Permalänk
Medlem

gammalt telejack?

Hejsan jag har haft adsl för med tog bort det i kanske 2 år men har skaffat det igen nu men när jag fick routern så vill den inte koppla upp sig den bara blinkar, så jag ringde tele2 som sa att jag eventuellt hade gammalt telejack och de tyckte jag skulle hyra hit en elektriker som skulle kolla på det men efter som jag inte vet alls vad det kommer kosta så tänkte jag höra mer er först!
Bilder på telejacket: http://imgur.com/a/z9q4Z

Permalänk

vet du om de är första jacket eller ett på slinga bara? om du kan så kolla om du kan hitta första jacket , bör var en två trådig kabel rätt platt eller en rund med fyra färger . kunde inte tele2 se om du fått synk eller nån kontakt alls? är de samma jack som du hade modemet innan i?

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

Bor du i hus eller lägenhet? Det ser inte ut som en inkommande kabel i villa. Men det kanske är inkommande från en plint i trapphuset om du bor i lägenhet.

Det är nog inte jättedyrt att sätta ett modernt jack, men det finns ju alltid fasta kostnader som utkörning och kostnad för bil osv. Men inte över 2000kr skulle jag gissa.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Bor du i hus eller lägenhet? Det ser inte ut som en inkommande kabel i villa. Men det kanske är inkommande från en plint i trapphuset om du bor i lägenhet.

Det är nog inte jättedyrt att sätta ett modernt jack, men det finns ju alltid fasta kostnader som utkörning och kostnad för bil osv. Men inte över 2000kr skulle jag gissa.

Jag bor i lägenhet oj 2000 det är inte änns nära min budget:/ men tack för svar, men kan man inte använda ett gammalt modem/router eller något för jag vet att det funkade för 2 -4 år sen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller om man kanske kan fixa det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

vet du om de är första jacket eller ett på slinga bara? om du kan så kolla om du kan hitta första jacket , bör var en två trådig kabel rätt platt eller en rund med fyra färger . kunde inte tele2 se om du fått synk eller nån kontakt alls? är de samma jack som du hade modemet innan i?

Jag tror inte det är det första, pappa sa att där var 2 kablar till den vi trodde var första jacket, jag vet inte pappa sa att de bara sa att de hade full styrka på linjen eller nått? Nä jag tror detta är ett annat jack, jag kan fota det jag hade i innan imorgon om det hjälper

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är det inte fastigheten (Hyresvärd) som ska ta ansvaret till att det ska funka?

Permalänk

Bor du i bostadsrätt eller hyresrätt? bor du i bostadsrätt är det bara byta själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Är det inte fastigheten (Hyresnämnden) som ska ta ansvaret till att det ska funka?

Tyvärr så kommer de nog aldrig fixa det om man ber om det:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalamanderRelic:

Bor du i bostadsrätt eller hyresrätt? bor du i bostadsrätt är det bara byta själv

Hyresrätt men de bryr sig inte om dessa lägenheter, det har typ inte blivit renoverat på minst 30 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

#15616057

Till TS. Läs detta.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beenkii:

Hyresrätt men de bryr sig inte om dessa lägenheter, det har typ inte blivit renoverat på minst 30 år

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fortfarande deras ansvar;

Hyresnämnden ska man vända till när en hyresgäst och en hyresvärd kan inte komma överens i frågor som rör lägenheten. Hyresnämnden ger ett förslag om hur konflikterna ska hanteras och lösas på smidigaste sätt och därmed förmedlar det mellan parterna. Om parterna, det vill säga hyresvärd och hyresgäst inte kan komma överens så kan nämnden avgöra frågor som gäller hyres och bostadsrätt, såsom besittningsskydd, bestämmande av hyra samt skyldighet till reparation av bostadslägenhet och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beenkii:

Jag tror inte det är det första

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att de säger att ADSL ska användas i första telejacket. Kommer du ihåg om det var just det där jacket ni använde förra gången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beenkii:

Hejsan jag har haft adsl för med tog bort det i kanske 2 år men har skaffat det igen nu men när jag fick routern så vill den inte koppla upp sig den bara blinkar, så jag ringde tele2 som sa att jag eventuellt hade gammalt telejack och de tyckte jag skulle hyra hit en elektriker som skulle kolla på det men efter som jag inte vet alls vad det kommer kosta så tänkte jag höra mer er först!
Bilder på telejacket: http://imgur.com/a/z9q4Z

1: Skaffa modem med inbyggd router. Enbart router kommer inte att fungera i telejacket.
2: Logga in på enheten via din webbläsare
3: Be att få nödvändiga uppgifter av Tele2 som t.ex VPI/VCI och dynamisk IP/statisk IP/bryggad etc
4: Fyll i alla uppgifter och starta om enheten. Omstart av dator kan också behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

1: Skaffa modem med inbyggd router. Enbart router kommer inte att fungera i telejacket.
2: Logga in på enheten via din webbläsare
3: Be att få nödvändiga uppgifter av Tele2 som t.ex VPI/VCI och dynamisk IP/statisk IP/bryggad etc
4: Fyll i alla uppgifter och starta om enheten. Omstart av dator kan också behövas.

Fattade inte mycket där haha men ska kolla upp det, Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Har för mig att de säger att ADSL ska användas i första telejacket. Kommer du ihåg om det var just det där jacket ni använde förra gången?

Det är inkopplat där nu men routern står bara o blinkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det är fortfarande deras ansvar;

Hyresnämnden ska man vända till när en hyresgäst och en hyresvärd kan inte komma överens i frågor som rör lägenheten. Hyresnämnden ger ett förslag om hur konflikterna ska hanteras och lösas på smidigaste sätt och därmed förmedlar det mellan parterna. Om parterna, det vill säga hyresvärd och hyresgäst inte kan komma överens så kan nämnden avgöra frågor som gäller hyres och bostadsrätt, såsom besittningsskydd, bestämmande av hyra samt skyldighet till reparation av bostadslägenhet och så vidare.

Får väl ta ett snack med dom, tack så mycket:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

#15616057

Till TS. Läs detta.

Ja jag får kolla det också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffa Telia.
Dom skickar ut tekniker gratis.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Skaffa Telia.
Dom skickar ut tekniker gratis.

Tror inte vi har telia men ska kolla:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Skaffa Telia.
Dom skickar ut tekniker gratis.

Vet inte om man ändrat policy, men när jag jobbade på Telia fick kunden betala teknikern om felet visade sig ligga på kundens sida.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan gjort det så kan du ju börja med att skruva loss alla jacken i huset och sedan genom att försiktigt rycka i kablarna få fram i vilken ordning de sitter i. Rimligtvis så bör en ha färre kablar än de andra, så börja där och leta dig tillbaka.
Då vet du sen med säkerhet vilket som är förstajacket och var du (eller ev. tekniker/elektriker mm) skall börja felsöka. Passa gärna på att kolla så inga kablar har lossa från förstajacket eller ligger och glappar mm.

Permalänk
Medlem

Hej.

Oftast, (inte alltid) sitter huvudjacket i hallen i lägenheter.

Det är busenkelt att byta uttag själv, du behöver nya uttag såklart och sedan oftast räcker det med en liten skruvmejsel och lite tålamod.

Inkommande kabel, (2 ledare) ska sitta i de två undre stiften i jacket, vilken som är vilken spelar ingen roll.
Vidarekoppling till nästa uttag ska kopplas in på de övre stiften i uttaget, (Inte de undre som ofta är fallet)
Notera att hyfsat moderna uttag har dubbla övre stift, då ska båda kopplas in så att signalen kopplas vidare även om inget sitter i uttaget, (den där plastpluppen i mitten av en telepropp är annars till för att sammankoppla de två övre stiftparen) men om man kopplar ihop paren med varandra så fungerar nästa uttag utan att en stickpropp sitter i.

d.v.s de två övre vänstra stiften ska kopplas samman med den ena utgående ledaren, så skala den en längre bit så du kan koppla in båda stiften med samma ledare, gör lika på de två övre högra stiften med den andra utgående ledaren.

Så, de två inkommande ledarna ska kopplas in på det undre paret.
De två utgående ledarna ska kopplas in på de två övre paren, (kan kanske likna två bryggor)

Samma princip ska vara lika på samtliga uttag i lägenheten ända tills det sista som då bara har inkommande och inget utgående

Hoppas du förstår, tror jag råkade upprepa mej lite, men jag vill vara tydlig så inget kortsluts.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

Jag kom på att självklart kanske ett uttag kopplas vidare till flera direkt, d.v.s. att alla inte sitter i serie utan några sitter paralellt.
samma princip gäller, inkommande i bottenstiften på uttaget och utfående på övre stiften, se då till att alla utgående ledare sitter ordentligt fast i de övre stiftparen i uttaget.

t.ex. två inkommande ledare i botten och fyra utgående ledare i toppen, (utgående till två andra uttag)

\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhames:

Jag kom på att självklart kanske ett uttag kopplas vidare till flera direkt, d.v.s. att alla inte sitter i serie utan några sitter paralellt.
samma princip gäller, inkommande i bottenstiften på uttaget och utfående på övre stiften, se då till att alla utgående ledare sitter ordentligt fast i de övre stiftparen i uttaget.

t.ex. två inkommande ledare i botten och fyra utgående ledare i toppen, (utgående till två andra uttag)

\\Rhames

Borde det funka efter jag har gjort det då? <3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om inte din hyresvärd vill fixa det så skulle jag frågat om jag fick göra det själv. Sen knallat till biltema eller dylikt och köpa ett jack. Sen klippa av de 4 kablarna. Det är hur lätt som helst att koppla sånt där. 2 kablar ingående och 2 utgående. Det är svårt att pajja det Kostar inte många kr heller. Vart bor du nånstans? Är det i närheten så kunde jag hjälpt dig. Karlstad.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om inte din hyresvärd vill fixa det så skulle jag frågat om jag fick göra det själv. Sen knallat till biltema eller dylikt och köpa ett jack. Sen klippa av de 4 kablarna. Det är hur lätt som helst att koppla sånt där. 2 kablar ingående och 2 utgående. Det är svårt att pajja det Kostar inte många kr heller. Vart bor du nånstans? Är det i närheten så kunde jag hjälpt dig. Karlstad.

Jag bor tyvärr i en liten by nära lund i Skåne, men om det är det ända som behövs så ska det nog fixas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@beenkii:
Det är en bit bort =o) Det är inte så avancerat. Du kan ta en fungerande telefon och koppla på ena paret på de 2 understa på kontakten å se om du får kopplingston. Så vet du vilka par som är in och ut. Sen när du vet paren så har du bara 2 sätt att koppa på (om jag inte minns fel) beroende på utformningen av kontakten. Antingen 1 över å 1 under. Eller så sitter de ett par i inre å 1 par i yttre. När du köpt en så kan du lägga upp en kort här så kan jag säga hur du ska koppla.
Ett tips är att du inte klipper av den gamla längst in utan spar 1cm om du har kabel så det räcker ifall du av någon orsak behöver koppla tillbaka. Men det skadar inte om du kollar med föreningen först heller.

Visa signatur

.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Blofeld:

Vet inte om man ändrat policy, men när jag jobbade på Telia fick kunden betala teknikern om felet visade sig ligga på kundens sida.

Då är det nog ändrat. Farsan grävde av kopparkabeln till huset när han schaktade av en del av tomten för att bygga ny uppställningsplats för båten. Ringde Telia, förklarade läget (och skyllde inte på nån annan), de skickade ut Skanova som lappade ihop skiten efter ett par dagar, aldrig sett någon faktura för det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av beenkii:

Det är inkopplat där nu men routern står bara o blinkar

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket mer om det är inkopplat i första telejacket! Jag hoppas dock att du lyckas lösa det.