Permalänk
Medlem

hjälp med nätverk i gammalt hus

Hej!
Gammal medlem som inte gjort mycket på forumet de senaste åren då man fortfarande sitter med en vattenkyld q6700.
Hursom, skulle jag behöva hjälp med en grej. Har flyttat från lägenhet till ett gammalt hus med källare och garage. Det finns endast ADSL att tillgå och det är inkopplat.

Som det ser ut idag så sitter det ett BBB (zyxel p2601 hn-f1) adsl modem med 4 portar och wifi. Det ger långt ifrån täckning i hela huset.

Jag har även en Dlink DIR-300 med DDWRT installerat.
Och en Dlink DIR-615 med original firmware.

Min fråga är då, kan jag med denna hårdvaran ska nätverk över wifi? Alltså ansluta några av min dlink routers till zyxel routern trådlöst så jag kan ha 4 lanportar i källaren på samma nätverk? Har även 2 5port zyxel switchar jag tänkte koppla in. Är några raspberries tv spel och landiskar som ska vara kopplade på nätverket.

Eller behöver jag köpa någon annan hårdvara för att få detta att fungera? Netonnet finns runt hörnet så ett plus om grejerna finns där som behövs.

Att dra en kabel är väl såklart det bästa men det är inte riktigt aktuellt i dagsläget...

Många tack för svar och en god fod fortsättning!

Mvh Oscar Johansson.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

om routern har ddwrt och har två wlan kan du alltid brygga det ena trådlöst, har du endast 1 wlan får bara bara trådad anslutning om du bryggar. annars är jag en stark förespråkare av ubnt unifi accesspunkter, ger minimalt med strul med bra räckvidd

Skrivet av klimtachakka:

Hej!
Gammal medlem som inte gjort mycket på forumet de senaste åren då man fortfarande sitter med en vattenkyld q6700.
Hursom, skulle jag behöva hjälp med en grej. Har flyttat från lägenhet till ett gammalt hus med källare och garage. Det finns endast ADSL att tillgå och det är inkopplat.

Som det ser ut idag så sitter det ett BBB (zyxel p2601 hn-f1) adsl modem med 4 portar och wifi. Det ger långt ifrån täckning i hela huset.

Jag har även en Dlink DIR-300 med DDWRT installerat.
Och en Dlink DIR-615 med original firmware.

Min fråga är då, kan jag med denna hårdvaran ska nätverk över wifi? Alltså ansluta några av min dlink routers till zyxel routern trådlöst så jag kan ha 4 lanportar i källaren på samma nätverk? Har även 2 5port zyxel switchar jag tänkte koppla in. Är några raspberries tv spel och landiskar som ska vara kopplade på nätverket.

Eller behöver jag köpa någon annan hårdvara för att få detta att fungera? Netonnet finns runt hörnet så ett plus om grejerna finns där som behövs.

Att dra en kabel är väl såklart det bästa men det är inte riktigt aktuellt i dagsläget...

Många tack för svar och en god fod fortsättning!

Mvh Oscar Johansson.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Aragon och hade satsat på riktiga accesspunkter med kabelanslutning. Du använder ditt Wifi hela tiden, och kommer också att störa dig på det hela tiden om det inte fungerar ordentligt.

Lägg lite pengar på några accesspunkter från Ubiquiti. Finns billigt i Tyskland via Ebay.

Permalänk
Medlem

Det blev den billiga på netonnet. Mest för att det var nära. Hursomhelst är jag helnöjd med den. Funkar perfekt

Skickades från m.sweclockers.com