Permalänk

Dator till sonen

Hej alla ny här och tänkte höra med er som kan =)..

Grabben spelar typ csgo och vill ha behöver en ny dator han har fått lite julklappspengar och nu ska vi ut o jaga.. budgeten är minst sagt begränsad.. max 4000kr just nu.. så kanske måste vi spara lite till vad jag känner är att iaf köpa något där man i framtiden har lite uppgraderings möjligheter när budgeten tillåter..

Har kollat på blocket efter dator men ärligt talat verkar dom flesta ha skev verklighetsuppfattning för väldigt dyrt för gamla datorer..

Hittade dessa datorer på blocket som säljs av teknik center i helsingborg.. http://h-tc.se/index.php?id_category=311&controller=category

Är det bara skit eller är det något att ha?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zinkpasta:

Hej alla ny här och tänkte höra med er som kan =)..

Grabben spelar typ csgo och vill ha behöver en ny dator han har fått lite julklappspengar och nu ska vi ut o jaga.. budgeten är minst sagt begränsad.. max 4000kr just nu.. så kanske måste vi spara lite till vad jag känner är att iaf köpa något där man i framtiden har lite uppgraderings möjligheter när budgeten tillåter..

Har kollat på blocket efter dator men ärligt talat verkar dom flesta ha skev verklighetsuppfattning för väldigt dyrt för gamla datorer..

Hittade dessa datorer på blocket som säljs av teknik center i helsingborg.. http://h-tc.se/index.php?id_category=311&controller=category

Är det bara skit eller är det något att ha?

Dem datorerna är bara att kasta, inte ens speldatorer
På vissa står det inte ens vilket grafikkort datorn har...

Permalänk
Medlem

Med den budgeten så kolla marknaden här inte lika överprisat som blocket

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Det där är bara skit. Kolla här på marknaden och säg till oss om du hittar nåt på blocket eller marknaden innan du köper det.

Permalänk

Mest prestanda för pengarna får du om du köper begagnat. Kika lite på sweclockers marknad. Till exempel på första sidan: http://www.sweclockers.com/marknad/121521-speldator-4690k-asu.... Riktigt fräsch processor med två inte lika fräscha grafikkort, men som räcker för cs go. Uppgradera till ett nytt grafikkort i framtiden så är den utmärkt.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk

wow imponerad hur snabbt man får svar här=) tack för alla input.. kanske får bli ngt beganat då ska ju bara hitta rätt dator oxå vad ska man titta efter när man letar efter en beganad dator då vad bör d vara för att i framtiden ha kvar uppgraderingsmöjligheter mm

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8984879/2016-01-04

billigaste jag kunde sätta ihop. graffet drar upp priset ordentligt å så kan man la ta en 120gb ssd eelr bara en vanlig hdd istället elelr så kan ju ungen få nån av dina gamla hddisarkna. sen blev det en "8" kärnors cpu bara för att den ändå e rätt billig å funkar helt ok i spel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8984879/2016-01-04http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8984879/2016-01-04

billigaste jag kunde sätta ihop. graffet drar upp priset ordentligt å så kan man la ta en 120gb ssd eelr bara en vanlig hdd istället elelr så kan ju ungen få nån av dina gamla hddisarkna. sen blev det en "8" kärnors cpu bara för att den ändå e rätt billig å funkar helt ok i spel.

GG WP, grabben på en pressad budget ocg du valde att lägga pengar på en CPU-kylare istället för att lägga dom pengarna på t.ex ett R9 380?

Edit: Vafan, jag är säker på att det stog be quiet! Pure Rock och Arctic Silver 5 under processorn

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

sidan e lite småful. den verkar lägga till skit man inte vill ha, sen ska det va ett gtx 960 där istället som kostar la 100ing mer. kollar om man kan sätta ihop nått bra med intelbaserad maskin. men shit vad äckligt dyra intel cpuerna e jämfört med amd men då har man iaf ddr4 å ett moderkort redo för en ny cpu sen i framtiden.

här e det billigaste jag kunde sätta ihop med intel iaf.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8984952/2016-01-04

aningen dyrare än 4k

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

börjar inse det nog är mest prisvärt och kanske bäst att leta upp ngt begangnat.. men vad bör den man leta efter när man letar efter en beg dator.. moderkort o processor e väl d viktiga eller?? grafikort o ram kan man ju alltid slänga in eftersom men d ska ju helst vara kompatibelt

Permalänk
Medlem

Hej!

För 4000kr kan det bli svårt att hitta en dator som kör Counter-Strike GO i spelbar fps med nya komponenter. Jag tycker du ska undersöka den begagnade marknaden lite.

Nu har jag inga egna barn, men kan relatera till yngre kusiner som byter spel och hobbys dagligen. Därför kan det vara bra att satsa på en dator som är någorlunda framtidssäker och har uppgraderingspotential. Vem vet, det kanske är Battlefield 4 som gäller om ett par veckor.

Blocket har generellt sätt väldigt höga priser. Men det hindrar dig inte från att ge ett lägre bud. Jag skulle råda dig att försöka hitta en dator med en i5 3570k, moderkort som stödjer SLI, minst 8GB ramminnen och ett grafikkort i stil med GTX 670k.

Jag fick tag på ett moderkort, en i7 3770k och 16gb ram i ett begagnat uppgraderingspaket för 1500kr innan jul. Hade sen tidigare en bra CPU fläkt så kunde enkelt överklocka processorn och har nu en relativt bra burk med ett hel nytt grafikkort i - För en väldigt billig peng!

Tips: När du köper begagnat på Blocket, sök på Sweclockers innan och bud efter priserna som presenteras på Sweclockers.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

en intel i5 kan man få för 1500kr inkl mobo, minne e billigt så 8gb minst nu å graffet e ju ändå viktigast för spel. så ett gtx 780 eller ett radeon 290 som sämst till spel om jag får säga mitt

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkpasta:

börjar inse det nog är mest prisvärt och kanske bäst att leta upp ngt begangnat.. men vad bör den man leta efter när man letar efter en beg dator.. moderkort o processor e väl d viktiga eller?? grafikort o ram kan man ju alltid slänga in eftersom men d ska ju helst vara kompatibelt

Grafikkort har ingen igentlig kompatibilitet att tala om längre. Det var skillnad förr i tiden men nu går alla kort på pci-e. Ram är det som kan vara ett problem. Vill man ha ett moderkort som ska kunna klara någon form av uppdatering framöver så ska man nog kolla på ett som klarar DDR4. DDR3 är fortfarande helt okej men börjar sakta dö ut.

Det viktigaste när det kommer till en speldator är en fyrkärnig processor (intels i5 processorer är mer än okej, (3000 serien och uppåt), ett bra grafikkort (kör själv på ett r9 270 och är väldigt glad över den, kostade ca 1,400kr) och minst 8gb ram. Utöver det så ska PSU'n vara bra fölr att undvika kvalitetsrelaterade problem och skador som kan komma från dem.

Vill man ha bra prestanda i övrigt så ska man nog kolla på en SSD. Dem minskar laddningstider ganska brutalt jämfört med en vanlig mekanisk hårddisk.

Dessutom så är 1080p @60hz en helt okej standard att spela på i dagen läge

Kolla på CPU boss och Gpu Boss för snabb jämförelse mellan olika graffikkort och processorer. Informationen du får är bara olika siffror och de gör inget bra jobb när det kommer till att förmedla förändrad spelkvalitet, men det är ändå en fingervisning om vilket kort som kan vara bättre.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Permalänk
Skrivet av zinkpasta:

anus, överpris som fa-an!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkpasta:

Jag måste varna dig för den processorserien. om du hoppar upp en serie så får du en cpu som är nästan 50% bättre.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jag har delar till salu som säkert kan vara av intresse, har bestämt mig för att dela upp det i delar.
http://www.sweclockers.com/marknad/121317-i7-4790k-gigabyte-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkpasta:

Innan jag uppgraderade min dator så körde jag väldigt liknande specifikationer som den datorn har. En i5 2500k är fortfarande en bra processor, särskilt om du överklockar den (är absolut inte svårt). Och det fungerade UTMÄRKT till Counter-Strike GO, WoW, Diablo och mindre grafikkorts krävande spel.

Priset är dock lite väl högt, får du ner den till 3000kr hade jag som student köpt den!

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk

Har nu bestämt mig för att köra beganat letat här inne och på blocket. Många av dom dom säljer på blocket är ju inte ens att tänka på och då jag inte är superkunnig själv och har begränsad budget på 4k nu så märker jag detta inte är något lätt projekt

Men hittade dessa och är dom något att ha? finns uppgraderingsmöjliheter i framtiden och vad är dom värda?=) som sagt inte så kunnig därför jag vänder mig till er som kan

http://www.blocket.se/ystad/Gamingdator__steelseries_paket__6...

http://www.blocket.se/osby/Acer_Predator_G3610_Gamingdator_64...

Sen har vi ju denna oxå svårt utläsa vad det är för dator mer än att den är grym =)=) så är väl säkert skit
http://www.blocket.se/malmo/Varsting_speldator_med_dubbla_gra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkpasta:

Har nu bestämt mig för att köra beganat letat här inne och på blocket. Många av dom dom säljer på blocket är ju inte ens att tänka på och då jag inte är superkunnig själv och har begränsad budget på 4k nu så märker jag detta inte är något lätt projekt

Men hittade dessa och är dom något att ha? finns uppgraderingsmöjliheter i framtiden och vad är dom värda?=) som sagt inte så kunnig därför jag vänder mig till er som kan

http://www.blocket.se/ystad/Gamingdator__steelseries_paket__6...

http://www.blocket.se/osby/Acer_Predator_G3610_Gamingdator_64...

Sen har vi ju denna oxå svårt utläsa vad det är för dator mer än att den är grym =)=) så är väl säkert skit
http://www.blocket.se/malmo/Varsting_speldator_med_dubbla_gra...

Den nedersta var verkligen ett skämt.. Acer predatorn såg dock okej ut!

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk

är 4k ett ok pris oxå? och den hänger med ett tag till om man vill uppgradera o så framöver?@1NstaNT:

Permalänk
Medlem

Ett generellt tips när du köper saker, och då datorer. Be dem inte skicka sakerna. Utan åk dit och titta på den så den fungerar. Lite inte på vad någon säger i mail/telefon. Utan titta på den. Gärna om du känner någon som har lite kolla på saker å ting. (med att man kan installera CSGO, innebär inte att man är kunnig
Det jag ville ha sagt var att du kollade på saker i Ystad, malmö, en bit imellan. Det är svårt att hitta bra saker i närheten. Men att skicka dem långt är som gjort för fel. Och du får ingenting igen om det är något som pajjar.
i5 ocgh uppåt är ju att föredra. Även om jag själv kör i3 och spelar lite CS, men en del diablo 3 å quakelive, samt en del andra likandne spel så har jag inte haft problem med prestandan. Sen har jag ett graffekort i mellanklassen 650. Som typ kostar inget. Misstänker att din grabb inte är såå gammal? Så att spela BF4 i fulld HD lär inte vara aktuellt. Men spel som CS och liknadne kommer han garanterat att kunna spela med en cpu i i3 klassen och ett graffekort i mellansegmentet.

Gissar att skärm, tangentbord,mus och windowslicens inte ska ingå i priset? Då windows bara kostar 25% av eran budget så...

Ska man köpa en i5,i7 å får man tumma rätt mkt på graffekort som gör mer nytta. Därför är det bättre att sänka sig lite och leta i mellansegmentet. Det viktiktigaste är väl att få en dator som han kan börja använda direkt.

Ett annat men kanske bättre alternativ är att vänta lite för att kunna höja hans budget med iaf 1500 kr till. Då saker som folk ovan föreslagit delvis har sjunkit lite i pris men du kan få lite bättre kompletta saker direkt. 4k för ett "speldator" är alldeles för lite. Knappt till instegsgrejer. Du får nog dubbla den för att kunna få ihop något Bra.

EDIT: Håller med ovanstående om att Acern såg väl ok ut i pris å prylar iaf.

Zinkpasta: När man köper saker i denna prisklass så "uppgraderar" man inte riktigt. Man säljer allt för en peng och sedan köper man allt nytt. Det är inte värt det. Ska du byta minne, cpu,moderkort så måste man i princip byta allt då det ändå hänger ihop. Graffekortet behöver mer ström, så man åker troligen på nytt nätagg. Och sedan när man har allt detta så brukar det vara nått i chassiet som gör att något inte passar så man måste byta chassiet också. Om man inte har någon "standard" då det kan passa.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkpasta:

är 4k ett ok pris oxå? och den hänger med ett tag till om man vill uppgradera o så framöver?@1NstaNT:

Den var helt okej, det enda dåliga är att prollen inte kan överklockas... Så ni lär kanske få byta ut den efter ett tag då den är ganska gammal redan. Många kör ju kvar på processorer från 2000 serien men klockade, då håller dem bra även idag.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Ett generellt tips när du köper saker, och då datorer. Be dem inte skicka sakerna. Utan åk dit och titta på den så den fungerar. Lite inte på vad någon säger i mail/telefon. Utan titta på den. Gärna om du känner någon som har lite kolla på saker å ting. (med att man kan installera CSGO, innebär inte att man är kunnig
Det jag ville ha sagt var att du kollade på saker i Ystad, malmö, en bit imellan. Det är svårt att hitta bra saker i närheten. Men att skicka dem långt är som gjort för fel. Och du får ingenting igen om det är något som pajjar.
i5 ocgh uppåt är ju att föredra. Även om jag själv kör i3 och spelar lite CS, men en del diablo 3 å quakelive, samt en del andra likandne spel så har jag inte haft problem med prestandan. Sen har jag ett graffekort i mellanklassen 650. Som typ kostar inget. Misstänker att din grabb inte är såå gammal? Så att spela BF4 i fulld HD lär inte vara aktuellt. Men spel som CS och liknadne kommer han garanterat att kunna spela med en cpu i i3 klassen och ett graffekort i mellansegmentet.

Gissar att skärm, tangentbord,mus och windowslicens inte ska ingå i priset? Då windows bara kostar 25% av eran budget så...

Ska man köpa en i5,i7 å får man tumma rätt mkt på graffekort som gör mer nytta. Därför är det bättre att sänka sig lite och leta i mellansegmentet. Det viktiktigaste är väl att få en dator som han kan börja använda direkt.

Ett annat men kanske bättre alternativ är att vänta lite för att kunna höja hans budget med iaf 1500 kr till. Då saker som folk ovan föreslagit delvis har sjunkit lite i pris men du kan få lite bättre kompletta saker direkt. 4k för ett "speldator" är alldeles för lite. Knappt till instegsgrejer. Du får nog dubbla den för att kunna få ihop något Bra.

EDIT: Håller med ovanstående om att Acern såg väl ok ut i pris å prylar iaf.

jo jag förstår man inte får så mycket för dom pengarna... tanken är ju att man ska kunna uppgradera sig i framtiden därav d gäller hitta rätt.... om d som sagt går

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av RealPower:

såld tyvärr Hade vart mycket intressant annars.

Permalänk

säg man skulle bygga ihop en själv av enbart beg delar.. lär ju ta ett tag att hitta allt men vad skulle man kunna få ihop för typ 4k hårdisk har jag liggandes så det behövs ej.. kanske dum fråga som kanske inte går o svara på men ställer den ändå

Permalänk

Forsätter bomba med länkar o dumma frågor här =)=)

http://www.blocket.se/angelholm/Skon_Speldator_64685735.htm?c...
er pris bild och något att ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkpasta:

Forsätter bomba med länkar o dumma frågor här =)=)

http://www.blocket.se/angelholm/Skon_Speldator_64685735.htm?c...
er pris bild och något att ha

Nej, extremt överprisad den med...

Permalänk

oki blir nog aldrig någon dator letar nu lite beg mobo o cpu ... i5 3000 o uppåt håller ni med om att d kan vara något vettigt. tänkte sen får man leta vidare tills man får ihop d så får d ta lite tid..