Permalänk
Medlem

Skaffa internet på landet

Som titeln lyder är det dags att fixa internet ute på landet men jag är inte helt hundra på hur jag ska gå till väga med det hela.

Det finns redan internet genom tv-uttaget samt en router av högre kvalite som klarar av hela vanliga huset men signalen når däremot inte ut till de två stugorna som finns ca 30m ut på trädgården.

Det alternativ jag ser som bäst är att gräva för 2 kablar (förstärkta med något slags gummihölje) och helt enkelt dra kablarna till vardera stuga som man sedan kopplar till en billigare router med wifi. Skulle detta funka eller kommer det uppstå problematik med det hela?

Permalänk
Medlem

Gör så att du drar fiber istället för kablar.
Du slipper då alla eventuella problem med jordpotential skillander.

Gig fiber behöver inte bli så dyrt idag.

Alternativet är att du sätter upp riktade WiFi antenner på alla ställen (modell parabol).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Det finns att köpa flex slang med fördragen cat kabel i som du skulle kunna gräva ner alternativt köpa flex slang på rulle och lös cat.

Det bästa vore väl om du körde någon grovare slang och som inte va enkel att ta sönder om man skulle råka trycka ner en spade i den eller något grovare sådan här gula som brukar va gröna på insidan och köra stora delar av vägen ut och sedan bara köra flex sista biten då har du ju också ett färdigt rör att dra saker i till framtiden samt passa på kanske dra med några dragtrådar när du ändå drar igenom kablar.

Sen har företaget ubiquiti lösningar för att skicka trådlöst med anordning liknande parabol som kan skicka upptill 2,5mil dom har säkert billigare enklare varianter med som mer passar ditt syfte, men rekommendationen är nästan ändå att satsa på trådbundet.

Sen det du är ute efter är inte router med wifi utan du är ute efter en accesspunkt, rekommenderar ubiquiti unifi serie specifikt deras AP-LR är hyfsat billig och med det kan du förmodligen täcka båda stugorna om dom ligger hyfsat närma varandra och beroende på storlek.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Gör så att du drar fiber istället för kablar.
Du slipper då alla eventuella problem med jordpotential skillander.

Gig fiber behöver inte bli så dyrt idag.

Alternativet är att du sätter upp riktade WiFi antenner på alla ställen (modell parabol).

Men fiber kostar väl ändå minst 5000 om det är långt ifrån civilisation så att säga?

Skrivet av BaZZe:

Det finns att köpa flex slang med fördragen cat kabel i som du skulle kunna gräva ner alternativt köpa flex slang på rulle och lös cat.

Det bästa vore väl om du körde någon grovare slang och som inte va enkel att ta sönder om man skulle råka trycka ner en spade i den eller något grovare sådan här gula som brukar va gröna på insidan och köra stora delar av vägen ut och sedan bara köra flex sista biten då har du ju också ett färdigt rör att dra saker i till framtiden samt passa på kanske dra med några dragtrådar när du ändå drar igenom kablar.

Sen har företaget ubiquiti lösningar för att skicka trådlöst med anordning liknande parabol som kan skicka upptill 2,5mil dom har säkert billigare enklare varianter med som mer passar ditt syfte, men rekommendationen är nästan ändå att satsa på trådbundet.

Sen det du är ute efter är inte router med wifi utan du är ute efter en accesspunkt, rekommenderar ubiquiti unifi serie specifikt deras AP-LR är hyfsat billig och med det kan du förmodligen täcka båda stugorna om dom ligger hyfsat närma varandra och beroende på storlek.

Kan man få portar för internetkablar på en accespunkt med? Sen måste accespunkten i så fall vara ganska billig, budgeten ligger inte särskilt högt i projektet.

Permalänk
Medlem

Minns jag rätt så klarar ethernetkablage 100 meter utan förstärkning, och om du då köper routrar du kan sätta i AP-läge så ska det väl fungera alldeles utmärkt. Om det finns ethernetkabel som är gjord för att grävas ner vet jag ej, annars finns det kablage som är gjort för utomhusbruk som du kan lägga i rör, gräv ner det en dryg halvmeter så blir det nog bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amember:

Men fiber kostar väl ändå minst 5000 om det är långt ifrån civilisation så att säga?

Kan man få portar för internetkablar på en accespunkt med? Sen måste accespunkten i så fall vara ganska billig, budgeten ligger inte särskilt högt i projektet.

Nej men då sätter man en switch för få portar och sedan en ap,du tänker på det fel vi börjar med att bryta upp det:
En router består av portarna vilket är som en switch t.ex. det trådlösa vilket är accesspunkt del och sedan själva routerdelen vilket är en massa funktioner brandvägg samt dhcp server som delar ut interna ip adresser.

I det här fallet behöver du inte mer än en switch och en accesspunkt vilket gör det onödigt att köpa en router, så då köper du en lös switch och en accesspunkt, men det går att köpa en router och gå in stänga av dhcp för att få ut funktionerna du pratar om det finns även routrar som går att sätta i AP läge eller åtkomstpunktsläge som det kallas.

Hur ser det ut annars med el och så ligger husen på samma huvud central eller har det egen el och säkringar osv?
Annars kan du ju titta över en power over line lösning då går ju nätverket i el kablarna (ska helst ligga på samma huvud fas) så kan du plocka ut det som rj45 i andra änden och vissa erbjuder även wifi direkt i andra änden men de brukar inte vara någon höjdare.
Varierande hur bra de fungerar men kan va värt ett försök.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Nej men då sätter man en switch för få portar och sedan en ap,du tänker på det fel vi börjar med att bryta upp det:
En router består av portarna vilket är som en switch t.ex. det trådlösa vilket är accesspunkt del och sedan själva routerdelen vilket är en massa funktioner brandvägg samt dhcp server som delar ut interna ip adresser.

I det här fallet behöver du inte mer än en switch och en accesspunkt vilket gör det onödigt att köpa en router, så då köper du en lös switch och en accesspunkt, men det går att köpa en router och gå in stänga av dhcp för att få ut funktionerna du pratar om det finns även routrar som går att sätta i AP läge eller åtkomstpunktsläge som det kallas.

Hur ser det ut annars med el och så ligger husen på samma huvud central eller har det egen el och säkringar osv?
Annars kan du ju titta över en power over line lösning då går ju nätverket i el kablarna (ska helst ligga på samma huvud fas) så kan du plocka ut det som rj45 i andra änden och vissa erbjuder även wifi direkt i andra änden men de brukar inte vara någon höjdare.
Varierande hur bra de fungerar men kan va värt ett försök.

Men blir det inte ändå billigare att köpa 2 billigare routrar (eftersom internethastigheten inte är särskilt vass ändå) istället för en accespunkt eller blir det billigare med en accespunkt?

Husen ska annars vara dragna med samma elledningar. Är det någon sorts homeplug du menar att man skulle länka internet igenom ellutaget eller är det något helt annat du föreslår?

Btw, vad menar du med en ''switch''?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amember:

Men blir det inte ändå billigare att köpa 2 billigare routrar (eftersom internethastigheten inte är särskilt vass ändå) istället för en accespunkt eller blir det billigare med en accespunkt?

Husen ska annars vara dragna med samma elledningar. Är det någon sorts homeplug du menar att man skulle länka internet igenom ellutaget eller är det något helt annat du föreslår?

Btw, vad menar du med en ''switch''?

accesspunkt och routrar ligger nog ganska närma i kostnad och köper du routrar så ska du helst gå in och stänga av dhcp osv i dom annars får du konflikt eventuellt mellan nätverken.

tekniken jag pratar om heter power over line du kan kolla de finns massa på prisjakt osv skulle hålla mig till tplink eller asus variant isf dom jag haft bäst erfarenhets av:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135

En switch är ju samma sak som en router fast du har inte trådlösa delen och du har inte router delen dvs det är som elgren/grenuttag fast för nätverk.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

OM du ska gräva ska du köra med slang/rör som är tänkt att ligga i mark.
Som en tidigare vart inne på kan du köra med gulslang som är förstärkt med ett grönt eller svart "rör" inne i slangen.
https://www.xlbygg.se/mjallby/sortiment/varme-vvs/vvs-ovrigt/...

Köp absolut inte bara gulslang för det blir inte bra.

Tänk på täta slangen så det inte samlas regnvatten i den eller lägg den såpass skyddad att det inte kan rinna in vatten som sedan ska rinna ut någonstans.

Om ni ändå ska gräva ner och dra nätverk så passa på om det är något mer som kan dras, exempel TV-sladd.

Permalänk
Medlem

Det borde räcka med en Nanostation M5 som riktas åt rätt håll. Jag kör en placerad utomhus högt upp på en byggnad och kan köra både telefoner och datorer på andra sidan en byggnad 80 m bort. Med fri sikt får jag in min telefon över 100 m bort.

https://www.dustin.se/product/5010517427/nanostation-m-nsm5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amember:

Men fiber kostar väl ändå minst 5000 om det är långt ifrån civilisation så att säga?

Hen menar att du ska dra fiber från huset till stugorna, då kan du köpa färdigkontakterad LC/LC OM3 för typ 300kr på direktronik.se. Du kan maila dom och be om råd vad du ska ha för kabel, sedan krävs ju såklart utrustning i ändarna. Nu verkar du vara lite inne på trådlöst istället, men jag kände ändå att det var värt att belysa att det inte handlar om någon 20.000kr installation bara för att det är fiber inblandat, helst inte när det är kontakterat och klart.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --