"RQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" och "Memory_Management" BSOD Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

"RQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" och "Memory_Management" BSOD Windows 10 64-bit

Yo Hivemind!

Jag har nu haft problem med det här så pass länge och försökt lösa det själv att jag orkar verkligen inte längre, nu är jag trött på skiten!

Kortfattad sammanfattning av problemet: Jag installerade Windows 7 Home Premium från skiva för några veckor sedan och fick en del småproblem som jag inte tänkte mycket på. Jag har personligen varit nöjd med Windows 10 tidigare så jag uppdaterade till det. Under perioden jag hade Windows 7 så fick jag en del BSOD's men tänkte inte så mycket på dem och trodde att en uppdatering till Windows 10 skulle lösa det. Så jag uppdaterade.

Nu får jag kanske 2-3 gånger om dagen, vid till synes slumpmässiga tillfällen, BSOD's med texten "RQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" och "Memory_Management". Jag har googlat lite på detta och prövat följande lösningar:

Jag har kört:

Slimcleaner - Rensat onödiga filer, utan problem.
Malwarebytes - Inga problem hittade
Memorytest86x - 5 Passes, inga errors alls.

Frågan är: vad är nästa steg? Nedan postar jag min Speccy med information om systemet. Är det mer information som behövs, dumpar från BSOD'en eller dylikt, skriv gärna var jag hittar dem då jag helt glömt bort det!

Tack på förhand!

Speccy full info: http://pastebin.com/CXS1UUyB

Permalänk
Medlem

google tror att det är något med ram ändå. testa andra stickor eller plocka ut den ena några dar. sen byt till andra och kör några dar

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk

Helt säker på att det är dina ram-minnen. test byt om du har några liggandes.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

google tror att det är något med ram ändå. testa andra stickor eller plocka ut den ena några dar. sen byt till andra och kör några dar

Skrivet av Mosquito608:

Helt säker på att det är dina ram-minnen. test byt om du har några liggandes.

Ah okej. Jag prövar att plocka ut ett par av dem och har kvar de andra för att se om det löser sig.

Annars är den mest värda lösningen alltså att byta ut allt ramminne helt right?

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte koderna i minnet längre men du har nog en Memory dump liggande. Hade du Överklockat cpun hade jag sakt höj vcore 25-50mv. Annars är en klassiker något strömsparläge ihopp med en disk som inte mår bra. Vad säger prime95 blend? Du ska kolla CPU tempen då och avbryta om den snabbt går upp mot 95c.
Memtest kollar inte minnena i närheten av vad Prime95 eller IntelBurnTest gör. Med båda bör du ha koll på cpu temp. Har du flyttat datorn nyligen? I så fall kanske du ska ta ut raminena och sätta in dom igen Eventuelt montera om processorn och kylaten ifall någon ledningsbana inte har lika gämn eller ogämn kontatkt som tidigare. Tror att det är disken eller kontatkt till minena. (occt samt aida64 testar inte minnena lika hårt häller som prime 95 blend eller intetelburn test.)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Kirzakh:

Ah okej. Jag prövar att plocka ut ett par av dem och har kvar de andra för att se om det löser sig.

Annars är den mest värda lösningen alltså att byta ut allt ramminne helt right?

Har du uppdaterat till senaste Bios?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirzakh:

Ah okej. Jag prövar att plocka ut ett par av dem och har kvar de andra för att se om det löser sig.

Annars är den mest värda lösningen alltså att byta ut allt ramminne helt right?

Nja. Har du fler ram så ja. Du kan testa med bara en sticka t.ex bara för att kolla lite. men tänk på att då det är två minnesbussar på moderkortet 2+2 ramstikor så kan det skilja lite ledningsmässigt. Om det inte fungerar med att ta ut ram så skulle jag säja att du testar att ta bort kylaren, lyft på CPUn och lägg ner den försiktigt i socketen igen. Så att det inte är så att någon av pinnana har dåligt kontakt. Minneskontrollen sitter trottsa alt i din cpu. Men med tanke på att det oftare är minnena och risken att skada socketen så testa minnen först. Men är det problem i cpun minneskrontroler eller ledningsbanorna. t.ex. glapp så får du samma fel. Korrupt information då och då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det här är kanske en longshot, men har du Ext2fs installerat? Hade samma problem och det visade sig vara detta program som var orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu kan jag inte koderna i minnet längre men du har nog en Memory dump liggande. Hade du Överklockat cpun hade jag sakt höj vcore 25-50mv. Annars är en klassiker något strömsparläge ihopp med en disk som inte mår bra. Vad säger prime95 blend? Du ska kolla CPU tempen då och avbryta om den snabbt går upp mot 95c.
Memtest kollar inte minnena i närheten av vad Prime95 eller IntelBurnTest gör. Med båda bör du ha koll på cpu temp. Har du flyttat datorn nyligen? I så fall kanske du ska ta ut raminena och sätta in dom igen Eventuelt montera om processorn och kylaten ifall någon ledningsbana inte har lika gämn eller ogämn kontatkt som tidigare. Tror att det är disken eller kontatkt till minena. (occt samt aida64 testar inte minnena lika hårt häller som prime 95 blend eller intetelburn test.)

Jag hänger inte riktigt med i svängarna här riktigt... Vad råder du att jag gör, steg för steg?

Skrivet av Mosquito608:

Har du uppdaterat till senaste Bios?

Jag är osäker. Jag vågar inte riktigt Flasha den då det har sina risker har jag hört men har för mig att Asus har någon utillity för det?

Skrivet av hACmAn:

Nja. Har du fler ram så ja. Du kan testa med bara en sticka t.ex bara för att kolla lite. men tänk på att då det är två minnesbussar på moderkortet 2+2 ramstikor så kan det skilja lite ledningsmässigt. Om det inte fungerar med att ta ut ram så skulle jag säja att du testar att ta bort kylaren, lyft på CPUn och lägg ner den försiktigt i socketen igen. Så att det inte är så att någon av pinnana har dåligt kontakt. Minneskontrollen sitter trottsa alt i din cpu. Men med tanke på att det oftare är minnena och risken att skada socketen så testa minnen först. Men är det problem i cpun minneskrontroler eller ledningsbanorna. t.ex. glapp så får du samma fel. Korrupt information då och då.

Ja jag har 4 stycken stickor i (2x2 helt enkelt) och prövade att plocka ut två nu. Då märkte jag en skillnad på dem. Båda är 4gbx2 stickor (så 8 + 8 gig = 16gb) men de drar olika ström? Ena paret drar 1.65 Volt (Kingston HyperX stickor) och de andra paret drar 1.5 Volt (Corsair Vengeance stickor). Kan det ha något att göra med det?

Skrivet av enterthewoid:

Det här är kanske en longshot, men har du Ext2fs installerat? Hade samma problem och det visade sig vara detta program som var orsaken.

Ingen aning om vad det är så tror inte det?

Permalänk
Medlem

Nu fick jag detta felmeddelande från Chrome när jag försökte ladda en video på Youtube. Det gick efter att jag startat om chrome utan problem att ladda samma video:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirzakh:

Ingen aning om vad det är så tror inte det?

Det är en drivrutin för linux filsystem... IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL brukar ber på felaktig drivrutin eller defekt hårdvara för dito. Det vanligaste är grafikkortet. Granska dumparna efter ledtrådar: https://support.microsoft.com/en-us/kb/315263

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Undersök sockelpinnarna till CPUn så att det är oskadade.

Du bör inte köra minnena med olika spänningar (upplagt för problem), så antingen höjer du manuellt så att båda kör 1,65V och provar med det eller så skaffar du minnen med samma specifikationer, helst med på moderkortets QVL-lista. Senaste BIOS är alltid bra att lägga in om du kan få datorn stabil nog. Flasha inte om den är instabil!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Edit: Vart lite fel och är med citaten.

"Ja jag har 4 stycken stickor i (2x2 helt enkelt) och prövade att plocka ut två nu. Då märkte jag en skillnad på dem. Båda är 4gbx2 stickor (så 8 + 8 gig = 16gb) men de drar olika ström? Ena paret drar 1.65 Volt (Kingston HyperX stickor) och de andra paret drar 1.5 Volt (Corsair Vengeance stickor). Kan det ha något att göra med det?"

Det kan det garanterat vara. De med 1.5v klarar säkert 1.65v, men de är not olika timings på båda paren. Cas, Ras, Cas to ras samt hur ofta minneselernea måste få lite vilt i sig för att inte glömma tRC. Men om du kör 4 (på din cpu två x två) moduler måste du kolla i bios/uefi så det står 2t på cammandrate. Annnars kommer datorn förvänta sig att det finns informtion att hämta på databussen innan det är säkert att den finns där.

Hur som haver.

Testa med de två minnena som är 1.5v och se om datorn är stabil. Om inte testa med den andra minnena. FAST DÅ PÅ SAMMA MINNESPLATSER, det är viktigt så vi kan utesluta ledningsbanor från cpu till minne. OM, om, båda krånglar testa båda minnes uppsätningarna var för sig i den andra minnes plattserna. Man kan inte vara för nogran tyvär.

Har fått några amd64 som börjag irq noq les or equal att fungera efter att gjort rent minnes sokeln samt kontakter på minnana med kemisk ren benisn, (får att få bort belägningar via dam och oxidation) Samt en genom att byta PSU. Den levererade inte tillräkligt stabil spänning. Hade gått sönder. Dator blåskärmade efter nätagsbyte så funkade alt igen.

Men ja
Testa de minnen som är 1.5v utan de på 1.65v.

Edit:
Som multi skrev. "Flasha inte om den är instabil" Testa med minnena innan då flashar något.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Undersök sockelpinnarna till CPUn så att det är oskadade.

Du bör inte köra minnena med olika spänningar (upplagt för problem), så antingen höjer du manuellt så att båda kör 1,65V och provar med det eller så skaffar du minnen med samma specifikationer, helst med på moderkortets QVL-lista. Senaste BIOS är alltid bra att lägga in om du kan få datorn stabil nog. Flasha inte om den är instabil!

Yes okej då blir nog första steget imorgon att köpa nya ramminnen helt enkelt, för att vara på den helt säkra sidan. Något förslag spontant på 16gb ram för ca 1000 kr från listan?: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-PRO/Z97_PRO_D...

Skrivet av hACmAn:

Edit: Vart lite fel och är med citaten.

"Ja jag har 4 stycken stickor i (2x2 helt enkelt) och prövade att plocka ut två nu. Då märkte jag en skillnad på dem. Båda är 4gbx2 stickor (så 8 + 8 gig = 16gb) men de drar olika ström? Ena paret drar 1.65 Volt (Kingston HyperX stickor) och de andra paret drar 1.5 Volt (Corsair Vengeance stickor). Kan det ha något att göra med det?"

Det kan det garanterat vara. De med 1.5v klarar säkert 1.65v, men de är not olika timings på båda paren. Cas, Ras, Cas to ras samt hur ofta minneselernea måste få lite vilt i sig för att inte glömma tRC. Men om du kör 4 (på din cpu två x två) moduler måste du kolla i bios/uefi så det står 2t på cammandrate. Annnars kommer datorn förvänta sig att det finns informtion att hämta på databussen innan det är säkert att den finns där.

Hur som haver.

Testa med de två minnena som är 1.5v och se om datorn är stabil. Om inte testa med den andra minnena. FAST DÅ PÅ SAMMA MINNESPLATSER, det är viktigt så vi kan utesluta ledningsbanor från cpu till minne. OM, om, båda krånglar testa båda minnes uppsätningarna var för sig i den andra minnes plattserna. Man kan inte vara för nogran tyvär.

Har fått några amd64 som börjag irq noq les or equal att fungera efter att gjort rent minnes sokeln samt kontakter på minnana med kemisk ren benisn, (får att få bort belägningar via dam och oxidation) Samt en genom att byta PSU. Den levererade inte tillräkligt stabil spänning. Hade gått sönder. Dator blåskärmade efter nätagsbyte så funkade alt igen.

Men ja
Testa de minnen som är 1.5v utan de på 1.65v.

Edit:
Som multi skrev. "Flasha inte om den är instabil" Testa med minnena innan då flashar något.

Nej precis, att flasha den är ju det sista jag vill göra.

Låter det vettigt att låta arbetsprocessen vara följande? :

1. Skaffa nya Ramminnen med samma Frekvenser och Spänning
2. Kontrollera att sockelpinnarna på CPUn mår bra om det fortfarande är problem
3. Flasha om det fortfarande är problem

Permalänk
Medlem

Innan du köper nya rampinnar så kör en memtest några timmar. Googla på det och ladda ned det och bränn det på e en skiva å tjonga in. Om du har märkesminnen så brukar man ha livstidsgaranti. bara ett tips.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Innan du köper nya rampinnar så kör en memtest några timmar. Googla på det och ladda ned det och bränn det på e en skiva å tjonga in. Om du har märkesminnen så brukar man ha livstidsgaranti. bara ett tips.

Som det står i orginalposten så har jag kört Memtes86x och det gick 5 passes (på ungefär 10 timmar) och fick inga errors eller dylikt.

Permalänk

Har samma problem fick inte bluesceens på win 7 :/

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

@Kirzakh:
Ops måste ha missat det Provat skyffla om dem lite?
Vad fick du för småfel och bsod i win7? Vad gäller passen, minns inte hur lång tid ett tar men har du iaf kört dem 4-5h? Har du problem där så lär inte en uppgradering lösa det. Speciellt inte om det är samma fel. Vad gör du när felen kommer? Kommer de även om du inte sitter vid datorn? När du uppgraderade gjorde du det genom OSet eller ominstallation?

Edit: Om det pågått en stund och detr är minnena så kan du behöva ominstallera windows iom du kan ha korrupta filer/filsystem som leder till att du fortsätter få problem även om du byter. Testat disken också? Alla drivers är de nya från tillverkarna? Undvik att köra med det som ingår i Windows. Då de många ggr är generella/gamla. Hm såg att du kanske skrivit fel i felet? Ska det vara RQL och inte iRQL? FÖr är det irql så är det mest troligt någon drivruin eller bios som är problem inte minnena i sig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Kirzakh:
Ops måste ha missat det Provat skyffla om dem lite?
Vad fick du för småfel och bsod i win7? Vad gäller passen, minns inte hur lång tid ett tar men har du iaf kört dem 4-5h? Har du problem där så lär inte en uppgradering lösa det. Speciellt inte om det är samma fel. Vad gör du när felen kommer? Kommer de även om du inte sitter vid datorn? När du uppgraderade gjorde du det genom OSet eller ominstallation?

Edit: Om det pågått en stund och detr är minnena så kan du behöva ominstallera windows iom du kan ha korrupta filer/filsystem som leder till att du fortsätter få problem även om du byter. Testat disken också? Alla drivers är de nya från tillverkarna? Undvik att köra med det som ingår i Windows. Då de många ggr är generella/gamla. Hm såg att du kanske skrivit fel i felet? Ska det vara RQL och inte iRQL? FÖr är det irql så är det mest troligt någon drivruin eller bios som är problem inte minnena i sig.

Tjena! Jag svarar på alla frågor nedan:

Skyffla om menar du då byta plats på dem i socklarna helt enkelt?

Småfel och Bsod: Den hängde sig lite då och då i Utforskaren, men främst var det att den fick BSODs och att jag helt enkelt inte orkade gå igenom dem då då jag ändå tänkt uppdatera till windows 10.

Memtest86x gick över natten i ungefär 10-11 timmar. Där fick jag inga error meddelanden eller dylikt.

Jag gör helt olika saker när felen kommer. Eller ja helt och helt olika det är när jag surfar, spelar, pratar på skype, öppnar dokument. Jag har inte kunnat identifiera någonting specifikt som gör att jag får dessa BSOD's.

De kommer inte om jag inte aktivt håller på med datorn nej.

Jag uppgraderade det genom Oset. Jag har försökt installera windows 10 från usbsticka tidigare men har då fått felmeddelandet att hårddisken (en Samsung ssd 250gb) är i fel format och inte kan installera Windows 10.

Jag har kört en diskcheck och den säger att disken mår okej.

Alla drivers är de nya Utom min grafikkortsrutin ser jag nu men den verkar inte vilja installera. Prövar att installera om Geforce Experience och dra ner dem igen.

Ja det ska stå IRQL, helt rätt.

Något vettigt program som finns som kan tala om för en vilka drivrutiner man har utdaterade haha?

Permalänk
Medlem

@Kirzakh:
Börja med att ominstallera allt från scratch. Sen återkom om felet kvarstår. Det är det bästa tipset jag kan ge dig, dessvärre. Vad gäller drivers så är det vanliga: graffekort, chipset, inbyggt vga om du har det, ingår väl i chipset. Och sen om du kopplar in ev skrivare å den typ av saker som kräver drivers så använd inte Windowsinbyggda.

Första rutan du kommer till och kan se din disk så markera den och välj "delete" så tar du bort partitionen, och ALL DATA på den. Sedan står det "oallokerat" har ja för mig så trycker du bara på fortsätta/nästa så skapar windows de partitioner den behöver.

Det är inte rekommenderat att göra in-OS-update, även om det ska gå så kan det bli fel förr eller senare. Sen är det även möjligt att dina fel beror på filer som hängt med från Win7 tiden.

Edit: "Något vettigt program som finns som kan tala om för en vilka drivrutiner man har utdaterade haha?" - nej tyvärr, inget jag litar på iaf. Det är väldigt vanligt att denna typ av program innehåller skit som fuckar din dator. Om det inte är program specifikt från datortillverkaren. Fujitsu har ett som fungerar kanon. Och säkert flera andra också.

Tips på sida med felkoder, vet ej om det gäller Win 10 men annars ska det funka: http://aumha.org/a/stop.htm

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirzakh:

Yo Hivemind!

Jag har nu haft problem med det här så pass länge och försökt lösa det själv att jag orkar verkligen inte längre, nu är jag trött på skiten!

Kortfattad sammanfattning av problemet: Jag installerade Windows 7 Home Premium från skiva för några veckor sedan och fick en del småproblem som jag inte tänkte mycket på. Jag har personligen varit nöjd med Windows 10 tidigare så jag uppdaterade till det. Under perioden jag hade Windows 7 så fick jag en del BSOD's men tänkte inte så mycket på dem och trodde att en uppdatering till Windows 10 skulle lösa det. Så jag uppdaterade.

Nu får jag kanske 2-3 gånger om dagen, vid till synes slumpmässiga tillfällen, BSOD's med texten "RQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" och "Memory_Management". Jag har googlat lite på detta och prövat följande lösningar:

Jag har kört:

Slimcleaner - Rensat onödiga filer, utan problem.
Malwarebytes - Inga problem hittade
Memorytest86x - 5 Passes, inga errors alls.

Frågan är: vad är nästa steg? Nedan postar jag min Speccy med information om systemet. Är det mer information som behövs, dumpar från BSOD'en eller dylikt, skriv gärna var jag hittar dem då jag helt glömt bort det!

Tack på förhand!

Speccy full info: http://pastebin.com/CXS1UUyB

http://s22.postimg.org/ard8y7oi5/Speccy1.png

http://s22.postimg.org/ximbkm9jh/Speccy2.png

http://s22.postimg.org/62x930zbh/Speccy3.png

http://s22.postimg.org/z6lgz9nf1/Speccy4.png

http://s22.postimg.org/un98dr5jh/Speccy5.png

Hej,
Jag har haft exakt samma problem fast med ett Asus Z97-A.
Om man lusläser lite så har du ett Asus Z97-Pro Gamer och 4x4 CML8GX3M2A1600C9. D.v.s Corsair Vengeance Low Profile.

Fortsätt lusläsa lite på:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-PRO_GAMER/Z97-PRO_GAMER_Memory_QVL.pdf
Så ser du att Asus enbart supportar 2x4GB av den minnestypen

Sen att 4x4 "kanske fungerar för vissa" är en annan femma. Jag satte i en sticka i taget, jag kom till 12GB, sen när jag satte i den sista började IRQ-felen komma.
Det är mycket jidder om bios, överklockning, XMP-profiler etc.... det är lönlöst...

Förövrigt skall inte windows egna memorycheck underskattas. Re: Memtest86+ fanbois
Ladda ner WhoCrashed för att se detaljerad crashinfo...

Permalänk
Medlem

@wakka:
Antog att TS hade köpt korrekta minnen från början men helt klart värt att kolla upp. Kanske finns någon BIOS uppgradering som kan hjälpa till?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

HAde samma problem i min LAN-dator, visade sig att det var nätverkskortet som spökade.

Permalänk
Medlem

@tgadler:
Därav drivers. Verkar ju inte orimligt heller iom att det bara kom när TS surfade och satt vid datorn. Men jag skulle som sagt ominstallera allt. Kolla upp minneskonfen om det kan vara problemet som föreslagits ovan. En uppgradering brukar inte bli så bra. Ominstallation är bäst.

Visa signatur

.