Driva två 4K skärmar på denna hårdvara?

Permalänk
Medlem

Driva två 4K skärmar på denna hårdvara?

Dags för datorbyte och så småningom även byta ut mina två skärmar, hade då tänkt gå upp på två 4K skärmar. jag spelar inga spel utan det mest grafikkrävande kommer vara 4K film. Jag skulle helst vilja slippa att sätta i ett grafikkort, utan hålla mig till CPU:ns grafikkrets, för att hålla ner energi åtgång,värme utveckling och kostnad.

nå vad tror ni om detta, kommer det fungera bra?

CPU:Core i7-6700

Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z170 MARK 1
- Stöd för HDMI med en högsta överföringshastighet på 4096 x 2160 vid 24 Hz / 4096 x 2160 vid 60 Hz
- Stöd för DisplayPort med en högsta upplösning på 4096 x 2304 vid 24 Hz / 4096 x 2304 vid 60 Hz
- Maximalt delat minne på 512 MB

eller åker man på att skaffa ett grafikkort ändå för att det ska fungera tillfredställande ?

Permalänk
Inaktiv

Det kommer inte vara några problem. Det moderkortet ska klara av att driva 3 skärmar.

Permalänk
Medlem

Hur är det med grafikkretsen i CPUn, klarar den två 4K skärmar? intel säger väl det men hur är det i verkligheten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hayabusa:

Hur är det med grafikkretsen i CPUn, klarar den två 4K skärmar? intel säger väl det men hur är det i verkligheten ?

Ja, CPUn klarar det lätt, den klarar av tre 4K-skärmar samtidigt. Problemet är moderkortet, det har en DisplayPort 1.2 samt en HDMI 1.4b (enligt manualen). Detta är ett problem eftersom HDMI 1.4b endast klarar av 4k@60Hz med reducerad färginformation, vilket kan fungera hyffsat för att se film på en TV, men är inte så roligt på en datorskärm. Så moderkortet i sig klarar egentligen bara av en 4K-skärm på ett vettigt sätt.

Om du vill driva två 4K-skärmar så behöver du alltså antingen ett moderkort med två DisplayPort-utgångar (jag känner inte till något Z170 som klarar det) eller ett moderkort med en DP och en HDMI 2.0 (något av dessa). Sen måste du också välja en 4K-skärm som faktiskt har stöd för 4k@60Hz via HDMI 2.0, vilket är relativt sällsynt. Så ett grafikkort med två DP-utgångar är nog tyvärr ändå något du bör fundera på.

Permalänk
Medlem

jag hadde löst det genom å kasta i nå budget kort från amd eller nvidia med rätt spec på anslutningen .. kostar inte många hundringar och brukar ha lite mer krut än intel gpu'n samt brukar gå å kyla passivt

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ZOiDVOiD:

jag hadde löst det genom å kasta i nå budget kort från amd eller nvidia med rätt spec på anslutningen .. kostar inte många hundringar och brukar ha lite mer krut än intel gpu'n samt brukar gå å kyla passivt

Problemet var just "rätt spec på anslutningen", vilket begränsar möjligheterna rätt mycket gällande budgetkorten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync