Har detta bara hänt mig? [Automatiskt uppgradering till Windows 10]

Permalänk

Har detta bara hänt mig? [Automatiskt uppgradering till Windows 10]

Satt just och spelade en match LoL. Helt plötsligt stänger datorn av sig och förbereder installation av Windows 10. Jag har varje gång sagt att jag inte vill uppgradera, men det lyssnar den tydligen inte på... Jag blev riktigt upprörd, speciellt eftersom den gjorde det mitt i ett viktigt game och dessutom utan förvarning och utan en möjlighet att avbryta uppgraderingen. Har det hänt någon annan?

§3.1 screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av PetahSchwetah:

Satt just och spelade en match LoL. Helt plötsligt stänger datorn av sig och förbereder installation av Windows 10. Jag har varje gång sagt att jag inte vill uppgradera, men det lyssnar den tydligen inte på... Jag blev riktigt upprörd, speciellt eftersom den gjorde det mitt i ett viktigt game och dessutom utan förvarning och utan en möjlighet att avbryta uppgraderingen. Har det hänt någon annan?

Folk har klagat på det tidigare vad jag vet. Har du accepterat EULA för Windows 10 installationen?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

@PetahSchwetah: Vet inte varför, men min körde igång den på min gamla laptop också. Uppgraderade då från Windows 8 till Windows 10 när jag satt och installerade drivrutiner och höll på att få i ordning på Windows 8. Då hade jag tryckt att jag ville ladda ner Windows 10 men installera senare, tydligen ville den installera direkt!

Permalänk

@Commander: Inte vad jag kan minnas, men kanske. Min lillasyster höll på med min dator i någon minut innan jag stoppade henne för någpn dag sedan, men tror inte hon kom åt Windows 10-fönstret.

Permalänk
Medlem

@PetahSchwetah:

Nej det var nytt, tror dock att du kommer gilla w10.. Mera fördelar än nackdelar enligt mig iaf

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@PetahSchwetah:

Nej det var nytt, tror dock att du kommer gilla w10.. Mera fördelar än nackdelar enligt mig iaf

Hakar faktiskt på där-var också väldigt skeptisk till W10 men speciellt upplägget med att man kan nå "ofta använda mappar" snabbare och att killarna bakom faktiskt har tänkt på hur man använder datorn. Finns väl några minus såklart men inget jag stört ihjäl mig på hitills på iallafall. Hela kontrollpanelen tycker jag har blivit lättare även om jag själv alltid bara skriver in i sökfältet var jag vill...

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Fick precis upp fönstret att Windows 10 är redo att installeras, det tar si och så länge, uppgradera osv. Sen började den ticka ned från 60 min. Verkligen inte redo att installera skiten, och vet inte riktigt hur (eller om) jag lyckades avbryta installationen för det fanns ingen tydlig utväg. Hur gör man för att undvika att det installeras av sig själv? Vill göra det när jag själv vill, och är beredd.

Är ju rädd att när jag stänger av datorn och startar den nästa gång, att den ska börja med installationen..

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Detta har hänt fler.

http://www.overclock.net/t/1594093/infoworld-windows-patch-kb...

Och vad jag förstår där så är ju inte ens datorer på företag säkra, vilket kan ju ställa till det för en hel del människor

Permalänk
Medlem

Skulle det lösa problemet att avinstallera den där uppdateringen (KB 3139929) månne?

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Lustigt nog när jag kom hem för ett par dagar sedan var fönstret uppe som sa att uppdateringen var schemalagd till den 11, och det var inga problem att ta bort den. Någon annan som har haft liknande?

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Avstängd

Windows 10 är bättre än 7 på allt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Nej det här är ju riktigt uselt. Har fått nyligen också en massa "påminnelser" om att uppdatera till Windows 10 och jag vill att det ska sluta (har inte tid att ominstallera detta på en av mina datorer som kör ganska viktiga uträkningar dygnet runt). Hur stoppar man uppdateringen till Windows 10? Vilka uppdateringar ska man ta bort?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen inte ngt emot att installera Windows 10, och kommer att göra det innan sommaren. Men det måste vara på mina villkor, man måste ju vara beredd. Blir nojig av sånt här.

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

På denna sida finns det några förslag på vad man kan göra för att stoppa påminnelser och ofrivilliga uppdateringar till Windows 10 i Windows 7 eller Windows 8/8.1 http://www.howtogeek.com/228551/how-to-stop-windows-7-or-8-fr...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Nej det är du inte ensam om.

Skulle inte ha så mycket emot hela grejen om det inte vore just för tillvägagångssättet.