Modern annonssajt, lansering år 2016

Permalänk

Onanera är också en last :>

Permalänk

Ser fin ut. Vad är stacken?

Permalänk
Medlem

Hej,

Sällar mig till gruppen som tycker namnet påminner för mycket om Onanera. Jag tittade på sidan innan jag läste inläggen så det är en obefläckad åsikt.

Bra filter och facets är något som jag saknar på blocket så idén är inte dum (men heller inte unik).

Ska du hantera ranges? T.ex. ska man kunna skriva "#pris:3500-7500" eller "#Opel #Corsa #årsmodell:1998-2002"
Ska man få svar på delord (n-grams): T.ex. ska man få svar med taggen #träpall om man söker efter #pall?
Ska du hantera synonymer? T.ex. ska man få svar med #byrå om man söker på #sekretär eller #skänk?
Ska du hantera böjningar? T.ex. ska man få svar med #handskar om man söker efter #handske?
Ska du hantera felstavning? T.ex. ska man få svar med #jaktgevär om man söker efter #jkatgevär?
Ska en term automatiskt ärva andra? T.ex. om man taggar sin produkt med #Opel #Corsa, ska den få taggen #Bil automatiskt?
Hur ska du hantera geografiska data?
o.s.v.

Blocket har ungefär 500 000 aktiva annonser vid varje givet ögonblick (2013). Kan din modell skala till den storleken?

Att ha "fria" taggar kommer bli dyrt eftersom det är svårt att optimera. Men det är nog tyvärr också nödvändigt för att tjänsten ska komma till sin rätta.

Om du har fria taggar och kör en vanlig sql-databas så kommer den snabbt bli väldigt dyr när den växer sig större eftersom du kommer ha komplexa relationer. Index och smart cachning är ett måste men det kommer ändå bli svårt att lösa hastigheten framöver utan att kostnaden skenar. Ska du då köra "gratis" annonser ett längre tag för att driva upp antalet annonsörer/annonser så kan det bli dyrt.

Men du kanske tittar på mer renodlade sökmotorer redan för den biten?

I vilket fall, vore trevligt med något bättre än blocket där ute

Kör hårt, hoppas du lyckas.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Hej,

Sällar mig till gruppen som tycker namnet påminner för mycket om Onanera. Jag tittade på sidan innan jag läste inläggen så det är en obefläckad åsikt.

Bra filter och facets är något som jag saknar på blocket så idén är inte dum (men heller inte unik).

Ska du hantera ranges? T.ex. ska man kunna skriva "#pris:3500-7500" eller "#Opel #Corsa #årsmodell:1998-2002"
Ska man få svar på delord (n-grams): T.ex. ska man få svar med taggen #träpall om man söker efter #pall?
Ska du hantera synonymer? T.ex. ska man få svar med #byrå om man söker på #sekretär eller #skänk?
Ska du hantera böjningar? T.ex. ska man få svar med #handskar om man söker efter #handske?
Ska du hantera felstavning? T.ex. ska man få svar med #jaktgevär om man söker efter #jkatgevär?
Ska en term automatiskt ärva andra? T.ex. om man taggar sin produkt med #Opel #Corsa, ska den få taggen #Bil automatiskt?
Hur ska du hantera geografiska data?
o.s.v.

Blocket har ungefär 500 000 aktiva annonser vid varje givet ögonblick (2013). Kan din modell skala till den storleken?

Att ha "fria" taggar kommer bli dyrt eftersom det är svårt att optimera. Men det är nog tyvärr också nödvändigt för att tjänsten ska komma till sin rätta.

Om du har fria taggar och kör en vanlig sql-databas så kommer den snabbt bli väldigt dyr när den växer sig större eftersom du kommer ha komplexa relationer. Index och smart cachning är ett måste men det kommer ändå bli svårt att lösa hastigheten framöver utan att kostnaden skenar. Ska du då köra "gratis" annonser ett längre tag för att driva upp antalet annonsörer/annonser så kan det bli dyrt.

Men du kanske tittar på mer renodlade sökmotorer redan för den biten?

I vilket fall, vore trevligt med något bättre än blocket där ute

Kör hårt, hoppas du lyckas.

Mycket bra input! Jag har funderat länge på taggarna och tänkt att de ska vara:
- Fria, så till vida att vi godkänner nya taggar som användaren skapar i samband med ny annons.
- sökbara n-grams, d.v.s. #träpall ger också #pall men med lägre rating i resultatet.
- felstavning kommer inte få förekomma i och med första punkten.
- synonymer och böjningar är ännu oexploaterat i tankarna men väl värt att tänka på.
- ärvda med förslag. Vi kommer ge en uppsjö förslag baserat på hur taggarna använts tidigare samtidigt som vissa "typer" av taggar alltid måste vara med. till exempel kommer #bil alltid vara nödvändig eftersom det anger en form av kategori, sedan finns det taggar som är baserat på material som te.x. skinn som inte är nödvändiga men användbara.

Vi kollar på att använda grafdatabas för taggarna, även ifall jag är en guru på SQL så vill jag undvika detta eftersom det inte har stöd för relationer på samma sätt som en grafdatabas har. Skalbart är jag van att bygga så lasten kommer kunna byggas ut till fler servrar eller liknande på en gång om det behövs.

Sedan var det namnet...

Jag har tänkt sisådär tre veckor nu och kommit fram till namnet ... Nonsera! Vad tycker du/ni om det namnet?

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

...
Hur ska du hantera geografiska data?
...

Detta har jag tänkt sköta till stor del bakom kulisserna. D.v.s. använder man telefon och delar med sig av platsinformation så går jag på det, d.v.s. gps-koordinat. Annars får man möjlighet att ange postnummer alternativt traditionella Län/Kommun sökning. En tanke är att man direkt man gå in i appen/webben och saknar platsinfo ska få en ruta för postnummer eller plats.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Låter väldigt likt Onanera men jag tror det på nåt vänster kan skapa uppmärksamhet som till slut kan bli positivt i längden. All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Håller med om den mesta kritiken, utom onanera...

Tänkte själv direkt på "ponera".. vilket betyder att man antar, kan tänka sig eller förutsätta.

Hur som blev tanken fel direkt när man såg namnet och det är inte bra..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag trodde verkligen att "onera" var synonym för ruska tupp.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medien:

Jag trodde verkligen att "onera" var synonym för ruska tupp.

Wikipedia
Onera är plural av latin onus = pålaga i form av skatt av olika slag, tullavgifter, accis o d.

Synonymer
pålaga, skatt, börda, besvär

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

nytt namnförslag är nonsera ! Vad tycker ni om det? Bättre eller sämre än onera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Wikipedia
Onera är plural av latin onus = pålaga i form av skatt av olika slag, tullavgifter, accis o d.

Synonymer
pålaga, skatt, börda, besvär

Man skiljer på onerösa avtal och benifika.
Onerösa avtal belastar båda parter, såsom köpeavtal (vara mot pengar (om du inte trycker gratis pengar för då är det ingen belastning för ena parten (kan ni då tänka er varför bankerna vill ta bort kontanterna man har endast serverkostnaderna och sedan kan man trycka pengar inom lagens marginaler))) eller tjänstebyte (du får en lägenhet, jag får ett utredningsuppdrag)

Benifika avtal är främst gåvor. Benificium är ett ord som utvecklade sig till engelskans benefit. Vem som gynnas. Vid utmätningsförfaranden är benificium den nödvändiga egendom som gäldenären får behålla.

*Paranteser inom paranteser. Kan det vara programmeringens och matematikens gåva till det svenska språket? Uttryck deltankar inom paranteser som bubblar upp till helhet. I vanligt språk accentueras paranteser genom att man ändrar tonläge.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd

Vad sägs om att döpa om sajten till

oneröst.se

Toppdomänen .se tillåter väl fortfarande å, ä, ö och eftersom sajten är på svenska kommer besökarna oftast att ha svenskt tangentbord.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

@Morgoth: Nonsera tycker jag funkar mycket bättre!

Anspelar på annonsera men snabbare på tungan, fastnar dessutom.

Färgvalet tycker jag är bra, jag gillar idén och ser fram emot resultatet!

Ett tips vore att ligga lite lågt, få till ett bra flöde på systemet och skapa en "reklamfilm" där du visar hur enkelt det är, dels att söka men även att sälja.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgoth:

nytt namnförslag är nonsera ! Vad tycker ni om det? Bättre eller sämre än onera?

Skickades från m.sweclockers.com

"Nonsera" är bättre men låter som "nonsens". Om man får komma med ett förslag så skulle jag gå på "Agora", det grekiska ordet för torg. Det var ju till torget man gick förr i världen för att köpa och sälja grejer.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

"Nonsera" är bättre men låter som "nonsens". Om man får komma med ett förslag så skulle jag gå på "Agora", det grekiska ordet för torg. Det var ju till torget man gick förr i världen för att köpa och sälja grejer.

Håller med om att nonsera låter som nonsens, tänkte precis skriva det.
Agora är dock upptaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgoth:

nytt namnförslag är nonsera ! Vad tycker ni om det? Bättre eller sämre än onera?

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre, men å andra sidan är Onera inget jag skulle glömma i första taget (pga dess närhet till onanera).

Personligen gillar jag inte sidans utseende (framför allt färgvalet), men det är skit samma så länge som tjänsten blir bra. Idén verkar sund, och inget kan vara sämre än Blocket.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Alligatorn:

Upplevde inte alls detta.

Visa signatur

Anton