5D-lagring kan hysa data i flera miljarder år

Permalänk
Melding Plague

5D-lagring kan hysa data i flera miljarder år

Forskare har nått ett genombrott där flera hundra terabyte data kan lagras på en liten glasyta, och informationen kan dessutom potentialen att överleva mänskligheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Cooooolt men går det bara att spara i svartvitt eller kan man även spara i färg? Och i sånafall hur då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Cooooolt men går det bara att spara i svartvitt eller kan man även spara i färg? Och i sånafall hur då?

Skickades från m.sweclockers.com

Bilden är troligtvis inte en illustration av tekniken utan det sparas nog som binär data och du behöver rätt utrustning för att läsa av den.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

"kan hysa data i flera miljarder år" eller tills du tappar din glashårddisk i marken. woops!

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker NASA ska köpa mängder av såna skivor och bränna in Rick Astley - Never Gonna Give You Up på skivorna och sedan skicka iväg dem åt olika håll i rymden. Så kommer utomjordingarna bli Rickrolling och de främsta vetenskapsmännen där kommer lägga många jordår på att försöka tolka det allra viktigaste budskapet som vi människor kunde framföra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rick_Astley#Rickrolling

Annars är det något otroligt viktigt att kunna spara data i lång framtid, man vet aldrig vad som händer, men vårt samhälle känns känsligare för störningar än vad det någonsin har varit. Klarar vi ett nytt missväxtår 1867–1869?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Cooooolt men går det bara att spara i svartvitt eller kan man även spara i färg? Och i sånafall hur då?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha förlåt, men det var dagens skratt!

Man får ju anta att detta inte är ett sjukt ambitiöst projekt för att kunna spara 360TB overheadbilder på en liten glasbit.
Skulle tippa att det är som föregående talare säger, att man kan spara valfri digital data.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Haha förlåt, men det var dagens skratt!

Man får ju anta att detta inte är ett sjukt ambitiöst projekt för att kunna spara 360TB overheadbilder på en liten glasbit.
Skulle tippa att det är som föregående talare säger, att man kan spara valfri digital data.

Känner mig stolt över att fått en person att skratta xD nu när jag läst om texten insåg jag att jag misstolkat lite tänkte på tekniken man etsade (stavas det så?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Lego Master

Artikeln säger inget om skriv- och läshastighet, kommer vi kunna ersätta SSDn med glasdiskar? Eller är det främst för arkivering med skitslö skrivning/läsning?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Artikeln säger inget om skriv- och läshastighet, kommer vi kunna ersätta SSDn med glasdiskar? Eller är det främst för arkivering med skitslö skrivning/läsning?

Jag skulle tippa på att det är WORM som gäller, dvs Write Once Read Many. Du kommer inte kunna göra några förändringar på den skrivna datan.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jag tycker NASA ska köpa mängder av såna skivor och bränna in Rick Astley - Never Gonna Give You Up på skivorna och sedan skicka iväg dem åt olika håll i rymden. Så kommer utomjordingarna bli Rickrolling och de främsta vetenskapsmännen där kommer lägga många jordår på att försöka tolka det allra viktigaste budskapet som vi människor kunde framföra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rick_Astley#Rickrolling

Annars är det något otroligt viktigt att kunna spara data i lång framtid, man vet aldrig vad som händer, men vårt samhälle känns känsligare för störningar än vad det någonsin har varit. Klarar vi ett nytt missväxtår 1867–1869?

Copyswede kommer att våldta NASA finansiellt, och all rymdforskning samt ev. marsresor blir försenade med cirka 50 år.

Visa signatur

| Xeon 5650 @ 4.3GHz | EK Custom Watercooling | Asus Rampage III Extreme | 6 GB | GTX 980 | 120GB + 256GB SSD | Corsair 900D | AX-850 |

Permalänk
Medlem

Oj. Då är det bara kollapsen mellan Vintergatan och Andromeda som kan slå omkull denna.
Vi pratar alltså om en teknik med intergalaktiska proportioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Artikeln säger inget om skriv- och läshastighet, kommer vi kunna ersätta SSDn med glasdiskar? Eller är det främst för arkivering med skitslö skrivning/läsning?

Tvåa på bollen men ser ju inte ut som att det är så lätt att skriva över gammal data med denna tekniken - än så länge. Glasbit-RW kanske kommer med tiden.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pixelshader:

Copyswede kommer att våldta NASA finansiellt, och all rymdforskning samt ev. marsresor blir försenade med cirka 50 år.

Och Piratbyrån kommer göra bemannade rymdfärder till andra planeter för att jaga fildelare av denna skiva.

Skrivet av scara:

Oj. Då är det bara kollapsen mellan Vintergatan och Andromeda som kan slå omkull denna.
Vi pratar alltså om en teknik med intergalaktiska proportioner.

Bra tänkt det är många faktorer som påverkar säkerheten, skulle man ha en sådan disk i sitt kassaskåp och det blir stulet så är datan borta ändå.

Så jag tror det är svårt att få igenom någon kommersiellt användning av denna produkt, mer än att sälja till länder, statliga verksamheter som Nasa etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Artikeln säger inget om skriv- och läshastighet, kommer vi kunna ersätta SSDn med glasdiskar? Eller är det främst för arkivering med skitslö skrivning/läsning?

Jo, det vore intressant att veta.
Även om det bara är slö långtidslagring så är det dock rätt intressant.
Kul att kristallerna från de gamla superman filmerna börjar bli verklighet

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Snusfri

Framtidens lagringsmedia för filmer och spel.
Istället för en optisk skiva så får du en liten glasbit med filmen, tv-serien, spelet osv som du ploppar in i din mediaspelare/dator

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@anon159643:

Jag kan tänka mig att det är en utmärkt sak att spara exempelvis sina privata fotosamlingar på, filmer och liknande på ungarnas uppväxt osv. Saker man inte vill skriva över och bara lagra utan risk för att det förstörs med tiden. Alla nostalgiska mödrars dröm helt enkelt.

Permalänk
Medlem

5D? Fem dimensioner? Har jag läsförståelseproblem eller pratar de i nattmössan? Var kommer de två extra dimensionerna från, en marknadsförarhjärna?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vilken information kan tänkas vara så viktig?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

@Johan86c:

Jag kan tänka mig att det är en utmärkt sak att spara exempelvis sina privata fotosamlingar på, filmer och liknande på ungarnas uppväxt osv. Saker man inte vill skriva över och bara lagra utan risk för att det förstörs med tiden. Alla nostalgiska mödrars dröm helt enkelt.

Men detta media är skapat för att lagra datan i miljardtals år. För oss konsumenter så kanske en produkt som bara lagrar datan i 10 000år är bättre om den har andra egenskaper som överväger det. Som att kunna lagra mer data, säkrare emot fysiska påfrestning, billigare, snabbare o.s.v.
Sedan har vi problem med stölder etc och det bästa idag är att lagra datan i molnet.

Nu vet vi inte för och nackdelarna med denna media och den kan mycket väl blir bra för många, men vi vanliga konsumenter har andra krav än att den ska i en perfekt miljö kunna spara datan i någon miljard år.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

5D? Fem dimensioner? Har jag läsförståelseproblem eller pratar de i nattmössan? Var kommer de två extra dimensionerna från, en marknadsförarhjärna?

Jag tänkte direkt på en feminist, men vi snackar ju binärt här så det funkar ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men detta media är skapat för att lagra datan i miljardtals år. För oss konsumenter så kanske en produkt som bara lagrar datan i 10 000år är bättre om den har andra egenskaper som överväger det. Som att kunna lagra mer data, säkrare emot fysiska påfrestning, billigare, snabbare o.s.v.
Sedan har vi problem med stölder etc och det bästa idag är att lagra datan i molnet.

Nu vet vi inte för och nackdelarna med denna media och den kan mycket väl blir bra för många, men vi vanliga konsumenter har andra krav än att den ska i en perfekt miljö kunna spara datan i någon miljard år.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

inte mer !?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

@anon159643:

Tycker det känns mer troligt att någon snor/knäcker ditt lösenord till din molntjänst än att någon snor din NAS.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Adam West:

Vilken information kan tänkas vara så viktig?

Alla bilder på min mosters katt.
Eller kanske de digitaliserade verken i Riksarkivet och det samlade kulturarvet?

Skrivet av PekkaJukkasson:

@Johan86c:

Tycker det känns mer troligt att någon snor/knäcker ditt lösenord till din molntjänst än att någon snor din NAS.

Men det är större risk att ditt hus brinner ner än att samtliga Dropbox' servrar dör samtidigt. Man får väga för-, nackdelar och risker.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PekkaJukkasson:

@Johan86c:

Tycker det känns mer troligt att någon snor/knäcker ditt lösenord till din molntjänst än att någon snor din NAS.

Ja det är också en risk.. Så man bör ha data lagrat på olika molnställen och även fysiska. Och när civilisationen går under och man står med en trädpinne i högra handen och sten i vänstra och funderar på hur man skulle kunna läsa ut informationen ur skivan, så önskar man nog att man istället hade skrivit ut bilderna på A4 sidor.. (tänk er filmerna Mad Max, hur skulle Max få ut informationen ur skivorna?)

Nå som sagt det finns många ändamål av längre lagring av media, där de vanliga vi konsumenter idag använder har en kort bäst före datum.

Permalänk
Skrivet av Adam West:

Vilken information kan tänkas vara så viktig?

All kunskap? De flesta medier som funnits hittills har varit relativt kortvariga, jag har för mig den bästa räckte i ca 500 år innan det var förstört. Exluderar stentavlor.
Tänk att ha ordentlig text eller till och med bilder och filmer från stenåldern? Så ur historisk synvinkel är det fantastiskt det finns även många tekniker och kunskap som är för evigt förlorade, en del som vi inte ens kan göra med dagens maskiner.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

5D? Fem dimensioner? Har jag läsförståelseproblem eller pratar de i nattmössan? Var kommer de två extra dimensionerna från, en marknadsförarhjärna?

https://en.wikipedia.org/wiki/Five-dimensional_space

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

All kunskap? De flesta medier som funnits hittills har varit relativt kortvariga, jag har för mig den bästa räckte i ca 500 år innan det var förstört. Exluderar stentavlor.
Tänk att ha ordentlig text eller till och med bilder och filmer från stenåldern? Så ur historisk synvinkel är det fantastiskt det finns även många tekniker och kunskap som är för evigt förlorade, en del som vi inte ens kan göra med dagens maskiner.

Självklart, tolkade artikeln lite konstigt bara.
Då finns det en bra mängd att fylla när all kunskap ska samlas ihop.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

5D? Fem dimensioner? Har jag läsförståelseproblem eller pratar de i nattmössan? Var kommer de två extra dimensionerna från, en marknadsförarhjärna?

Position (tre dimensioner) plus polarisation (2d...isch). Antar jag att de syftar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Tvåa på bollen men ser ju inte ut som att det är så lätt att skriva över gammal data med denna tekniken - än så länge. Glasbit-RW kanske kommer med tiden.

Fort... ta patent på namnet

Med tanke på att vi redan håller på att typ fasa ut våra befintliga "plastbit-RW" lösningar så vete F om detta någonsin kommer användas utom till speciella ändamål.

Problemet är ju om det just blir ett WORM medium, att hur ska du säkert radera känslig data? Lagrar man 300TB känslig info så kan det vara ett problem när man behöver "uppdatera lite".

Skrivet av THB:

Framtidens lagringsmedia för filmer och spel.
Istället för en optisk skiva så får du en liten glasbit med filmen, tv-serien, spelet osv som du ploppar in i din mediaspelare/dator

Låter nästa lika fantastiskt som DVD-skivan... som vi ju slutat använda
Tar hellre nerladdat från webben tack

Har redan övergivit plastskivorna, och tänker inte börja jobba med glasbit istället.
Risk för repor, fett och annat skit är för stort oavsett glas eller plast.