Hörlurar+ev. ljudkort (budget ca 2500)

Permalänk

Hörlurar+ev. ljudkort (budget ca 2500)

Letar för tillfället efter ett par nya hörlurar och ev. ett ljudkort, beroende på vad som hittas för min budget. Hörlurarna ska vara väldigt bekväma (kommer användas upp till 15 timmar om dagen pga att jag studerar programmering), och kommer användas för gaming, film och musik (monstercat).

Jag är en rätt tävlingsinriktad gamer som kör CS GO och SC2, därför behöver headsetet ha bra positionerings ljud och en mic. Från vad jag förstår så ska vist öppna hörlurar vara att föredra för detta syftet?

Jag har tittat runt lite, och för tillfället så tittar jag på 3 Sennheiser headsets (PC350, Game Zero/One) och ett från Beyerdynamic (DT 990 PRO 250 ohm plus modmic), hoppas på att kunna få tips om andra alternativ.

På ljudkorts fronten har jag ingen vidare koll, så där skulle hjälp definitivt uppskattas, det ska passa inom budgeten med headsetet.

Tack för rekommendationer!

*Edit*
Efter att ha tittat runt lite verkar det som att en USB DAC plus en AMP snarare än ljudkort kanske är mer relevant för mig, någon som har koll på detta som skulle kunna tipsa på några bra modeller?

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av GzXboom:

Såg detta, men väljer hellre rätt till lite högre pris (hittar det på flera ställen för ca 1300) än ett förhastat beslut. Hade kört på dessa direkt om de inte varit så att de verkar vara för svaga på basen för min smak.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Såg detta, men väljer hellre rätt till lite högre pris (hittar det på flera ställen för ca 1300) än ett förhastat beslut. Hade kört på dessa direkt om de inte varit så att de verkar vara för svaga på basen för min smak.

Läste några recensioner innan köp och det verkar som att folk med ljudkort/dac är nöjda med basen och allt annat.

14 dagars ångerrätt gäller ju annars

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Philips Fidelio X2 på black friday för 1700kr och är nöjd, kanske läge att kolla om något dyker upp på mellandagsrean? Sen en extern mic för tillfällen där man behöver det.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Köpte ett par Philips Fidelio X2 på black friday för 1700kr och är nöjd, kanske läge att kolla om något dyker upp på mellandagsrean? Sen en extern mic för tillfällen där man behöver det.

Tittade på dem, håller definitivt med om de jag hittar dem för det priset

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Läste några recensioner innan köp och det verkar som att folk med ljudkort/dac är nöjda med basen och allt annat.

14 dagars ångerrätt gäller ju annars

Visst, problemet är bara att jag inte är i Sverige före den går ut, så lite svårt att prova dem i tid då. De recenter jag tittat på verkar alla tycka de har svag bas och lite 'tråkigt' ljud, så vill inte chansa.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Ett par bra hörlurar tillsammans med en separat stativ mikrofon är det bästa alternativet i mitt anseende. "Gaming" headsets har tyvärr oftast eller snarare alltid helt jävla värdelösa mikrofoner då det är en två i en produkt, vilket resulterar i att tillverkarna måste snåla med kvaliteten på någon front.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har nyss köpt en AudioQuest Dragonfly DAC (1399 hifiklubben eller 1490 på lefflers)

Den förbättrar ljudet på alla enheter jag testat koppla in till den då det blir mycket renare ljud och man kan ställa in 24 bit samt 96khz (vissa usb ljudkort stödjer bara e.x 16 bit som inte är alls samma kvalite) De klarar att spela mina Sennheiser HD650 kanske inte till max men det fungerar riktigt bra! Dessa lurar kostar dock lite väl mycket, men jag kan säga att det är värt att köpa en DAC och ett headset.

leta gärna prissänkta lurar i högre klass nu kring jul.

Jag har även sennheiser 360 Game som jag köpt för ett par år sedan, de har bra ljud i mina öron (kostade då 1000:- och 2000 som de nya kostar tycker jag inte dem är värda)

Impedansen på HD650 ligger på 300Ohm.

Edit,

Jag kör också CSGO på hög nivå, hör allt med Sennheiser lurarna...

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Skrivet av fromis:

Ett par bra hörlurar tillsammans med en separat stativ mikrofon är det bästa alternativet i mitt anseende. "Gaming" headsets har tyvärr oftast eller snarare alltid helt jävla värdelösa mikrofoner då det är en två i en produkt, vilket resulterar i att tillverkarna måste snåla med kvaliteten på någon front.

Medveten om detta, för tillfället lutar jag åt phillips fidelio x2 plus modmic och en FiiO E10K om jag hittar några bra erbjudanden så att det kan vara nära min ursprungliga budget iallafall.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Finns headset som har mikrofon som absolut duger för att kommunicera med. T ex sennheiser, men dom gör ju bara ljud också och är inget "gaming" märke som säljer på design.

Ska man använda ljudet i produktion är det en annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Tittade på dem, håller definitivt med om de jag hittar dem för det priset

Då tycker jag du ska hålla dig till mellandagsrean. Det är bra lurar och byggkvaliteten är helt fantastisk!!

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Då tycker jag du ska hålla dig till mellandagsrean. Det är bra lurar och byggkvaliteten är helt fantastisk!!

Tänkte bara uppdatera och säga att det blev fidelio x2 med fiio e10k plus modmic, väldigt nöjd hittills

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Tänkte bara uppdatera och säga att det blev fidelio x2 med fiio e10k plus modmic, väldigt nöjd hittills

X2:an är trevlig. Vad gjorde att du valde modmic och inte V-moda boompro? http://v-moda.com/boompro-microphone/
Jag beställde en Boom pro mest för att slippa dubbla kablar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Skrivet av Drivknuten:

X2:an är trevlig. Vad gjorde att du valde modmic och inte V-moda boompro? http://v-moda.com/boompro-microphone/
Jag beställde en Boom pro mest för att slippa dubbla kablar.

modmic var den som jag fick flest rekommendationer för, inte så petig med micen egentligen, bara behövde ha en som var fast på hörlurarna.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk

Hej, tänkte att jag lånar tråden lite istället för att skapa en ny!
Då mitt gaming headset har gjort sitt nu så är jag ute efter något nytt. Har läst runt mycket på internet och nu lutar det mer åt hörlurar+modmic.

Är själv väldigt intresserad av Fidelio x2 med en modmic men har några funderingar då jag inte har så mycket kunskap om hörlurar.

Öppna hörlurar släpper ut mer ljud än stängda lurar som jag förstått. Hur påverkar det mikrofonen när man sitter i t.ex. Skype eller andra VOIP program, tar mikrofonen upp ljudet från hörlurarna så folk kan höra sig själva?

Jag använder ljudkortet från mitt moderkort (Asus Maximus VII Hero), som jag förstått så klarar jag mig på det då fidelio x2 endast är på 30 ohm? Eller kommer jag att behöva något annat för att driva de?

Har som sagt inte mycket koll på saker och ting när det gäller ljud
Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av RosenAnte:

Hej, tänkte att jag lånar tråden lite istället för att skapa en ny!
Då mitt gaming headset har gjort sitt nu så är jag ute efter något nytt. Har läst runt mycket på internet och nu lutar det mer åt hörlurar+modmic.

Är själv väldigt intresserad av Fidelio x2 med en modmic men har några funderingar då jag inte har så mycket kunskap om hörlurar.

Öppna hörlurar släpper ut mer ljud än stängda lurar som jag förstått. Hur påverkar det mikrofonen när man sitter i t.ex. Skype eller andra VOIP program, tar mikrofonen upp ljudet från hörlurarna så folk kan höra sig själva?

Jag använder ljudkortet från mitt moderkort (Asus Maximus VII Hero), som jag förstått så klarar jag mig på det då fidelio x2 endast är på 30 ohm? Eller kommer jag att behöva något annat för att driva de?

Har som sagt inte mycket koll på saker och ting när det gäller ljud
Tacksam för svar!

X2 är väldigt lätt att driva, så det är inga problem, jag köpte en fiio e10k bara för att få bättre ljud eftersom det finns mycket elektriska störningar om man har ljudkortet i chassit, dock om du inte har märkt något innan så lär du klara dig bra utan den.

Sen med micen har jag inte haft några problem, ingen jag talat med har klagat iallafall på att ha hört backgrunds ljud. Tänk på att öppna lurar även släpper in mer ljud, så om du sitter någonstans med mycket backgrundsljud så skulle jag köra på något annat (jag hör till exempel lika bra om någon talar med mig vare sig jag har X2 på eller av).

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Till alla er som funderar på X2 kan jag ju rekommendera att ni läser head-fi tråden där det varit ganska livliga diskussioner om diverse fulvarianter som förekommit på sistone, så man är medveten vad man ska akta sig för och vad man ska kolla efter.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Till alla er som funderar på X2 kan jag ju rekommendera att ni läser head-fi tråden där det varit ganska livliga diskussioner om diverse fulvarianter som förekommit på sistone, så man är medveten vad man ska akta sig för och vad man ska kolla efter.

Kan du vara snäll och länka tråden du menar?

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Kan du vara snäll och länka tråden du menar?

http://www.head-fi.org/t/791723/philips-fidelio-x2-defects-on...
http://www.head-fi.org/t/723025/philips-fidelio-x2/9255

Som jag förstår det: X2 tillverkades fram tills nyligen av woox, som såldes av philips till gibbson. Gibbson gör alla nya lurar men har haft sämre kvalitetskontroll. De nya lurarna har även ofta limmade earpads

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB