Byta kondensatorer, coaching [edit: byte ej aktuellt]

Permalänk
Medlem

Byta kondensatorer, coaching [edit: byte ej aktuellt]

Hej.

Råkade snubbla över mrqaffes länk till hifiengine i en annan tråd och hittade på så sätt en servicemanual till min defekta förstärkare, en Cambridge 740A. Felet är sprak och oljud i en kanal, alternativt att samma kanal (jag tror det är den vänstra) blir helt tyst. Felet kommer och går och verkade i början vara temperaturberoende.

Genom okulärbesiktning så har jag identifierat två kondensatorer som inte ser helt friska ut.
Stor bild: http://i.imgur.com/AMZk5tU.jpg

Fråga 1: Kan det vara en idé att _enbart_ försöka städa runt om med typ elektronikrengöring och tops/tandpetare? Det måste ju vara elektrolyt som läckt ut när kondensatorerna inte mått bra men eftersom förstärkaren inte är helt oduglig så måste de fortfarande vara "lite" funktionella. Alltså, kan gojset vara ett problem i sig? Hur troligt är det att det påverkar komponenter i närheten?

Fråga 2: Med hjälp av servicemanualen så kan jag se att kondensatorerna ingår i kretsen som kallas "AP19799/6 Preamp PCB Circuit Diagram (Power Supply)". Jag är inte helt obekant med kopplingsscheman och jag har väldigt svårt att genomskåda hur problem med båda dessa kondensatorer skulle kunna leda till ett fel som bara yttrar sig i en av förstärkarens kanaler. Alltså, även om jag byter kondensatorerna, är detta ett tecken på att det lär finnas något mindre uppenbart fel någon annanstans?

Fråga 3: Hur fan gör jag rent praktiskt om jag vill byta dessa? Jag måste baxa ur kretskorten va? Min senaste övning med en lödkolv blev ett komplett fiasko. Hur troligt är det att jag sabbar något genom att typ värma sönder något? Jag ser inga IC-kretsar i närheten så man vågar kanske våga vara en gnutta optimistisk?

Tips och råd pls!

Permalänk
Avstängd

Ut med kretskortet, värm med en lödkolv på baksidan och lirka ut den, smält tenn på ena benet och dra försiktigt ut det medans tennet är flytande, sen gör du likadant med andra benet och din konding är loss. Rätt simpelt, du kan behöva ha en droppe färskt lödtenn på din lödspets för värmeöverföringens skull när du ska smälta befintligt tenn.

Din förstärkare kan säkert ha fler andra problem, men småkondingar kostar bara ett par kronor så börja med det uppenbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Hej.

Råkade snubbla över mrqaffes länk till hifiengine i en annan tråd och hittade på så sätt en servicemanual till min defekta förstärkare, en Cambridge 740A. Felet är sprak och oljud i en kanal, alternativt att samma kanal (jag tror det är den vänstra) blir helt tyst. Felet kommer och går och verkade i början vara temperaturberoende.

Genom okulärbesiktning så har jag identifierat två kondensatorer som inte ser helt friska ut.
Stor bild: http://i.imgur.com/AMZk5tU.jpg

Fråga 1: Kan det vara en idé att _enbart_ försöka städa runt om med typ elektronikrengöring och tops/tandpetare? Det måste ju vara elektrolyt som läckt ut när kondensatorerna inte mått bra men eftersom förstärkaren inte är helt oduglig så måste de fortfarande vara "lite" funktionella. Alltså, kan gojset vara ett problem i sig? Hur troligt är det att det påverkar komponenter i närheten?

Fråga 2: Med hjälp av servicemanualen så kan jag se att kondensatorerna ingår i kretsen som kallas "AP19799/6 Preamp PCB Circuit Diagram (Power Supply)". Jag är inte helt obekant med kopplingsscheman och jag har väldigt svårt att genomskåda hur problem med båda dessa kondensatorer skulle kunna leda till ett fel som bara yttrar sig i en av förstärkarens kanaler. Alltså, även om jag byter kondensatorerna, är detta ett tecken på att det lär finnas något mindre uppenbart fel någon annanstans?

Fråga 3: Hur fan gör jag rent praktiskt om jag vill byta dessa? Jag måste baxa ur kretskorten va? Min senaste övning med en lödkolv blev ett komplett fiasko. Hur troligt är det att jag sabbar något genom att typ värma sönder något? Jag ser inga IC-kretsar i närheten så man vågar kanske våga vara en gnutta optimistisk?

Tips och råd pls!

Är du söker på att det är något fel på kondensatorerna? ser mer ut som om de blivit limmade för att inte ge ifrån sig ljud än att de är defekta. kondensatorer brukar generellt dela sig i toppen enligt design när elektrolyt materialet kokar. Av att döma från de 4 dioder som sitter precis framför kondensatorerna är det troligt att detta är en del av strömförsörjnings kretsen vilket gör det livsfarligt att pila på grejerna om man inte vet vad man gör.

Jag skulle nog felsökt förförstärkare delen istället, brukar vara lätt att hitta då de är speglade och ofta sitter på lösa kretskort på varje sida av förstärkaren. Troligtvis är det en OP-amp (ofta 8-bens IC) som fått en ESD skada eller en smutsig potentiometer.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Det kan ju faktiskt vara lim för att fixera kondingarna.
och ska du löda så använd lödpenna och inte lödkolv, det är ju inte kopparrör du ska fixa.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ut med kretskortet, värm med en lödkolv på baksidan och lirka ut den, smält tenn på ena benet och dra försiktigt ut det medans tennet är flytande, sen gör du likadant med andra benet och din konding är loss. Rätt simpelt, du kan behöva ha en droppe färskt lödtenn på din lödspets för värmeöverföringens skull när du ska smälta befintligt tenn.

Din förstärkare kan säkert ha fler andra problem, men småkondingar kostar bara ett par kronor så börja med det uppenbara

Matnyttigt om avlödning, tackar!

Skrivet av bjinko:

Är du söker på att det är något fel på kondensatorerna? ser mer ut som om de blivit limmade för att inte ge ifrån sig ljud än att de är defekta. kondensatorer brukar generellt dela sig i toppen enligt design när elektrolyt materialet kokar. Av att döma från de 4 dioder som sitter precis framför kondensatorerna är det troligt att detta är en del av strömförsörjnings kretsen vilket gör det livsfarligt att pila på grejerna om man inte vet vad man gör.

Jag skulle nog felsökt förförstärkare delen istället, brukar vara lätt att hitta då de är speglade och ofta sitter på lösa kretskort på varje sida av förstärkaren. Troligtvis är det en OP-amp (ofta 8-bens IC) som fått en ESD skada eller en smutsig potentiometer.

Nej, jag är inte säker. Det här är strålande input eftersom du verkar ha betydligt mera erfarenhet av liknande problem och hur det faktiskt ser ut inuti en sånhär mackapär. Lite jobbigt dock eftersom ett uppenbart problem är enklare att tackla.

Jag får kolla en sväng till och läggar dina misstankar på minnet.

Permalänk
Rekordmedlem

Förstärkaren har förstegsutgång, har du lyssnat om felet hörs via den eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Hej.

Råkade snubbla över mrqaffes länk till hifiengine i en annan tråd och hittade på så sätt en servicemanual till min defekta förstärkare, en Cambridge 740A. Felet är sprak och oljud i en kanal, alternativt att samma kanal (jag tror det är den vänstra) blir helt tyst. Felet kommer och går och verkade i början vara temperaturberoende.

Genom okulärbesiktning så har jag identifierat två kondensatorer som inte ser helt friska ut.
Stor bild: http://i.imgur.com/AMZk5tU.jpg

Fråga 1: Kan det vara en idé att _enbart_ försöka städa runt om med typ elektronikrengöring och tops/tandpetare? Det måste ju vara elektrolyt som läckt ut när kondensatorerna inte mått bra men eftersom förstärkaren inte är helt oduglig så måste de fortfarande vara "lite" funktionella. Alltså, kan gojset vara ett problem i sig? Hur troligt är det att det påverkar komponenter i närheten?

Fråga 2: Med hjälp av servicemanualen så kan jag se att kondensatorerna ingår i kretsen som kallas "AP19799/6 Preamp PCB Circuit Diagram (Power Supply)". Jag är inte helt obekant med kopplingsscheman och jag har väldigt svårt att genomskåda hur problem med båda dessa kondensatorer skulle kunna leda till ett fel som bara yttrar sig i en av förstärkarens kanaler. Alltså, även om jag byter kondensatorerna, är detta ett tecken på att det lär finnas något mindre uppenbart fel någon annanstans?

Fråga 3: Hur fan gör jag rent praktiskt om jag vill byta dessa? Jag måste baxa ur kretskorten va? Min senaste övning med en lödkolv blev ett komplett fiasko. Hur troligt är det att jag sabbar något genom att typ värma sönder något? Jag ser inga IC-kretsar i närheten så man vågar kanske våga vara en gnutta optimistisk?

Tips och råd pls!

Ser mer ut som kondingarna är gunkade, d.v.s. fastkletade mot PCB'n för att fysiskt stöda dom ytterligare.

Fel som kommer och går med temperatur brukar nästan alltid vara kallödningar, eller spruckna lödningar.
Jucka på alla anslutningar och se om du får napp.
Om inte så kolla över ev. internt kablage och större komponenter.
D.v.s allt som kan tänkas få lite extra stryk fysiskt.

Permalänk
Medlem

ser ut som dom är låsta med harts ganska vanligt sätt att låsa dom

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Den här typen kondensatorer, när de börjar läcka, gör i princip alltid det genom "locket" på ovansidan. De sväller, locket skjuter uppåt, och till sist öppnar det sig längs de 3 spåren, och ut kommer något som gör att det ser ut som om de rostar.
Jag håller med övriga i tråden, det där är nog inte ditt problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det var väl en attans tur att jag gjorde tråden och inte något överilat Känner mig dock skeptisk till om jag kommer lyckas lokalisera nåt troligt fel.

Permalänk
Medlem

Fram med multimetern! om inget annat så lär du dig massor.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk

håller med de innan ser ut som någon form av lim eller liknande inte ovanligt att det är utsmetat lite här och var på kretskort i elektronik.

skulle kondingarna vara dåliga skulle de troligen läcka i toppen på dem då de är designade att spricka i toppen vid övertryck/fel på kondingar för att lätt kunna identifiera fel på dem.

visst sen är det ju inte idiotsäkert att det är där de börjar läcka där men skulle säga att jag är till 90% säker på att det inte är något fel på dessa 2 iaf.

sprakar det och har sig när du höjer/sänker volymen på förstärkaren?

låter mer på beskrivningen som smutsig/glappande/sliten volympotentiometer kan uppstå många fel om den är sliten men vanligast är att det kan spraka i högtalarna när man höjer och sänker även ibland bli helt tyst i vissa volymlägen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Mätning är nog det som krävs, är man tveksam så blir man tvungen att mäta genom att löda loss kondingarna och testa dem lösa.
Eller åtminstone hänga på ett oscilloskop och se hur de påverkar vågformen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Först, tack för tips och råd. Tack vare er hjälp så är förstärkaren kanske rent av friskförklarad.

Jag förklarar lite kort. Jag kopplade in förstärkaren i fredags igen och har spelat lite sporadiskt, helt utan problem. Jag tror att det var när jag främst höjde volymen som den kunde börja tjorva tidigare, så på väg hem i fredags så var planen att försöka testa @Rouge of Darkness hypotes om strulande volymkontroll. Den har nämligen jäklats innan och blev åtgärdad under en service när garantin fortfarande gällde. Tror inte den byttes så det skulle inte vara en högoddsare att den geggat igen. Men som sagt, inga problem alls, hittills.

Vad jag misstänker nu är att det var nåt så fånigt som en lätt glappande banankontakt som ställde till det. Det har varit rätt mycket kopplande, byten. Jag har tänkt specifikt på bananerna eftersom de jag hade tidigare, utbytta sedan okänt datum, inte var i superbra form. Därav har jag varit extra noga med att försöka se till att det sitter så bra och tajt som möjligt vid flera tillfällen, men jag kan ha missat.

Ska iaf. hålla öronen öppna framöver. Låter det illa så ska jag konsultera servicemenyn

Om räknaren för DC detekteringar ökar så är det nåt som inte är ok. De 20 som står där nu tror jag är gamla synder. Som synes så firar vi snart 10000 on-timmar också