Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem

Här är mina SSD:er

Samsung Evo 850 500GB (OS-disk):

Kingston V300 480GB

OCZ Agility3 120GB

SSD:n i jobbdatorn (Lenovo laptop), tror det är en Toshiba 250GB

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Han har RAPID på, d.v.s han mäter inte hastigheten på SSDn.

Ouff haha jag glömde bort Rapid.
Då är det du som håller i fanan hittills.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Mina två

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Stäng av Rapid när du benchmarkar Samsung SSD:er, annars testar du bara RAM-minnets prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Stäng av Rapid när du benchmarkar Samsung SSD:er, annars testar du bara RAM-minnets prestanda.

Har inte någon Samsung SSD och inget som heter Rapid. Dock kan det vara någon liknande funktion som är aktiverad.
Plextor M.2 SSD sitter i M.2 platsen och kör över Pci-e.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Intel 750 400 GB:

Permalänk
Medlem

Gamla diskar ny sorg

Min gamla Corsair GT 90 GB presterar

Vilken tur att den bara är read only

prepositionsfel
Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Snusfri

Min några år gamla ADATA S511 120GB.
Tyckte att den började kännas slö så körde ett test med HD Tune och den låg på runt 70-80 MB/sec första testet för att sedan öka till ~190 MB/sec i test två för att sedan ligga stabilt runt 335 MB/sec vid test 3-5, så den kanske lider av samma problem Samsung 840 EVO.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

840 EVO lever vidare, inget problem sen det löstes för ett år sedan.

32KB block size btw.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Fått mina händer på en (numera gammal, från 2011) OCZ RevoDrive Hybrid 1TB.
Finns det nåt intresse så kan jag pillra i den och köra lite benches

Permalänk
Medlem

Rätt nöjd med denna SSD.
Stor skillnad mot för min gamla Intel 330 120GB.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Hyfsat snabb ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Rätt nöjd med denna SSD.
Stor skillnad mot för min gamla Intel 330 120GB.
http://i.imgur.com/0Vvnbsw.png

Du kör ju med Wizard cache. Det är ju FUBAR i bänktester.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Jag svär att du fuskar och använder Samsung wizard. Gott folk, ta inga Samsung siffror på riktigt. De lånar 1 Gb internminne som cashe så vi andra har inte en chans.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Jag svär att du fuskar och använder Samsung wizard. Gott folk, ta inga Samsung siffror på riktigt. De lånar 1 Gb internminne som cashe så vi andra har inte en chans.

Hans siffror ligger väl helt i linje med vad man kan förvänta sig av hans disk?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3332003

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Hans siffror ligger väl helt i linje med vad man kan förvänta sig av hans disk?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3332003

M.2 är inte riktigt en SSD då den använder pci-e x4. Så fusk likförbenat. Den är solid, statisk "drive", men jag ger mig inte. Samsung har överläge här i diskussionen.
Det är underbart att se de siffrorna dock. 3Gb per sekund.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Jag svär att du fuskar och använder Samsung wizard. Gott folk, ta inga Samsung siffror på riktigt. De lånar 1 Gb internminne som cashe så vi andra har inte en chans.

Umm, nej, PCIE-X4-diskar för M.2 med NVMe är så snabba bara av sig själva. För övrigt fungerar inte ramcache i Samsung Wizard under Windows 10 som jag kör, och även om det gjorde det skulle jag inte använda det eftersom det ökar risken för korrupta filer.

edit. visst är det en SSD-disk, bara att den inte är strypt av SATA3 och att den har senaste 16nm V-NAND som bara Samsung förfogar över. Men Intels bättre diskar är ju ännu snabbare, inte fuskar väl Intel?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

M.2 är inte riktigt en SSD då den använder pci-e x4. Så fusk likförbenat. Den är solid, statisk "drive", men jag ger mig inte. Samsung har överläge här i diskussionen.
Det är underbart att se de siffrorna dock. 3Gb per sekund.

Vad pratar du om?

https://sv.wikipedia.org/wiki/SSD-minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

M.2 är inte riktigt en SSD då den använder pci-e x4. Så fusk likförbenat. Den är solid, statisk "drive", men jag ger mig inte. Samsung har överläge här i diskussionen.
Det är underbart att se de siffrorna dock. 3Gb per sekund.

Varför skulle det inte räknas som en SSD om den använder sig av PCIe?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Jag svär att du fuskar och använder Samsung wizard. Gott folk, ta inga Samsung siffror på riktigt. De lånar 1 Gb internminne som cashe så vi andra har inte en chans.

Svär på du..
Jag kör 512MB versionen av samma modell, jag har inte installerat samsung magician då den inte kan användas för den här modellen ändå.
Det är alltså NVMe versionen om du inte noterade det och den har helt andra resultat i syntetiska tester jämfört med sata varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varför skulle det inte räknas som en SSD om den använder sig av PCIe?

De ska väl använda sig av S-ATA? Om man klockar hans underbara m.2a och jämför med oss dödligas system så blir det en aning knasigt. Om ett år så släpper säkert Samsung en SSD som kräver PCI-e 3 16x. Och ska vi då bänka oss med dem?
Jag måste säga att jag ska ha en sådan Samsung han hade. Det var det mest smickrande siffror jag sett utanför servers.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

@Lengab: Den här tråden skapades inte så långt efter att sata 3 standarden hade klubbats men det fanns inga på marknaden då.
Jag hoppas att du inte fuskar och använder ett nyare gränssnitt än vad som var tänkt när du har benchat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

De ska väl använda sig av S-ATA?

Varför skulle det vara ett krav? Var har du hittat denna högst underliga definition?

Citat:

Om man klockar hans underbara m.2a och jämför med oss dödligas system så blir det en aning knasigt. Om ett år så släpper säkert Samsung en SSD som kräver PCI-e 3 16x. Och ska vi då bänka oss med dem?

Ska vi göra likadant med processorerna och grafikkorten också eller? När nästa generation kommer får de inte heta processorer längre eftersom de är snabbare och man får inte jämföra benchmarks eftersom det är heeeelt olika saker.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Du kör ju med Wizard cache. Det är ju FUBAR i bänktester.

Om det är Samsung Rapid du syftar på så var det inte påslaget vid testet.

Med Samsung Rapid så ser sifforna helt annorlunda ut.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Samsung 850 PRO 256GB
Någon som vet varför jag får så låga värden? Fick mycket bättre i min andra dator med samma prestanda ungefär. Sata drivrutiner är installerade och AHCI är aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

@Lengab: Den här tråden skapades inte så långt efter att sata 3 standarden hade klubbats men det fanns inga på marknaden då.
Jag hoppas att du inte fuskar och använder ett nyare gränssnitt än vad som var tänkt när du har benchat?

Nope. Jag fuskar inte. Nyinstallerad win 10 över win 7. Jag är mycket, men inte tjuv eller fuskare. Men Samsung har cache program som man med två rader gör bättre än vad diskarna egentligen levererar. Nu har jag sett vad Samsung pci-e 4x pro kan göra med M.2 och jag är imponerad.
Jag har bara lite svårt för vissa i tråden med SATA-2 moderkort som lämnar siffror på 400 Mb/s med Samsung.
Sen är jag stolt över Samsung. Jag gillar deras skärmar och TV'n. Efter ett blixtnedslag så fungerar SVT iaf. Deras telefoner är barnsäkra (stort +)
Och, så anser jag att jämförelsen ska vara på kontakten och disken. Annars blir det päron och äpplen.
Mina 50 öre.
Lennart
Norrköping

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Nope. Jag fuskar inte. Nyinstallerad win 10 över win 7. Jag är mycket, men inte tjuv eller fuskare. Men Samsung har cache program som man med två rader gör bättre än vad diskarna egentligen levererar. Nu har jag sett vad Samsung pci-e 4x pro kan göra med M.2 och jag är imponerad.
Jag har bara lite svårt för vissa i tråden med SATA-2 moderkort som lämnar siffror på 400 Mb/s med Samsung.
Sen är jag stolt över Samsung. Jag gillar deras skärmar och TV'n. Efter ett blixtnedslag så fungerar SVT iaf. Deras telefoner är barnsäkra (stort +)
Och, så anser jag att jämförelsen ska vara på kontakten och disken. Annars blir det päron och äpplen.
Mina 50 öre.
Lennart
Norrköping

Vad jag syftade på var att du skrev att M.2 NVMe var fusk och då borde det väl även vara fusk att bencha SATA 3 mot SATA 2 vilket var det snabbaste som fanns på marknaden när tråden skapades?
Interface förbättras ju hela tiden och det var SSD som ska benchas enligt tråden, inte SATA interface.
När det gäller mjukvaran för att nyttja RAM som cache håller jag med dig däremot, det blir missvisande.

Permalänk
Medlem

SSDn i min Surface Pro 3 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Stor skillnad mot för min gamla Intel 330 120GB.

Haha va fan, säg inte så, jag har en Intel 330 själv..
Precis lagt flertalet tusen på att uppgradera filservern, behöver inte fler utgifter nu för "onödiga" saker.

Visa signatur

// paran0id