RAM: Billigt eller dyrt? Blanda eller kit?

Permalänk
Medlem

RAM: Billigt eller dyrt? Blanda eller kit?

Jag sitter och överväger att slänga in nytt och/eller mer RAM i datorn, men två funderingar slår mig:
- Vad skiljer de dyrare minnena från de billigare?
Jag menar, om vi tittar på kit med 8 GB: Det går att köpa Kingston ValueRAM eller dessa Crucial för ~350 kr, som ser väldigt enkla ut. Eller kan man gå upp 100 kr och köpa Crucial Ballistix Sport (eller, nu med Kompletts rea, gå upp 30 kr, men, utgår från standardpris).
Priset ökar med hastigheten på minnena. Men om man kör 2133 MHz (eller ev. 2400 MHz), gör det någon skillnad vilket minne man köper?

- Kan man kombinera minnen?
Har letat lite i forumet, och rekommendationen verkar vara nej, men passar på att fråga eftersom jag ändå startar en tråd: Sitter idag med Corsair DDR4-minnen. Hur mycket problem tror ni jag får om jag köper ovannämnda Kingston eller billiga Corsair? Bör motsvarande Crucial Ballistix Sport fungera (t.ex. de tidigare länkade)?
Eller ska jag inte snåla så mycket och satsa på att köpa ett kit med 16 GB?

Om det behövs:
Moderkort: MSI Z170A KRAIT GAMING
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX
CPU: Intel Core i5 6600K

Tack på förhand!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk

@Mattedatten:
Kylning brukar skilja sig samt minnestyperna. Crucial har jag dålig erfarenhet av sedan ett par år tillbaka.
Kingston gör väldigt bra minnen, det gör Corsair också. Value Ramen från kingston är just som de låter, det är deras enklare modell.

Helst ska du kolla upp vilka modeller ditt moderkort har kompatibilitetstestats mot innan du köper RAM för att vara på den säkra sidan.
Helst ska du ha samma model på samtliga stickor. Mix-match funkar men det kan påskynda framtida problem då minnesmodulerna kan bestå av olika kemiska sammansättningar.

Permalänk

@Mattedatten Kort svar: Billigt kit.

Skrivet av Blackshore:

@Mattedatten:
Mix-match funkar men det kan påskynda framtida problem då minnesmodulerna kan bestå av olika kemiska sammansättningar.

Detta var en nyhet för mig. Jag vet att man kan få problem om de skiljer sig i latency, timings, hastighet, volt osv., men kemisk sammansättning? Utveckla gärna

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Skulle köpt ett paket till sådana som du har.

Tex https://www.inet.se/produkt/6110152/corsair-8gb-2x4gb-ddr4-21...

olika artnummer på inet men samma "Tillverkarens ArtNr CMK8GX4M2A2133C13" slipper man eventuella minnesstul. Enda minnerna jag skulle kunna tänka mig blanda hade varit samma sort fast Low Profile och High Profile men med samma märke, latens, cl, mhz etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tror det var LinusTechTips som gjorde en video om hur mycket och hur snabbt RAM man egentligen behöver. Och i den videon så kunde dom konstatera att om man kör DDR3 och går ifrån typ 1866MHz till 2400MHz så gör det i princip ingen skillnad, så det är i princip bara att man betalar mer pengar för högre siffror som inte gör någon praktisk skillnad. Jag är bombsäker på att det gäller för DDR4 vid en viss nivå också.

Sen ju dyrare RAM man köper så får man ju självklart "bättre"/snyggare heatsinks, dock brukar RAM generellt sett inte bli så pass varma att någon avancerad kylanordning behövs. Det generella luftflödet genom ditt chassi bör vara nog för att hålla RAM tillräckligt svalt, om ditt RAM ska överhetta så behöver du antingen helt oduglig ventilation i chassit eller så har du överklockat ditt RAM till en alldeles för extrem nivå eller dylikt.

Så ta reda på vart gränsen går hos DDR4 minnen då högre hastigheter inte gör någon större skillnad, som sagt 1866 - 2400MHz DDR3 gör kanske 2-3fps skillnad som mest.
Har du ett fönster på chassit så kan det ju bli lite trist att se på en grön pcb som ser förjäklig ut, så lägg då en hundring eller så extra för nånting som inte får dina ögon att blöda. Dock att gå helt overkill med Dominator Platinum minnen eller så är ganska mycket pengar i sjön i dom flesta fall.

Permalänk

@TheYardbird: För DDR4 verkar "sweetspoten" ligga vid 2400-2666 MHz när det gäller pris/prestanda. Men det är ju som sagt väldigt marginella skillnader som ofta bara kan påvisas i benchmarking-program.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@TheYardbird: För DDR4 verkar "sweetspoten" ligga vid 2400-2666 MHz när det gäller pris/prestanda. Men det är ju som sagt väldigt marginella skillnader som ofta bara kan påvisas i benchmarking-program.

Eftersom jag också tittar lite på DDR4-minnen slänger jag in en relaterad fråga här:
Hur ska man väga klockfrekvensen mot cas-latency:n? Tex (pris från webhallen):

Det vedertagna sättet att räkna latencyn verkar vara CL / frekvens x 1000 = ns, dvs:

  • 6,1 ns

  • 6,0 ns

  • 5 ns

Vilket ger är rätt stor fördel till 3000MHz-minnet. 100:- extra för 1 ns (!! ) och nästan 50% högre klockfrekvens låter ju som hittat, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Eftersom jag också tittar lite på DDR4-minnen slänger jag in en relaterad fråga här:
Hur ska man väga klockfrekvensen mot cas-latency:n? Tex (pris från webhallen):

Det vedertagna sättet att räkna latencyn verkar vara CL / frekvens x 1000 = ns, dvs:

  • 6,1 ns

  • 6,0 ns

  • 5 ns

Vilket ger är rätt stor fördel till 3000MHz-minnet. 100:- extra för 1 ns (!! ) och nästan 50% högre klockfrekvens låter ju som hittat, eller?

I detta exemplet så är det väl snarast 2133 minnet som är överpris på just webhallen.

Kollar du på billigaste priserna på bra butiker så är det större procentuell och faktisk skillnad i pris:
DDR4 PC17000/2133MHz CL13 (749:-)
DDR4 PC21300/2666MHz CL16 (775:-)
DDR4 PC24000/3000MHz CL15 (925:-)

Sen är det ju inte bara så att snabbare ram är proportionellt "bättre". I spel t ex är det inte säkert att det gör någon skillnad alls, då är inte "snabbare" men dyrare minnen som hittat.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

@Guybrush82:

Det går tillbaka till William Shockley och reglering/semiledning (<--heter det så?, semiconductor på eng.) av ström med hjälp av silikon. Det är inte bara sten utan det är en Silikon-sammansättning med andra kristaller bl.a.. De beter sig olika baserat på vad som har slängts i. Processen är en såkallad flerstegs kemisk process.
Är minnesmodulerna tillverkade med samma typ av sammansättning så beter dig sig väldigt lika även om det är små skillnader mellan modulerna. Då man strävar efter replikation av funktion på dessa minnesmoduler så finns det en högre risk för minnes oegentligheter med olika sammansättningar.

Permalänk
Medlem

@Blackshore:
@Extremaz:
@TheYardbird:
Tack för alla bra svar! Då var man en del klokare, förhoppningsvis.
Lutar väl mot att köpa ett 8GB-kit av samma minnen som jag har nu, och se vad som händer därifrån.
Igen, stort tack!

@grovlimpa:
Och bra att fler kan nyttja tråden, info skadar aldrig.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

@Mattedatten: Det blir nog superbt om du köper 2x4GB till av samma minne RAM brukar ytterst sällan vara problemet om man får dåligt flyt i spel så du lär nog vara "framtidssäker" så att säga. Känner flera stycken som fortfarande använder 1333MHz DDR3 RAM och det funkar galant för dom

Permalänk

@Blackshore: Tack för det utförliga svaret. Då har man lärt sig något nytt idag också

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@grovlimpa: Det korta svaret är att hastigheten är viktigare än CL.

Visa signatur

Citera för svar.