AMD Zen går upp mot Intel Kaby Lake

Permalänk
Medlem

Det ska bli skönt att helt enkelt komma bort ifrån Intel-miljön. Att slippa hålla reda på begränsningar som kommit till av artificiella skäl. Det kommer säkert att kosta mer än vad många hoppas på, mem jag ser fram emot ett hemmabygge med ECC-minne bland annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AMD-FX:

Det känns som tiden bara rinner iväg. Vi är redan inne i tredje månaden. Ska bli kul att se vad tester säger i framtiden, vilket är avgörandet om jag köper en ny dator eller inte

Kanske inte som din dyrgrip, men du köper ju alltid det värsta du kan hitta och då duger ju knappt inte ens Intels sämre processorerna åt dig ^^

Har G3258 hemma 4790k och 5960X och några Xeon i5 så har faktiskt inte bara värsta ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag håller med dig! Har själv börjat spara sen en tid tillbaka till en uppdatering. Men min övre budget för hela plattformen ligger på 6000 kr i nuläget. Mer än så är jag nog inte beredd att lägga. I så fall får jag vänta ytterligare någon månad till priserna stabiliserat sig.

Same here. Väntar på att få bygga en burk med ett Dan A4-chassi och Zen. Förväntar mig inget så mycket mer prestanda än det jag redan har från min 2500K, men det är ju alltid kul att bygga. Det är trots allt fyra och ett halvt år sedan jag byggde grunden för nuvarande burken

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa oavsett prestanda, länge sen man satt med AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så om inte Zen slår Kaby Lake sedan då så kommer vi höra massa klagomål här då om hur AMD hypeat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så om inte Zen slår Kaby Lake sedan då så kommer vi höra massa klagomål här då om hur AMD hypeat?

Fast det är väl inte direkt AMD som hypat utan användare själva och tredjepartskällor?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast det är väl inte direkt AMD som hypat utan användare själva och tredjepartskällor?

Exakt. Än så länge har jag inte sett röken till uttalande från AMD själva ang prestandan hos Zen, vilket kanske är det bästa utifall att den skulle i likhet med Bulldozer (mot alla odds) så är det i alla fall inte AMD själva som hypeat upp allting.
Det var ju det som egentligen var den största missen med just Bulldozer anser jag, dvs att dom själva ansåg att den spelade i toppsegmentet medans verkligheten visade på det raka motsatta.
Men som sagt, förhoppningsvis har dom lärt sig en läxa sen sist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tror inte Intel höjer IPC för framtida Core kärna med att höja Hz. Däremot höjs IPC/watt/krets för lägre eller samma hz. Intel nämnde detta för 2 veckor sen. Där har AMD en nice nisch och fylla om Intel menar alvar, OCade Zen med sämre effektivitet(högre TDP) men med bättre IPC med mycket högre Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Exakt. Än så länge har jag inte sett röken till uttalande från AMD själva ang prestandan hos Zen, vilket kanske är det bästa utifall att den skulle i likhet med Bulldozer (mot alla odds) så är det i alla fall inte AMD själva som hypeat upp allting.
Det var ju det som egentligen var den största missen med just Bulldozer anser jag, dvs att dom själva ansåg att den spelade i toppsegmentet medans verkligheten visade på det raka motsatta.
Men som sagt, förhoppningsvis har dom lärt sig en läxa sen sist.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Men problemet som jag ser det är att (som jag tror Aleshi var inne på efter att läst hans inlägg igen), att det verkar hypas upp ifrån andra och ifall Zen inte presterar som folk förväntar sig så är det AMD som får ta smällen. Nu menar jag absolut inte att tekniksidor ska sluta skriva om Zen, men man får ha i bakhuvudet att det man läser ska man kanske ta med en nypa salt för att inte bli alltför besviken ifall den nu inte presterar som man hade tänkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tycker rent generellt att det är lite alltför stort fokus på just prestandan i fallet med Zen.
Självfallet är ju mer prestanda det bästa, men jag tror ändå inte vi på fullt allvar ska (eller kan?) förvänta oss att AMD återigen ska bli prestsandakungarna och ligga före Intel.
Går man hela tiden efter att ha det som är avsolut bäst kan det ju i slutändan endast innebära att det inte finns så många att välja på, oavsett om vi talar cpu eller gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonkul:

Jag hoppas också innerligt på konkurrens och en comeback för AMD, men till skillnad från alla andra här har jag inte förträngt hur omöjligt det är att få en AMD-plattform stabil utan spontana blåskärmar...

Om det du säger skulle vara sant så skulle inte AMD vara i business. Det finns miljontals AMD system därute som aldrig fått några blåskärmar. Jag har själv ägt några av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Tycker rent generellt att det är lite alltför stort fokus på just prestandan i fallet med Zen.
Självfallet är ju mer prestanda det bästa, men jag tror ändå inte vi på fullt allvar ska (eller kan?) förvänta oss att AMD återigen ska bli prestsandakungarna och ligga före Intel.
Går man hela tiden efter att ha det som är avsolut bäst kan det ju i slutändan endast innebära att det inte finns så många att välja på, oavsett om vi talar cpu eller gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

De som köper det absolut värsta är nog en försvinnande liten del, även här på Sweclockers och andra teknikforum. Att det är stort fokus på Zen är nog för att många vill att det ska lyckas även om det är en liten chans att de kommer "köra över" Intel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

även om en del blir hysterisk som feminister när man säger det är FX är fortfarande en ganska trevlig cpu men zen blir nog riktigt bra och får hoppas vi får se ett lyft som när amd 64 lanserades när amd krossade intel men i vilket fall så kommer jag sitta som zen master vasagos zen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

De som köper det absolut värsta är nog en försvinnande liten del, även här på Sweclockers och andra teknikforum. Att det är stort fokus på Zen är nog för att många vill att det ska lyckas även om det är en liten chans att de kommer "köra över" Intel.

Fast dom behöver inte köra över Intel. Dom behöver en processorfamilj som kan prestera snarlikt till ett lägre pris och jag tror att det är just det som insinueras i artikeln. Jag tror att moderkortstillverkarna vet exakt hur konkurrensen ser ut så det låter tillförlitligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Om det du säger skulle vara sant så skulle inte AMD vara i business. Det finns miljontals AMD system därute som aldrig fått några blåskärmar. Jag har själv ägt några av dem.

Blåskärm är väldigt sällsynt hos mig. kan inte ens komma ihåg när jag hade det senast

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Blåskärm är väldigt sällsynt hos mig. kan inte ens komma ihåg när jag hade det senast

Samma här. Vi har en hög med AMD-burkar på jobbet också, och de har hittills varit väldigt stabila.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Får hoppas på motsvarande rubriker som när AMD lanserade första Athlon Processorn då Intel fick rejält med smisk.

"The New Athlon Processor: AMD Is Finally Overtaking Intel"

http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-processor,121.html

http://img.tomshardware.com/us/1999/08/09/the_new_athlon_processor/ben-3dsm.gif

Ja, det var tider

Men inte ens då så gick det in hos allmänheten som i stort verkar vara "Intel fanboys...", Intels försäljning och priser var då överlägset störst.

Så AMD har en rätt stor uppförsbacke att kämpa mot, även när dom presterar!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Snusfri

Det är lika stor chans att AMD Zen blir bättre än Kabylake som att Nigeria vinner Hockey VM.

Visst vore det trevligt så de kunde pusha Intel lite men chansen är som sagt minimal.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, det var tider

Men inte ens då så gick det in hos allmänheten som i stort verkar vara "Intel fanboys...", Intels försäljning och priser var då överlägset störst.

Så AMD har en rätt stor uppförsbacke att kämpa mot, även när dom presterar!

Minns när jag började välja datorer till mitt jobb. En inköpares reaktion när jag sa att datorn hade AMD-processor:
"Vad är det för skit?"
Nu sitter han med en HP-dator baserad på en av AMDs APUer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Tycker rent generellt att det är lite alltför stort fokus på just prestandan i fallet med Zen.
Självfallet är ju mer prestanda det bästa, men jag tror ändå inte vi på fullt allvar ska (eller kan?) förvänta oss att AMD återigen ska bli prestsandakungarna och ligga före Intel.
Går man hela tiden efter att ha det som är avsolut bäst kan det ju i slutändan endast innebära att det inte finns så många att välja på, oavsett om vi talar cpu eller gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror nog att många gör "skrytköp" = prislappen är mer värd än prestandan som i sig mer är till för att bekräfta prislappen.
Har sett det över åren när Svensson köper ny laptop och ger +15000kr för att sen använda den till surfning, youtube och email.

Nu menar jag inte Swec användare då jag mycket väl förstår att prestanda behövs för mycket, men hur många behöver dom där sista procenten i prestanda?

Räknar nog med att AMD kan ge en bra pris/prestanda fördel, något som dom till viss del redan ger...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Om det du säger skulle vara sant så skulle inte AMD vara i business. Det finns miljontals AMD system därute som aldrig fått några blåskärmar. Jag har själv ägt några av dem.

Skrivet av AMD-FX:

Blåskärm är väldigt sällsynt hos mig. kan inte ens komma ihåg när jag hade det senast

Skrivet av Thomaseron:

Samma här. Vi har en hög med AMD-burkar på jobbet också, och de har hittills varit väldigt stabila.

Det är knappt att det händer med en cpu Såvida man inte håller på med klockning.
Med grafikkort är det vanligare.
Dock skulle det vara intressant o veta hur ofta man får en blåskärm eller frysning pga moderkort.
Tror ändå rätt många som har problem med blåskärm skyller ganska omgående på minne eller gpu trots att det likaväl kan va moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonkul:

Jag hoppas också innerligt på konkurrens och en comeback för AMD, men till skillnad från alla andra här har jag inte förträngt hur omöjligt det är att få en AMD-plattform stabil utan spontana blåskärmar...

För att undvika blåskärm så ska man köra med kylpasta

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

AMD Zen fyller den Svenska ordlistan speciell med "Zen" AMD måste undra vad Svenskar är så lustiga med.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av jonkul:

Jag hoppas också innerligt på konkurrens och en comeback för AMD, men till skillnad från alla andra här har jag inte förträngt hur omöjligt det är att få en AMD-plattform stabil utan spontana blåskärmar...

Vet inte om jag kan hålla med dig där. Haft amd burkar från athlon xp upp till am3+ och fm2+ och där har dällan varit blåskärmar. Hade nog fler blåskärmar totalt på min första pentium d dator än någon annan

Nu har jag visserligen haft tur med att ha relativt felfria datorer. Vet andra som haft mer problem.

Men att de är svårt att få ett amd system problem fritt är bullshit

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Får hoppas det blir iallafall någorlunda, man vill ju gärna göra skäl för sin avatar igen.. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

En får väl hoppas på Zensationella testsiffror framöver då

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om AMD släpper en åttakärnig Zen med SMT alltså 16 trådar och för under 5000Kr lär den sälja även om den inte är bättre än Haswell i IPC. Motsvarande Intel kostar 10k så halva priset lär definitivt duga, blir den dessutom energisnål dvs under 100W TDP vid 4GHz och det kommer fina moderkort så .... blir det jobbigt för Intel

Jag tror att det är precis vad AMD siktar på.

Skrivet av jesusbarnet:

Du det låter ju jätte rimligt att dom ska prestera nästan lika bra och kosta hälften så mycket speciellt när Samsungs 14 nm är betydligt större än Intels 14nm
Hur skulle det kunna generera vinst?

Intel har enorma vinstmarginaler, så det finns gott om utrymme till att prispressa.

Skrivet av jonkul:

Jag hoppas också innerligt på konkurrens och en comeback för AMD, men till skillnad från alla andra här har jag inte förträngt hur omöjligt det är att få en AMD-plattform stabil utan spontana blåskärmar...

Aldrig varit med om blåskärm pga hårdvara annat än när jag lekte med vattenkylning och fick vatten på grafikkortet för 11 år sedan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Intel har enorma vinstmarginaler, så det finns gott om utrymme till att prispressa.

Ja och enorma hål att stoppa vinsten i också

Och om AMDs zen kan konkurrera med prestanda så behöver den inte konkurrera med pris

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Undra ifall ordentligt med cache hade gjort samma som för Intels broadwell C processorer.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Låter finfint, då byter jag nog ut min 2600K.