Röd led på dram samt cpu och dram när ram minnena sitter i!

Permalänk

Röd led på dram samt cpu och dram när ram minnena sitter i!

Jag har nyligen köpt nytt och efter installation får jag ingen bild. Endast dram leden lyser rött när inga RAM sitter i, och den blinkar mellan cpu och DRAM när stickorna sitter i. Moderkortet jag har är MSI Z170 ATX. Vad kan felet bero på?

Permalänk

@Frankwhizza: Nu har jag prövat andra stickor samma problem kvarstår.

Permalänk

Har bytt moderkort på netonnet och installerat om allting i lådan och problemet kvarstår, kan det vara felaktig cpu eller nätagg?

Permalänk
Moderator
Forumledare

Vi hade nog behövt lite mer information om resten av din dator först

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Frankwhizza:

Jag har nyligen köpt nytt och efter installation får jag ingen bild. Endast dram leden lyser rött när inga RAM sitter i, och den blinkar mellan cpu och DRAM när stickorna sitter i. Moderkortet jag har är MSI Z170 ATX. Vad kan felet bero på?

Är det Crucial minnen? Jag hade samma problem på ett MSI Z170m Mortar, med 2x8 GB Crucial 2400 MHz DDR4. "Lösningen" var att köra med endast en sticka installerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator

Permalänk

Hyper 212 Evo

Ballistix 8GB DDR4 2x4 2400MHz

Core i5-6600K 3,5Ghz

MSI Z170A GAMING PRO

850 EVO Series 500GB

Radeon R9 390 Nitro 8GB

SuperNOVA 750 G2

@Hyperspam:

Där är alla mina komponenter, jag fick nya ram-stickor från butik samt nytt moderkort så jag tror inte att problemet ligger där. Har även installerat 3 exakt liknande system åt vänner och det fungerade utan problem, när jag skulle installera mitt får jag ingen boot och ezdebug ledden lyser mellan dram och cpu.

Permalänk

@Hyperspam: Har prövat att köra med endast en sticka inne flera gånger och det funkade inte tidigare, kan testa igen.

Permalänk

@Frankwhizza: Funkade inte med bara en sticka i, prövade olika dimm slots också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frankwhizza:

@Frankwhizza: Funkade inte med bara en sticka i, prövade olika dimm slots också.

Varför svarar du dig själv?

Lägg upp lite bilder på bygget, moderkortsdistansernas placering samt sockelpinnarna till CPU.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan:

Allting ska vara inkopplat, vet inte vad problemet kan bero på. Har sökt på internet och prövat det mesta men har ingen aning. Distanserna kan jag ta bild på lite senare idag, ska iväg snart..

Permalänk
Hedersmedlem

@Frankwhizza: Baksidan på CPU behöver vi inga bilder på eftersom det inte finns några pinnar som kan skadas.

De andra två bilderna är alldeles för suddiga för att kunna avgöra något med, och vi behöver betydligt fler i olika vinklar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Intels CPUer och framförallt socklar verkar vara redigt smäck. Ser inte ut att vara några böjda pins, men kolla på processorn från sidan och se om den ser böjd ut. Tydligen ett problem med Skylake-generationen att de böjs av processorkylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator

Permalänk

@Hyperspam: CPUn är inte böjd så vitt jag vet, antingen är den bara död eller så är något fel med psun, kan inte tänka mig något annat..

Permalänk
Skrivet av Frankwhizza:

@Hyperspam: CPUn är inte böjd så vitt jag vet, antingen är den bara död eller så är något fel med psun, kan inte tänka mig något annat..

Kolla om ditt minne finns med här: http://www.msi.com/product/motherboard/support/Z170A-GAMING-P...

Du behöver det exakta artikelnumret dock, kolla på förpackningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator

Permalänk

@Hyperspam: Minnet fanns med där. Bör inte finnas problem med minnena eftersom jag monterat ihop 3 liknande datorer med samma komponenter förr som har funkat perfekt. Minnet fanns även med där.

Permalänk

Kan nätagget vara paj även om moderkortet funkar och fläktarna snurrar? Kanske 8pinnen som har gått sönder? Har dock prövat 2, ska in o byta processor snart skriver när jag prövat det.

Permalänk
Hedersmedlem

@Frankwhizza: Använder du ESD-skydd? Luften är mycket torrare vintertid och risken är kraftigt förhöjd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan: använde esd band under båda installationer, olika moderkorten alltså. Tog inte av mig bandet när jag installerade något. Är väl låg chans att både moderkort skulle gå paj. Fläktarna snurrar och led lyser. Ezdebugen skiftar mellan cpu och dram, esd band är dock använt 90% av tiden.

Permalänk

@Frankwhizza: Ni kan stänga tråden jag har lämnat in delarna till netonnet för felsökning samt montering, tack för svar, försökte det mesta och det gick inte.