Fraktskada på fyndvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Som redan är sagt så har du som kund rätt att begära omleverans eller reparation (upp till säljaren att välja vilket av de två som ska användas)...

Detta stämmer inte. Det är köparen som väljer om den skall repareras eller om omleverans skall ske.
Om säljaren kan visa att det skulle vara orimligt dyrt för honom att göra det ena eller andra kan han få välja istället.
Det gäller dock i princip bara saker som tillverkas på beställning eller där montage ingår. Man kan ju t.ex. inte kräva omleverans av ett kök som säljaren levererat och monterat.

Om det är lagervaror på hyllan det gäller kan säljaren inte hävda att han inte kan göra omleverans.

Detta är dock något som nästan alla företag försöker komma undan.

Permalänk
Medlem

Cdon har erbjudit att hjälpa mig hitta en produkt med liknande specifikationer. Så förhoppningsvis kan vi komma överens om någonting.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ante Pan:

Cdon har erbjudit att hjälpa mig hitta en produkt med liknande specifikationer. Så förhoppningsvis kan vi komma överens om någonting.

Du behöver egentligen inte acceptera något annat än den identiska modellen. Sedan kan de så klart skicka ett fyndhörneexemplar:
http://cdon.se/hemelektronik/dell-ultrasharp-u2414h-ips-24-bl...

Den finns ju fortfarande i sortimentet?
Den uppfyller samtliga specifikationer från originalet och kostnaden kan inte anses vara av väsentlig betydelse för återförsäljaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Antielefant

Varför pratar ni överhuvudtaget om KKöpL när den inte är applicerbar i det här ärendet? KKöpL täcker ursprungsfel och fabrikationsfel på varan. Den täcker inte, och har aldrig täckt, fraktskador. Här gäller speditörens försäkring vilken ska täcka en fullgod vara, så största felet här är att TS alls godkände paketet vid utlämningsstället. Han borde ha gjort en skadeanmälan redan där och vägrat leverans.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Varför pratar ni överhuvudtaget om KKöpL när den inte är applicerbar i det här ärendet? KKöpL täcker ursprungsfel och fabrikationsfel på varan. Den täcker inte, och har aldrig täckt, fraktskador. Här gäller speditörens försäkring vilken ska täcka en fullgod vara, så största felet här är att TS alls godkände paketet vid utlämningsstället. Han borde ha gjort en skadeanmälan redan där och vägrat leverans.

KKöpL är i högsta grad tillämplig. 20§ säger att säljaren ansvarar för fel som finns vid avlämnandet av varan.

Ursprungsfel är inte enbart fabrikationsfel, utan de fel som finns när konsumenten mottager varan, alltså fel som finns från början sett ur dennes perspektiv.

Om något händer under transporten så är det mellan säljaren och transportören, kunden har inget ansvar innan vederbörande är i besittning av varan.

Det bästa hade självklart varit om köparen påpekat/anmält vid avlämnandet att paketet hade yttre skador, men att så inte skett sätter inte KKöpL ur spel. Om säljaren vill hävda att paketet var helt vid utlämnandet och att kunden orsakat, och därmed är ansvarig för skadan, så är det de som måste bevisa det (då de har bevisbördan under de första 6 månaderna).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Antielefant
Skrivet av PeCe:

Det bästa hade självklart varit om köparen påpekat/anmält vid avlämnandet att paketet hade yttre skador, men att så inte skett sätter inte KKöpL ur spel. Om säljaren vill hävda att paketet var helt vid utlämnandet och att kunden orsakat, och därmed är ansvarig för skadan, så är det de som måste bevisa det (då de har bevisbördan under de första 6 månaderna).

Nej, det är inte så enkelt för en fysisk skada som en sprucken skärm. Du har rätt i teorin men i praktiken är det extremt svårt att hävda reklamation med fysiska skador om man inte anmäler dem i princip innan man tagit i varan. Fysiska skador slår i princip ut KKöpL eftersom det inte är svårt för säljaren att hävda åverkan och att paketet kvitterades ut utan anmärkning.

Såvitt CDON vet, och de måste i princip utgå ifrån detta, tappade TS skärmen på väg hem från utlämningsstället. Eller hemma. Tyvärr måste man utgå ifrån (eller i alla fall säkerställa att det inte rör sig om) bedrägerier idag. Och detta, eftersom CDON inte är ett bolag som värdesätter goodwill, blir ett jätteproblem för slutkunden att hantera.

Vilket också är varför det står Inet på kvittot på min 7000-kronorsskärm.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, det är inte så enkelt för en fysisk skada som en sprucken skärm. Du har rätt i teorin men i praktiken är det extremt svårt att hävda reklamation med fysiska skador om man inte anmäler dem i princip innan man tagit i varan. Fysiska skador slår i princip ut KKöpL eftersom det inte är svårt för säljaren att hävda åverkan och att paketet kvitterades ut utan anmärkning.

Såvitt CDON vet, och de måste i princip utgå ifrån detta, tappade TS skärmen på väg hem från utlämningsstället. Eller hemma. Tyvärr måste man utgå ifrån (eller i alla fall säkerställa att det inte rör sig om) bedrägerier idag. Och detta, eftersom CDON inte är ett bolag som värdesätter goodwill, blir ett jätteproblem för slutkunden att hantera.

Vilket också är varför det står Inet på kvittot på min 7000-kronorsskärm.

Visst kan säljaren hävda det (vilket inte bör räcka vid en prövning i ARN eller rätten) men köparen kan hävda motsatsen, och bevisbördan är som sagt hos säljaren. Hursomhelst skulle detta hypotetiska scenario inte bero på att KKöpL inte är applicerbar utan isf snarare på säljarens motvilja att följa den.

I det aktuella fallet verkar dock inte CDON försöka lasta kunden, men att de inte tillgodoser kundens rättigheter fullt ut visar tydligt att deras kunskapar om konsumenträtt är begränsade.

Att som konsument anmäla transportskador så snabbt som möjligt (framförallt till säljaren, men även direkt till transportören om det handlar om synliga skador på paketet) kan vara till stor hjälp för säljaren som ofta har mycket begränsad tid på sig att reklamera frakttjänsten till transportören. Självklart har det även fördelar för köparen som får ett bättre bevisläge vid eventuell tvist.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zcenicx:

Varför pratar ni överhuvudtaget om KKöpL när den inte är applicerbar i det här ärendet? KKöpL täcker ursprungsfel och fabrikationsfel på varan. Den täcker inte, och har aldrig täckt, fraktskador. Här gäller speditörens försäkring vilken ska täcka en fullgod vara, så största felet här är att TS alls godkände paketet vid utlämningsstället. Han borde ha gjort en skadeanmälan redan där och vägrat leverans.

KKöpL samt KöpL reglerar båda hur en korrekt affär genomförs. Det inkluderar misskötande, felaktig leverans etc.
TS borde definitivt nekat leverans vid skadat ytteremballage, men det är inte alltid synligt på yttre emballaget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan väll uppdatera igen, CDON erbjöd mig en fyndvara av U2515H för ett billigare pris än den annonserades. Jag tog däremot inte erbjudandet för jag köpte en skärm här på marknaden som jag är nöjd med.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Varför pratar ni överhuvudtaget om KKöpL när den inte är applicerbar i det här ärendet? KKöpL täcker ursprungsfel och fabrikationsfel på varan. Den täcker inte, och har aldrig täckt, fraktskador. Här gäller speditörens försäkring vilken ska täcka en fullgod vara, så största felet här är att TS alls godkände paketet vid utlämningsstället. Han borde ha gjort en skadeanmälan redan där och vägrat leverans.

Säljaren har ansvaret för produkten i fråga, fram tills avlämnandet hos kund enlig KKöpL.

Avlämnandet
6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.

8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.
Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.
Om öppet köp har avtalats och varan avlämnats, bär köparen risken för varan till dess den lämnas tillbaka.

Inga problem att reklamera anser jag.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Brainsplitter:

Säljaren har ansvaret för produkten i fråga, fram tills avlämnandet hos kund enlig KKöpL.

Avlämnandet
6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.

8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.
Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.
Om öppet köp har avtalats och varan avlämnats, bär köparen risken för varan till dess den lämnas tillbaka.

Inga problem att reklamera anser jag.

Notera fetstilt i ditt uttalande. Så fort du hämtat ut paketet övergår risken på dig som köpare. Där är min poäng, man ska aldrig hämta ut ett skadat paket eftersom man då tar över risken för skadan.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Notera fetstilt i ditt uttalande. Så fort du hämtat ut paketet övergår risken på dig som köpare.

Precis, men nu var ju skadan under transport och därmed under säljarens ansvar.
Du som kund ska endast behöva reklamera till butiken du köpt den av.
Butiken kontaktar och får eventuell ersättning från fraktbolaget, det får inte köparen då det inte avtalat något.
Och varför skulle inte KKöpL vara tillämpligt i detta fall när det handlar om köp mellan näringsidkare och konsument?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Brainsplitter:

Precis, men nu var ju skadan under transport och därmed under säljarens ansvar.
Du som kund ska endast behöva reklamera till butiken du köpt den av.
Butiken kontaktar och får eventuell ersättning från fraktbolaget, det får inte köparen då det inte avtalat något.
Och varför skulle inte KKöpL vara tillämpligt i detta fall när det handlar om köp mellan näringsidkare och konsument?

Absolut, men återigen har du problemet med att risken rent formellt flyttats från butiken (leverans) till kunden (efter leverans).
Som sagt, i teorin har du rätt, men i praktiken blir bevisläget problematiskt.

Nu spelar det tydligen ingen roll i detta fall, CDON har ju erbjudit en annan bättre skärm vilket TS tackat nej till, och då har de ju utan tvekan gjort allt de kan behöva göra enligt omleveranskravet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Absolut, men återigen har du problemet med att risken rent formellt flyttats från butiken (leverans) till kunden (efter leverans).
Som sagt, i teorin har du rätt, men i praktiken blir bevisläget problematiskt.

Nu spelar det tydligen ingen roll i detta fall, CDON har ju erbjudit en annan bättre skärm vilket TS tackat nej till, och då har de ju utan tvekan gjort allt de kan behöva göra enligt omleveranskravet.

Ja det har den tekniskt sett, men det är butiken som har bevisbördan. Även köparen måste undersöka varan genom att öppna förpackningen om det inte syntes på emballaget. Då är det §16-20 som gäller tills butiken har visat motsatsen.
Speciellt §16.4 "vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan."

Det kan man ju inte påstå att den var om den gick sönder i frakten.

Enligt 20 a § samma lag ska ett fel som visar sig inom sex månader efter det att säljaren avlämnat varan till köparen anses ha funnits vid avlämnandet, om inte antingen säljaren bevisar att felet inte fanns då eller antagandet att felet fanns då är oförenligt med varans eller felets art.

Anser fortfarande att KKöpL är relevant för detta och att han ska reklamera den till CDON.
Nu har han, som du sa, nekat deras förslag på omleverans.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Nu när TS har avhjälpt sitt bekymmer på ett sätt som han är nöjd med så frågar jag för min egen skull.
Om jag har beställt något och emballaget är skadat när varan kommer fram.
Hur agerar jag vid utlämningsstället för att gå skadefri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Nu när TS har avhjälpt sitt bekymmer på ett sätt som han är nöjd med så frågar jag för min egen skull.
Om jag har beställt något och emballaget är skadat när varan kommer fram.
Hur agerar jag vid utlämningsstället för att gå skadefri?

du kan neka att hämta ut varan pga skada, sedan kontakta återförsäljaren.

i vissa fall kan man fotografera skadan på uthämtningsstället och be dem notera att den är skadad.
sedan tar du hem, öppnar och ser hur det ser ut. är det skadat så rapporterar du till ÅF.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Jaevel:

Nu när TS har avhjälpt sitt bekymmer på ett sätt som han är nöjd med så frågar jag för min egen skull.
Om jag har beställt något och emballaget är skadat när varan kommer fram.
Hur agerar jag vid utlämningsstället för att gå skadefri?

Ta inte emot paketet utan påvisa fraktskadan, sedan ringer du och pratar med butiken så får de ta reklamationen mot posten direkt. Butiken begär då att paketet ska returneras utan din inblandning, och skickar i de flesta fallen en ny produkt till dig direkt.

Eftersom du inte hämtat ut paketet, och därför inte under några som helst omständigheter kan hållas ansvarig, kan de göra en omedelbar omleverans och hantera caset mot fraktbolaget helt separerat från caset med dig. Skulle det vara så att produkten fungerar och det är en ren emballageskada så slipper du i det fallet både risken och bevisläget.

Kort sagt, ta aldrig emot ett paket med skadat emballage.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Nu när TS har avhjälpt sitt bekymmer på ett sätt som han är nöjd med så frågar jag för min egen skull.
Om jag har beställt något och emballaget är skadat när varan kommer fram.
Hur agerar jag vid utlämningsstället för att gå skadefri?

Om yttre emballaget är skadat som du ser redan vid uthämtning hos t.ex posten ska du neka att ta emot varan.
Beroende på vad för produkt, kan du även öppna den så personalen ser om det är skadat.

Jag vet att de kan vara påstridiga på posten att de inte kan göra något på plats, utan måste kontakta kundtjänst.
Du behöver bara stå på dig, kräv att de ska kolla när du öppnar, be de skriva på utlämningskvittot att det var skadat etc.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar