Billig webhosting, eller mikroskopisk webserver hemma?

Permalänk
Medlem

Billig webhosting, eller mikroskopisk webserver hemma?

I grund och botten tror jag att rätt svar är att man ska köra webservern hemma. Uppkopplingen finns redan, och servern, en Atom D510 baserad sak, står bara och slavar diskar åt mig i alla fall. Men eftersom det är lite mer komplicerat att köra det hela själv, bland annat pga faktorer som:
Vilken "server" mjukvara ska man köra. Någon mikroskopisk HTTP server, givetvis gratis, annars är det ju bortkastat.
Hur ska man designa websidan. Egen server innebär ju att man inte har webhotellets alla resurser att luta sig mot. HotDog 5 var ju coolt senast jag höll på... Men det är ju inte aktuellt längre.

Så, min främsta fråga är, vilka är alternativen. Jag letar efter en sjukt billig host, för att hålla en websida uppe, som jag egentligen förutsätter kommer få noll och intet i trafik, och där jag inte behöver ägna speciellt mycket tid åt att få det att fungera.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

använd din nuvarande server med "ubuntu LAMP web server" och designa/hantera hemsidan med Wordpress?

Eller köp en liten RaspberryPi och ha den som webserver

https://www.howtoforge.com/tutorial/install-apache-with-php-a...

https://sv.wordpress.org/

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

använd din nuvarande server med "ubuntu LAMP web server" och designa/hantera hemsidan med Wordpress?

Omöjligt, eller åtminstone orimligt svårt, eftersom servern som står här är en X310 med Windows Home Server på. Det är inte riktigt en maskin man installerar något annat OS på, eftersom den inte har varken utgång för skärm, eller är speciellt villig att boota på installationsmedia.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Då röstar jag på mitt andra alternativ och överlämnar ordet till någon med mer kunskap

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Tipset var bra, inte ditt fel att jag har fel utrustning ;- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

I grund och botten tror jag att rätt svar är att man ska köra webservern hemma. Uppkopplingen finns redan, och servern, en Atom D510 baserad sak, står bara och slavar diskar åt mig i alla fall. Men eftersom det är lite mer komplicerat att köra det hela själv, bland annat pga faktorer som:
Vilken "server" mjukvara ska man köra. Någon mikroskopisk HTTP server, givetvis gratis, annars är det ju bortkastat.
Hur ska man designa websidan. Egen server innebär ju att man inte har webhotellets alla resurser att luta sig mot. HotDog 5 var ju coolt senast jag höll på... Men det är ju inte aktuellt längre.

Så, min främsta fråga är, vilka är alternativen. Jag letar efter en sjukt billig host, för att hålla en websida uppe, som jag egentligen förutsätter kommer få noll och intet i trafik, och där jag inte behöver ägna speciellt mycket tid åt att få det att fungera.
B!

Som någon sa ang design - du kan alltid lägga upp Wordpress. Har själv testat det och är jättelätt. Vill du göra lite mer grundarbete finns ju MÄNGDER med gratis resurser hur man designar en hemsida och sedan är det bara du själv som sätter gränsen för hur invecklad din sida ska vara. En bra start är här: http://www.w3schools.com/

Medan tanken på att själva driva en sida kan vara frestande med fast uppkoppling så tycker jag själv att det känns bekvämare med att lägga upp sidan på någon annans server - då behöver man inte tänka på att ha igång datorn, vad som händer om någon hackar sidan, även om du kanske inte har någon annan information på datorn än din sida. Sedan har one.com iaf någon slags extra skyddsresurser, men det får man betala extra för.

Det senaste är ju att hyra en virtuell server, sk cloud server. Vad jag läst betalar man för faktisk trafik till sin virtuella server vilket skulle vara behändigt om du nu inte kommer ha mycket trafik till din sida . Men det tillkommer säkert grundavgift.

Permalänk
Snusfri

Skulle i ditt fall antingen deploya den minsta/billigaster dropleten som digitalocean har eller införskaffa en RPI, i ditt fall känns alternativ ett som det bästa faktiskt.

De har mycket bra guider med på DO som du kan följa steg för steg, kör själv 2st LEMP (Linux, Nginx, MariaDB och PHP) där och det har fungerat mycket bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag röstar för att du kör på en Raspberry Pi, billig enkelt och lite att pyssla med.

ArkOS är disten du söker till RPI som är byggd för att enkelt och utan stora kunskaper ska kunna dra upp och övervaka dina hemsidor

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Medan tanken på att själva driva en sida kan vara frestande med fast uppkoppling så tycker jag själv att det känns bekvämare med att lägga upp sidan på någon annans server - då behöver man inte tänka på att ha igång datorn, vad som händer om någon hackar sidan, även om du kanske inte har någon annan information på datorn än din sida. Sedan har one.com iaf någon slags extra skyddsresurser, men det får man betala extra för.

Jag ser mest fördelar med att lägga det hos någon annan, och mest nackdelar med att lägga det hemma. Men kostnaden är lite avskräckande. För att lägga det på WHS burken behövs "bara" mjukvaran. Som mest troligt går att styra upp gratis. Nå, vi får se vad det blir med det. Köp av mer hårdvara blir det i alla fall inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vill du köra med din existerande Windows Home Server går det jättebra. Det finns paketlösningar som t.ex. Wampserver (PHP-programmering), MEAN (Javascript-programmering) eller Django (Python-programmering). Bara att välja vilket språk du är intresserad av utöver HTML/CSS som såklart alltid behövs mer eller mindre för själva webbsidan.

Alternativt kan du testa Digitalocean som @THB tipsade om, kostar $5/mån för minsta servern och du kan välja att köra server där du sätter upp allt själv från början eller deras "one click apps" så får du en färdig Wordpress/Ghost eller vad du nu vill ha, de har massor att välja på:

EDIT: Ett tips är att köra igång en Ghost-blogg med one click på Digitalocean och skapa ett eget tema, då lär du dig lite CSS och HTML och får erfarenhet av att designa.

När du sen vill börja leka djupare i koden så kan du antingen börja rota i koden för Ghost eller dra upp en server med MEAN/Django/whatever floats your boat