemlighet i din ålder för jag var annars tvungen att köpa av en av pappas vänner som var "dataproffs" dock gamla och svindyra grejer. Så min storebror beställde åt mig hem till honom och jag smög hem med grejerna innan de kom hem från jobbet.. Värdelöst när föräldrarna inte förstår och väljer den fega vägen med förbud.

Mina föräldrar hänger inte riktigt med i den nya tekniken och förstår inte att det är detta som gäller nu. Ja, när de var små så var de ute o lekte hela tiden men då hade de ju knappt en tv.. Men aldrig gjort så som du sa med att köpa grejor i hemlighet, hade jag blivit "upptäckt" så hade jag nog aldrig fått köpa en dator eller nåt sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Du nämner att du seplar CS:GO, då bör du vara mycket försiktig med den där processorn. CS:GO körs på spelmotorn Source som är ganska CPU-begränsad så även om grafikkortet orkar med (inget problem med ett 750 Ti) så kan du ändå få dålig prestanda. Jag rekommenderar att du testar datorn så som du erbjuds den och jämför bildfrekvensen med din nuvarande dator. Även om det blir en förbättring springer GPU:n cirklar runt CPU:n. Om du söker på "FX-8320 CS:GO" får du lite tidigare diskussioner om saken.

Jag testade datorn hemma hos han och ham låg runt 170-280fps på högsta inställningar. Jag hade dock tänkt att överklocka processorn till ca 4,5ghz eller köpa ny CPU och moderkort. Förmodligen en i5:a o ett z97

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Man få se ekonomin i helhet i en familj, har du två föräldrar som har bra och trygg ekonomi så självklart borde du ha en sådan dator som du vill ha.
Mitt råd är att ta bort ordet spel i argumentationen även om din tanke var det, säg istället att du vill börja programmera, syssla med filmredigering o.s.v.

Permalänk
Medlem

Ett tips från en som är förälder...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/datorspel-kan-skapa-battre-c...

För mig är det tvärtom, jag försöker få min 12-åriga dotter att spela lite, hon fick tom min gamla dator med i5 4690k, 16GB Ram, gtx 960 (nytt, mitt 980ti fick hon inte) men allt hon gör är att spela sims någon gång ibland. Hon föredrar sin macbook air hon fått från sin mamma där hon mest kollar på youtube... Hon sköter iofs skolan exemplariskt så där kan jag ju inte klaga.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ett tips från en som är förälder...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/datorspel-kan-skapa-battre-c...

För mig är det tvärtom, jag försöker få min 12-åriga dotter att spela lite, hon fick tom min gamla dator med i5 4690k, 16GB Ram, gtx 960 (nytt, mitt 980ti fick hon inte) men allt hon gör är att spela sims någon gång ibland. Hon föredrar sin macbook air hon fått från sin mamma där hon mest kollar på youtube... Hon sköter iofs skolan exemplariskt så där kan jag ju inte klaga.

Åhh, sicken farsa. Hon fick ingen dålig rigg heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

Åhh, sicken farsa. Hon fick ingen dålig rigg heller

Skickades från m.sweclockers.com

He he... Jag har två grabbar också men den äldsta är bara 4 år och har inte riktigt varken koncentrationen eller motoriken för datorspel än men det kommer väl.

Ja, tror inte hon är medveten om det men det är massa lull-lull som gul-svart sleevade kablar till nätagget (CM850V), minnen med gula dioder m.m. hon fick även mitt gamla mekaniska func-tgb så hon har förmodligen den fetaste riggen i hela sin skola.

Försökte sälja den här men det var ingen som gav något vettigt bud så då tänkte jag att hon kunde få den istället. Ska dock precis dra om vattenkylningen i min burk och då är det bra att ha en hyfsad i reserv under de veckorna jag böjer akryl.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Ja byggde ett datorrum till mig och ungarna. Nu lirar vi CS, Agario m.m rätt ofta ihop. Ganska gött att sitta med tjejerna och spela faktiskt. Man får också lite överblick över hur mycket de sitter och vad de gör. Lite tråkigt dock att de har hittat Youtube med allt fördummande material som finns där...