Apple tillkännager Iphone SE på 4 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

För att 6S har större skärm, vilket ger mer pixlar att driva runt, viilket kräver både mer gpu minne, och ramminne, vilket gör att mer ram kommer till användning.
Enkelt sagt. Sedan så har vi inga uppgifter än på hur mycket iPhone SE har i minne, bara lösa uppgifter från gissare.

Sant ingendera har ens HD skärm på en 400$+ telefon.. Ingen dual sim ingen sd slot, usla lightning kabeln som får bytas gämt.
Förstår inte vad som får människor och betala så mycket premium för äpplet.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Utan fördel? Tala för dig själv. Världen innefattar mer än Sverige och det finns en hel del människor som pratar och skriver mandarin, som naturligt har stor nytta utav hög pixeltäthet.

När DVD kom var det högupplöst. Kallar du fortfarande DVD för högupplöst? Eller ska vi sluta höja ribban och nöja oss som det är?

Nej. Mer pixlar ger mer batteriåtgång, så nej ingen fördel egentligen.
Nej. De har ingen nytta om det är 320ppi eller 800ppi, när ögat ändå inte kan urskilja pixlarna när man går över ca 300pi.

Och där har vi ännu ett test som visar att Apple leder:
"This means that iPhone SE really is just as powerful as Apple’s high-end smartphones under the hood. In fact, it’s quite possibly the fastest smartphone with a display under 4.6 inches in size — and certainly the fastest 4-inch device on sale today."
"How does iPhone SE compare to the latest Androids? Well, Samsung’s brand new Galaxy S7, which is now the most powerful Android available, scores between 125,288 and 105,000 — depending on which processor is used — so it’s even faster than that."

Inte ens Samsungs senaste telefon når upp till varken iPhone 6S eller iPhone SE. Trots att S7 har 8 kärnor, mot iPhone 6S/iPhone SE har 2 kärnor.....

Skrivet av MultiMan:

4695kr för 16GB tycker jag är rena fyndet (har efter 1 år fortfarande 5GB kvar på min 16GB 5s trots flitigt användande). Kan återanvända mitt superba 500kr-skal, perfekt.

Vilka andra telefoner kan konkurrera med samma prestanda och byggkvalitet i det prisläget?

Troligen ingen, annars skulle inte Apple sålt 30miljoner+ telefoner i 4" klassen 2015 släppta 2013.

Skrivet av MrTobbe:

Sant ingendera har ens HD skärm på en 400$+ telefon.. Ingen dual sim ingen sd slot, usla lightning kabeln som får bytas gämt.
Förstår inte vad som får människor och betala så mycket premium för äpplet.

haha!
"HD" skärm är rätt överskattat och väldigt onödigt på en mobil än så länge.....
Dual sim? Inte många som stödjer det alls, och väldigt få som behöver det, så inget marknadsintresse.
SD slot har inte Samsung heller, ruskigt skönt att slippa hantera SD/liknande kort som är helt överflödiga i en modern värld.
Och nej, Lightningkablarna håller, jag har Lighningkablar köpta 2012 som fungerar utmärkt än idag, trots att de slitits, packats i väska/tagits med i jacka under alla åren, så ja de håller utan problem.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Och i båda fallen så drar en hel del folk ett par galonbyxor över sviden.

Permalänk
Medlem

Letar efter en ny mobil, gillar skarpt storleken på 5s däremot när jag ser specifikationen för SE så tror jag mer man avvaktar och ser om apple lanserar en 7s eller om 6s går ner i pris. Rent storleksmässigt så är ca 5tum det optimala att ha, då kan man åtminstone hantera mobilen med en hand och få plats med mobilen i fickorna. Förstår att många kidz vill ha stort så de kan se sina filmer eller spela spel, däremot finns det även en stor skara som gärna vill ha en bra och smidig telefon för att ringa och sms:a och då är storleken inte hela världen. Tror priset kommer fälla avgörandet för om det blir fågel eller fisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. Mer pixlar ger mer batteriåtgång, så nej ingen fördel egentligen.
Nej. De har ingen nytta om det är 320ppi eller 800ppi, när ögat ändå inte kan urskilja pixlarna när man går över ca 300pi.
Och där har vi ännu ett test som visar att Apple leder:
"This means that iPhone SE really is just as powerful as Apple’s high-end smartphones under the hood. In fact, it’s quite possibly the fastest smartphone with a display under 4.6 inches in size — and certainly the fastest 4-inch device on sale today."
"How does iPhone SE compare to the latest Androids? Well, Samsung’s brand new Galaxy S7, which is now the most powerful Android available, scores between 125,288 and 105,000 — depending on which processor is used — so it’s even faster than that."

Inte ens Samsungs senaste telefon når upp till varken iPhone 6S eller iPhone SE. Trots att S7 har 8 kärnor, mot iPhone 6S/iPhone SE har 2 kärnor.....
Troligen ingen, annars skulle inte Apple sålt 30miljoner+ telefoner i 4" klassen 2015 släppta 2013.
haha!
"HD" skärm är rätt öveeskattat och väldigt onödigt på en mobil än så länge.....
Dual sim? Inte många slm stödjer det alls, och väldigt få som behöver det, så inget marknadsintresse.
SD slot har inte Samsung heller, ruskigt skönt att slippa hantera SD/liknande kort som är helt överflödiga i en modern värld.
Och nej, Lightningkablarna håller, jag har Lighningkablar köpta 2012 som fungerar utmärkt än idag, trots att de slitits, packats i väska/tagits med i jacka under alla åren, så ja de håller utan problem.

När det är liten text räcker inte 326 ppi till. Märkte skillnaden när Samsung Galaxy S4 lanserades jämfört med min tjänstemobil som då var en iPhone 4s.

Dual SIM är guld värt, olika operatörer har olika fördelar, med två SIM kan man dra nytta av två operatörer samtidigt.

Mina micro USB kablar har hållt mycket bättre än mina lightning kablar, är inte dina guldstift nötta?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

"HD" skärm är rätt öveeskattat och väldigt onödigt på en mobil än så länge.....
Dual sim? Inte många slm stödjer det alls, och väldigt få som behöver det, så inget marknadsintresse.
SD slot har inte Samsung heller, ruskigt skönt att slippa hantera SD/liknande kort som är helt överflödiga i en modern värld.
Och nej, Lightningkablarna håller, jag har Lighningkablar köpta 2012 som fungerar utmärkt än idag, trots att de slitits, packats i väska/tagits med i jacka under alla åren, så ja de håller utan problem.

Mycket åsikter som framställs som fakta. Men för att prata om något som är fakta så har du fel om SD-kort. Både Galaxy S7 och kommande S8 har det. Även den senaste Noten som kom till Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle2003:

När det är liten text räcker inte 326 ppi till. Märkte skillnaden när Samsung Galaxy S4 lanserades jämfört med min tjänstemobil som då var en iPhone 4s.

Dual SIM är guld värt, olika operatörer har olika fördelar, med två SIM kan man dra nytta av två operatörer samtidigt.

Mina micro USB kablar har hållt mycket bättre än mina lightning kablar, är inte dina guldstift nötta?

326ppi är lika oavsett om det är liten eller stor text, det går inte att urskilja enskilda pixlar.

Nej de är de inte, och som jag sade så fungerar de utmärkt, även de som är sedan 2012 åren.
Mne sedan så behandlar ju alla kablar olika, vissa böjer/knäcker och slänger med dem hur som, medans vissa behandlar dem korrekt, och inte skadar dem.

Skrivet av Evil Peter:

Mycket åsikter som framställs som fakta. Men för att prata om något som är fakta så har du fel om SD-kort. Både Galaxy S7 och kommande S8 har det. Även den senaste Noten som kom till Sverige.

Nej jag har inte fel, då det var Galaxy S6 som iPhone 6S ställs emot, och S6 har inte SD slott, vilket de återinförde tydligen i S7.
Och hur det blir till S8 som kommer om 1 år vet ingen, de kan lika gärna dumpa SD slotten igen (vilket man hoppas på) då det är överflödigt att ta upp utrymme för det, som kan nyttjas till att göra enheten mindre, eller mer batteri/övrigt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Vettefan om man kan kalla 326 ppi lågupplöst... En 4k skärm på 24" är ca. 183 ppi, en dagstidning trycks i 200 dpi och högupplösta foton printas i 300 dpi. Klart, om du trycker uppmobilen i fejset kan det vara pixligt, men VR fungerar än så länge dåligt på mobiler hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej jag har inte fel, då det var Galaxy S6 som iPhone 6S ställs emot, och S6 har inte SD slott, vilket de återinförde tydligen i S7.
Och hur det blir till S8 som kommer om 1 år vet ingen, de kan lika gärna dumpa SD slotten igen (vilket man hoppas på) då det är överflödigt att ta upp utrymme för det, som kan nyttjas till att göra enheten mindre, eller mer batteri/övrigt.

Jag gick tillbaka och tittade på konversationen som ledde till det jag citerade och ingen Samsung-telefon nämns över huvud taget. Du måste blanda ihop konversationerna du håller. Dessutom skrev du företagets namn och inte en telefonmodell.

Varför hoppas du på det? Det låter som du föredrar en annan modell ändå. Den slotten kommer tillbaka eftersom den efterfrågades. Nu har Samsung visserligen ingen riktig snikmodell med 16 GB men det är ändå ett alternativ till att köpa en dyrare modell. Hade Apple haft det som möjlighet hade flera kollegor sluppit påtala varje vecka att de ångrar att de köpte 16 GB-versionen av 6S. Det finns gott om saker man inte behöver snabbare åtkomst till än vad ett SD-kort klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorle:

Bilden är inte "dramatiserad" Om du går in på Nasdaq som är den börs som Apple är noterad på och klickar dig fram till Apple så är det det här diagrammet du får fram. Sättet att visa diagrammet är utvalt av Nasdaq och alla aktier noterade hos Nasdaq presenteras på detta sätt. Screenprinten som jag tog är inte beskuren utan visar hela dagen från att börsen öppnade och fram till att jag tog screenprinten.
Varken jag eller Nasdaq har konspirerat för att svärta Apples namn.

Den är dramatiserad på spannet som den visar. Variansen i diagrammet är minimal i relation till aktiens totala värde, vilket skapar en uppblåst bild av en liten reaktion.

Här är gårdagens rörelse:

Jag ser att daytraders handlade på sig tidigt då det va eventdag. Sen visade det sig att det inte var något att hoppa i granen för och sålde av. Men aktiens rörelse för dagen var nästintill 0% vilket visar att eventet inte påverkade aktien, mer än att daytraders som är betydelselösa för företagets marknadsvärde köpte och sålde av när dom såg att eventet inte levererade på det förväntade.
Aktien var alltså opåverkad av eventet, medan ditt diagram visade en nedgång, vilket gör ditt diagram irrelevant.

Cheers

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Avstängd

Alltså, ni som tycker att SD-kort är Nice måste ju verkligen leva kvar på 2000-talet. Vad ska man med så mycket plats med att ex 64gb (som SE har som mest) inte räcker till? Ni har aldrig hört talas om molntjänster? Det är Molntjänster som kommer få SD-kort att gå i graven gällande lagring.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

@PowerNet

HAHAHAHAH Topp prestanda ? tror du seriöst att den presterar i klass med Galaxy S7, Xperia, Nexus 6P och 1plus. Ett av dem tråkigaste iPhone realsen någonsin. ABSOLUT inget intressant med iPhone 5SE.

Yepp. iPhone SE är så när som identisk iPhone 6S och den sopar mattan med Galaxzy S7.

http://bgr.com/2016/03/16/galaxy-s7-vs-iphone-6-performance-t...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

Det håller jag med dig att den är snabb. Jag är inte riktigt övertygad att den slår S7, men ditt Voodoo kort slår nog både 6S o S7 gpu :D:D
Jag skulle personligen återuppliva min backuptelefon iPhone 5 och sälja min Edge än att köpa iPhone 5SE.

iPhone 6S är snabb på att starta och stänga appar, ja. Det är ju precis det som gör den till en budget mobil. Man har snålat med hårdvaran och kompenserat det med mjukvara som är riktigt bra.

Var har man snålat med prestandan när alla iPhone 6S / SE ligger i top-skiktet av CPU, GPU, NAND och real-world prestanda (öppna / stänga appar)? Jag förstår om folk tycker Apple är dyra eller iOS är låst, men att hävda hårdvara eller prestanda i en iPhone är låg... Då har man helt klart inte en aning om vad man pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Häromdagen tyckte jag för första gången att min Iphone 5S såg "gammal" ut. Alltså verkligen. Inte för att jag tänker byta ut den på ett bra tag, det är en riktigt bra lur. Men den känns liksom... stel, smal, skärmen känns liten, nästan som en Iphone 4. Omodern helt enkelt - jämfört med Iphone 6 mfl..

Men idag så ser jag att Apple ger ut en ny telefon med samma design?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo det är högupplöst.
Och ja, det är rätt onödigt att trycka i 2560x1440 pixlar på 5.1" telefon (Galaxy S7) när det är extremt överdrivet, och endast slöseri med batteri utan att ge en fördel.

Kör inte fortfarande flera android-lurar med pentile-Matrix skärmar? Jag vet för något år sedan gjorde enormt många det vilket fick upplösningen låt högt men i själva verket får man bara pressa GPU'n otroligt (onödigt) mycket för att kompensera för en skärmteknik som ser fruktansvärd ut utsn den extrema upplösningen.

Men detta kanske ändrats på senare tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Häromdagen tyckte jag för första gången att min Iphone 5S såg "gammal" ut. Alltså verkligen. Inte för att jag tänker byta ut den på ett bra tag, det är en riktigt bra lur. Men den känns liksom... stel, smal, skärmen känns liten, nästan som en Iphone 4. Omodern helt enkelt - jämfört med Iphone 6 mfl..

Men idag så ser jag att Apple ger ut en ny telefon med samma design?

Kan förstå lite hur du känner/tänker. Jag hade sett fram emot en 4" som var mer av en förminskad 6;a i designen.
Samtidigt så är det nog ett strategiskt val, på gott och ont Apple gjort då fördelar med skal, bilfästen och andra tillbehör gör att det redan finns mkt kul på marknaden att köpa redan idag.
Man slipper ju också designa om det yttre och har en testad design som man vet funkar (ingen risk för bendgate eller liknande)

la till text om bendgate
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genx031:

Alltså, ni som tycker att SD-kort är Nice måste ju verkligen leva kvar på 2000-talet. Vad ska man med så mycket plats med att ex 64gb (som SE har som mest) inte räcker till? Ni har aldrig hört talas om molntjänster? Det är Molntjänster som kommer få SD-kort att gå i graven gällande lagring.

Jadu, SDkort är ju så ute idagsläget, det hade man i telefonerna i början på 2000 talet, i ex Sony Ericsson mfl.

Skrivet av Erik.dv:

Yepp. iPhone SE är så när som identisk iPhone 6S och den sopar mattan med Galaxzy S7.

http://bgr.com/2016/03/16/galaxy-s7-vs-iphone-6-performance-t...

Du vet, de vägrar inse att iPhone faktiskt klår konkurrenterna trots på pappret sämre hårdvara

Skrivet av Erik.dv:

Var har man snålat med prestandan när alla iPhone 6S / SE ligger i top-skiktet av CPU, GPU, NAND och real-world prestanda (öppna / stänga appar)? Jag förstår om folk tycker Apple är dyra eller iOS är låst, men att hävda hårdvara eller prestanda i en iPhone är låg... Då har man helt klart inte en aning om vad man pratar om.

Jadu, det är ju tydligt att de inte vet vad de pratar om, när flera tester visar att iPhone årligen klår konkurrenterna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

@PowerNet

Det är ju precis det jag menar med "tredje uppdatering". Enda nya är namnet iPhone (5)SE och man tagit delar från topmodellen iPhone 6s. Förutom att man får ut mer watt och högre överföringshastighet ur USB-C hopps jag att samtliga mobiltillverkare går över till USB-C så att man slipper alla J*vla laddar och kablar. iPhone SE håller inte Apple standard. Powernet denna mobilen är inte mycket och hänga upp i julgranen.

Ännu en fanboy av USB-C som inte själv har en USB-C enhet märker jag.

USB-C är en port. Denna port kan göra många saker. I dagsläget erbjuder den "lite mer" laddningsström, dvs 5V 3A, ca 15W (dock bara en kort stund), men det är ganska menlöst om man ser till vad microUSB erbjuder - 9v 1.5A - 13.5W eller mer, beroende på telefon, med Quickcharge 2.0 eller 3.0.

Överföringshastighet? Ingen enhet i dag har usb-c med usb 3.1 hastigheter. Problemet ligger i usb3 - när man för över data med usb 3 så störs nämligen WIFI och till viss del mobildatan. Samt att kretsen för usb 3 är väldigt energikrävande. Tex Samsung hade 3.0 på sin SGS4 (eller var det 5?) och där stängs 3.0 av efter 30 minuter för att spara ström.

Netto det du får med usb-c är: En vändbar kontakt som är ganska flimsy - vet inte ens om den klarar sig ett år på min N5X.
Det du även får är att promenera i minfältet som det är att köpa usb-a till -c kablar. Jag har köpt 3 st, endast belkinkabeln för 300kr är godkänd. Lycka till att hitta en ersättningskabel när du är i fjället och glömt din hemma :/

Fått köpa en microusb-c adapater för 150kr för att slippa nöta sönder min -c kabel, men då har jag även tappat "snabbladdningen" då den kör på ungefär halva laddningsfarten vs c-c kabeln jag har med org. laddare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Jadu, SDkort är ju så ute idagsläget, det hade man i telefonerna i början på 2000 talet, i ex Sony Ericsson mfi

Okey, så u menar att microSD-kort är så ute också, när det är just microSD-kort alla tillverkare gör plats för i sina telefoner. Sony Ericsson körde för övrigt både Memory Stick duo innan se gick över till m2, för att därefter göra plats för microSD

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Genx031:

Okey, så u menar att microSD-kort är så ute också, när det är just microSD-kort alla tillverkare gör plats för i sina telefoner. Sony Ericsson körde för övrigt både Memory Stick duo innan se gick över till m2, för att därefter göra plats för microSD

Du menar alltså att trots den alltmer utbredda lagringen på internet/molnet så ser du att behovet av microSD-kort i telefoner ökar? Vilka "alla tillverkare" är det som gör plats för minneskort som inte haft det tidigare?

Jag har inget behov alls av extra minneskort längre, just pga molnlagringen, men använde minneskort mycket förr.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

Ännu en fanboy av USB-C som inte själv har en USB-C enhet märker jag.

USB-C är en port. Denna port kan göra många saker. I dagsläget erbjuder den "lite mer" laddningsström, dvs 5V 3A, ca 15W (dock bara en kort stund), men det är ganska menlöst om man ser till vad microUSB erbjuder - 9v 1.5A - 13.5W eller mer, beroende på telefon, med Quickcharge 2.0 eller 3.0.

Överföringshastighet? Ingen enhet i dag har usb-c med usb 3.1 hastigheter. Problemet ligger i usb3 - när man för över data med usb 3 så störs nämligen WIFI och till viss del mobildatan. Samt att kretsen för usb 3 är väldigt energikrävande. Tex Samsung hade 3.0 på sin SGS4 (eller var det 5?) och där stängs 3.0 av efter 30 minuter för att spara ström.

Netto det du får med usb-c är: En vändbar kontakt som är ganska flimsy - vet inte ens om den klarar sig ett år på min N5X.
Det du även får är att promenera i minfältet som det är att köpa usb-a till -c kablar. Jag har köpt 3 st, endast belkinkabeln för 300kr är godkänd. Lycka till att hitta en ersättningskabel när du är i fjället och glömt din hemma :/

Fått köpa en microusb-c adapater för 150kr för att slippa nöta sönder min -c kabel, men då har jag även tappat "snabbladdningen" då den kör på ungefär halva laddningsfarten vs c-c kabeln jag har med org. laddare.

De tittar bara på att det är USB-C, inte att det egentligen är bra, vilka funktioner som erbjuds etc..

Skrivet av Genx031:

Okey, så u menar att microSD-kort är så ute också, när det är just microSD-kort alla tillverkare gör plats för i sina telefoner. Sony Ericsson körde för övrigt både Memory Stick duo innan se gick över till m2, för att därefter göra plats för microSD

Ja, varför skulke det vara mer "inne"? Räkna in alla minneskort oavsett om det är sd, microsd eller m2 osv, i dagens läge så är minneskort i telefoner överskattat, man har lokal lagring, man har synkning via ex iCloud/Dropbox mm, man har musiken streamad med ex Spotify, Apple Music, och liknande. Så behovet för lokal lagring har sjunkigt avsevärt, då det (nästintill) bara återstår lite appar, bilder, videor (filmade) vilket gör att lagringsbehovet är betydligt mindre idag än bara för några år sedan när man kanske hade 15-20GB musik lokalt (om inte mer).

Skrivet av MultiMan:

Du menar alltså att trots den alltmer utbredda lagringen på internet/molnet så ser du att behovet av microSD-kort i telefoner ökar? Vilka "alla tillverkare" är det som gör plats för minneskort som inte haft det tidigare?

Jag har inget behov alls av extra minneskort längre, just pga molnlagringen, men använde minneskort mycket förr.

Minneskort oavsett märke/modell är rätt ute sedan man använder molnet mer.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja, varför skulke det vara mer "inne"? Räkna in alla minneskort oavsett om det är sd, microsd eller m2 osv, i dagens läge så är minneskort i telefoner överskattat, man har lokal lagring, man har synkning via ex iCloud/Dropbox mm, man har musiken streamad med ex Spotify, Apple Music, och liknande. Så behovet för lokal lagring har sjunkigt avsevärt, då det (nästintill) bara återstår lite appar, bilder, videor (filmade) vilket gör att lagringsbehovet är betydligt mindre idag än bara för några år sedan när man kanske hade 15-20GB musik lokalt (om inte mer).
Minneskort oavsett märke/modell är rätt ute sedan man använder molnet mer.

Fast strömmad musik är ganska värdelöst om man inte befinner sig mitt i staden hela tiden. Eller om man reser utomlands. Eller om man har begränsad surf, vilket nästan alla har.

Med det sagt så har minneskorten varit ganska klyddiga i Android. Ett bättre alternativ är helt enkelt mer intern lagring, och 64GB som finns på denna lär ju räcka till 99% av användarna.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Du menar alltså att trots den alltmer utbredda lagringen på internet/molnet så ser du att behovet av microSD-kort i telefoner ökar? Vilka "alla tillverkare" är det som gör plats för minneskort som inte haft det tidigare?

Jag har inget behov alls av extra minneskort längre, just pga molnlagringen, men använde minneskort mycket förr.

Om u kollar mitt första inlägg (några post bak) så säger jag att lagring på minneskort kommer slås ut helt av molnlagringar... Och att molnlagringar är det nya

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

Fast strömmad musik är ganska värdelöst om man inte befinner sig mitt i staden hela tiden. Eller om man reser utomlands. Eller om man har begränsad surf, vilket nästan alla har.

Med det sagt så har minneskorten varit ganska klyddiga i Android. Ett bättre alternativ är helt enkelt mer intern lagring, och 64GB som finns på denna lär ju räcka till 99% av användarna.

Nej. Strömmad musik fungerar nästintill överallt nu för tiden, var skillnad för några år sedan där vissa ställen hade väldigt låg hastighet (då med 3G).
I dagsläget så är det inga problem.
Och begränsad surf? Inget som stoppar att streama musik, många sitter idag på 6-10GB + vilket räcker väldigt länge, de låtarna (eller den spellistan) man lyssnar på oftast kan ju köras i offlineläge, vilket ger stora besparingar på datatrafiken, till rätt låg nyttjande på lagring.

Och utlmlands så har vi låg roamingkostnad (frit i närmsta länderna) och snart helt fritt inom EU, så inte där heller är det något problem.

Och åker man utomlands så är det nog inte musik det görsta man ska ägna sig pt, utan mer upplevelser/utflykter.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Den som tvivlar på prestandan i Apples A9 kanske borde ta sig en titt här:

"Yup, the $400 iPhone SE is just as powerful as the $650 iPhone 6S and $700 Galaxy S7"

http://bgr.com/2016/03/22/iphone-se-iphone-6s-galaxy-s7/

"iPhone 6S Plus crushes Galaxy S7 edge in side-by-side speed test"

http://bgr.com/2016/03/07/iphone-6s-plus-galaxy-s7-edge-perfo...

Nu går det givetvis att komma med förklaringar som lägre upplösning, att inte alla kärnor används osv. Men faktum är att i Anandtechs test av Galaxy S7 så presterar iPhone 6S bättre i 10 av 16 tester där både iPhone 6S och Galaxy S7 deltar.

http://www.anandtech.com/show/10120/the-samsung-galaxy-s7-rev...

Nu påstår jag dock inte att det är svart på vitt så att iPhone 6S eller iPhone SE presterar bättre än Galaxy S7, det beror mycket på vad man använder dem till. Men de som klagar på att Apple använder sig av undermålig hårdvara kanske borde läsa på lite.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. Strömmad musik fungerar nästintill överallt nu för tiden, var skillnad för några år sedan där vissa ställen hade väldigt låg hastighet (då med 3G).

"nästintill överallt", ja alltså är det sämre än att ha det lokalt.

Skrivet av PoweNet:

I dagsläget så är det inga problem.

Jo, ibland har man ingen teckning alls eller typ en GSM-pinne, vilket då gör att man inte kan lyssna på musik.

Skrivet av PowerNet:

Och begränsad surf? Inget som stoppar att streama musik, många sitter idag på 6-10GB + vilket räcker väldigt länge, de låtarna (eller den spellistan) man lyssnar på oftast kan ju köras i offlineläge, vilket ger stora besparingar på datatrafiken, till rätt låg nyttjande på lagring.

Varför ska man betala för dyr surf när man kan köpa lagring biligare?

Skrivet av PoweNet:

Och utlmlands så har vi låg roamingkostnad (frit i närmsta länderna) och snart helt fritt inom EU, så inte där heller är det något problem.

"låg roamingkostnad", måhända, men lokalt blir det gratis. Och i t.ex. USA och Japan är det fortfarande dyrt. Och lokalt är som sagt gratis.

Rent allmänt: Varför ska man använda något som är undermåligt (strömmad musik), när man kan få något överlägset (lokalt lagrad musik) billigare? Visst, det funkar med lite lagring och molntjänster, men varför vill du ha något som är sämre?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

"nästintill överallt", ja alltså är det sämre än att ha det lokalt.

Jo, ibland har man ingen teckning alls eller typ en GSM-pinne, vilket då gör att man inte kan lyssna på musik.

Varför ska man betala för dyr surf när man kan köpa lagring biligare?

"låg roamingkostnad", måhända, men lokalt blir det gratis. Och i t.ex. USA och Japan är det fortfarande dyrt. Och lokalt är som sagt gratis.

Rent allmänt: Varför ska man använda något som är undermåligt (strömmad musik), när man kan få något överlägset (lokalt lagrad musik) billigare? Visst, det funkar med lite lagring och molntjänster, men varför vill du ha något som är sämre?

Nej det är inte sämre att strömma än att ha det lokalt.
De få ställena där strömmat inte funkar så kör man en offline lista, saken fixad.
Jo det kan du, för man kör som sagt listan offline...
Dyr surf? Det ingår i abonnemanget, sedan om de väljer 4/6/12/20/40 GB beror på användning.

Nej, lokalt är inte gratis, då mer utrymne kostar mer.

Streaming undermåligt? Haha, då har du inte använt Spotify senaste åren, fungerar utan problem.
Så nej, Streaming/musiken i molnet är inte sämre än lokalt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag klarar mig på 16 GB. Alla mina bilder är i molnet (iCloud), kör inga spel, lyssnar inte mycket musik utan endast ett par album, och har någon gigabyte podcasts. Landar på ca 5 GB ledigt på en 16 GB.

4k inspelning med 16gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

"HD" skärm är rätt överskattat och väldigt onödigt på en mobil än så länge.....
Dual sim? Inte många som stödjer det alls, och väldigt få som behöver det, så inget marknadsintresse.
SD slot har inte Samsung heller, ruskigt skönt att slippa hantera SD/liknande kort som är helt överflödiga i en modern värld.
Och nej, Lightningkablarna håller, jag har Lighningkablar köpta 2012 som fungerar utmärkt än idag, trots att de slitits, packats i väska/tagits med i jacka under alla åren, så ja de håller utan problem.

Skillanden var märkbar när jag uppgraderade från 720p till 1080p senaste gången jag böt telefon så överskattat eller onödigt nah, alla kanske inte behöver full hd skärm på en telefon men på en 499$ telefon borde nog finnas.
Samsungs flesta telefoner har Sd slot t.ex nya S7 serien.
Vad är din lösning på inget Sd kort iCloud? Hah bara tidsfråga före allas foton och filer är synliga för alla igen.
Lightning kablarna är absolut sämsta kabeln sen Apples 30(?)pin som också bara gick sönder gång på gång tur att dom flesta kör på en standard kabel som MicroUsb eller USB-C i #framtiden.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrTobbe:

Skillanden var märkbar när jag uppgraderade från 720p till 1080p senaste gången jag böt telefon så överskattat eller onödigt nah, alla kanske inte behöver full hd skärm på en telefon men på en 499$ telefon borde nog finnas.
Samsungs flesta telefoner har Sd slot t.ex nya S7 serien.
Vad är din lösning på inget Sd kort iCloud? Hah bara tidsfråga före allas foton och filer är synliga för alla igen.
Lightning kablarna är absolut sämsta kabeln sen Apples 30(?)pin som också bara gick sönder gång på gång tur att dom flesta kör på en standard kabel som MicroUsb eller USB-C i #framtiden.

Jo, överskattat och onödigt än så länge, tills det finns bättre teknik (mer strömsnål).
Onödigt att pressa in fler pixlar "bara för att" då det inte ger något direkt mervärde, förutom mer arbete att zooma osv pga liten text

Ja, och Samsung har ju alltid varit efter, syndes ju vid Galaxy S6 släppet, där det närmst vart storm för att de skippade sd kort, när det i verkligheten är rätt få som nyttjar det, är en mer "det ska bara finnas där." Funktion.

Eh nej. Lösningen är streamad musik vilket funnits i många år, och fungerat väldigt länge, tillsammans med synkning av bilder mm via lämplig tjänst, i Apple fallet så iCloud.
Och nej, bilderna/filer har inte varit synliga alls, så det är inget slm kan ske igen, då det aldrig hänt.

Och nej. Lightningkablarna håller väldigt bra, lika så så håller 30 pin kablarna väldigt bra.
De går inte alls sönder gång på gång, då dehpller hög kvalité.
Har kablar sedan 2012 som ännu fungerar som nya, så dra med dina falska saker.
Och nej, micro-usb och USB-C är inte framtiden, då båda har stora brister.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||